pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

^ Bugaboo Cameleon -yhdistelmistä saa myös vaunukopan tosi näppärästi irti ja niihin voi vaihtaa isot eturenkaat (sitten ne ei enää käänny). Shoppailureissuille kauppakeskuksiin jne. voi vaihtaa takaisin pienet eturenkaat, jolloin vaunut on yhtä näppärät liikutella kuin esim. matkarattaat. Renkaiden vaihto onnistuu tosi helposti "pikalukolla" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos forgetmenot :)

Eilen käytiin alustavasti katsomassa vaunuja, ja muutama "irrotettavakopallinen" muutenkin mukava ehdokas on nyt tiedossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipailisin kokemuksia ja mielipiteitä Britaxeista? :girl_smile: Meillä on jo turvakaukalo Britaxilta ja nyt pohdimme, että ostaisimmeko sittenkin Britaxin rattaat pehmeällä kantokassilla. Alunperin ajatuksissa oli Briot, mutta tuo turvakaukalo olisi kätevä saada tarvittaessa kiinni rattasiin ja toisaalta Britaxin B-Dual malliin olisi mahdollista myöhemmin yhdistää tarvittaessa sisaristuin, jos haluamme/onnistumme saamaan toisen lapsen pian tämän vielä masussa olevan esikoisen perään.. :girl_sigh: Vai kannattaako vaunuja esikoiselle valitessa ylipäätään miettiä tällaisia asioita tulevaisuuden suhteen vielä?

Edited by *Vanilla*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti tiedosta teille molemmille! :girl_smile: Nyt tuli siis merkkejä lisää, joita voi mennä tutkimaan tarkemmin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, mä kaipaisin kokemuksia Oran vaunuista, itse olisin kiinnostunut mallista Ora Taiga 2011.

Haluaisin jämäkät, mutta ei liian raskaat perusvaunut, joilla ulkoillaan melko paljon. Kellään kokemuksia kyseisestä mallista (Taiga)?

Sit pähkäilen kovan ja pehmeän kantokopan välillä... vauva tulossa toukokuun alkupuolella, joten onko kova koppa kesähelteillä parempi/viileämpi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vielä ihan ajankohtaista vaunujen hankinta (alkuraskaus vasta menossa), mutta toivottavasti kesällä päästään jo katselemaan. Lueskelin täältä eri merkeistä käytyä keskustelua ja pää meni ihan sekaisin... Mistä ihmeestä voin etukäteen tietää, millaisista ominaisuuksista pidän ja mitkä ovat tarpeellisia? Kiinnostaisi kuulla erityisesti helsinkiläisten kokemuksia, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet. Ja tietty muutkin vaunuekspertit saavat mielellään ottaa haasteen vastaan. Eli millaiset (yhdistelmä)vaunut hankkisitte seuraavilla lähtökohdilla:

 

- Koti hissittömässä kerrostalossa, mutta parvekkeella voisi nukuttaa.

- Vaunujen täytyy mahtua myös vanhanaikaisiin raitiovaunuihin sisään.

- Syysvauva toivottavasti tulossa, joten pitkä talvi edessä. Ajatuksissa ulkoilla lähinnä keskuspuistossa ja kantakaupungin kaduilla.

- Auto meillä on iso, joten se ei aiheuta rajoituksia.

- Mitä muita juttuja olisi syytä miettiä etukäteen?

 

Onko talon hissittömyys esteenä sille, että pärjättäis yksillä vaunuilla? Mitkä vaunut olisivat sopiva valinta kaupunkiolosuhteisiin? Mitkä ovat mielestänne "must"-ominaisuuksia vaunuissa? Ja Helsingissä asuvat tietävät, että sitä luntakin saattaa talvella olla aika runsaasti, ainakin pari viimeistä vuotta on ollut... Kiitos, jos jaksatte auttaa pähkäilyissä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

HKL ohjeistaa, että vanhanmallisiin ratikoihin mahtuvat vaunut saavat olla leveydeltään max. 62 senttiä, joten se rajaa jo aika paljon vaunumalleja pois. Jos julkisilla kulkee paljon niin kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen etteivät vaunut ole liian pitkät (jäävät helposti tukkimaan kulkuväylän) tai liian painavat (vaikka vaunut tuntuisivatkin kaupassa kevyiltä niin kannattaa huomioida, että vuoden päästä kyydissä on lisäksi 10 kiloa lasta ja mahdolliset muut tavarat).

 

Pari lisäkymystä: onko teillä mahdollisuutta säilyttää vaunuja missään vaunuvarastossa vai onko vaunut pakko kantaa joka kerta ylös asuntoon? Ensimmäisessä tapauksessa kiinnittäisin huomiota siihen, että vaunuista saa kopan irti helposti ja että se on kevyt ja helppo kantaa ylös rappusia pitkin. Toisessa tapauksessa kannattaa sitten miettiä käyttöä ja käytänteitä vähän enemmänkin ja valita sellaiset vaunut, jotka saa helpoti kannettua (kahdessa osassa) kotiin.

Aiotteko käyttää vaunuja travelsystemina (ts. haluatteko, että rattaisiin saa autokaukalon kiinni esim. kaupassakäynnin ajaksi)? Tällöin kannattaa jo hankintavaiheessa miettiä myös kaukalovalintaa ja huomioida, että vaunut on yhteensopivat ko. kaukalomerkin kanssa.

Onko toiveissa hankkia lisää lapsia lyhyellä ikäerolla, kannattaisiko jo etukäteen satsata siihen, että rattaisiin saa myös sisaristuimen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ebur: Monennessako kerroksessa asutte on aika olennainen kysymys. Jos 1.kerroksessa niin ongelma on pieni, jos 4.kerroksessa niin aika paljon isompi! Jos jätät vaunurungon jonnekin varastoon alhaalla ja kannat vaan vauvan kopassa ylös asuntoon niin kannattaa valita sellaiset vaunut, joihin saa kantokassin hyvillä kantokahvoilla. Se on helpoin & kevein raahata ylös. Toisaalta tuollainen kantokassi on usein mitoiltaan pienempi kuin kova vaunukoppa eli vauva mahtuu siihen vähemmän aikaa, varsinkin jos on nopea kasvamaan. Kovia koppiakin saa kantokahvoilla, huonoilla ja suht hyvilläkin.

 

Jos taas välttämättä haluat nukuttaa vauvaa parvekkeella samoissa vaunuissa, niin tarvitset vaunut, jotka on mahdollisimman kevyt raahata portaita ylös yhdessä osassa. Silleen peffa edellä portaita ylös etenemällä siis. Maaliskuun Vauva-lehdessä taisi olla vaunuarvostelu ja siinä tuli hyvin ilmi, että kevyimpien ja raskaimpien vaunujen välinen painoero tyhjänä voi olla 10-12kg! Sillä on todellakin jo merkitystä. Varsinkin, kun siihen vaunujen painoon pitää laskea mukaan vauvan paino ja vaunujen ostoskoriin pakattujen kamojen paino (oli jännä ylläri ekaa kertaa repiä vaunuja portaissa ylös, kun oli ladannut sinne koriin kaupassa 3l maitoa ja 3l kokista :rolleyes:)

 

 

Meillä on Bugaboo Cameleonit (lokuisella, onnitteluni, hieno kuukausi ;) ) ja a] ne on oikeasti kevyet, b] kulki koko järkyn Helsingin talven tosi hyvin säässä kuin säässä vaihdettavien talvirenkaiden avulla, myös 15cm umpihangessa tuli valitettavasti testattua (rankkaa mutta onnistui!), c] ne on tosi kapeat (60cm renkaineen), d] koppaosa on tosi pitkä & tilava, meidän poitsu mahtuu sinne vieläkin ihan helposti talvivarusteissakin, e] koppaosan kantokahva on valitettavasti tosi epäergonominen ja epäkätevä, mutta sehän ei haittaa jos vaunut raahaa kokonaisena ylös kotiin. Mä joudun kulkemaan vain 10 porrasta hissiltä ulko-ovelle ja se on tosi helppoa, kun vetää aisan täyteen mittaansa ulos (saa hyvän asennon, ei tartte kumartua melkein yhtään) ja koska vaunut ovat kevyet. Olen sitä koppaakin kyllä kanniskellut jonkun verran ympäriinsä esim. kylässä. F] Bugabooista saa travelsystemin maxi-cosi -kaukaloille (tietyt mallit) adapterien avulla. Lisää Bugisten kehuja voi lukea tuolta niiden omasta ketjusta ;) Sanottakoon nyt vielä että mä kuljen todella paljon bussilla ja noi mahtuu tosi hyvin siihen keskiosaan pituussuunnassakin.

 

Emmaljungilla sitten taas ainakin on noita erilaisia kantokasseja käsittääkseni ja joku heidän runkomalleistaan on tosi kapea. Mutta ne on käsittääkseni aika paljon painavammat vaunut. Jos teillä vaan on vaunuvarasto ja haluat nukuttaa vauvaa parvekkeelle niin melkein olis helpointa hommata jotkut tosi halvat käytetyt vaunut erikseen parvekkeelle. Eihän sillä ole mitään väliä mitkä ruttanat siellä on piilossa :) On nimittäin sit vielä sekin ongelma, että kun tuut ulkoa sisälle vaunujen kanssa niin joudut talvella laittamaan pussit renkaiden ympärille ettet likasta koko kämppää, kun työnnät vaunut esim. olkkarin läpi parvekkeelle.

 

Törmäsin äsken vielä tällaiseen ihan kivaan vaunujen ostovinkkilistaan: Linkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin ihan mielettömästi kiitoksia Solja ja forgetmenot asiantuntevista huomioista! :lipsrsealed: Vähän vastailen tähän lisäkysymyksiin ja kyselen itsekin lisää...

 

Pari lisäkymystä: onko teillä mahdollisuutta säilyttää vaunuja missään vaunuvarastossa vai onko vaunut pakko kantaa joka kerta ylös asuntoon? - - Aiotteko käyttää vaunuja travelsystemina (ts. haluatteko, että rattaisiin saa autokaukalon kiinni esim. kaupassakäynnin ajaksi)? Tällöin kannattaa jo hankintavaiheessa miettiä myös kaukalovalintaa ja huomioida, että vaunut on yhteensopivat ko. kaukalomerkin kanssa.

 

On mahdollista säilyttää joko omassa kellarikomerossa, jonne pääsee ulkoa luiskaa pitkin tai vaihtoehtoisesti (ahtaassa) pyörävarastossa, siellä näkyy olevan muitakin vaunuja. Asutaan tosiaan neljännessä kerroksessa, joten ehkä ei ole realistista kuvitella raahaavansa vaunuja joka kerta kotiin.

 

En oikeasti osaa vastata tuohon travelsystem-kysymykseen. Miten lapsiperheet yleensä käyvät kaupassa? Mihin lapsi yleensä laitetaan ostosten ajaksi, jos ei osaa vielä istua siinä ostoskärryn istumapaikalla? (anteeks tyhmät kysymykset) Asutaan siis kävelymatkan päässä ruokakaupasta

 

Onko toiveissa hankkia lisää lapsia lyhyellä ikäerolla, kannattaisiko jo etukäteen satsata siihen, että rattaisiin saa myös sisaristuimen?

 

En osaa yhtään sanoa. Mitkä ratasmalleista ovat sellaisia, että niihin saa? Ja lisää tyhmiä kysymyksiä seuraa: minkä ikäisen lapsen täytyy vielä istua rattaissa? Usein ihmettelemme täällä Helsingissä, kun raitiovaunuissa on rattaita, joissa istuu tosi ison näköisiä lapsia (4-vuotiaita?), jotka selvästi osaavat jo kävellä. Toisaalta näkyy monia pieniä 2-3-vuotiaita helsinkiläislapsia, joiden vanhemmat ovat lähteneet kaupungille jälkikasvunsa kanssa ilman rattaita. Mikä tässä on siis järkevää?

 

 

Meillä on Bugaboo Cameleonit (lokuisella, onnitteluni, hieno kuukausi ;) ) ja a] ne on oikeasti kevyet, b] kulki koko järkyn Helsingin talven tosi hyvin säässä kuin säässä vaihdettavien talvirenkaiden avulla, myös 15cm umpihangessa tuli valitettavasti testattua (rankkaa mutta onnistui!), c] ne on tosi kapeat (60cm renkaineen), d] koppaosa on tosi pitkä & tilava, meidän poitsu mahtuu sinne vieläkin ihan helposti talvivarusteissakin, e] koppaosan kantokahva on valitettavasti tosi epäergonominen ja epäkätevä, mutta sehän ei haittaa jos vaunut raahaa kokonaisena ylös kotiin. Mä joudun kulkemaan vain 10 porrasta hissiltä ulko-ovelle ja se on tosi helppoa, kun vetää aisan täyteen mittaansa ulos (saa hyvän asennon, ei tartte kumartua melkein yhtään) ja koska vaunut ovat kevyet. Olen sitä koppaakin kyllä kanniskellut jonkun verran ympäriinsä esim. kylässä. F] Bugabooista saa travelsystemin maxi-cosi -kaukaloille (tietyt mallit) adapterien avulla. Lisää Bugisten kehuja voi lukea tuolta niiden omasta ketjusta ;)

 

Nämähän kuulostavat oikein hyviltä. Täytyy tulla kurkkaamaan Bugaboo-ketjuun, sopisiko meille myös. Tosiaan siellä 4. kerroksessa asutaan, joten varmaan kahdet vaunut tarvitaan. Ehkä parvekkeelle voisi hankkia jotkut käytetyt halvemmat versiot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kävelette kauppaan, kannattaa katsoa että vaunuissa on joko vakiona tai lisävarusteena kunnollinen ostoskori tms. Todennäköisesti käyt vaunuilla kaupassa, joten lasta ei sieltä tarvitse siirtää mihinkään. Jos olet liikkeellä ilman vaunuja (autolla) lapsen voi laittaa sellaisiin ostoskärryihin, joissa on vauvakaukalo vauvaa varten.

 

Travel systemia "tarvitset" silloin kun menet autolla ostoksille tms: lasta ei tarvitse ottaa pois turvakaukalosta vaan voit nostaa koko kaukalon rattaisiin. Me kyllä ratkaistiin tämä niin, että hankittiin matkarattaat jotka turvakaukalon kanssa muodostavat travel systemin. Mutta koko travel system ei siis ole mitenkään välttämätön, mutta jos käy paljon autolla ostoskeskuksissa tms. niin voi olla ihan kätevä.

 

Yleensä kaksivuotiaat kai istuvat vielä rattaissa, kun kävelemine on vielä niiiiin hidasta ja väsykin tulee helposti. Kolmivuotiaat jaksavat jo jonkun verran kävellä, nelivuotiaat eivät varmaan yleensä istu rattaissa kuin poikkeustilanteessa. Mun mielikuvien mukaan tuollaisia rattaita, joihin saisi sisaristuimen, ei ole ihan hirveästi. Usein ne sisaristuimet ovat sitten niin pieniä, että sopivat käytettäväksi vain tosi pienellä ikäerolla / tosi pienikokoisella lapsella. Phil&Teds, sisarusrattaina kunnostautunut merkki, sopii toki yhdellekin lapselle, mutta ei ole mielestäni siinä käytössä mitenkään mahtava, ainakaan vauva-aikana. Eli mä en lähtis miettimään noita sisaruskuviota vielä liiemmälti, pitäisin sisarusistuinmahdollisuutta bonuksena, en ratkaisevana tekijänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok eli meidän tapauksessa tuollainen travelsystem saattaa olla vähän turha, kun ei käydä lainkaan ostoskeskuksissa shoppailemassa auton kanssa. Ruokaostokset tehdään lähikaupasta ja muut ostokset lähinnä keskustasta, jonne mennään julkisilla.

 

Edelleen ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan harkinnan arvoisista merkeistä ja malleista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin suositella Brio GO:ta. Itse kannoin koko vaunukoppa-ajan vauvaa kaksi kerrosta päivittäin ylös ja alas vaunukopassa ja usein siinä kulki mukana myös ostokset toisessa kädessä. Noissa on tosi tilavat tavarakori (mekin käydään aina kävellen kaupassa) ja plussaa on myös siitä että vaunujen aisan päälle saa hyvin ostoskorin jolloin yksin ostoksilla käymienn on miellyttävämpää kun ei tarvitse raahata erikseen koria. Noissa on kääntyvät etupyörät, mutta oma kokemukseni tältä talvelta on se, että noiden kanssa kyllä pääsee jos vain jollakin. Pari kertaa jouduin vetämään pahimpien aurausvallien yli, auraamattomassa hangesssa nuo kulkivat niin kivasti kuin vain tuollaisessa lumessa on mahdollista. Go:n hyvä puoli on myös se, että ne menevät vanhoihin ratikoihin, pieniin hisseihin ja kiitos työntöaisan hyvän säädettävyyden niiden kanssa on helppo matkustaa bussissa kun vaunut ei tuki käytävää. Raskaammat nuo ovat kuin Bugaboot, mutta olen kantanut kokoontaiten ratasosan, jälkeläisen ja hoitolaukun pari kertaa pari kerrosta eli siinäkin onnistuu jos pakko on (ja en ole mikään puntti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tosin ei sitä painoeroa taida olla kuin muutama kilo ja jos niitä vaunuja ei joudu jatkuvalla syötöllä nostelemaan (ts. jos on se vaunuvarasto) niin musta tollainen on aika merkityksetöntä.

 

Bugiksissa on tosiaan huono se kopan kantosysteemi, musta henk.koht olisi tuskaa kannella sitä päivittäin. Lisäksi alakori ei ole mielestäni mikään paras, etenkin koppavaiheessa siihen ei oikein edes pääse käsiksi, joten jos päivittäisostokset tekee vaunujen kanssa niin musta bugikset ei olisi ihan ykkösvalinta. Ja vaikka nuo talvipyörät onkin hyvät niin kannattaa huomioida, että niiden kanssa vaunuissa ei ole jousitusta ollenkaan ja se tekee osaltaan työntämisesta kyllä tosi raskasta. Hyvät rattaat ne on, ei siinä mitään, mutta toisaalta niissä on aika paljon myös sellaisia huonoja ominaisuuksia, joita esim. noissa Brion GO:ssa ei ole. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen edelleen sitä mieltä, että ne GO:n ja Bugaboon fuusiot olisivat ne mun tarpeisiin täydelliset vaunut/rattaat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeasti osaa vastata tuohon travelsystem-kysymykseen. Miten lapsiperheet yleensä käyvät kaupassa? Mihin lapsi yleensä laitetaan ostosten ajaksi, jos ei osaa vielä istua siinä ostoskärryn istumapaikalla? (anteeks tyhmät kysymykset) Asutaan siis kävelymatkan päässä ruokakaupasta

Jos käyn yksin vauvan kanssa kaupassa niin käyn ihan vaan vaunuilla ja toiseen käteen sit vaan ostoskori. Kääntyvä-etupyörällisiä vaunujahan on helppo ohjastaa kaupassa yhdellä kädelläki ja en oo kokenut, että ois vaikeata kun on toisessa kädessä vaunut ja toisessa ostoskori. Mut tosiaan, silloin en osta mitään kovin kummoista, lähinnä sen verran mitä voin kantaa repussa ja jotain myös laittaa sinne alakoriin, johon tosiaan on vähän hankala päästä käsiksi vaunukoppaa käyttäessä. Yllättävän tilava se kuitenkin on, koska sen voi pakata ihan "kukkuroilleen", koska pussin saa sitten kiristysnaruilla suljettua tiukasti.

 

Travelsystemiä oon käyttänyt nyt jonkun verran rattaiden sijaisena eli shoppailu/ravintolareissulla vauva viihtyy siinä paljon paremmin, kun näkee ympärilleen. Toiset ratkaisee tuon ongelman ostamalla matkarattaat, mutta me ei ole tarvittu, koska kaukalo & vaunurunko on itsessään niin kevyt yhdistelmä, että sillä on mukava liikkua. Ja kun se turvakaukalo kerran oli pakko ostaa, vaikka ei omaa autoa olekaan, niin tuleepa enemmän käyttöä sillekin tuolleen sitten :) Ei me tuota travelsystemiä olisi siis oikestaan ollenkaan tarvittu, mutta se tuli näissä vaunuissa kätevästi "kaupan päälle" ja on sitten hyödynnetty sitä.

 

Tänään muuten näin kaupoilla, että joku oli sinne Bugisten koppaan laittanut pehmeän kantokassin. Hyvin näytti sinne mahtuvan sisälle! Sellainenhan toimii sit samalla kätevästi lämpöpussina talvella. (meillä on ollut tavallinen Eisbärchen-lämpöpussi, tosi kätevä!). Niin ja joku laittoi niistä jousituksista&talvirenkaista, niin ite en oo niitä kaivannut, koska en missään metsäreiteillä kävele. Tavallisessa jääröpölässä kyntäessä meidän poitsu vaan nukkuu sitä paremmin mitä pomppivampaa meno on :D Ja raskasta on varmasti vaunuilla kuin vaunuilla, jos umpihangessa työntää. Pahin keli tänä talvena oli 15cm paksu märkä lumi/sohjo (lähinnä risteyksissä), kovalla pakkasella kulki kovan lumen päällä yhtä hyvin asfaltilla ja pehmeässä lumessa kyntivät nätisti lumen halki tai jopa liusui siinä päällä. Näin kevyet vaunut kun ei uppoa niin syvälle sinne lumeen. Noi talvirenkaathan on pumpattavat kumirenkaat eli paljon raskaammat kuin normaalit ilmakennorenkaat (=takarenkaat) ja se musta auttoi paljon asiaan.

 

 

Voi kun voiskin vaan valita kaikista vaunuista parhaat ominaisuudet ja koota omanlaisensa :girl_sigh:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy kyllä vähän kehua tähän väliin Emmaljungan City Cross vaunuja. Meiltä löytyy sellaiset Quadroliftillä. Poika syntyi lokakuussa eli talven läpi ollaan niillä vaunuteltu.

 

Eli näissä ratasosaan laitetaan pehmeä kantokassi (nimeltään Quadrolift), jota on tosi helppo kantaa. Voi laittaa vaikka olalle, niin jää toinen käsi vapaaksi vielä muille kantamuksille. Kantokassissa on pohjalla pehmoinen ja lämpöinen karva, jonka vuoksi erikseen ei tarvitse hankkia mitään lämpöpusseja. Me ulkoiltiin kaikista kovimmillakin pakkasilla eikä ikinä ollut kylmän kanssa ongelmaa, koppa on niin suojaisa. Kulkevat erittäin hyvin sohjo lumessakin suurien ja leveiden renkaiden ansiosta. Vaikka ovat tukevat, niin ovat keveät työntää. Ovat myös kapeat, mahtuvat ongelmitta vanhoihin ratikoihin sisään.

 

Parvekkeelle voi hankkia vaikka matkarattaat (jos sellaisia tulevaisuudessa tarvitsee) ja laittaa lapsen quadroliftissä sinne nukkumaan.

 

Meidän poika on nyt n. 70cm ja lähes 9kg, mahtuu edelleen Quadroliftiin eli hyvin on asiansa ajanut. Nyt ilmojen vielä lämmetessä siirrytään käyttämään pelkkää ratasosaa. Quadroliftissä saa tehtyä jalkapussin rattaisiin ja karvan saa laitettua sit ensi talvena rattaiden pohjalle lämmittämään.

 

Suosittelen erittäin lämpimästi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ebur, mä taistelin vuosi sitten saman ongelman kanssa kuin sinä nyt. Mulla oli aika pitkälti juuri samat kriteerit yhdistelmille ja tuntui ettei niitä täydellisiä meinannut millään löytyä.

 

Piti olla sen max. 62cm leveä, irroitettava koppa, travelsystem plussaa, tai ainakin rungon tuli taittua pieneksi säilytystä varten. Meillä on pyörävarasto toisessa rapussa, sinne en jaksa rattaita viedä. Sen takia oikeastaan ainoa säilytys on eteinen. Tämän lisäksi olin ihastunut kolmipyöräisiin.

Juuri tuolloin raskausaikana, autoin yhtä äitiä joka oli jänyt pienillä liikkuvilla etupyörillä spårakiskoon kiinni! Ei meinattu saada millään rattaita irti. Tämä on varmasti harvinaista (eihän noita muuten näkisi noin paljoa liikenteessä), mutta jotenkin poissulki mun kohdalla nuo pienet pyörät kokonaan. Samoin olin työnnellyt sisareni supervankkuri Emmaljungia ja ne oli mun mielestä jotenkin hillittömän kokoiset ja kömpelöt, vaikka todella laadukkaat ja kestävät muutoin ovatkin.

 

Eli haussa oli kunnon pitkiin kävelylenkkeihin sopivat kauppakassit.

 

Sillon ostettiin sitten Britaxin B-smart 3 yhdistelmät. Niihin mä olinkin pitkään varsin tyytyväinen. Niiden lisäksi ostettiin vielä Britaxin turvakaukalo ja turvavuode, joka meillä korvasi hankitun vaunukopan ja kantokassin lähes kokonaan. Noissa oli todellakin mahtavan kokoinen säilytyskori, meillä vaihtui ruokakauppareissut kävelylenkeiksi kokonaan tuon ansiosta. Aiemmin saatettiin mennä keskustasta kauemmas markettiin autolla, tai jopa ajaa lähi s-markettiin autolla. Näissä rattaissa kaipasin kuitenkin pientä jousitusta tai edes ilmakumipyöriä. Moitteettomasti ne silti jyräsivät keskustan mukulakivet ja lumetkin.

Talvella noista sitten napsahti työntöaisa poikki. Joku valmistusvirhe muovissa kuulema. Samoin tosin kävi ystäväni Gessleinin vaunuillekin.

 

Aluksi ajattelin, että otan samanlaiset uudestaan. Sitten kävin testailemassa taas muitakin merkkejä ja ihastuin ilmakumipyöriin. Loppujen lopuksi ainoat missä oli ilmakumit ja kolme isoa pyörää, sekä olivat sen max 62cm leveät, ISOLLA tavarakorilla, oli P&T Explorerit.

(Kertokaa toki, jos muitakin on! Varsinkin sellaisia missä saisi vielä lapsen selkämenosuuntaan, eli kasvokkain työntäjään. )

 

Uskalsin kuitenkin ostaa nuo, koska tuossa vaiheessa lapsi oli jo 7kk, mutta silti vielä on usein tuntunut, että olisin halunnut olla kasvokkain lapseen. Turvakaukalon alustaksi hommattiin Britaxin matkikset, jotka kuitenkin myin pian pois kun travelsystem tarvetta ei enää ollut.

 

Nyt katsotaan pärjättäisikö pelkillä P&T:llä ( tai onhan meillä parvekkeella nuo perityt Emmaljungat, ovat muuten hyvät siihen kun voi hytkyttää jousityksen ansiosta pienessäkin tilassa, sekä sitten juoksurattaat siellä fillarivarastossa). Jos alkaa tuntumaan, että P&T autoon raahaminen ahdistaa, olen ajatellut ostaa Quinnyn ZappXtrat.

 

En ymmärrä miten P&T ei ole tajunnut lisätä varusteeksi istuinta, jonka saisi kiinni molempiin sisaristuinpidikkeisiin (siis neljään kiintopisteeseen, niin että nykyisen pääistuimen kankaineen olisi irrottanut kokonaan) joka olisi 6kk+ ikäiselle, kunnon suojaavalla kuomulla, menisi makuuasentoon ja nousevalla jalkatuella. Sellaiseen käyttöön kun haluaa kuljettaa vain yhtä lasta kasvokkain. Itse olisin valmis maksamaan useamman satasen tällaisesta lisävarusteesta. Silloin nuo rattaat olisivat meille täydelliset ja niitä voisi oikeasti tosissaan mainostaa rattaiksi, jotka menevät heti ensimmäisestä lapsesta lähtien, koko vauvaiän myös, ilman kompromisseja. Olen jopa harkinnut teettäväni sellaisen istuimen! :D

 

Oli muuten kiva lukea tästä ketjusta, muiden samanlaisia kokemuksia. Olen tässä naureskellut nykyisin ymmärtäväni miesten autokuumetta paremmin. Itsellä kun on nykyisin krooninen lastenrataskuume. Kyttään kokoajan, josko olisi jotan uutta ihanaa tullut markkinoille, joka olisi PAKKO saada!

Edited by Suzy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vaunupohdinnoista. Olen tosin yhä enemmän sekaisin kaikista ominaisuuksista. ;)

 

Perhostytölle (tai muulle emmaljungailijalle) pari kysymystä City Crosseista:

 

Eli näissä ratasosaan laitetaan pehmeä kantokassi (nimeltään Quadrolift), jota on tosi helppo kantaa. Voi laittaa vaikka olalle, niin jää toinen käsi vapaaksi vielä muille kantamuksille. Kantokassissa on pohjalla pehmoinen ja lämpöinen karva, jonka vuoksi erikseen ei tarvitse hankkia mitään lämpöpusseja. Me ulkoiltiin kaikista kovimmillakin pakkasilla eikä ikinä ollut kylmän kanssa ongelmaa, koppa on niin suojaisa. Kulkevat erittäin hyvin sohjo lumessakin suurien ja leveiden renkaiden ansiosta. Vaikka ovat tukevat, niin ovat keveät työntää. Ovat myös kapeat, mahtuvat ongelmitta vanhoihin ratikoihin sisään.

 

Kuulostaa hyvältä ja selailin hieman Emmaljungan sivuja. Oliko teillä pelkästään tuo Quadrolift vai oliko myös City Koppa. Onko City kopasta mitään hyötyä, jos hankkii Quadroliftin?

 

Parvekkeelle voi hankkia vaikka matkarattaat (jos sellaisia tulevaisuudessa tarvitsee) ja laittaa lapsen quadroliftissä sinne nukkumaan.

 

Mihin matkarattaita tarvitaan? Millaiset matkarattaat sopivat Quadroliftin kanssa?

 

Meidän poika on nyt n. 70cm ja lähes 9kg, mahtuu edelleen Quadroliftiin eli hyvin on asiansa ajanut. Nyt ilmojen vielä lämmetessä siirrytään käyttämään pelkkää ratasosaa.

 

Miten olet kokenut liikkumisen citycrosseilla Helsingin keskustassa? Oletko kaivannut kääntyviä etupyöriä?

 

Kiitos myös Suzylle perusteellisesta selvityksestä. Mun mies sanoo muuten, että olen ihan kuin mies joka haaveilee uudesta autosta :D Noista rattaiden pyöristä tuli mieleen kysymys... Mitkä ovat mielestäsi kolmipyöräisten rattaiden edut verrattuna a)tavallisiin nelipyöräisiin, b)nelipyöräisiin, joissa on kääntyvät etupyörät?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ostaisi kolmipyöräisiä jos pitää matkustaa ratikoilla. Kolmipyöräisyys tuo yleensä lisää pituutta vaunuihin ja ratikassa se tila on varsinkin vanhoissa kortilla.

 

Matkarattaita tarvitsee jos esim. lentää usein lapsen kanssa, kulkee paljon autolla yms jossa on tärkeää että rattaat saa pieneen tilaan ja ne on kevyet kuljettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten vielä yksi megatyhmä kysymys (osittain ohi aiheen, mutta liittyy tähän omaan vaunuhankintapohdintaan): minkä takia vauvoja pitää nukuttaa ulkona tai parvekkeella? Onko siitä jotain erityistä etua? Tai onko siitä päin vastoin enemmän haittaa Helsingin keskustan tuntumassa? Miksi päiväunia ei nukuta sängyssä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eihän niitä lapsukaisia tosiaan mikään pakko ole nukuttaa ulkona, mutta meidän tapauksessa se oli ainoa vaihtoehto, jossa lopulta lapsi ja äiti saivat levättyä. Neidillä on nyt ikää tosiaan jo lähemmäs pari vuotta ja vasta nyt on sisällä nukkuminen alkanut päiväuniakaan luonnistumaan. Tätä aiemmin nukuttamiseen/nukahtamiseen meni päivällä kevyesti kiukutteluineen 2h kun taas ulkovaatteisiin puettu ja vaunuihin kipattu lapsi nukahtaa lähes aina 5-10min sisällä. Tää on toki kovin yksilöllistä joka lapsella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se epäilyshän on etteivät vauvat lopulta nuku vaunuissa hyvin sen vuoksi että ne ovat raikkaassa ilmassa vaan siksi että ne ovat siellä tiiviissä paketissa. Sisätiloissa voi olla vaikeaa saada lapsi kiedottua tiiviiseen pakettiin ilman ettei tule hiki. Meillä lapsi nukkuu päiväunet omassa sängyssään kapaloituna (tai nykyään peittoon rullattuna) koska saa silloin helpommin unen päästä kiinni kun ei saa käsiään väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä muksu oli nuorempana mahdollista keinutella uudestaan uneen vaunuissa, mutta sängyssä ei onnistunut. Sängyssä unet olivat siis max. 45 min., vaunuissa jopa kolme tuntia (vaikka toki tuosta ajasta jouduin aikamoisen osan lykkimään niitä vaunuja pitkin teitä, että muksu sai uudestaan unenpäästä kii).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now