pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

Kokemusta ei ole, mutta kuvat näyttävät olevan Firkon merkkisistä vaunuista, joita Suomessa myy vaunula.fi, joten kurki sieltä ja googleta vaikka sillä nimellä käyttökokemuksia. :)

Taitaa olla samat vaunut kyseessä kuitenkin vaikka ns. myyntinimi onkin eri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Nuo näyttää ihan samanlaisille kuin Firkon merkkiset rattaat. Niistä löytyy kyllä kokemuksia netistä enemmänkin. Firkonit ovat kaiketi puolalaisia ja voipi olla että niitä myydään eri nimillä.

 

Olin vähän hidas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei mahtavaa! KIITOS! Tätä on vertaistuki parhaimmillaan! Vitsi, te olette niin hyviä! Ihan käsittämätöntä, että joku voi tietää tuollaisen asian.

Chilli, totaalisen häkeltynyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niinpäs lukeekin. En olisi ikimaailmassa huomannut, vaikka nyt kun sanoit, niin ihan selvästihän se siinä lukee, eikä edes erityisen vaikeasti luettavissa tai pienellä. Löysin ihan suht positiivista palautettakin tuosta Firkon F7 mallista (jos tuossa lukee Hamimex F7 ja netissä löytyy kokemuksia Firkon F7:sta, niin eiköhän se ole sama malli.) toki jotain napinaakin, mutta myös positiivista paljon. Mä hiukan luulen, että siinä on meidän kärryset, ellei sitten käy jotain ihan ihmettä ja satu löytämään ihan pilkkahinnalla jotain kiinnostavaa käytettynä, ennen kuin ehtii tilata tuolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jossain määrin tykästynyt Mutsyn Urban Ridereihin, sillä niissä yhdistyy isot, toimivat renkaat näppärään liikkuvuuteen ahtaissakin paikoissa. (Tai näin ainakin olen ymmärtänyt.) Arveluttaa kuitenkin, että kannattaako niihin satsata, jos matkarattaat olisi kuitenkin kätevämmät. Eli jotkut edullisemmat hyökkäysvaunut varmaan menettelisi, jos autoreissuilla käytössä on matkarattaat turvakaukaloineen.

 

Mutta. Olenko aivan väärässä, kun olen saanut sen käsityksen, että lapsen ei olisi hyvä viettää turvakaukalossa kovinkaan pitkiä aikoja? :unsure: Eli onko pienelle lapselle kaupunkireissuille kuitenkin se vaunu parempi?

 

Jos joskus kuitenkin tarvitsisi ratas-turvakaukalo-yhdistelmää, niin Mutsyihinhan saa myös sen turvakaukalon kiinni, travel system taisi olla nimi? Mutta siihen taas käy ainoastaan tietyt turvakaukalot. Me oltaisiin saamassa aika edullisesti Gracon turvakaukalo, joka noihin Mutsyihin ei käy. Edullisemmaksi ehkä tulisi, jos ostaa Mutsyihin käyvän kaukalon ja jättää matkarattaat hankkimatta, mutta onko tuo Mutsyjen runko kuinka näppärä laittaa kasaan? Painavakin se taitaa olla, 11,5 kg? Tai siis mun olemattomalle haballe painava. :ph34r: Mutta onko ne matkarattaat sitten selvästi kevyempiä? Mitä nyt pikaisesti netistä katsoin, löysin ainoastaan kymmenen kilon tietämillä olevia matkiksia...

 

Ja matkarattaiden sielunelämään en ole perehtynyt vielä lainkaan. Käykö mikä tahansa kaukalo mihin tahansa matkikseen? Ja se kaukaloko vaan laitetaan siihen matkiksen päälle ja siinä se sitten pysyy? :unsure: Mä olen niin vihreä näissä... :blush:

 

Meiltä löytyy kaksi hatchback-autoa, joiden takakonttia en ole vielä mitannut. Sekin tietty vaikuttaa, mutta noin silmämääräisesti arvioiden luulisin, että ainakin isompaan autoon tuo Mutsyn runko kyllä mahtuu. Mummolareissuille ainakin pitäisi varmasti saada ehdottomasti vaunut mukaan, pelkillä matkiksilla ei pärjää, jos lasta yrittää nukuttaakin. Vaiko, -kö? :unsure:

 

Ja Mutsyn koppa. Se on kova, eiks? Kesävauvalle varmasti hyvä, mutta mahtuuko siihen sitten ensi talvena sekä lapsi, että kaikki tarvittavat toppaukset? Mikään jätti-bebe ei ole varmaan tulossa, sillä ei olla miehen kanssa kumpikaan hujoppeja.

 

Mutsyt vai hyökkäysvaunut+matkarattaat? Mutsyt+matkarattaat vai hyökkäysvaunut+matkarattaat? Jajaja... Hirveesti kaikkee. Ihan pulassa. Hjälp! Kiitos. Ja anteeksi. :ph34r::grin:

 

No vastaillaan. :grin:

 

Kyllähän matkarattaat ovat näpsäkämmät kuin Mutsyt, siinä mielessä että mahtuvat kapeammista tiloista ja kääntyvät pienemmässä tilassa. Ja ovat kevyemmät ja menevät pieneen tilaan kasattuna. Mutta kannattaa myös huomioida, että matkarattaat ovat aina myös heppoisemmat: matkikset täryyttävät jo melko sileällä asfaltilla ja sadevesikourujen yli täytyy useimmiten kikkailla etupyöriä keventämällä. Tämä korostuu vaan lapsen kasvaessa kun rattaisiin tulee lisää painoa. Puolitoistavuotiaan kanssa en lähde enää matkiksilla muualle kuin ostoskeskukseen, kaupungille menen Mutsyilla.

 

Turvakaukalossa ei saa juu pitää tuntitolkulla, mutta jos nyt käyt kaupungilla parissa kaupassa ja kahvilla, ja siellä kahvilassa otat vauvan syliin hetkeksi, niin ei se vielä ole mikään "tuntitolkulla" -juttu. Mutta jos lähdet vaikka koko päiväksi shoppailemaan, niin sitten kyllä vaunukoppa olisi ehkä parempi. Paitsi että harva vauva viihtyy hereillä vaunukopassa maaten. Tai no, ei kai ne siinä turvakaukalossakaan hereillä ollessaan tuntitolkulla jaksa pällistellä, mutta meillä ainakin esikoinen jaksoi siinä vähän paremmin, kun näki maisemia. :)

 

Gracon kaukalo ei mun käsittääkseni meni travel systemiksi muualle kuin Gracon matkiksiin. Kaikkein parhaat yhteensopivuudet on varmaan Maxi Cosilla, sen kaukalot sopii yhteen monien ratasmerkien kanssa.

 

Matkiksissa voi nukuttaa vähän isompaa (sanoisin yli 6 kk) vauvaa, ihan pieni vauva käyttää matkiksia käytännössä ainoastaan travel systeminä.

 

Mutsyn kova koppa on mun mielestä ihan ok tilava, meidän pluskäyrillä kasvanut poika kasvoi siitä ulos 6 kk iässä (jolloin oli talvi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britaxilla on myös moneen sopiva kaukalo. Se onkin maxi cosin kanssa varmasti suosituin malli-ja noihin kahteen em. mahtuu lapsi pisimpään eli sinne yksivuotiaaksi (jokuhan voisi tehdä tästä äänestyksen vaikka yleiselle puolelle kun saisi ison otannan?)

 

Me ei autottomina lähellä keskustaa tarvittu matkiksia, koska samalla käytiin aina kaupassa ja piti ne kamat saada tuotua kotiinkin ja reppuun ei nyt kauheasti mitään mahdu jos on minirattaat.

Mutta nyt kun muutettiin kauemmas ja käydään kaupassa lähinnä autolla ja matkiksille on tarve sen auton myötä. Tai siis mahtuuhan meidän autoon rattaat kasaamatta, mutta jos lähdetään reissuun niin tuleehan niitä kassejakin. Saati sitten siihen mummin miniautoon jolloin irroitellaan renkaita ja kontti on täpötäysi :D

Jos on normikokoinen auto jota käyttää päivittäin vauvan kanssa, matkikset on näppärämmät koska usko pois, siihen kaukalon kantamiseen ( raahaamiseen ) kyllästyy kun vauvalle tulee painoa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadin tuskin on plussa testissa, kun oon jo hinkumassa uusia vaunuja :grin: Yritin kattao, olisko joku muut etsinyt samoilla spekseilla, mutta ei ainakaan osunut silman. Jos tasta nyt jotain tulee, hakusessa olis mielellaan sirot yhdistelmat:

 

*kaantyvilla pienilla etupyorilla

*4 pyoraa

*ilmakumirenkailla

*heittoaisalla

*pehmealla kantopussilla (eli istuinosan pitaa menna alas asti)

*ei mitaan erillisia istuinosia tms.

 

Merkilla ei ole mitaan valia, en erityiesti arvosta merkkia pelkan merkin vuoksi. Samoin kuosi/tavarakori/lisatarvikkeet on ihan yhdentekevia.

Edited by Chiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulle sopisi ilmiselvästi Bugaboo Cameleonit.

 

Todella sirot yhdistelmät, jossa on pienet kääntyvät eturenkaat. Ovat todella kevyet työntää ja nostaa, eivätkä ole pilattu koolla.

Heittoaisakin löytyy. Tässä mallissa ei valitettavasti saa pehmeää kantokassia vaan vaunuihin kuuluu kauppaan automaattisesti vauvakoppa.

 

*ei mitaan erillisia istuinosia tms.

 

Tätä em ihan ymmärtänyt mutta,

kaikissa yhdistelmissä saa siis vaihdettua runkoon kiinni vauvan kovakopan ja sitten kun vauva on isompi, eli osaa istua niin vaihdetaan lasten istuin runkoon kiinni. Monet ydistelmät muuntuvat myöskin travel systemeiksi. Matkarattaat ovat yleensä ne josta ei voi ottaa istuinta irti ja laittaa vauvakoppaa tilalle. Mutta poikkeuksiakin tietysti löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buggisten hyvä puoli on myös se, että niissä ei ole varsinaisesti erilaista vaunukoppaa vaan vaan koppa ja ratasistuin käyttävät samaa runkoa joten ylimääräistä säilytettävää ei tule.

 

Muuten tuo yhdistelmä ilmakumirenkaat, sirous, pienet kääntyvät pyörät ja mahdollisuus pehmeään kantokoppaan ei taida olla kovinkaan helposti toteutettavissa. Tuo pehmeään kantokoppaan mahdollisuus yleensä löytyy perinteisemmistä yhdistelmärattaista ja ne eivät sitten muuten täytäkään ehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

katseleppa huutiksesta emmaljungan cerox 360 (tässä on pienet etupyörät), heittoaisa+saa kantokassin eli menee täysin suoraksi istuinosa. ja saa kiinni runkoon emmaljungan/britaxin/maxi cosin kaukalot

on vastaavat kun uudet nitrot, mutta uusissa ei ole heittoaisaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävisin Chikon tapauksessa oikeasti vertailemassa myös esim. Emmaljungan NitroCityä, Gessleinin F4 ja miksi ei myös Teutonian Funeja. Niissä ei ole ilmakumirenkaita yhdessäkään, mutta käännettävä istuin heittoaisan sijaan, sekä muut ominaisuudet täsmäävät. Nämä kaikki ovat ehkä vähän perinteisempiä ja menevät isommallekin lapselle rattaina pitkään. Kaikki ovat alle 60cm leveitä, jos tätä sillä siroudella tarkoitat?

 

Varsinkin jos kuosilla ei ole niin väliä niin tarkistaisin tuon NitroCityn. En ole itse mikään suuri Emmaljungan fani, juuri niiden ulkonäön takia. Mun mielestä niissä on yleensä aika kammottavia väriyhdistelmiä. Toki nyt on jo markkinoilla myös vähän hillitympiä versioita, sekä pelkkää mustaa jne. Muuten ne ovat kyllä kestäviä ja toimivia kärryjä.

Mulla oli edellisiä kärryjä metsästäessä yksi tärkeimmistä kriteereistä ilmakumirenkaat (ostin P&T Explorerit). Vuosi niiden kanssa riitti, myin pois ja nyt odotan jo innolla seuraavia ilmakennollisia kotiutuvaksi. Kunnon kuviolliset ilmakennopyörät ovat oikeasti hyvät, mutta näitäkin on valitettavasti monenlaisia.

 

Bugaboolla on tällä hetkellä omaa silmääni miellyttävä koko musta Cameleon tarjolla, mutta sen valitsin vain jos tavarakorilla (ja hinnalla, vaikka hintavia ovat nuo muutkin) ei oikeasti olisi mitään väliä ja tarvitsisin rattaita vain vauvalle, enkä yhtään isommalle lapselle. Parivuotias ei niihin enää kunnolla kuomun alle mahdu. Tuo kuppimainen istuinkin on aika makuasia. Itse tykkään niistä ja samoin meillä poika viihtyy sellaisessa, mutta toiset lapset eivät tykkää istua sellaisessa.

 

Sulla on Chiko vielä onneksi aikaa tehdä vertailuja ja voihan se olla, että ihastutkin ihan toisen tyyppisiin kieseihin kuin mitä nyt olet ajatellut.

 

Edit: Kirppu ehti väliin. Hyvä ehdotus!

Edited by Suzy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska heittoaisa on kriteerinä niin Teutonian uusin malli BeYou! kannattaa katsastaa. Tosin ilmakumirenkaat uupuu ellei sitten pyörämalli 60A käy takarenkaisiin. (Tosin teutonian sivujen mukaan ei, mutta samanlaiset laakerit niissä kaikissa on tietääkseni.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos runsaista kommenteista. Ma jo ehdinkin vahan goolailla tanaan ja loysin noita suositeltuja vaunuja. Ne Bugikset ja muut kovakopalliset on ulkona laskuista, en voi sietaa kovaa vaunukoppaa, erityisesti kun karryt tulee siirtaa jossain vaiheessa mantereelta toiselle ja lentokoneessa on tuskin mitaan hankalammin hallittavaa osaa kuin kova vaunukoppa...

 

pipa - tarkoitin just sellaista irroitetavaa istuinosaa (jonka voi vaihtaa kopan kanssa). Se on musta todella epakaytannollinen meidan tarpeisiin just raahaamisen kannalta.

 

Tiedan, etta oon vaativa asiakas (tuskin toiveet tasta muttuu, esikoisen kanssa on kokemusta jo taalla asumisesta, joten tiedan mika talla pelaa ja mika ei), mutta vaativat on olosuhtetkin :D Noi ilmakumirenkaat on varmaan se vaikein osuss, muuten vastaavia vaunuja tuntuis olevan ihan runsaasti tarjolla. Taalla on vaan niin paskat tiet, etta millan muilla on turha yritaa rytyyttaa...

Edited by Chiko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Olivia, alannee ja kirppukin taisi vastata minulle. :) Tosi hyviä seikkoja osasitte tuoda esille, etenkin tuo alanneen mainitsema matkisten heppoisuus. Tosiaan, pitäähän mun ajatella myös sitä, miten se yhdistelmä toimii sitten rataskäytössä, kun lapsi on isompi. Sen puoleen kyllä vaaka kallistuisi Mutsyjen puoleen, eli Mutsyt+matkikset tulisi hankintalistalle. Ainut mikä nyt alkoi mietityttää, niin tuo, että se lapsi saattaa kasvaa vaunukopasta ulos vielä ensi talven aikana. Siirryittekö te alannee sitten ratasosaan? Mitenköhän ulkona nukuttaminen onnistuu tuossa tilanteessa?

 

Seuraava pähkäily sitten onkin, mikä turvakaukalo ja mitkä matkikset. Pitänee mennä seuraavaksi häiriköimään ks. ketjuihin. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No meillä on ollut molemmat lapset aikaisia liikkeelle lähtijöitä ja ovat molemmat meinanneet tulla vaunukopasta pää edellä alas viisikuisina. Molemmat ovat siis hieman reilu viisikuisina oppineet itse nousemaan istumaan. Tuossa vaiheessa ovat sitten siirtyneet pelkkään ratasosaan ja ovat nukkuneet ulkona päiväunet rattaissa rattaiden turvavöissä. Eikä ole haitannut yhtään mitään. Esikoinen nukkui ulkona päiväunet rattaissa aina kolmevuotiaaksi saakka (jolloin luopui kokonaan päiväunista) ja kuopus on nyt 2v1kk ja edelleen nukkuu rattaissa päivittäin päiväunet ulkona :) Tuossa vaiheessa olen hankkinut ratasosaan talveksi lämpöpussin, jossa on reiät turvavöille. Ei tarvitse pelätä, että lapsi tippuu rattaista tai lähtee karkureissulle kesken unien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nera! :) Hyvä pointti, itse en osannut tuollaista ajatellakaan. Tuollaisessa tilanteessahan ei sitten ole väliä, onko koppa iso vai pieni, kun se lapsi ei siellä pysy, mahtui tai ei. Eli ei se isokaan koppa sitten takaa sitä, että sitä voisi kovin pitkästi käyttää. Ja kerta se nukuttaminen onnistuu myös tuossa ratasosassakin, niin senkään puoleen ei sillä kopan koolla taida olla juurikaan väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiko Katso Lauran Lastentarvikeen sivuilta Akjax Alu-Rider yhdistelmiä, värissä punainen15 - musta 10 ainakin näkyisi olevan nuo ilmakumirenkaat. Itsellä ei ole tuosta merkistä käyttö kokemuksia, mutta kokeilin saman merkin Vikingejä yksillä messuilla, juurikin pidin noista ilamkumirenkaista. Kävin myös kokeilemassa Dorjanin yhdistelmiä, joissa edessä oli kääntyvät ilmakumirenkaat, mutta niissä myös oli vaunukoppa erikseen (vaikka eihän sitä ole pakko käyttää). Nykyisin näkyy olevan Dorjan Soft Start nimellä vastaava ja se koppa menee näköjään nykyisin kasaan, joten vie vähemmän tilaa kuljetuksessa. Oralla näytää myös olevan vähän noiden Dorjaneiden näköinen yhdistelmä. Tulevatkohan nuo kaikki samasta tehtaasta?

 

Itse päädyin Teutonia Funeihin ne ovat niin kapeat ja sirot, niistä puuttu sinun toivomat heittoaisaa ja ilmakumirenkaita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei chiko: ei kannata hylätä bugiksia matkustamisen takia, jos ne muuten sitten miellytti. Se koppa ei ole sellainen perinteinen, vaan menee kasaan kun siinä taitevaan vaan sellaiset kiinnikkeet eri suuntaan ja asettuu nätisti kasatun rungon päälle ja saa pakattua hyvään pakettiin ruumaan meneväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ainut mikä nyt alkoi mietityttää, niin tuo, että se lapsi saattaa kasvaa vaunukopasta ulos vielä ensi talven aikana. Siirryittekö te alannee sitten ratasosaan? Mitenköhän ulkona nukuttaminen onnistuu tuossa tilanteessa?

 

Siirryttiin ratasosaan, siellä oli säänkestävä lämpöpussi, jossa vauva nukkui. Hankin myös sen Mutsyn jalkapeitteen, sillä sai hiukan lisäsuojaa ratasosaan. Ja siten joku huivi siihen kuomun suuaukolle, niin ratasosa oli oikein suojaisa nukkumapaikka pakkasillakin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

täh. kävi just niinkun arvasin. täällä ei missään pääse testailemaan buggisia, ja nytjust kun sain nuo zappit niin mulle tarjottiin 300e buggigsia. frogit, beigen värisenä.

..että pidänkö nuo zappit ja ostan buggigset ja myy emmaljungat pois. nekin on tosi ihanat, mutta tulee vastaan se että ensitalvena en taaperon kanssa kyllä pääse pikkurenkailla mihinkään. nyt sujui kun kirpulla on painoa 9kg..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Frogeihin käy samat isot talvieturenkaat kuin Cameleoneihin. Frogien isoin miinus on mun mielestä se, että työntöaisassa ei käsittääkseni ole korkeussäätöä ollenkaan, kun taas Cameleoneissa on teleskooppiaisa. Muutenhan nuo ovat tosi samanlaiset. Bugikset ovat kyllä ihanan keveät työntää (meillä nyt 11kg muksu) :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nokun noissa mun emmaljungissakin on pienet pyörät, heittoaisa ja kuppimallinen penkki. kuomu on isompi, ja ehkä kilon taisi olla painavammat, pidempi istuinosa ja tosiaan säädettävä aisa. en tosiaan ole koskaan buggigsia työnnellyt, niin en voi sanoa että haluanko vaihtaa vai en :D oikeastaan nuo talvipyörät on se eniten houkutteleva asia.

ensitalveksi joudun kai ostamaan jonkin citycrossin tai classicin rungon, jos on mieli painavan lapsen kanssa päästä täällä missä on heikko auraus tiellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Emmaljungiinhan on nyt kehitetty talvirenkaat pikkurenkaiden tilalle. Mä ostin Nitro Cityt ja jostain ruotsalaisesta blogista (vaukkareissa linkattu) oli tieto, että talvirenkaat on tullut jo Ruotsin puolella myyntiin. Eiköhän ne tännekin rantaudu/voi tilata Suomeen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

no siis se oli mun linkki ;) ainakin tänne tarvikepuolelle..

mulla on siis city cerox 360 runko ja en ole ihan varma mahtaisko sopia tuohon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now