pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

^ meillä on sama ongelma ja päädyin siihen, että en jaksa raahata kovaa kantokoppaa + vauvaa ylös alas portaita useita kertoja päivässä. Päädyttiin sitten kovaan kantokassiin, joka on yhtä kevyt kuin pehmeä ja laitetaan vaunujen ratasosan sisään, mutta se on vähän pehmeämpää suurempia ja siinä on irrotettava kuomu. En nyt pysty liittämään tähän kuvaa, mutta jos googletat kova kantokassi, niin ekana tulee juuri meillä oleva Brion Happy -kantokassi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osta rengasliina/kantopussi, ja nakkaa vauva sinne kun jätät kopan alas. Näin sulta jää kädet vapaaksi sitten kauppakasseja/hoitolaukkua/koiraa tms varten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Oran yhdistelmistä ? Erityisesti olisin kiinnostunut Jovi Airiin ja Ora Saagaan liittymistä kokemuksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jovi Airit löytyy, tykkään! Täällä oma ketju Orista. Tuolta jo aika paljon kokemuksia löytyykin, kysy, jos joku muu kiinnostaa. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä vinkkejä, kiitos :) Kantoreppu on hankintalistalla muutenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis tuo rengasliina on tarpeen sitten vaikka jo isommankin kanssa, meillä siirryttiin turvaistuimeen istumaan 9kk ikäsenä kun tyyppi ei vielä osannut kävellä --> en ainakaan käsissä jaksa kantaa esim mummolan parkkikseltä ylämäkeen ja neljänteen kerrokseen :D hissillä en uskalla mennä enää kun kerran jäätiin sinne jumiin kerrosten välin, rakennus on sikavanha siis..

 

saanko myös udella, että minkä merkin kopassa ei ollut niitä hihnoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gessleinin kopassa näyttää olevan vain kahvat sivussa ja Teutoniassa on kantokahva kuomun etureunassa, eli kannetaan samalla tyylillä kuin turvakaukaloa. Emmaljungalla näyttää olevan hihnat molemmissa vaunukopissa. :) Nämä siis uusissa malleissa. Vaunumerkkejähän on monia, mutta valmistajien sivuilta nuo tiedot löytää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teutonian Fashion -koppa on ainakin mielestäni tosi siro ja sippoinen, eli henk. koht. koin sen tosi helpoksi kanniskella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas Brion vaunukoppa oli aika painava, en kyllä olis sillä jaksanut pahemmin kanniskella.. Mutta ihana se oli, en vaihtais toiseen systeemiin edelleenkään :D meillä pääsi kyllä vaunuilla suoraan ovelle, että käytännöllisyys olis kyllä voittanut, jos tilanne olis ollut toinen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika hyvin vaihtelee näkemykset kun mä taas koin Brion kopan hyväksi kantaa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oliko teillä siis se ihan runkoon kytkettävä koppa vai erillinen, ratasosaan laitettava? Meillä oli se runkoon kytkettävä ja kyllä se oli mun mielestä painava. Tosin lapsikin oli painava :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin miehen kanssa katselemassa yhdistelmiä ja kokeiltiin paria auton takakonttiin... Hetkessä kirkastui, miksi kaikilla lapsiperheillä on farmari.

 

Meillä on siis sedan melko reilulla tavaratilalla ja sehän tuli aivan umpitäyteen niistä vaunuista (rungosta ja vaunukopasta). Pienempään tilaan olisi tietysti mennyt jos olisi esim. irrottanut renkaita mutta ei sinne silti hurjasti olisi jäänyt muille tavaroille tilaa. Mulle tämä onnistui tulemaan jotenkin yllätyksenä. Onko sama ongelma kaikilla? Vai onko joissain sedaneissa niin iso takaluukku, että tilaa jää tai menevätkö jotkut yhdistelmät hyvin pieneen tilaan?

 

Normikäyttöön harkitaan kyllä pienempiä matkiksia, jotta isoja ei tarvitse aina roudata mutta pidemmälle lähdettäessä olisi kiva saada jotain matkatavaraakin mukaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulossa Gesslein Visionit ja autona Passat sedan. Vaunut mahtuu pituussuunnassa ilman renkaiden irrottamista, mutta aukko on parisen senttiä liian matala...eli kun vaunut laittaa taakse pitää ensin irroittaa ratasosa (joka onneksi on todella helppoa) ja laittaa ensin vaunun runko kasassa takakonttiin ja sitten vasta ratasosa päälle. Menevät siis hiukan limittäin päällekkäin mutta eivät suoraan kasattuina. Viereen jää tilaa matkatavarillekin. Silti haluaisin sen farmarin mutta nyt ei ainakaan oteta autolainaa kun ei tiedä maksukyvystä äitiysloman jälkeen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on Bora sedan, eli olisko vähän pienempi takaluukkukin? Passat taitaa olla vähän pidempi. Kokeilemamme vaunut ei siis mahtuneet juuri noin pituussuuntaan, kuin teillä, ja veivätkin sitten suunnilleen koko tilan. :( Ilman eturenkaita (jos ovat helposti irrotettavissa) ehkä mahtuisivat, pitää käydä uudelleen testailemassa. Juuri tuollainen matkatavaratila olisi kuitenkin aika tarpeellinen... Autonvaihto ei täälläkään tässä vaihteessa huvittaisi ollenkaan. Varsinkaan pelkän helppouden/kätevyyden takia, kun kuitenkin isotkin yhdistelmät kyytiin mahtuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Useimpien sedanien takaluukun useimmat yhdistelmät varmaan täyttää tosiaan aika tehokkaasti. Silloin vielä koppa-aikana me kuljettiin joku pidempi matka lainasedanilla ja ahdasta oli. Vaunut täytti perän melkeinpä kokonaan ilman koppaakin (meillä siis ratasosan päälle laitettava koppa) ja koppa matkasi muistaakseni etupenkillä. Onneksi autossa ei ollut kuin kolme matkaajaa, ei oltaisi muuten varmaan saatu koppaa mukaan. Mutta meillä onkin aika isot yhdistelmät, monet muut mahtuu varmasti edes vähän paremmin. Mutta yleisestihän eri vaunut kasaantuu vähän erikokoisiksi, niin varmastikin kannattaa tosiaan kokeilla autoon ennen ostoa. Voi olla aika pienestä kiinni, että menevätkin edes jotenkin fiksummin (toisin päin tai vaan syvemmälle) ja siten antavat tilaa muille tavaroille.

 

Kannattaa tosin myös harkita ihan kunnon matkisten ostoa, kyllä niilläkin pärjää vähän pidemmätkin mummolareissut sun muut. Ei tarvisi sitten melkein koskaan työntää niitä isoja vaunuja autoon. Vie ne joka tapauksessa ison tilan sedanin takaluukusta. (Ja tästä syystä, jos meille auto hankitaan, se tulee olemaan farkku. Mäkin olen nyt hyvin ymmärtänyt niiden funktion lapsiperheissä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin tosiaan, meillä mahtuu rungon päälle ratasosa+kantokoppa, mutta jos olisi kova korkea vaunukoppa niin se saisi kyllä matkustaa takapenkillä. Mutta kyllä meillekin vaikeuksia tulee matkatavaroiden kanssa, kahdestaan kun liikutaan on auto välillä todella täynnä...täytyy alkaa priorisoimaan kamoja. :girl_sigh:

 

Kyllä mä kieltämättä aloin tuossa jo miettimään Gesslein F4 Buggyn ostamista matkustelua varten vaikkei meille ekaan vuoteen pitänyt matkiksia tulla. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Toisaalta kunnon matkiksetkin, tai siis matkikset ylipäänsä, vie yllättävän ison tilan takakontista vaikka ne liikkessä kasattuina saattaa näyttää pieniltä. Meillä on suht pienet, sateenvarjomaisesti kasaantuvat Inglesina Trip-matkikset ja nuo vie pituutensa vuoksi kyllä aika ison osan meidän pikkufarkun takakontista, ei niitä todellakaan kuljettele siellä huvikseen jos on jotain muutakin isoa tulossa kyytiin. Niissä matkalaukkumallisesti kasaantuvissa (esim. Babyjoggerin matkikset) on puolestaan niin suuri leveys, että ne vie sen vuoksi takakontissa ihan reippaasti tilaa.

 

Mun mielestä kannattaa miettiä mahdollisimman realistisesti omia tarpeitaan, esim. kuinka usein matkustus on sellaista että ne kunnon rattaat tarvitsisi mukaan, tarviiko jokaiselle mummolareissulle edes ottaa mitään rattaita, aikooko matkiksia käyttää pidempiä aikoja kerrallaan (jolloin tarvitsee sen makuuasennon) vai pärjäisikö vauva-aikana sellaisilla matkiksilla joihin saa vain kaukalon helposti kiinni (esim. Quinny Zappin runko jatkuvasti autossa ja siihen sitten turvakaukalo kiinni).

 

Yksi vaihtoehto on hankkia sellaiset matkikset, jotka mahtuvat takapenkin jalkatilaan (jos vaan mahdollista kiinnittää ne jotenkin). Jos takapenkillä ei muita matkustajia ole vauvan lisäksi niin jalkatilahan on usein aika tyhjänä, mutta toisaalta sijoittamalla rattaa sinne säästää tosi paljon tilaa takakontista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, ne matkikset varsinkin kannattaa kokeilla sinne takaluukkuun, kun tosiaan eri tavalla kasautuvat vievät niin erilaisen tilan. Mutta kyllä ne yleensä sentään vähän pienemmän tilan vie kuin isot yhdistelmät.

 

Me ollaan ahtaudessakin pärjätty yli vuosi ilman matkiksia, kun ei kauhean usein niitä autoon tungeta ja silloinkin yleensä farkkuun, mutta nyt oon alkanut niistä haaveilla. Edelleen halutaan rattaat mukaan kaikkialle, kun tyttö ei nuku päikkäreitä hyvin muualla. Mutta tosiaan ilmankin pärjää, pitää vaan oppia säännöstelemään omien matkatavaroidensa määrää. Sitä muutakin vauvakamaa kun tulee ihan reilusti matkaan yleensä, ainakin yhtään pidemmälle reissulle.

 

Mä en kyllä etukäteen uskaltaisi hankkia matkiksia niin, että nimenomaan suunnittelisin kuljettavani niitä takapenkin jalkatilassa. Jos haluaisin ne auton sisään saada, hankkisin sellaiset, jotka mahtuu jotenkin etupenkille. Meille nimittäin ei vauva varsinkaan kaukaloaikoina koskaan kulkenut pidempiä matkoja yksin takapenkillä, vaan kyllä minä aina siellä vieressä istuin viihdyttämässä, hoitamassa ja vahtimassa. Etupenkille sitten tungettiinkin vaikka tuo koppa ja muutakin tavaraa.

 

Sinänsä ehkä hirveän paljon etukäteen en edelleenkään hankkisi matkiksia ylipäätään, jos ei rattaista ole kokemuksia. Ajan kanssa sitä sitten huomaa mitä ominaisuuksia itse tarvitsee ja arvostaa. Mä esim. en edelleenkään tarvisi mahdollisimman ketteriä tai pienimpään tilaan meneviä rattaita, joihin saa kaukalon kiinni, vaan tukevat makuuasentoon menevät rattaat. Joku toinen sitten taas toisinpäin. Kyllä sitä ne ekat viikot ja kuukaudetkin pärjää varmasti ilman, ja sitten kun ei pärjää, nopeasti ne varmaan ostaa. Mutta etukäteistutkiminen on varmasti hyvästä, kun paremmin sitä aikaa on vaikka äitiyslomalla ennen synnytystä kuin sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siksi mä juuri olen meinannut matkiksiksi noita Buggeja, menevät kasaan sen verran kivasti http://www.gesslein.de/buggy-f4.htm. :) Ja koska noi ei tule heti alussa käyttöön riittää tuo melkein vaakatasoon menevä selkänoja. Mutta tosiaan, noi matkikset hankitaan stten joskus ensi vuonna vasta...eli ehdin muuttaa mieltäni kymmenen kertaa. ;)

 

Kyllä edelleen tarkoitus mennä pelkästään noilla Visioneilla kun muksu on ihan pieni, ja sittenhän senkin näkee kun lapsi on syntynyt ja eletään sitä arkea että onko sekään oikea ratkaisu. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas kaikille!

 

Käytiin kokeilemassa yhdistelmiä uudelleen ja todettiin, että jos irrottaa pari rengasta (saatikka kaikki), mahtuvat hyvin pitkittäin mukaan ja silloin jää siihen viereen melkein puoli takaluukkua tilaa. Koppakin mahtui rungon päälle ja samoin sitten vuorollaan tietysti ratasosa, joka on pienempi. Ei niitä renkaita nyt jokakerta viitsisi irrottaa, mutta jos lähtee reissuun ja kamaa on mukana enemmän, tuo antaa kyllä sen tarvittavan lisätilan. Tosin luultavasti tavaraa on silti lattiasta kattoon, niinhän sitä on yleensäkin saatikka sitten tosiaan vauvakamojen kanssa! :D

 

Kunnolliset matkikset ovat meilläkin hankintalistalla. Tällä hetkellä olen iskenyt silmäni Britaxin B-Agileihin, jotka menee kokoon silleen salkkumaisesti. Niitä ei vielä kokeiltu autoon, mutta ovat ainakin sen verran pienemmät, että menevät sinne sujuvasti arkikäytössä. Niihin saisi myös kaukalon kiinni, eli jo ihan vauva-aikana olisivat sisätiloissa kätevät. Nettitietojen mukaan niistä saa selkänojan vaakatasoon, jolloin vauva voisi niissä hätätapauksessa nukkuakin. Itse en osannut niitä niin laittaa liikkeessä, eikä paikalla ollut myyjää, joten jäi vielä vähän epävarmaksi.

 

Tarve on arvioitu ylipäätään sellaiseksi, että kesäaikaan noi matkikset riittäisi pääasiassa ja talvella sitten sais olla yhdistelmät mukana, jollei olla lähes pelkästään sisällä. Kovin paljon yön yli reissuja ei meille autolla varmaan tule, jos suunniteltu muutto toteutuu. Kesänviettopaikoista toinen on sellainen, ettei vaunuja/rattaita voi siellä ollenkaan käyttää ja toinen sellainen, että pärjäisi matkiksillakin, jos ei ole tilaa ottaa yhdistelmiä. Eli matkiksilla pärjäisi pitkälle, mutta eipä niitä yhdistelmiäkään taida viitsiä olla ostamatta. Nyt alkaa olla jo aika hyvä combo mielessä, täytyy vaan kurkkia hiukan hintoja ja tarkistaa vielä kaukalovertailut yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille taitaa tulla Gesslein Vision. Emmaljungia kattelin, mutta tykästyin enempi noihin ketteriin kolmipyöräisiin (jossa isot ilmakumirenkaat, eturengas lukittavat, joten pitäs kulkee myös täällä pikkukaupungissa taajaman ulkopuolella, kelistä huolimatta). Aattelin, että yritän pärjätä ilman matkarattaita, sillä noi sen verran näppärät, ku etupyörän vapauttaa ja kevyet muutenki. Tavaratilastakaan kun ei ole kiinni (Volvo V70). Nyt harkinnassa vain kuosi ja tuntuu melko mahdottomalta tehtävältä :D En osaa päättää, mikä noista vaihtoehdoista miellyttää eniten. Valkoiset ois aika kivat (mies haluis ehdottomasti ne), mutta hieman se ratasvaihe arvelluttaa, vaikka keinonahkaiset onkin suhteellisen helppo puhdistaa. Onko kenelläkään kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hinnoitteluapua kiitos, jospa sitä laittaisi tässä rattaat vaihtoon :)

 

-emmaljungan 2008 mallinen runko, pienet etupyörät+heittoaisa, takarenkaat uusittu 2v sitten (malli cc 360, leveys 60cm ja nykyisten nitrojen 57cm)

- 2 istuinosaa, jossa toisessa kankaat, eli se perusmallinen ilman kankaita ja se sellainen kuppimallinen jungle pink värillä. sadesuoja ja samalla kuosilla oleva jalkapeitto löytyy myös

 

 

 

http://3.bp.blogspot...320/vnukkuu.jpg tuossa kuva,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ihan väärin ihastua vaunuihin vain värin vuoksi??? :girl_pinkglassesf: Mä olen aivan sokea kykenemään katsomaan ominaisuuksia ja sitä järkipuolta, kun päässä takoo vaan, että ne on ihanan väriset ja harvinaiset! :wub:

 

Meillä ei siis todellakaan ole mikään kiire vaunujen kanssa, mutta kysyn teiltä viisaammat, että minkälaiset vaunut meidän tulisi hankkia tai mitä vaunuissa tulisi olla ottaen huomioon seuraavat kriteerit?

  • Asutaan maalla soratien varressa
  • Talvella aurataan säännöllisesti, mutta välillä sekään ei auta
  • Emme käytä julkisia kulkuvälineitä, vaan omaa farmaria
  • Vauva syntyy helmikuussa
  • Mä olen lyhyt, mieheni pitkä
  • Kaupassa käydään omalla autolla eikä vaunujen tavarakoriin lastata kauppakasseja
  • Vaunut hankitaan käytettyinä eli budjetti on rajallinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niu, mullakin oli tekemistä että sain itseni etsimään sitä "omaa mallia" sopivat enkä vaan tarttunut ensimmäisiin kivan värisiin mallista riippumatta. :grin: Mekin hankittiin käytettynä, joten mä katselin näiden perään plussauksesta asti ja puolivälissä vihdoin löytyi sopivat.

 

Mä olen huono kommentoimaan ilman varsinaista kokemusta, mutta koska teillä on farkku ei haittaa vaikka vaunut olisi kokoontaitettuna hiukan korkeammat. Meidän sedanissa pitäisi olla 1-2cm matalammat että saisi koko paketin kerralla taakse. :girl_mad: Ns. pirun pienestä kii... Koska ette myöskään käytä julkisia ei haittaa vaikka vaunut olisivat hieman leveämmät. Mutta, jos nostelette niitä jatkuvasti autoon niin varmaan 20kg painavat kärryt on out of question? Se etti tavaratilaan tarvitse mahtua on hyvä, sillloin ton kriteerin voi jättää kokonaan huomiotta ja valita vaunut muilla perustein.

 

Helmikuun vauva mitä luultavimmin on vielä kesälläkin vaunuiässä joten jos ostatte yhdistelmät niin niihin kova kantokoppa tai erillinen vaunukoppa joka on sitten kesällä vielä ilmava. Mutta sitten pitää varmistaa että vaunukoppa on tarpeeksi iso ettei pituus lopu kesken! Muutamalla mallilla on aika pikkuruiset kopat...

 

Mä en osaa merkkejä sanoa nyt lennosta, mutta tässä huomioita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suurkiitos Victoria! :) Täytyy kysyä myyjältä, että mihin ikään asti heillä meni vaunukoppa, niin saa edes vähän osviittaa. :) Ne vaunut olis aivan super täydelliset, sun neuvojen jälkeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now