pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

Versa gt:t laitoin tilaukseen, koska ozbabysta saa isot takarenkaat kaupan päälle. Se siitä mun kärsivällisyydestä :D

Ainoa harmitus, että koppa pitää sitten ostaa erikseen jos pikkusisarus joskus saapuu perheeseen. Muutenhan nuo on aika Buffalot, isot renkaat taitaa tulla meille vakikäyttöön.

 

Aamulla vielä arvuuttelin Eliten ja Versan välillä. Yhden käden kasaus ja kantaminen yhdellä kädellä oli tärkein juttu. Elitessä tökki vain iso leveys, muuten oisin ottanut kyllä ne.

 

Joo ja Elitet taitaa olla aika pitkät myös.. Ja Versoissa saa tosiaan käännettyä sen istuimen, mikä on meillä tosi tärkeä ominaisuus. Lapsi on vajaat 2 vuotta, eikä ainakaan vielä oo osoittanut mitään erityistä kiinnostusta kulkea naama menosuuntaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tulee kyllä maailman typerin kysymys ikinä mutta ei voi mitään  :grin:

 

Meillä on Teutonian Prestige 2012 vuoden vaunut. Mä oon miehen kanssa koko päivän ihmetellyt sitä jalkatukea kun pitäisi ratasosaan siirtyä. Okei ohjeissa lukee että paina lukitusta ja sen saa säädettyä kolmeen asentoon. Mutta siis mitä lukitusta ja missä?!? :D Mä oon ihan pihalla ja hermot menee. Yritin jo Teutonian sivuillaki ihmetellä asiaa mutta ei auttanut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuvan mukaan siinä jalkatuen liitoskohdassa voisi olla nappi jota painamalla säätyy.. olisiko ehkä vähän samalla idealla kuin aisansäätö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mitään nappia löytänyt. Saadaan kyllä kahteen asentoon se eli joko se on täysin ylhäällä tai ihan alhaalla. Se kolmas asento on se joka on siltä väliltä mutta siihen asentoon ei saada. Joko ohjekirja valehtelee meille tai sit meidän vaunuista uupuu joku osa tai jotain. No liikkeeseen spostia nakattu mutta on kyl mysteeri :D

 

muoks. Jaahas venäläinen tms. youtube video valaisia asiaa..ei se kuulukkaan mennä ku kahteen asentoon. Kiva ohjekirja sit neuvo puuta heinää  :rolleyes:

Edited by Suanke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli ennallaan on sitten aiempien vuosimallien suhteen. Niissä ei tosin tuota nappisysteemiä ollut, mutta kahteen asentoon meni. :)

Erikoista kuitenkin, että käyttöohje muuta sanoo.

 

Eihän se muuten ylöspäin liiku jos sieltä löytyisi se kolmas asento?

 

Tässä muuten on video (tosin Be You mallista), mutta samalla systeemillä ymmärtääkseni on kaikki vm. 2012 rattaat.

Ja siitä näkee sen kolmannen asennon 3.47 alkaen. Kun laskee sen kokonaan alas niin siitä liuttamalla ylös löytyy se väliasento.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hirmuinen ongelma.

 

Bugaboo Chameleonit (joku versio) vai Mutsy EVOt? Kehu ja hauku omasi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Olen myös vähän sekaisin näiden vaunujen ja merkkien kanssa. Osaisikohan joku suositella vaunuja seuraavilla kriteereillä:

 

- paljon matkustetaan autolla, joten mentävä mahd. pieneen tilaan taitettuna (meillä farkku ja kaksi koiraa (iso ja pieni), sekä ajoittan miehen poika vielä kyydissä)

- kuljettava kelillä, kuin kelillä ja maastossa, kuin maastossa (pääsääntöisesti hiekkatiellä, maalla siis asutaan, okt:ssa), koirien tarkoitus lenkkeillä mukana

- olemme melko pitkiä, minä 171 ja mies 185 eli vaunuja pitäisi pystyä työntämään hyvässä asennossa ja kävelemään normaalisti, jalkojen osumatta vaunuihin

 

Babyjoggerin Versat vois ainakin olla passelit. Ei ne superpieneen mene, mutta litteäksi joo ja helppo koota! Mun mies on 185cm ja ei ongelmia astua tarpeeksi pitkiä askelia kuulemma noilla.. Tietty jotkut ei-kääntyvillä pyörillä olevat vois kanssa olla teillä hyvät, jos se perusmaasto on muutenkin "maastoista" :D mun mielestä kaupunkiajossa kääntyvät pyörät on ihan ehdottomat, ainakin kun itsella oli sellainen lapsi, joka heräs joka kerta kun kallisti vaunuja tai pysähtyi :D

 

Kiitos vinkistä. Mutta noissa näytti olevan pienemmät etupyörät, kuin takapyörät. Luulen, että lumiseen keliin isot pyörät ja ei-kääntyvät etupyörät olisi paremmat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on meillä BJ City Versa gt:t. Tässä vertailua Emmaljunga Ozoneen:

 

- Versat tuntuvat paljon painavammilta sekä kantaessa että työntäessä

- "keuliminen" (bussiin jne.) on vaikeampaa Versoilla

- istuimen kallistaminen on vaikeampaa Versassa

- eturenkaat rullaa paljon paremmin Versoissa

- Ozonessa parempi jousitus

- Versoissa parempi makuuasento (Ozonessahan kielletään käyttämästä sitä kaikkein makaavinta asentoa käyttiksessä)

- Lapsi inhoaa olan yli tulevia turvavöitä, Versoissa ei ole erikseen lantiovöitä ja yliolan vöitä.

 

Jos meno Versoilla ei parane talvirenkailla (, joita emme vielä saaneet kun olivat loppu) niin nää lähtee samantein kiertoon. Olis pitänyt ostaa ne Eliitit :( Tai ehkä odotan ensi kesään ja katson mitä Cameleonin hinnoille tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kääntyvät vs. ei-kääntyvät etupyörät.

Pärjääkö noilla kääntyvillä etupyörillä kaupunkiolosuhteissa talvikelitkin? Siis jos on pari senttiä satanut yöllä lunta, niin kulkeeko ne vielä vai jääkö kirosanaryöpyn kanssa hankeen? :D Arvotaan/tapellaan miehen kanssa täällä, että jos asuu asvalttipinnoitetussa ympäristössä ja jollain satunnaisella kävelyväylällä saattaa olla hiekkatietä 100m, niin tarviiko olla neljä suurta pyörää ei-kääntyen. Tyyliin Brio Smile vs. Kombi. On katseltu ilmakumillisilla pyörillä vain ainakin toistaiseksi.

 

Tausta: Mua ahdistaa että mä en saa niitä rattaita/vaunuja kääntymään ja jätän koko kalliit kärrit käyttämättä parvekkeelle kun en vaan osaa - käyttökokemus on yhden tutun vaunuista 10min, ne oli kaiketi Kombit, ja hyvä että liikkeelle sain, jotenkin tosi raskaat työntää, ja ei ne kääntyneet yhtään mun ohjauksessa ja jäi vaan kammo kaikkia vaunun sukuisia esineitä kohtaan. Miehen sukulaiset haluaa sponsoroida tämän hankinnan enkä oo ehkä ihan tarvittavissa määrin innostunut, mut minäpä niitä varmaan enimmäkseen joudun lykkimään, niin on kai pakko jotenkin osallistua valikointiin, ettei oo kiitollisuudenvelassa kalliista JA itselle huonoista vaunuista. Alunperin ajattelin et me ois kannettu vauvaa kunnes se ois ens talvella mennyt istumarattaissa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pärjää. Osta Smilet ja kanna pahimmat säät. 

 

En usko, että nuo Smilet ovat millään tapaa huono ostos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvin pärjää! Varsinkin jos on pakkaslunta niin siitä vaan liukuu läpi. Pahinta on paksu loskakerros, mutta sitäkin saa olla useampi sentti ennen kuin tökkää. Näin ainakin mun kokemus nyt jo kolmelta erittäin lumiselta talvelta kaupungissa, vaunuina bugaboo cameleonit, joissa on myös pienet pyörivät eturenkaat :)  Ja tosiaan, sinä niitä vaunuja todennäköisesti eniten työnnät (ellei mies jää hoitovapaalle), joten valitse oikeasti mieluisat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gesslein Swift vaunujen omistajat; Saako kuomun kuin hyvin aurinkosuojaksi? En löytänyt siitä infoa netistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt totutellut vähän enemmän noihin Versoihin. Ehkä me tulemmekin toimeen keskenämme. Lapsikin tykkää, kun saa itse kiivettyä kyytiin!

Hienoa nuo isommat eturenkaan, menevät yli lumikokkareiden jne. Isommat eturenkaat vaativat isomman kääntymistilan kuin pienet, siihen vielä totutellaan...

 

Tulisipa äkkiä ne isommat takarenkaat! Emmä näitä voi vaihtaa, kun ainoat vaihtoehdot ovat Cameleon ja Buffalo. Mielummin kuitenkin Buffalo, haluan ettei tarvii koko aikaa vaihdella eturenkaita (Camit) vaan että kärryt ovat koko ajat toimintavalmiit maastoon sekä kauppakeskukseen :D

Edited by Ataraxia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gesslein Swift vaunujen omistajat; Saako kuomun kuin hyvin aurinkosuojaksi? En löytänyt siitä infoa netistä.

 

Swiftit oli ne matkarattaat, eikös? Meillä on vuoden 2009 malli, ja niissä on aika avonainen kuomu, eli ei aina suojaa mielestäni tarpeeksi joka tilanteessa. Me ollaan käytetty aurinkovarjoa lisänä, ja neljättä vuotta ollaan noita kohta tyytyväisen lykitty muuten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos xanti ja forgetmenot, jospa mä nyt uskallan kaupoillakin avata suuni ja vaatia kääntyviä pyöriä, että kyllä niillä pärjää talvellakin  :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa mieluummin vaikka kärsiä pari kk vuodessa kääntyvien pyörien kanssa lumikeleillä, kun ottaa kääntymättömät eturenkaat ja kärvistellä niiden kanssa kesällä etc. Meillä on 3-pyöräiset yhdistelmät kääntyvällä eturenkaalla (jonka saa lukittua), ja hyvin on pärjätty lumikeleissä ja Lapin maastossa tunturin huipulle. Ei siis olla jouduttu kääntyvän eturenkaan takia kärvistelemään missään olosuhteessa, ei edes vaellusreitillä pitkospuilla.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sittenhän jos on kunnolla lunta, niin ne kääntyvät etupyörät kannattaa lukita. Kai ne on about kaikissa lukittavat, mutta se kannattaa varmaan tarkistaa joka tapauksessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Gesslein Swift vaunujen omistajat; Saako kuomun kuin hyvin aurinkosuojaksi? En löytänyt siitä infoa netistä.

 

Swiftit oli ne matkarattaat, eikös? Meillä on vuoden 2009 malli, ja niissä on aika avonainen kuomu, eli ei aina suojaa mielestäni tarpeeksi joka tilanteessa. Me ollaan käytetty aurinkovarjoa lisänä, ja neljättä vuotta ollaan noita kohta tyytyväisen lykitty muuten :)

Jep. Näistä matkiksista kyse;

 

 

 

gesslein_swift_1088_sininen.jpg

Mietin vaan, kun tossa kuvassa näyttää niin kuin tuon kuomun saisi tuolta takaa selkänojasta yli, ja sit kuomun vois laskea edestä alemmas... ???

 

Ja ootteko olleet noihin jarruihin tyytyväisiä? Jossain väittivät, ettei ne pidä?

Edited by Inez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok... Pitää vissiin siinä kohdin sitten tinkiä ja kovalla paahteella suojata matkustaja lisäavuin. Sen verran näppäriltä nuo kokeiltaessa tuntui, ja kehuja ovat saaneet.

Enpä kyllä tiedä onko missään muissa matkiksissa sen kummempia aurinkosuojia... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan parhain olisi Baby joggerin city minissä, jossa se kuomu liikkuu eteenpäin.

Mutta me pärjättiin  hyvin ilmankin ja lisänä oli tälläinen, jota sai sitten liikuteltua eteenpäin (takana on kuminauha, jonka jos laittoi kuomun päälle niin sai vietyä suojaa eteenpäin) ja ei vienyt ylimääräistä tilaakaan kun sai kätevästi kuomun päälle.

Summer%20Infant%20Rayshade.gif

Kuva netistä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä matkikset tulee yli 2v. käyttöön, eli tuo Swiftin 20kg raja on oltava, jotta ne menee 3-4 v. asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sittenhän tuollainen suoja voisi olla passeli. Ainakin meillä se toimi todella hyvin. :)

 

Baby joggereistä mainitaan kantavuuden painorajaksi 22,5kg, mutta tiedä sitten onko siinä tavarakorin kuormitus huomioitu (joissain näin on mainittu).

 

Swiftit ovat kyllä ihan toimivat ja hyvät matkikset isommallekin lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, en huomannutkaan, että kyse oli erillisestä suojasta. Mistäs tuollaisia saa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now