pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

mulla on ollut 2005 ja 2009 emman matkikset, en tykännyt kyllä kummistakaan.. molemmat sai tosin uuden elämän; toiset mun serkun lapsella ja toiset mummolassa-edelleen ovat ehjiä :D että makuuasia mistä tykkää, minä en noista. eikä mies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei onko kenelläkään parempaa tietoa siitä, sopiiko Gracon kaukalo Teutonia Spiritiin? Ostettiin Graco eilen ja myyjä väitti että se sopii Teutonian vaunuihin, mutta nyt en sitten löydä netistä mistään vahvistusta asialle, Teutonian sivuillakin puhutaan vain Britax/Römer ja Maxi-Cosi -kaukaloiden sopivuudesta sovittimella.

 

Meille on tulossa käytetyt Spiritit (se vanhempi malli jossa etupyörä ei käänny) ja nyt alkoi mietityttämään kun kaukalon myyneessä liikkeessä ei ollut Teutonioita myytävänä, josko myyjä puhuikin höpöjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös se kääntymätön ole nimeltään Joe? ja jos on tuplaetupyörät jotka ei pyöri, niin Y2. Teutonian Tario-adaptereilla käy se Graco..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kokemuksia vaunumerkistä Haberkorn? :)

 

ensituntuma: variosport

 

+pieni koko

+kääntyvät etupyörät

+ vain 13kg

+mukana tulee ratasosa, koppa ja runko ainakin

+ratasosan saa kumminpäin vaan

+hinta 399e

-ei heittoaisaa (ei tarvi)

-ei saa kaukaloa kiinni (sanoi myyjä, merkin sivuja kattellessa saa kiinni maxi cosin ainakin adapterin avulla)

-työntöaisan korkeutta ei pysty säätää

 

lisäksi tarjolla oli yhdistelmät tarjoushintaan 250e, mutta ne pyörät...mää haluun kääntyvät :)

 

samassa liikkeessä kokeilin myös brioja (ihan ok go+ sing) ja siihen sais kaukalon kiinni...muutoin melko samanlaiset kuin haberkornit, brioissa tosin oli noi puutteetkin, paitsi heittoaisa joita ei hirveästi näissä pienipyöräisissä kuulemma ole. teutonioitakin olis ollu, 2009 malleja 699e, edelleen nelipyöräiset, jotka ei käänny. ja oli toki spirit tai vastaavaakin paikalla, mutta kun hinta on jo 900-1000 niin se on baibai niille..

Edited by Tuulssi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös se kääntymätön ole nimeltään Joe? ja jos on tuplaetupyörät jotka ei pyöri, niin Y2. Teutonian Tario-adaptereilla käy se Graco..

 

Malli on kolmipyöräinen Spirit X3, eli muutaman vuoden vanha S3:n edeltäjä. Mutta hyvä siis tietää että Tario toimii myös Gracon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin.. Jospa minäkin tulisin tänne esittämään "tyhmiä" ajatuksia. Äsken kierrettiin kolme lastentarvikeliikettä. Mieleen jäivät Teutonian Mistral ja Prestige sekä Crescentin Classic-mallit. Yhdistelmät siis kyseessä. Teutoniat oli viime vuoden malleja, ja hinta oli jotain 650€ suunnilla. Mistraliin saa turvakaukalon liitettyä, mutta Prestigeen ei. Jos oikein muistan :D No, seuraavassa paikassa eteen tuli Crescent. Se oli aivan ihanan näköinen ja jykevämmän oloinen kuin esim. Brio. Mietityttää, että tarvitaanko me turvakaukalon kiinnitysominaisuus tai kääntyvät etupyörät. Nyt tarttis jonkun kehua Crescenttiä :D Crescentin hinta oli 699€. Heittoaisa tuntui "pakko-olla" ominaisuudelta, mutta en tiedä onko sillä loppupeleissä mitään merkitystä? Samaa ihmettelen, tarvitaanko pehmeä vai kova koppa jouluvauvalle? Kova koppa tuntui paremmalta idealta? Vaikeita asioita! No, ostettiin kuitenkin Recaron turvaistuin kun oli niin hyvässä alessa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

moni ostaa matkarattaat travelsystemiksi, jos yhdistelmät on isot. ei ne isot vaunut+kaukalo ole sen näppärämmät :P mutta ilman sitä ominaisuuttakin pärjää, uskon että jos lapsi tottuu siihen että nostellaan kaukalosta nukkuvana pois ja laitetaan takaisin, se sujuu. Kaverin 3v:n nimittäin saa vieläkin nukkuvana vietyä autosta kotiin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jousitus miten tärkeä ominaisuus vaunuissa? Tarkoitan siis jos pääasiassa liikutaan asfaltilla, kaupungissa jne. Välillä on mentävä metsään ja hiekkateille.

Toimiiko pienipyöräiset, esim. Brion Singit tuollaisessa käytössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielstä jousitus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Nyt kun olen omistanut yhdeksät kärryt niin eron kyllä on huomannut hyvän ja huonon jousituksen välillä, sen kun huomaa vaikka kauppakeskuksessa jos se on huono. Hyvää jousitusta ei kyllä paljoakaan tule huomattua ellei siinä ole vikaa(rasvausta vailla). Mielestäni siis kaupunkikäyttöönkin kannattaa ostaa hyvällä jousituksella olevat kiesit :)

 

Nuo crescentit melkein vei mun sydämen kun ne tuli Suomeen, kauppaan ne jäivät kun olin ne koeajanut. En sano että olisivat huonot millään lailla mutta liian raskaat liikutella(ei kääntyviä pyöriä) mun makuun ja jotenkin muutenkin massiiviset. Huom. testasin kärryjä silloin kun ne tuli joten tästä on aikaa ja en osaa uusista malleista sanoa juuta enkä jaata. Ne jotka on kopiot buggiksista on tietty hyvännäköiset mutta onko niissäkin koppa niin alhaalla? Merkkinä tunnen crescentin koska olen firman pyörillä ajanut yli 10 vuotta ja ainakin pyörät on todella laadukkaita :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maro: Saako udella, että mitä vaunuja sulla on ollut? Aikamoinen määrä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää pitäisi varmaan olla jossain tyhmät kysymykset -ketjussa, mutta mua on mietityttänyt, mitä tarkoitetaan hyvällä ja huonolla jousituksella? Mä olen jotenkin mieltänyt, että jousitus on jäykkä tai löysä tai jotain siltä väliltä, ja on makuasia mistä kukakin tykkää ja mitä pitää hyvänä. Onko tuolle hyvälle jousitukselle jotain muitakin ominaisuuksia?

 

 

Mitä olen kaupoissa testannut joitain Gessleinejä ja Brion Happyja, ne tuntuvat tosi hetkuvilta, ilmeisesti se on juuri jousituksen ominaisuus. Meidän Spiritit taas eivät paljoa "jousta" ja hetku, ja se taas on meidän makuun hyvä (tosin poika hekottaa aina innoissaan, kun vaunuja hytkytetään oikein kunnolla, pitää kai viedä lapsi huvipuistoon kieppumaan girl_haha.gif )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Saa udella. Onhan noita ollut ja määrän kasvaessa laatuun alkaa kiinnittää huomiota. Parhaillaan metsästän hyviä ja hienoja, kevyitä ja siroja matkiksia. Niiden täytyy myös olla värikkäät, saa vinkata ;)

 

Tässä meillä olleet ja osa on vieläkin:

 

Teutonia Mistral S

Cosatto (piip.piip), en siis muista mallia joku painos missä oli nalle puh.

Maxi cosi Mura 3

Quinny Buzz 3

Quinny Zapp

Pliko p3 (kahdet, kyllästyin ekaan kuosiin :girl_haha: )

Ora jotain, en muista mallia, vaunut olivat kuitenkin

Mutsy Spider

 

Yhdet uupuu :blush: Mitkäköhän unohdin? Tais olla ekat matkikset mitkä lie (rumat)sattarit.

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maddie- : Meillä on Singit ja täytyy kyllä sanoa että kyllä sitä jousitusta kaipaa. Asfaltilla on ihan komeeta kärrytellä mutta kun hiekkatie tulee eteen niin kyllä täristää. Mut alusta alkaen oon vaan miettinyt että eihän vaavi tiedä jousista mitään ja niin ei ainakaan meidän jätkä oo täristystä pistäny pahakseen - päinvastoin se on laittanu vaan ylimääräistä ilmaa masussa liikkeelle girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää pitäisi varmaan olla jossain tyhmät kysymykset -ketjussa, mutta mua on mietityttänyt, mitä tarkoitetaan hyvällä ja huonolla jousituksella? Mä olen jotenkin mieltänyt, että jousitus on jäykkä tai löysä tai jotain siltä väliltä, ja on makuasia mistä kukakin tykkää ja mitä pitää hyvänä. Onko tuolle hyvälle jousitukselle jotain muitakin ominaisuuksia?

 

 

Mitä olen kaupoissa testannut joitain Gessleinejä ja Brion Happyja, ne tuntuvat tosi hetkuvilta, ilmeisesti se on juuri jousituksen ominaisuus. Meidän Spiritit taas eivät paljoa "jousta" ja hetku, ja se taas on meidän makuun hyvä (tosin poika hekottaa aina innoissaan, kun vaunuja hytkytetään oikein kunnolla, pitää kai viedä lapsi huvipuistoon kieppumaan girl_haha.gif )

 

 

Varmaan riippuu maastosta: ns. löysä jousitus (sellainen kuin Gesslein Swifteissä tms. on) on tosi hyvä maastossa, ei varmaan vauva rytky puolelta toiselle, vaikka meno ei olisikaan tasaista & sellaisia vaunuja on hyvä heijata. Mutta kaupunkioloissa löysäjousituksinen vaunu on taas raskaampi työntää, kun se hytkyy puolelta toiselle. Että hyvä jousitus on varmaan riippuvainen käyttötarpeesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^^Hyvä jousitus on silloin kun työnnät kärryjä ja et huomaa kadulla pieniä koloja. Vaunut siis mukailee pienet muutokset ja vauva matkustaa tasaisessa kyydissä. Huonon taas huomaa kun vaunut töksähtää jokaiseen pieneenkin koloon ja oksaan. Näin siis pähkinänkuoressa(helpoiten selitettynä).

 

muoks, väkäsiä

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Mamabarba ja Maro. Just noin mä sen olen ymmärtänytkin, joskus sitä vain tekee mielessään asioista liian vaikeita girl_smile.gif

 

Spiriteissä siis ei ole kummoinen jousitus, mutta en mä ole sellaista täällä kaupungissa osannut kaivatakaan. Varmaan olisi eri asia, jos liikkuisi paljon epätaisessa maastossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

carenan matkikset x2 (ekat ja yhdet lainassa hetken)

emman matkikset

espritin sattarit

cybexin rubyt lipsrsealed.gif

brion double wavet

herquleksen raptor 3

brion racet (mummolassa edelleen)

emmaljungan scooterit

emmaljungat city jetit lipsrsealed.gif

 

 

double wavet oli ainakin ilkeä laittaa bussiin, kun ne niiasi eka jousituksen avulla 10cm alaspäin suunnilleen skilletgirl.gif ja sitten vasta sai etupäätä ylös että pääsi bussiin.. joten tosiaan makuuasioita!

nyt mun ratasistuja on vaan jo melkein kolmen, että mitähän teen tälle rataskuumeelle kun ei ole ketään ketä työntää..

tosiaan kokoelmasta puuttuu vielä urban junglen yksöset, bugaboot, vibet, futuret/f6:t ja funit... nää on siis joskus sitä kolmatta varten suunnitteilla ja tarkkaan harkitut wink.gif sopii myös toivoa että olisin töissä ennen sitä, tää ei oo halpa harrastus grin.gif

Edited by Kirppu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistraliin saa turvakaukalon liitettyä, mutta Prestigeen ei. Jos oikein muistan :D

 

Just päinvastoin. ;)

Prestigeen saa, mutta Mistraliin ei. :D (Ja Saksassa Prestige kulkee tosin nimellä Mistral P)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos oikaisusta :)

 

Tosiaan, Crescent oli todella jykevän tuntuinen. Myyjä kertoi myös Brion vaunuista, ja näytti kuinka niillä sai heijausliikkeen tehtyä pienellä liikkeellä, Crescenttiä sai kunnolla heilauttaa että edes liikkui. Ja koppa on melko alhaalla. On niin loputon suo nää vaunumietinnät. Ei mitään paniikkia ole niiden hankkimisessa, mutta kunpa osaisi ostaa oikeanlaiset just meille.. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka tarpeellisiksi olette kokeneet heittoaisan?

 

Entäpä Travel Systeemit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle heittoaisa oli ihan must kun vaunuja katseltiin. Käyttöä sille on tullut...ööö...ehkä viisi kertaa :girl_haha: Ei siis oltaisi tarvittu mutta aiheesta juuri puhuttuani ystävän kanssa niin heillä se on ollut todella tarpeellinen ja jatkuvasti käytössä. Kuulemma kääntävät puolta jos tuulee kovin tai aurinko paistaa vauvaan. Meillä taas oli niin hyvät suojat ettei tarvinnut käännellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just tänään miehen kanssa tätä mietittiin, kun tuli puhetta vaunuista. Meillä ei heittoaisaa ole, enkä mä sitä osaa kaivatakaan. Tuulessa tai paisteessakaan ei olla sitä kaivattu, kuomu suojaa riittävästi ja joskus tarvittaessa harso tms. Mutta nyt ratasvaiheessa heittoaisa saattaisi olla kätevä, kun joskus olisi kiva, että lapsi istuu kasvot menosuuntaan, mutta yleensä mä tykkään että lapsi on kasvot työntäjään päin. Istuinosan kääntäminen käy ihan helposti, mutta heittoaisa helpottaisi tätä edelleen.

Ja joskus bussissa näytti aika kätevältä, kun vaunujen (heitto)aisa käännettiin ihan taakse niin, ettei se jäänyt yhtään käytävälle ja tuntui että vaunut menivät pieneen tilaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole heittoaisaa, enkä ole kokenut tarvitsevani. Just jossain bussissa ja ahtaassa hississä voisi säästää tilaa, mutta ei ole ollut sellaistakaan tarvetta. Tai jos on edessä pienet kääntyvät pyörät niin talvella voisi olla kätevä käyttää isoja edessä ja pieniä takana. Pidän parempana ominaisuutena istuinosan käännettävyyttä/irroitettavuutta. Minusta ne heittoaisat ja teleskooppiaisat aina tuntuu lonksuvan eli aisa ei ole niin tukeva vaan tuntuu vähän irtonaiselta. Lisäksi siinä tarttee muutaman putken lisää, joten painoa on rungolla enemmän ja kokoontaittaminen saattaa olla monivaiheisempi. Arvelisin, että heittoaisa on sellainen ominaisuus, jota ei osaa kaivata, jos jättää sen ottamatta. Kääntyviä etupyöriä oon kyllä kaipaillut yhdistelmiin, sen verran paljon tulee aisaan nojailtua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo-o, edelleen kuulostais siltä että yksi tai kaksi kääntyvää etupyörää olisi tulevassa vaunussa, vaikka vauva syntyykin vasta marraskuussa, eli lumitalvi kokonaan edessä...toimiiko yksi iso pyörä edessä paremmin talvella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yksi rengas edessä on aina isompi, joten luulisin että toimii paremmin =) ainakin tykkäsin kun meillä oli quinnyn speedyt (marraskuisella myös) koska ne oli kaiken huipuksi ilmakumirenkaalliset! oli aivan toista työntää niitä kun ilmakennollisia herquleksia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now