pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

Perhostytölle (tai muulle emmaljungailijalle) pari kysymystä City Crosseista:

 

Kuulostaa hyvältä ja selailin hieman Emmaljungan sivuja. Oliko teillä pelkästään tuo Quadrolift vai oliko myös City Koppa. Onko City kopasta mitään hyötyä, jos hankkii Quadroliftin?

 

Mihin matkarattaita tarvitaan? Millaiset matkarattaat sopivat Quadroliftin kanssa?

 

Miten olet kokenut liikkumisen citycrosseilla Helsingin keskustassa? Oletko kaivannut kääntyviä etupyöriä?

 

 

Meillä on pelkästään Quadrolift. Ne on tarkoitettu periaatteessa samaan asiaan. Citykopan saa myös helposti rungosta irti, mutta on huomattavasti hankalampi kannettava. Ja sit täytyy erikseen säilyttää ratasosaa, quadrolift kun laitetaan vaan ratasosan päälle. Ja meillä ainakin on säilytystilaa rajallisesti. Citykoppa on tilavampi, mutta meidän isokokoinen poika on quadroliftiin tosiaan aivan hyvin mahtunut tähän saakka.

 

Rilla vastasikin siihen mihin matkarattaita tarvitaan. Quadrolift on vain siis kantokassi ja tarkoitin sitä, että sen voi laittaa myös matkarattaisiin tai vaikka muihinkin rattaisiin, jos haluaa lasta nukuttaa parvekkeella eikä ole mahdollista kuljettaa koko vaunuja yläkerroksiin saakka. Matkarattaiden täytyy mennä täysin makuuasentoon ja niissä tarvitsee olla sen verran tilaa et quadrolift niihin mahtuu. Meillä on halpis matkikset, Fiilia matkarattaat ja niihin se mahtuu loistavasti. Muista merkeistä en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta. Yhdellä tutulla on parvekkeelle vanhat vaunut, joihin quadrolift mahtuu eli vaihtoehtoja on monia, jos lasta haluaa parvekkeella nukuttaa. Ja näin voi siis toimia muidenkin kantokassien kanssa, esim. Briolla ja Teutonialla on "samalla periaatteella" toimivia yhdistelmiä kuin City Crossit on.

 

Mun mielestä City Crosseilla liikkuminen on oikein kätevää enkä ole kertaakaan kaivannut kääntyviä etupyöriä. Jykevästi ulkonäöstä huolimatta nämä ovat yllättävän kepeät työntää ja ohjata. Tästäkin toki on yhtä monta mielipidettä kuin työntäjääkin :) Töölönlahtea ja Tokoinrantaa kulkiessa olen ollut enemmän kuin tyytyväinen neljästä isosta pyörästä. Kavereilla, joilla on kääntyvät etupyörät, on ollut hieman enemmän vaikeuksia edetä sohjolumessa kävelylenkeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loppujen lopuksi ainoat missä oli ilmakumit ja kolme isoa pyörää, sekä olivat sen max 62cm leveät, ISOLLA tavarakorilla, oli P&T Explorerit.

(Kertokaa toki, jos muitakin on! Varsinkin sellaisia missä saisi vielä lapsen selkämenosuuntaan, eli kasvokkain työntäjään.

Ainakin Gessleinin Visionit ja Hartanin joku kolmipyöräinen malli taitavat täyttää nuo kriteerit. Mutta mitä olen ratikassa katsellut niin nuo tukkivat kyllä käytävän aika tehokkaasti etenkin jos kyydissä on kahdet vaunut eikä rattaita voi pitää poikittain.

 

Me muuten mietittiin jossain vaiheessa ratasasioita pohtiessamme sitäkin vaihtoehtoa, että oltaisiin hankittu heti suosiolla kahdet erilaiset vaunut eri käyttöön: Teutonian Timmyt talvikäyttön ja pidemmille lenkeille ja Bugaboon Beet kesä- matkis- ja shoppailukäyttöön. Nyt vähän harmittaa ettei pääsytty ottamaan tuota komboa, etenkin kun ostettiin Cameleonien oheen kuitenkin matkikset, joten tuo ensimmäinen setti olisi tullut ihan kivasti halvemmaksi. :girl_sigh:

Edited by Solja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä ovat mielestäsi kolmipyöräisten rattaiden edut verrattuna a)tavallisiin nelipyöräisiin, b)nelipyöräisiin, joissa on kääntyvät etupyörät?

minkä takia vauvoja pitää nukuttaa ulkona tai parvekkeella? Onko siitä jotain erityistä etua? Tai onko siitä päin vastoin enemmän haittaa Helsingin keskustan tuntumassa? Miksi päiväunia ei nukuta sängyssä?

a.) Näppärämmät kaupoilla ja esim. kauppojen tuulikaapeissa ovia avatessa, saa oikeasti toisen käden vapaaksi pitämään ovea ja toisella pyöräyttää kiesit ovesta.

 

b.) Pienillä kääntyvillä etupyörillä ei olisi menneen talven monena päivänä tehnyt esim. Eiranrannassa tai Kaivarissa yhtään mitään. Pahimpina päivinä tuolla ei kyllä liikkunut mikään pyörillä kulkeva peli. Me itseasiassa ostettiin vauvankelkka, sen takia kun katuja ja kävelyreittejä ei pidetä kunnossa. Kun sen ison eturenkaan noista kolmipyöräisistä lukitsee, niin ne kyllä menevät huonossakin maastossa hyvinkin toimivasti.

 

Meillä on nuo rattaat ulkona olleet lähinnä meiningillä "kaikki keinot käytössä". Voihan sitä pinnikseenkin ostaa keinutassut ja hytkyttää niillä. Meillä ei päikkäreitä nukuta kunnolla missään muualla kuin äidin kainalossa.

 

Mun mielestä City Crosseilla liikkuminen on oikein kätevää enkä ole kertaakaan kaivannut kääntyviä etupyöriä. Jykevästi ulkonäöstä huolimatta nämä ovat yllättävän kepeät työntää ja ohjata. Tästäkin toki on yhtä monta mielipidettä kuin työntäjääkin :) Töölönlahtea ja Tokoinrantaa kulkiessa olen ollut enemmän kuin tyytyväinen neljästä isosta pyörästä. Kavereilla, joilla on kääntyvät etupyörät, on ollut hieman enemmän vaikeuksia edetä sohjolumessa kävelylenkeillä.

Mun systeri vannoo myös Emmaljungien nimeen, pitää niitä kätevimpinä ikinä. Eli makuasioita nämä kait ovat ja etenkin sitä mihin sitten tottuu.

 

Ainakin Gessleinin Visionit ja Hartanin joku kolmipyöräinen malli taitavat täyttää nuo kriteerit. Mutta mitä olen ratikassa katsellut niin nuo tukkivat kyllä käytävän aika tehokkaasti etenkin jos kyydissä on kahdet vaunut eikä rattaita voi pitää poikittain.

Noita Gessleineja harkitsin silloin myös, mutta P&Tn huomattavasti suurempi tavarakori vei voiton (ehkä myös pikkasen toive pikkusisaruksestakin). Monet kolmipyöräiset ovat myös leveitä, esim Maxi Cosi Mura 3 ja Quinnyn kolmipyöräiset. Itse olen mahtunut sekä Britaxeilla, että Phil & Ted`seillä hyvin kaikkiin julkisiin, sekä myös moniin hisseihin pieneen tilaan. Niissä on kätevää ajaa se etupyörä nurkkaan tai sitten peruuttaa ne seinää vasten ja kääntää työntöaisa kokonaan pois.

 

Edit: Se vielä lisättäköön, että meidän sääoloihin kyllä nuo Emmaljungat ja esim. nuo Gessleinit ovat varmasti tuon kuomun osalta sata kertaa paremmat kuin esim. P&T, niissä on koko mallistossa universumin surkeimmat kuomut. Jopa monissa matkiksissa on paremmat.

Edited by Suzy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten vielä yksi megatyhmä kysymys (osittain ohi aiheen, mutta liittyy tähän omaan vaunuhankintapohdintaan): minkä takia vauvoja pitää nukuttaa ulkona tai parvekkeella? Onko siitä jotain erityistä etua? Tai onko siitä päin vastoin enemmän haittaa Helsingin keskustan tuntumassa? Miksi päiväunia ei nukuta sängyssä?

Meidän kerrostalossa on sellainen ns. ulostyönnetty parveke, joka on ihan täysin suojaton kaikelta säältä ja linnuilta. En ole siinä halunnut meidän vauvaa siksi nukuttaa ja oon sitten ajatellut myös, että on helpompaa kun vauva osaa nukkua päikkärit sisällä niin ei ilmojen lämpeneminen tuota ongelmia. Kannattaa vaan miettiä, että mikä teille sopii parhaiten, sillä kenenkään ei ole pakko ulkona nukuttaa ja siksi hommata parvekevaunuja vain koska se on "maan tapa" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitkä ovat mielestäsi kolmipyöräisten rattaiden edut verrattuna a)tavallisiin nelipyöräisiin, b)nelipyöräisiin, joissa on kääntyvät etupyörät?

 

miekin harkitsin 3pyöräisiä gessleineja, koska vaikuttivat ketteriltä, mutta päädyttiin kuitenkin gessleinin futureihin, joissa on kahdet eri renkaat eteen. talvi ollaan kuljettu jykevillä liikkumattomilla pyörillä, mutta kohta ajattelin vaihtaa niihin pienempiin ja kääntyviin pyöriin :) vielä jää nähtäväksi, tuleeko renkaita vaihdettua paljonkin, vai meneekö suurin osa keväästä-syksystä pikkupyörillä :) nuo vaunut mahtuu meidän pikkuhissiinkin hyvin, kun taittaa aisan. eikä oo busseissakaan ollut vaikeuksia. sanoisin että gesslein futureissa on sekä "hyökkäysvaunujen" että ketterien 3-pyöräisten hyvät puolet höystettynä vakaalla olemuksella :)

enpä tiedä onko ainakaan kääntyviin etupyöriin verrattuna kolmipyöräisissä etuja, ehkä hitusen isompi rengas jolla pääsee paremmin lumessa, mutta meillä sekin asia korjaantui "talvirenkailla" :)

 

 

Sitten vielä yksi megatyhmä kysymys (osittain ohi aiheen, mutta liittyy tähän omaan vaunuhankintapohdintaan): minkä takia vauvoja pitää nukuttaa ulkona tai parvekkeella? Onko siitä jotain erityistä etua? Tai onko siitä päin vastoin enemmän haittaa Helsingin keskustan tuntumassa? Miksi päiväunia ei nukuta sängyssä?

 

me ei hankittu parvekevaunuja, eikä neiti oo nukkunut ulkona muuten kuin vaunureissuilla. hyvin on päikyt onnistunu millon missäkin :) toki vaikeampana aikana ajatteli että tarvitsis nukkua ulkona, mutta sekin oli vain joku kausi. emme hankkineet koska parveke on aika ahdas, eikä haluttu "ylimääräisiä" vaunuja hankkia, tai muutakaan systeemiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuosta ulkona nukuttamisesta. Kannattaa muutenkin tarkastella tuleeko esim. alakerran parvekkeelta tai sisäpihalta tupakansavua. Monella tutulla on tuo "raittiissa ilmassa" nukuttaminen jäänyt siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meille ainakin tulee milloin mistäkin kerroksesta tupakansavua vaikka tupakointi parvekkeilla ei ole suositeltavaa...mutta kuka suosituksia kuuntelis :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan kokemuksia yhdistelmävaunujen käytöstä vauvan kasvaessa.

Kuinka oleellista on esim. rattaiden makuutilan pituus tai täydellinen makuuasento ratasosassa?

Ovatko vauvanne/taaperonne nukkuneet vaunuissa(=ratasosassa) vielä päikkäreitä, kun pehmeässä kopassa ei pituus enää riitä?

 

Nykyisissä yhdistelmissämme ei ratasosa mene ihan täydelliseen makuuasentoon, joten joudummekohan sittenkin ostamaan uudet vaunut kun vauva hieman kasvaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin siis sehän riippuu täysin siitä, mihin lapsen totuttaa. Meillä nukkuu edelleen 3-vuotias päiväunet pihalla rattaissa ja hän nukkuu emmaljungan scootereissa, joissa ei mene siis selkänoja täysin makuulle. Mutta tuo ei näytä haittaavan. Ennen esikoinen nukkui city crosseissa, mutta sitten alkoi olla pituutta sen verran, että pää otti siihen safe frameen kiinni ja hän siis ihan sanoi, että pää on huonosti. No pikkusisko meillä nukkuu nyt sitten noissa city crosseissa. Eli meillä on siis kahdet nukuttamisvaunutgirl_haha.gif

 

Omien tutkimusteni mukaan useat vanhemmat eivät kuitenkaan lapsiaan nukuta pihalla ihan näin pitkään vaan opettavat lapsukaiset nukkumaan sisällä. Mutta tämä varmaan onkin kätevää sitten kun lapsi menee tarhaan, missä nukutaan päiväunet sisällä. Meillä kun nämä muksut ovat olleet kotihoidossa niin meillä ei ole ollut tarvetta sisäpäikkäreille :)

 

Tuskin te uusia vaunuja joudutte ostamaan sen makuuasennon takia jos vauva siihen kerran totutetaan. Oleellisempaa mun mielestä on se rattaiden makuupituus. City crosseissa se taitaa olla 90cm ja se riitti hienosti tuonne 2,5 vuotiaaksi nukuttamistarkoituksessa. Scootereissa taitaa olla saman verran, mutta siinä ei ole safe frame päänsuojusta, joten niissä mahtuu paremmin pitkä lapsi nukkumaan.

 

Kantokoppia meillä ei ole lapsilla ollut käytössä noin puolivuotiaista, sillä oppivat näppärästi tulemaan pois niistä hieman krhm ajoissagirl_crazy.gifMutta ovat sitten nukkuneet ratasosissa valjaissa. Kesällä ohuissa peitoissa ja talvella sitten lämpöpusseissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaunujen hankinnalla ei vielä ole kiirettä, koska laskettu aika on vasta loppuvuodesta, mutta näin esikoistaan odottavana sitä tuntuu olevan ihan hukassa erilaisten vaunujen ja niiden ominaisuuksien viidakossa. Kävimme jo yhdessä liikkeessä hiukan ottamassa tuntumaa erilaisiin vaunuihin ja nettiä olemme selailleet enemmän kuin tarpeeksi. Haluamme nelipyöräiset tukevat vaunut, merkillä tms. ei ole niin väliä kunhan ovat laadukkaat. Meillä suurimman haasteen aiheuttaa se, että olen itsekin liki 190 cm pitkä ja mieheni vielä pidempi eli tarvitsemme vaunut, joiden työntöaisassa on tarpeeksi säätövaraa (ilman että kävellessä jalat osuvat koko ajan vaunujen alaosaan). Ja tietysti vaunukoppa/ratasosa saisi olla tilava, jottei lapsemme kasva siitä heti ulos - oletettavaa kun on, että lapsemmekin tulee olemaan pitkä. Minkä merkkisiä vaunuja suosittelisitte? Onko muissa kuin Emmaljunga Duo Edge -vaunuissa sport-rungolla teleskooppiaisaa? Nuo olivat ihan kivat vaunut, mutta niiden massiivinen koko hiukan arveluttaa - ovatko kuinka kätevät käytössä (ainakin välillä tulee matkustettua bussilla). Ja kyllähän noiden hinta ainakin uutena on kovin suolainen. Toinen vaunumalli, jota lastentarvikeliikkeen myyjä suositteli oli Hartan Topline X - onko teillä tästä millaisia kokemuksia?

 

Kiitos paljon neuvoistanne jo etukäteen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meidän naapurissa asuu toooodella pitkä pariskunta. Heillä on vaunuina Teutonian Mistralit. Kahva on ääriasennossa ylhäällä ja hyvin näyttää työntäminen sujuvan ilman kyyryä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vaunujen hankinta syksyllä edessä. Ongelma on, ettei meidän talossa ole säilytyspaikkaa vaunuille, joten ne pitäisi aina raahata kolmanteen kerrokseen sisälle. Mitkä vaunut olisivat kätevimmät ja ennen kaikkea kevyimmät?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaunujen hankinnalla ei vielä ole kiirettä, koska laskettu aika on vasta loppuvuodesta, mutta näin esikoistaan odottavana sitä tuntuu olevan ihan hukassa erilaisten vaunujen ja niiden ominaisuuksien viidakossa. Kävimme jo yhdessä liikkeessä hiukan ottamassa tuntumaa erilaisiin vaunuihin ja nettiä olemme selailleet enemmän kuin tarpeeksi. Haluamme nelipyöräiset tukevat vaunut, merkillä tms. ei ole niin väliä kunhan ovat laadukkaat. Meillä suurimman haasteen aiheuttaa se, että olen itsekin liki 190 cm pitkä ja mieheni vielä pidempi eli tarvitsemme vaunut, joiden työntöaisassa on tarpeeksi säätövaraa (ilman että kävellessä jalat osuvat koko ajan vaunujen alaosaan). Ja tietysti vaunukoppa/ratasosa saisi olla tilava, jottei lapsemme kasva siitä heti ulos - oletettavaa kun on, että lapsemmekin tulee olemaan pitkä. Minkä merkkisiä vaunuja suosittelisitte? Onko muissa kuin Emmaljunga Duo Edge -vaunuissa sport-rungolla teleskooppiaisaa? Nuo olivat ihan kivat vaunut, mutta niiden massiivinen koko hiukan arveluttaa - ovatko kuinka kätevät käytössä (ainakin välillä tulee matkustettua bussilla). Ja kyllähän noiden hinta ainakin uutena on kovin suolainen. Toinen vaunumalli, jota lastentarvikeliikkeen myyjä suositteli oli Hartan Topline X - onko teillä tästä millaisia kokemuksia?

 

Kiitos paljon neuvoistanne jo etukäteen! :)

 

Meillä on noi topline x:t. Ollaan tykätty. Kulkivat hyvin sohjokelissäkin ja työntöaisan korkeutta saa säädettyä työntäjälle sopivaksi (siis se nousee ja laskee vipumaisesti). Ovat kevyet ja jaksan yksinäni nostaa ne auton perään ja pois. Menevät helposti kasaan ja taas kokoon.

 

Sinuna kuitenkin miettisin hartanien kohdalla, ovatko ne liian matalat. Olet aika pitkä ja joutuisit kumartumaan aika alas noiden vaunujen kanssa. Itse olen 158 cm pitkä ja just sopivat mulle. Kaveri oli katsellut samoja vaunuja ja päätynyt lopulta Emmaljungaan, koska ne ovat korkeammat. Tämä kaveri on mua varmaan 20 cm pidempi ja koki ongelmalliseksi juuri tuon hartanien mataluuden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä suosittelen pitkälle ihmiselle EHDOTTOMASTI teleskooppiaisallisia kärryjä. nappisäätöisen saa ehkä näennäisesti korkeammalle, mutta samalla se tulee lähemmäs vaunuja, jolloin kävelytila automaattisesti lyhenee -> pitkillä jaloilla alkaa potkia vaunuja.

 

teleskooppiaisassa taas pidentäessä etäisyys vaunuista kasvaa, jolloin myös kävelytila kasvaa. :)

 

briolla on mm. teleskooppiaisallisia, samoin kuin i'coolla. myös bugaboot ja crescent divat on teleskooppiaisalla.

 

kannattaa käydä testaamassa ihan kunnolla noita. mikään ei nimittäin ole ärsyttävämpää kuin se, että potkii koko ajan vähänkin pitemmällä askeleella kävellessä rattaita/vaunuja.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on noi topline x:t. Ollaan tykätty. Kulkivat hyvin sohjokelissäkin ja työntöaisan korkeutta saa säädettyä työntäjälle sopivaksi (siis se nousee ja laskee vipumaisesti). Ovat kevyet ja jaksan yksinäni nostaa ne auton perään ja pois. Menevät helposti kasaan ja taas kokoon.

 

Sinuna kuitenkin miettisin hartanien kohdalla, ovatko ne liian matalat. Olet aika pitkä ja joutuisit kumartumaan aika alas noiden vaunujen kanssa. Itse olen 158 cm pitkä ja just sopivat mulle. Kaveri oli katsellut samoja vaunuja ja päätynyt lopulta Emmaljungaan, koska ne ovat korkeammat. Tämä kaveri on mua varmaan 20 cm pidempi ja koki ongelmalliseksi juuri tuon hartanien mataluuden.

Ja Teutoniat on sitten vielä korkeampia kuin esmees Emmaljungien citycrossit tai nitrot. Testasin just eilen vauvatalo Johannassa, ero oli useita senttejä.girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin laittaa vaikka suklaalevyä tai muuta hyödykettä palkinnoksi, jos joku keksii meille sopivan ratasmerkin.. Tässäpä kriteerit:

 

*rattaat

*kääntyvät, isot etupyörät, jotka lukittavissa

*istuinosan saa käännettyä

*ei teleskooppiaisa, vaan säädettävä

*menevät makuuasentoon

 

Hakusessa siis kaupunkirattaat, joilla on kätevä rullailla kaupoissa, mutta myös kaupungilla talvisin lumen ja loskan keskellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin laittaa vaikka suklaalevyä tai muuta hyödykettä palkinnoksi, jos joku keksii meille sopivan ratasmerkin.. Tässäpä kriteerit:

 

*rattaat

*kääntyvät, isot etupyörät, jotka lukittavissa

*istuinosan saa käännettyä

*ei teleskooppiaisa, vaan säädettävä

*menevät makuuasentoon

 

Hakusessa siis kaupunkirattaat, joilla on kätevä rullailla kaupoissa, mutta myös kaupungilla talvisin lumen ja loskan keskellä.

 

Quinny Freestyle sopis, on kyllä kolmipyöräinen. Väkisinkin nelipyöräisissä ne kääntyvät etupyörät on aina vähän pienemmät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmipyöräisiä ei enää tänne kiitos, yhdet testattu jo. Muuten noi Quinnyt olis ollu hyvät!

 

Tokikaan kääntyvät etupyörät eivät voi olla mitenkään yhtä isot ku normit, mutta ihan pikkurimpuloitakaan en haluaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sitten heittäisin kaksi muuta ei-ihan nappia:

 

Easywalkerin Quatrot (joissa istuimen suuntaa ei saa käännettyä) ja Mutsyn 4Riderit (joissa on teleskooppiaisa). Miksi muuten teleskooppiaisa on ehdoton ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easywalkerit olis just sitä mitä etsin - jos vain sais lapsen istumaan myös työntäjään päin.

 

Mutsyt on olleet pois listalta juuri tuon teleskooppiaisan takia. Ainakin Emmaljungissa tuollanen aisa jää mulle liian ylös, vaikka olisi matalimmassa asennossa, kun olen itse näin lyhyt. Toki pitäisi testata ennen kuin voisi varmaksi sanoa. Muuten noi 4Riderit olis aika herkut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutsyissa teleskooppiaisa jää tosi matalalle alimmassa asennossa. Mun mielestä teleskooppiaisa ainakin mutsyissä on ihan huippu, kun sitä voi käyttää yhdellä kädellä (loistavaa kun vauva tai toinen lapsi on toisessa kädessä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now