Sign in to follow this  
Followers 0
Little Elf

Karkeammat ruoat?

16 posts in this topic

Miten olette siirtyneet karkeampiin ruokiin? Ja miten olette mahdolliset ongelmat ratkaisseet?

 

Eilen annoin tytölle vähän karkeampaa ruokaa, maistui hyvin, mutta jemmasi isoimmat palat kuin hamsteri poskeensa ja lopuksi oksensi niin että nenästäkin lensi... :blink: Ei kuitenkaan mitenkään yöki ruokailun aikana vaan pupeltaa kiltisti siihen saakka kunnes poskivarastot on täynnä ja sitten tulee oksu..

 

Toisethan on sellaisia sihtikurkkuja ettei mikään karkeampi uppoa. Miten olette ongelmasta selvinneet, ei kai sitä 6 kk sosetta voi enää kaksi vuotiaalle antaa? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin pähkin tän saman asian kanssa. Toistaseks ollaan sauvasekottimella hienonnettu karkeat ruoat. Ajattelin, että sitten pikkuhiljaa jättää isompia ja isompia palasia, josko tuo sillai salakavalasti tottuis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vähän karkeampikin ruoka on mennyt ihan hyvin alas, vaikka asiaa etukäteen vähän pelkäsinkin (mulla kun yhä tekee puuron syönti tiukkaa, jos siinä paakkuja). Ihan alkuun hienonsin sauvasekoittimella ruoat. Puurohiutaleet hienonsin myös alkuun. Sitten rupesin koemielessä lisäämään hienonneettuun puuroon omaa puuroa ja nyt tyttö suo samaa puuroa kuin me aikuisetkin. Soseetkin olen nyt vain hienontanut perunanuijalla. Riisiä olen tarjonnut niin, että hienonnan sitä haarukalla ja lisään vasta sitten ruoan joukkoon. Tähän asti ainakin tämä pikkuhiljaa karkeamman ruoan tarjoaminen hienommam seassa on onnistunut hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein mustikka-omenakiisseliä niin, että omenat oli peukalonpään kokoisia paloja. Tyttö oppi saamaan sattumia suuhunsa, mutta keitetty omena kuitenkin "sulaa" suussa. Kun oppi makustelemaan omenan pienemmäksi niin sitten meni samalla tekniikalla muutkin sattumat.

 

Kypsä päärynä on toinen mikä hajoaa imeskelemällä suuhun ihan raakanakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on uponnut hyvinkin karkeat ruuat oikeastaan ilman mitään ongelmia. Nyt muussaan ruuat haarukalla tai käsisoseuttimella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon alusta saakka muussannu vaan haarukalla. Alkuun kun maisteltiin niin lisäsin enemmän nestettä, nykyään en oikeestaan ees lisää eli aika muussimaisia on pöperöt. Varmaan vois jo isompiinkin kökköihin totutella. Kaupan soseet ei uppoo ollenkaan noista lämpimistä ruoista kun ovat niin lirua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on ongelma alkanut suttaantua ihan itsestään kun oletinkin asian menevän, harvemmin näihin juttuihin mitään taikatemppua on. Ehkä kiinnostus erilaiseen ruokaan tulee myös iän myötä ja nyt kun on puhjennut myös ylähampaat niin on kivempi mussutella. Semperin 6 kk ruoat on hieman jo karkeampia ja niitä vedellään hyvällä ruokahalulla. Aloitetaan nyt niistä ja sitten siirrytään noihin 8 kk ruokiin. Neuvolastakin tuli jo ohje että 10 kk jälkeen hiljalleen siirrytään samaan ruokaan muun perheen kanssa eli en kyllä ala blenderillä vetämään kaikkia ruokia soseeksi.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt jonkin aikaa soseuttanut osan mössöstä survimella (jää möykkyjä) ja osan sauvalla hienommaks ja nää sit sekasin. Hedelmät oon raastanut raastimella. Jauheliha (keitetty) onkin ollut alusta asti rakeista. Seuraava vaihe on kai pilkkoa keitetyistä vihanneksista isompia sattumia sekaan, mut ei ny viel. Myös pikkuiset sydänmakaronit ja riisi menee kokonaisena sapuskaan ja puurot on alusta asti tehty normaaleista hiutaleista.

 

Ei oo tyttö sihtikurkku, kasvisliha ei vaan muuten maistu... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kokeiltiin 8kk lammaskasvispataa, valmissellaista. Se upposi ihan hyvin. Vähän oli kakoilua välillä, mutta ihan hyvin meni. Sen sijaan marjaisat palat ei uppoa millään ilveellä. Lähes joka lusikallinen työnnetään ulos suusta ja tätä ei ole aiemmin tapahtunut minkään safkan kanssa. En sitten tiedä maistuuko se pahalta vai ällöttääkö klöntit. No pikkuhiljaa koitetaan totutella kökkösempään safkaan. On noita soseita sen verran vielä jemmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^OT: Marjaisat palat maistui meillä äidin suussa niiiin hyvälle etenkin rahkan kanssa, että sitä pitää aina kauppareissulla ostaa monta ekstrapurkkia. Joten suosittelen Haavis kokeilemaan, jos pojalle ei maistu. :rolleyes:

 

Mutta jos ihan asiasta puhutaan, niin vaikka meidän poju syö karkeampiakin ihan ok, niin silti tavisruokaan siirtyminen mietityttää. Ja lähinnä siksi, että olen niin pelokas antamaan mitään isompia paloja. Mistähän sen sitten muutaman kuukauden päästä tietää millaisia paloja voi antaa ettei vaan jää kurkkuun? Ja missä vaiheessa uskaltaa antaa vaikkapa tavallista leipää käteen, kun kuivunutta antaessakin on äidillä hieman sydän kurkussa?

Edited by Taken

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Äiti söi eilen purkin lopun, kun kyllästyi sitä ees taas laittelemaan kaappiin ja takas kun menekki ei ollut häävi. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka isoja paloja (ja mitä) uskaltaa antaa, kun lapsella ei ole vielä hampaita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän pojalla ei ole vielä hampaita ja olen antanut mm. noita marjaisia ja hedelmäisiä paloja, riisiä, rakettispagettia sekä porkkanaa ym. vihanneksia haarukalla pilkottuna, jolloin sekaan jää "mykyjä". Banaania olen antanut pojan pikkurillin kokoisina sorminaposteltavina ja hyvin meni, muussasi ne ikenillään ja banaani nyt tietty on liukasta muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 10,5 kuinen poika ei edelleenkään syö noita karkeampia 8kk ruokiakaan, yökkii vaan ja kieltäytyy sitten syömästä. Alan olla kohta jo epätoivoinen! Sormiruokana menee isommatkin palat ja jotkut isojen lasten hedelmäsoseet, joten kyse ei voi olla siitä ettei osaa niitä syödä. Hampaitakin on jo kuusi! Ehkä niissä on jotenkin mausteita niin paljon enemmän, että siksi tökkii tai jotain. Oppiikohan tuo koskaan :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin meni hirveän kauan, että ne kasikuisten paakkuruoat alkoi maistua, ja aloin myös ihan epätoivoinen! Sitten vuoden iässä ihan yks'kaks huomattiin, että tyttöhän syökin jo yökkimättä! Eli aika auttaa, vaikka niinä epätoivon hetkinä ei sitä ehkä aina muistakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaas tähänkin ketjuun: Minkä ikäsenä jauhelihan ja kanan voi alkaa paistamaan pannulla? Mitä haittaa siitä taas olikaan jos niin tekee? Kun enhän mä sitä ruokaa pohjaan polta, enkä ees käytä voita kun paistuvat hyvällä pannulla omissa rasvoissaan ihan hyvin. Ois paljon helpompi maustaakin siinä samalla tai tehdä joku kastike. Lihan keittäminen on jotenkin ihan ihme hommaa.. Vauva kohta 8kk.

 

Nii ja minkä ikäsille ootte alkanu antaan esim. ruisleipää imeskeltäväks? Pitääkö sen olla kuivattua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0