Miljamaria

Esikoisen hoito toisen lapsen syntyessä

48 posts in this topic

Kokemuksia teiltä, joilla esikoinen on aloittanut päivähoidossa äitiyslomien/vanhempainlomien välillä.

 

- Missä vaiheessa esikoinen jäi pois päivähoidosta (tai jäikö ollenkaan) äitiysloman alkamisen jälkeen?

- Oliko esikoinen päivähoidossa vauvan synnyttyä? Kuinka monena päivänä viikossa ja montako tuntia per päivä?

- Minkä ikäisestä esikoisesta on kyse?

 

 

Toivottavasti keskustelu ei mene moralisoinniksi siitä, onko oikein että esikoinen on päivähoidossa vaikka äiti ja vauva ovat kotona. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä on vasta suunnitteluasteella, koska toinen lapsi syntyy vasta syksyllä. Silloin esikoinen on hiukan reilu 2-vuotias.

 

Olemme suunnitelleet, että esikoinen jatkaisi itselleen mieluisassa päiväkodissa parina-kolmena päivänä viikossa osittaista päivää (miten pitkää, ei olla vielä tarkemmin mietitty) myös vauvan synnyttyä. Syynä tähän meillä olisi se, että esikoinen on hyvin sosiaalinen ja viihtyy päiväkodissaan. Sieltä hän siis saisi kaipaamaansa ikäistään seuraa ja virikkeitä. Itseni tuntien tiedän, että olisin todella väsynyt, jos vauvanhoidon lisäksi joutuisin kuskaamaan esikoista usein kerhoihin yms. Lisäksi esikoisen ollessa hoidossa saisin keskittyä rauhassa vauvaan.

 

Missään tapauksessa en ajattele, että esikoinen pitäisi jotenkin saada "pois jaloista" vauvan tullessa, koska suurimman osan ajasta hän kuitenkin olisi meidän kanssamme kotona. Hoidossa oleminen olisi minusta ensisijassa nimenomaan sitä varten, että esikoinen saa ikäistään seuraa ja virikkeitä esim. askartelua, laulamista, leikkimistä jne. Kun hän on jo tottunut olemaan omassa päiväkotiryhmässään, on se minusta luontevin paikka tarjota noita edellä mainittuja.

 

Jos järjestely osoittautuu aivan sudeksi, täytyy sitä tietysti miettiä uusiksi. Olen myös tuumaillut, että esim. seuraavan kesän esikoinen olisi kokonaan kotona, kun kuopuskin on jo isompi ja vähän helpompi hoitaa. Myös sitä olen ajatellut, että jos vain olen hyvässä kunnossa jäädessäni äitiyslomalle ennen synnytystä, saisi esikoinen olla muutaman viikon ihan kaksistaan äidin kanssa kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä keskeytettiin esikoisen päivähoito koko siksi ajaksi, kun olin toisella äitiyslomalla ja mies piti hoitovapaata siihen perään. Samoin kohta kolmannen äitiysloman alkaessa molemmat vanhemmat lapset (2- ja 4-vuotiaat) jäävät päiväkodista kotiin. En ole edes harkinnut muuta vaihtoehtoa. Päivähoitopaikatkin säilyvät keskeytyksen ajan, joten siitäkään ei koidu ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Päivähoitopaikatkin säilyvät keskeytyksen ajan, joten siitäkään ei koidu ongelmaa.

 

 

Ai siis paikat säilyy jos lapsi jää kotiin välillä? Tuo olikin uusi tieto. Ihan kiva, niin pääsee tuttuun ryhmään takaisin.

 

Sitten kun meille joskus tulee seuraava, niin luultavasti tehdään niin kuin keijutiira, eli tyby olisi pari päivää viikossa osapäiväisenä hoidossa. Juuri noiden kaverien ja leikkien ja toiminan takia. Meidänkin tyby on tosi sosiaalinen ja tykkää hoitopaikkansa kavereista kovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö jäi kotiin samaan aikaan kun minäkin jäin pois töistä, eli kolme kk ennen LA. Olisin mielelläni pitänyt tytön tarhassa muutamana päivänä viikossa, mutta kun muutimme silloin samaan aikaan. En halunnut sitten laittaa tyttöä uuteen päiväkotiin, joten ollaan sitten ihan kotosalla kaikki. Vanhaan paikkaan olisi ollut lian työlästä kuskata. Ikää tytöllä oli kotiin jäädessä pikkasen alle 3-vee. Käydään kerran viikossa yhdessä kerhossa 2½ tuntia kerrallaan. Nähdään myös muita saman ikäisiä lähes joka viikko. Siitä huolimatta huomaan, että tyttö selvästi kaipaa enemmän aktiviteetteja, mitä pystyn päiväsaikaan tarjoamaan. Pikkuvelikin kun kaipaa huomiota/hoivaa. Syksyksi laitettiinkin nyt hoitopaikkahakemus vetämään. Ajatuksena, että tyttö olis joka päivä 4 tuntia tuossa viereisessä tarhassa. Toivottavasti saadaan siitä paikka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kakkosen laskettu aika toukokuun lopussa, esikoinen oli silloin kolmevuotias ja päiväkodissa hoidossa. Sain päiväkodin kanssa sovittua, että vaikka mä jäin kotiin (määräaikainen työsuhde loppui) jo tammikuun alusta, niin sain pitää esikoisen tutussa hoitopaikassa kesäkuun loppuun, tosin en täysiä päiviä pitänyt. Kesäkuun lopussa esikoinen jäi kotiin meidän kanssa ja aloitti syksyllä päiväkerhossa 2 kertaa viikossa 4 tuntia kerrallaan.

 

Mä palasin töihin, kun kakkonen oli reilu kaksivuotias, esikoinen silloin siis 5, ja silloin molemmat lapset pääsi samaan tuttuun päiväkotiin hoitoon. Kaksi vuotta esikoinen oli siinä välissä kotihoidossa ja kävi päiväkerhoa. Mun mielestä ei olisi ollut esikoista kohtaan reilua pitää häntä päiväkodissa, tommonen kerhotoiminta oli ihan tarpeeksi. Lisäksi esikoinen harrasti jumppaa kerran viikossa tunnin, ja kävi muskarissa samoin kerran viikossa, joten olihan sitä ohjelmaa siinä riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Päivähoitopaikatkin säilyvät keskeytyksen ajan, joten siitäkään ei koidu ongelmaa.

 

 

Tää on kyllä mullekkin uusi tieto... 7-vuotta alalla olleena en ole kuullutkaan. Voisikohan olla kuntakohtaista???

 

Omalla kohdalla esikko jää päiväkodista pois, kunhan kakkonen on syntynyt. Seurakunnalta kerhopaikka jo varattu.... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kuullut tuosta että keskeytyksen ajan hoitopaikat säilyisivät, ainakaan jos kyseessä on pitempiaikainen keskeytys. Meillä neiti on luonnollisesti kesän kotona, siis kesäkuun tokalta viikolta melkein elokuun loppuun asti. Tai voi olla että elokuussa menee päivä/vko hoitoon, mun työt opettajana alkaa syyskuussa. Luuli että neiti ei pääsis enää samaan paikkaan, mutta kysyimme tätä hoitajan kanssa päivähoidon ohjaajalta ja nykyään se on kuulemma ihan mahdollista. Joskus aiemmin opettajien lasten piti mennä kesälläkin muutaman päivänä hoitoon jotta paikka säilyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kyllä meillä säilynyt esikoisella hoitopaikka, kun jäi kotiin kakkosen synnyttyä. Esikoinen joutuikin sitten eri hoitopaikkaan, kun kakkonenkin meni hoitoon, kun vanhassa päiväkodissa ei ollut paikkoja vapaana. Kyse oli kunnallisesta päiväkodista Espoossa. Nyt kolmosen synnyttyä esikoinen ja kakkonen (2 ja 4 vuotta) ovat jatkaneet hoidossa päivittäin. Tähän on useampikin syy, joista yksi tärkein on se, että mun pitäs vihdoin saada opinnot päätökseen ja kolmosparka joutuu luultavasti hoitoon heti, kun mun äitiysvapaa loppuu syyskuun alussa. Silloin käytännössä lasten hoidosta poissaoloa olisi vain kevät, ja en halunnut, että lapset joutuvat koko ajan tottumaan uuteen järjestelyyn. Toiseksi mulla on/oli tarkoitus käyttää vauvan päiväuniajat tehokkaasti opiskeluun... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää on kyllä mullekkin uusi tieto... 7-vuotta alalla olleena en ole kuullutkaan. Voisikohan olla kuntakohtaista???

On varmaankin kuntakohtaista, ja Helsingissä paikka tosiaan säilyy. Ja keskeytyksessä nimenomaan on kyse siitä, että tauko on pitkäaikainen (olisikohan vähintään 4 kk?) ja syynä taukoon on esim. vanhempainvapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoinen meni päivähoitoon kuukautta ennen toisen lapsen syntymää n. 1v 3kk ikäisenä. Poika on päiväkodissa kaksi kertaa viikossa 6h kerrallaan. Halusin, että esikoinen saa vähän virikettä ja toisaalta pystyn itse keskittymään pikkuveljeen potematta huonoa omaatuntoa esikoisesta. Nuo päivät ovat osoittautuneet myös kullan kalliiksi asioiden hoitamiseen, kun kahden pienen kanssa se ei ole erityisen yksinkertaista. Varsinaisesti en kokenut tarvetta saada esikoista pois jaloista, kun hän on helppo tapaus ja viihtyy yksinäänkin hyvin. Lähinnä halusin, että esikoinen saisi tekemistä ja seuraa, kun oma aika menee enimmäkseen imettämiseen ja rutiineihin. Syksyllä saatan ottaa esikoisen pois hoidosta, kun pikkuveli on jo isompi eikä vaadi niin paljon jatkuvaa hoitamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on jatkanut päivähoidossa normaaliin malliin -80% hoitoajalla = maks. 7h / päivä. Käytännössä tulee 1-2 vapaapäivää viikossa, mutta tuosta 80% maksetaan. Pystyy itse päättämään hoitopäivät ja ajat sen puitteissa.. Että onko kotona maanantina vai keskiviikkona tyylillä. Alussa ajateltiin että otetaan osapäiväiseksi mutta vauvan tultua on mieli muuttunut - poika viihtyy ja haluaa päiväkotiin. Vähemmällä hoitomäärällä hyppii seinille ja on paljon levottomampi. Tällä nykyisellä järjestelyllä hoitoon lähtee onnellinen innokas pikku poika joka vilkuttaa isille ja painelee aamupalalle tyytyväisenä. Iltapäivällä äitiä vastaan juokseen nauravainen pikku mies halimaan ja lähtee reippaasti kotiin ja kertoo iloisena päivästään :lol: Kaverit tuntuu olevan mielettömän tärkeitä vaikka on vasta 2½v ja omatkin touhut päikyssä. Vastaavasti kotona sitten halitaan ja pusitaan ja kiehnätään ja kikatellaan :lol: Jos viikossa on vähemmän hoitopäiviä niin poika on vähän levottomampi.. hassua, mutta toisille lapsille päiväkoti vaan sopii kuin nenäpäähän. Aloitti hoidossa 1v3kk ja koskaan ei ole itkemään jäänyt, ei edes alussa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Missä vaiheessa esikoinen jäi pois päivähoidosta (tai jäikö ollenkaan) äitiysloman alkamisen jälkeen?

Ei jäänyt pois.

 

- Oliko esikoinen päivähoidossa vauvan synnyttyä? Kuinka monena päivänä viikossa ja montako tuntia per päivä?

10-12 päivää kuussa, 8h päivässä.

 

- Minkä ikäisestä esikoisesta on kyse?

4-v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä meidän kylässä ei ole mahdollista säilyttää päivähoitopaikkaa muuten kuin maksamalla sen osapäivähoitomaksun, jolla siis lapsi saisi olla hoidossa osa-aikaisesti. Kuitenkin, joissain päivähoitoyksiköissä on sanottu suoraan, että heillä ei ole virikehoitoa, eli jos vanhempi on päivät kotona, täytyy lapsi ottaa pois hoidosta. Kysyin tätä omasta hoitopaikastamme, ja siellä ei tämä (lainvastainen) käytäntö ole sentään voimassa.

 

Aion kuitenkin ottaa esikoisen pois hoidosta, kun jään kesälomalle ennen äitiyslomaa. Toisaalta hoidon jatkaminen olisi ihan hyvä, kun tyttö viihtyy niin hyvin hoitopaikassaan ja saa siellä sata kertaa enemmän virikkeitä kuin kotona äitin ja uuden vauvan kanssa, mutta musta tuntuu vähän ikävältä tavallaan viedä hoitopaikka joltakulta sitä tarvitsevalta. Vaikka tiedän, että mulla lainmukainen oikeus siihen hoitopaikkaan olisikin ja vähän kauhistuttaakin, kuinka mä pärjään kahden kanssa täällä päivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai siis paikat säilyy jos lapsi jää kotiin välillä? Tuo olikin uusi tieto. Ihan kiva, niin pääsee tuttuun ryhmään

Tampereella tuo ei ainakaan ole onnistunut, ei ainakaan kukaan kaveripiirissä ole saanut lastaan samaan paikkaan eikä edes samalle pph:lle. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen täyttä 4-vuotta ja on jatkanut hoidossa 3 pvää/viikossa. Eli käy ti,ke to olemassa tarhassa klo 8-15. Tämä on meille sopiva järjestely, koska ei minusta ja tissistä irtoa tarpeeksi virikettä tuolle menijälle useammaksi kuin kahdeksi päiväksi. Osa syynä järjestelyyn on myös halu säilyttä tarhapaikka tutussa ympäristössä. Ainakaan Vantaalla ei siis voi laittaa paikkaa "jäähylle".

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Missä vaiheessa esikoinen jäi pois päivähoidosta (tai jäikö ollenkaan) äitiysloman alkamisen jälkeen?

 

Poitsulla oli kotiin palkattu hoitaja (toisen perheen kanssa yhdessä), joka irtisanoutui työstään ja lopetti kun olin n. rv 12. Olin siis siinä välissä opiskelemassa, töihinkin oli tarkoitus palata muutamaksi kuukaudeksi ennen uutta äitiyslomaa, mutta jäin sitten kotiin poitsun kanssa. Todennäköisesti poitsu olisi jäänyt kotiin äitiysloman alkaessa, koska ei meillä ois ollut varaakaan pitää täyspäiväisenä enää, ja osa-aikaisena taas ei hoitaja ois saanut tarpeeks palkkaa. Siis jos tämä meidän hoitaja ois vielä jatkanut.

 

 

- Oliko esikoinen päivähoidossa vauvan synnyttyä? Kuinka monena päivänä viikossa ja montako tuntia per päivä?

 

Jos ois ollut kyseessä kunnallinen paikka tai yksityinen pk, ois varmaan jatkanut parina päivänä viikossa siten, että isänsä olisi vienyt aamulla, ja mä olisin sitten hakenut ehkä välipalan jälkeen. Hetken aikaa pohdin kunnallisen hoitopaikan hakemista, mutta ei välttämättä oltais saatu ihan läheltä hoitopaikkaa niin lyhyellä varoitusajalla, ja toisaalta oli kesä tulossa, enkä sit raaskinut altistaa esikoista niin monille muutoksille, vauvankin tulo oli aika kova paikka.

 

- Minkä ikäisestä esikoisesta on kyse?

 

Esikko oli vähän päälle 2 v. kun pikkusisko syntyi. Oisin todella kaivannut "vapaata" isommasta lapsesta, oisin halunnut keskittyä edes joskus vain vauvaan. Onneks sisko oli aika hyvä nukkumaan, joten päästiin puistoon tapaamaan muita lapsia. Lähellä ei ollut kerhoja, joihin olis päässyt alle 3-vuotiaana.

 

Mua ärsyttää toden teolla nää "kevyemmät hoitomuodot", joita kotona olevien vanhempien lapsille yritetään tyrkyttää. Täällä Vantaalla kun tarjolla on alle 3-vuotiaille avointa päiväkotia, joka mun mielestä ei oo ihan sama asia vanhemman kannalta, siellä kun pitää olla itse mukana.

 

Vielä: olen siis edelleen kotona, esikoinen aloitti päiväkerhossa 2X2 h/vko täytettyään sen maagiset 3 v. Oli kyllä jo ihan tarpeeseen, kun täällä uudessa lähipuistossa oli aika vähän kavereita. Ois kyllä voinut olla pidempikin kerhokerta, ei siinä mitään asioita ehdi hoitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää asia on meillä mietinnässä parhaillaan. Ajateltiin pitää 2,5-vuotias esikoinen päiväkodissa, mutta määrä on vielä harkinnassa. Ehkä 10-15 päivää kuussa. Naapurustossa ei leikkiseuraa löydy lainkaan ja päiväkodissa neiti viihtyy hyvin. Tytön hoitoajan voin ite käyttää huoletta vauvaan ja tarpeen mukaan lepäilyyn sekä pakollisiin askareisiin. Iltasin ja vapaapäivinä pystyn sit keskittymään tehokkaammin esikoiseen. Ainakin tällä hetkellä ja tässä elämäntilanteessa järjestely tuntuu hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on n. 2 vee 8kk kun toinen syntyy. (LA helmikuussa) Tällaista ollaan kaavailtu:

 

Esikoinen on nyt hoidossa 15 päivää kuussa kun olen sairaslomalla supistuksien vuoksi. (Sitä ennenkin muksu oli hoidossa, sillä kumpikin vanhemmista on työelämässä.)

Kun mulla alkaa äitiysloma, lasketaan noita päiviä 10 päivään kuukaudesa.

Esikoinen saa olla hoidossa 10 päivää kuukaudessa toukokuuhun saakka. Hoidossa poitsu näkee kavereita ja pääsee ulkoilemaan (talvivauvan kanssa kun ei heti pysty pitkiä aikoja olemaan ulkona ja esikoinen viihtyy ulkona ja käy kierroksilla jos ei pääse ulos) ja arki kahden lapsen kanssa alkaa hieman pehmeämmin kun poika on välillä hoidossa.

Keväällä sit poika jää mun ja vauvan kanssa kotiin.

 

En tiedä vielä kauan aion olla lasten kanssa kotona, mutta jonkun aikaa ainakin kotihoidontuella olen.

Alkuun kuitenkin säilytetään tuo puolikas hoitopaikka arjen helpottamiseksi. :)

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jompikumpi vanhemmista on kotona niin lapsetkin on kotona (niin äitiyslomalla kun muutoinkin). Meilläkään ei edes harkittu muuta vaihtoehtoa. Virikkeiden vuoksi ulkoillaan, askarrellaan ja käydään kerhoissa.Samanikäisiä lapsia meillä on ystäväpiirissä niin paljon että sieltä kyllä löytyy leikkikavereita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aion kuitenkin ottaa esikoisen pois hoidosta, kun jään kesälomalle ennen äitiyslomaa. --- musta tuntuu vähän ikävältä tavallaan viedä hoitopaikka joltakulta sitä tarvitsevalta.

Hahaa, enpäs ottanutkaan! Mietittiin asiaa uudestaan, oltiin itsekkäitä ja päädyttiin siihen, että esikoinen jatkoi hoidossa 9 pv/kk. On ollut kyllä tosi hyvä vaihtoehto, kun saa tytön hoitoon niiksi päiväksi kun on muuta menoa (esim. neuvolakäynti tms) ja mä pääsen vähän helpommalla (=ehtii pestä pyykkiä ja siivota, kun ei ole vauvan lisäksi esikoinen vaatimassa huomiota ja seuraa). Kyllä niistä kovista veroista tarvii jotain hyötyä olla.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kaikilla oikeus viedä lapsi hoitoon vaikka äiti on kotona toisen lapsen kanssa? Meille sanottiin suoraan, että ei ole mahdollista saada hoitopaikkaa jos äiti on kotona. Neuvottiin vain lähin avoin kerho... (Näin siis Mikkelissä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin esikoiselta (2v5kk) että haluaisiko hän mennä päiväkotiin vai olla äidin ja vauvan kanssa kotona. Vastaus oli yllätys yllätys olla kotona :rolleyes: Vaikka esikoinen ei tätä päätöstä meillä tee, niin kyllä hänen mielipiteensä otetaan huomioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan pähkäilty tätä asiaa edestä ja takaa niin paljon, että tympii koko aihe jo :)

 

Mä koen itseni todella itsekkääksi, kun haluaisin pojan jatkavan osittain hoidossa. Vaikka sitten heti perään ajattelen, että poika pitää niin hoitopaikastaan, että kokee sen varmasti ihan mielekkäänä vaihtoehtona kakkosen ollessa tosi pieni. Poika on siis ollut tammikuusta asti ryhmäperhepäivähoidossa täysipäiväisesti, mutta käytännössä ollut 1-2krt/vko kotona mun ja miehen lomapäivien sekä mun osittaisen hoitovapaan ja sairaslomien ansioista. Nyt ilmeisesti jään sairaslomalle loppuraskauden ajaksi ja haluan silti säilyttää tuon 100% hoitopaikkaoikeuden loppuraskauden ajan, vaikka käytännössä pidän varmasti poikaa 1-2krt/viikossa kotona.

 

Nyt olemme päätymässä seuraavanlaiseen ratkaisuun: Poika on kotona "kesälomalla" heinä-elokuun. Mies on myös heinäkuun sekä elokuussa kaksiviikkoa kotona. Syyskuussa poika palaa hoitoon, joko 10 päivää/kk tai 15 päivää/kk. Tuo määrä on vielä päättämättä, luultavimmin kallistumme tuohon 10 päivää kuukaudessa eli keskimäärin 2 päivään viikossa.

 

Kuinka kauan poika jatkaa hoidossa, on päättämättä. Haluaisimme säilyttää tuon todella mieluisan hoitopaikan mutta tuo osa-aikaisuus ei kuitenkaan takaa sitä, että kakkonen pääsisi samaan paikkaan. Mutta tätä en jaksa vielä miettiä, syksyn nyt kuitenkin saa olla hoidossa. Aika varmasti näyttää, miten homma sitten toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now