Sign in to follow this  
Followers 0
Alya

Mitä aiot säästää lapsellesi muistoksi vauva-ajasta?

94 posts in this topic

Jokaiselta on säästetty sairaalasta kotiutumisvaate (siis se sisävaate).

Ja niitä vaatteita ei ole muut meidän lapsista käyttäneet.

Sit jotain leluja on säästetty ja jotain muitakin vaatteita.

Mut tosiaan noi sairaalasta kotiutumisvaatteet on ihan niitä lapsen omia, joita ei muut käytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolakortin

Rakkaimman lelun

Tutin ja tuttipullon

Ekat kengät

Pari vaatetta

Vauvakirjan

Pehmolelun, jonka poika sai ristiäislahjaksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valokuvia :) Ei se lapsi muista vauva-aikaansa, vaikka säästäisi mitä. Kuvat kertovat millaista elämä oli silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaatteita, tavaroita, lapselle teetetty vaippa jne.

 

Miehellä on apina, jonka on saanut ihan vauvana ja siellä se meijen makkarin hyllyssä istuu, ei ole leikeissä lapsilla. Ja käytän taas neljännelle lapselle samaa kietasupaitaa, joka oli itselläni vauvana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajatuksena säästää neuvolakortti, vauvakirja, valokuva-albumeita, leluja, ristiäislahjat, joitakin vaatteita, ensimmäinen tutti ja pari minivaippaa :) Tosin aion varmaan joka tapauksessa säästää vaatteita enemmänkin; jos ei ole myöhemmin käyttöä, niin voi sitten muksu joskus 30 vuoden päästä tehdä retrolöytöjä omille lapsilleen :)

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tuo samainen monen mainitsema muistolaatikko :) Ja sisältökin hyvin samantyyppinen kuin teillä aikaisemmilla; syntymäpäivän paikallislehti, onnittelukortit, sairaalassa valohoidossa päässä olleet "arskat", kotiutumisvaatteet ja tytölle neulottuja sukkia, tumppuja ja pipoja. Eka helistinkin siirtyi jo lelulaatikosta muistoksi. Löytyypä sieltä pieni vaippakin sekä kerta- että kestomallia. Talletan muistolaatikkoon tärkeitä asioita vuosien varrelta (tai näin on siis tarkoitus) sellaisia, jotka eivät tule kiertoon sisaruksillekaan. Toivon että saan samanlaisen koottua kaikille toiveissa olevillekin lapsille.

 

Muistolaatikon lisäksi nyt esikoiselta laatikoihin on säilötty vaatteita seuraavia varten. Samoin jotain leluja menee säästöön ja hoitoalustat yms. käyttötavarat. Säilytystilaa meillä on melko rajallisesti, joten ihan kaikkea en säästä, annan eteenpäin käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoituksissa on aloittaa skräppäämään lapsukaisellemme kuvakirjaa. Tietysti myös joitain isovanhempien kutomia settejä, tutti, pienet kengät vauvakirja...

 

Omaa mieltä ainakin lämmitti suuresti kun oma äitini kaivoi minun äitiyspakkauksen esille kun poikamme syntyi. Pojalla on siis useinkin 80-luvun äitiyspakkauksen vaatteita ja voin kertoa, että ne on älyttömän hyvälaatusia verrattuna nykypäivän vaatteisiin. Ja ihanan retroja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on muistolaatikot molemmille tytöille. Laatikossa on mm.

synnäriltä vauvan ranneke,

ekat kengät,

ekat uikkarit,

eka potkupuku (kotiutumisvaate),

lehtileike, jossa seurakunta ilmoittanut keitä kastettu samaan aikaan kuin meidän lapset,

Hesarissa julkaisemamme syntymäilmoitus

ristiäis- ja 1v-synttärikortit.

käyttämättä jäänyt ensilelu (saimme useamman niitä lahjaksi), jonka voi antaa sitten vaikka omalle vauvalleen joskus

 

Lisäksi talteen jäävät kummilahjat, ekat piirustukset, äp-makuupussi, vauvakirja, neuvolakortti ja tietokoneella iso määrä valokuvia ja videoleikkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion säästää ekan tutin, ekat kengät ja varmaan jotain rakkaimpia leluja. UItrakuvat, neuvolakortit yms. säästän lähinnä itselleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaankin säilön samantapaisia juttuja joita äitinikin on meille säilönyt;

ensikengät, muutamia vaatteita (lähinna käsinneulottuja tai ommeltuja), muutamia puisia leluja, ensimmäiset astiat ja jotakin sen tyylistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen äitiyspakkauksen laatikkoon olen säilönyt molempien vauvanvaatteita lähinnä ja muutamia vauvaleluja. Neuvola- ja äitiyskortit säästän myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rakkaimmat lelut, vauvakirjan ja varmaan muutaman rakkaimman vaatekappaleen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä säästäisin varmaankin ensisijaisesti tärkeimmät ja rakkaimmat vaatteet ja lelut. Sillä ajatuksella että lapseni voisi aikanaan antaa ne omalle lapselleen käytettäväksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä vielä kaikki on säästössä mutta ainakin nämä olisi tarkoitus säilyttää pysyvästi: vauvan sairaalaranneke, kotiutumisvaatteet ja jotain muita pienimpiä vaatteita sekä jokunen lempikirja/lelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säästän molempien lapsien ensikengät sekä potkupuvun, kokoa 50cm, jossa molemmat lapset kotiutuivat sairaalasta ja joka on mieheni ostama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ja kakkosen jäljiltä oli varastossa 2 äitiyspakkauksellista vaatteita, leluja, kirjoja, liinavaatteita ja pinniksen pehmusteet yms. 0-2v. ajalta kun parhaat kamat olin kolmosen toivossa säästänyt. Nyt kolmannen jälkeen on aivan selvä että äitiyspakkauksellinen per vauva on liian paljon säilytettäväksi. Ne laatikotkin on tosi hankalia kun ovat niin suuria mutta kuitenkin sen verran pehmeitä ettei niiden päälle kestä varastossa oikein mitään painavampaa laittaa. Olen nyt tarpeekseni niitä varjellut lytistymiseltä, ne lootat joutaa pois!

 

Ajattelin Ikeasta käydä ostamassa tukevammat laatikot, jokaiselle lapselle oma . Kooltaan ne saisivat kaikki kolme yhteensä viedä tilaa vähemmän kuin yksi äippäpakkaus, siinä mulle karsittavaa!. Muutamia ihanimpia vaatteita säilytän jokaiselle, ja juuri niitä pienimpiä että voivat katsoa isompana kuinka pieniä ovat olleet. Yhdet kengät per nenä ja muutama lelu/kirja on menossa säilöön. En odota että niitä niin kauheasti (lapsenlapsilla?) käytettäisiin vaan enemmänkin saisivat fiilistellä omaa lapsuuttaan joskus.

 

Esikoisen aikaan oli tosi kiva nähdä niitä muutamia vaatteita mitä minulta oli säästynyt, mutta en kyllä innostunut niitä omillani pitämään. Omat vauva-ajan liinavaatteet jotka ovat äidin ompelemia olivat mulla käytössä ja tosi tärkeitä kahdella ensimmäisellä, mutta nyt kolmannella ei nuo retrokamppeet ole kiinnostaneet pätkääkään! Samoin kävi mun äidiltä säästyneelle söpölle mammapaidalle jota pidin erityisesti kakkosen aikaan paljon ja nyt vain kerran. Täytyy ne kuitenkin laittaa jonnekin talteen myös, kuten miehen äidin meille kiikuttamat kamat joille en ole oikein löytänyt käyttöä. Miestä ne eivät ole ilmeisesti myöskään kiinnostaneet, mutta eihän noita voi roskiinkaan heittää. Niinpä ne vaan täyttää meidän varastoa *huokaus*. Ehkäpä laitan mun ja miehen kamoista samanlaiset pienemmät laatikot kun tunnen velvollisuutta säilyttää nuo tavarat. Omista äitiysvaatteista en varmaan säilytä mitään, ei ne niin ihania olleet. Kaikki isompi tavara menee kiertoon kun käyttötarve loppuu. Ainoastaan isäni esikoiselleni tekemän hoitotason säilytän jos joku sitä vielä käyttäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion tulostaa raskauden aikaisen blogini ja laittaa sen vauva-kirjan väliin. Samoin äitiyspakkauksen vaatteita ajattelin säästää ainakin osan sekä lempileluja muutaman. Toki ultrakuvat ja neuvolakortin. Kehdon säilytämme myös. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on säästössä Hesari pojan syntymäpäivältä, eka tutti, kotiintulovaatteet ja ekat kengät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en yleensä säilö tavaroita. Lapsille olen säästänyt heidän isomummin kutomat villavaatteet ja viltit sekä mun isän vauvanvaatteita joita lapset saivat isomummilta. Ne ei todellakaan ole ollut mun lapsillakaan käyttökelpoisia mutta kiva muisto. Vauvakirjat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0