Sign in to follow this  
Followers 0
keiju79

Hyväksi havaittu rytmi

43 posts in this topic

Samoilla linjoilla. Mistään ei kannata tuntea huonoa omatuntoa, ei suuntaan eikä toiseen. Se on aina paras ja oikea ratkaisu, mikä toimii omalla kohdalla. Neuvolan paheksunnat voi päästää toisesta korvasta pihalle. Sopii tosiaan tulla näyttämään, jos kehtaa ääneen paheksua toisen tapaa selviytyä arjesta. Pannua sinne! :skilletgirl:

 

Mullakaan ei mitään suurenmoisia ohjeita ole, valitettavasti. :girl_sigh: Meilläkin mentiin alku just niinkuin vauvat vaativat, kunhan jollakin saisi toisen nukkumaan, tavalla ei mitään väliä! Poika on aina ollut helpompi tapaus mutta tosi pitkään hänetkin nukutettiin syliin ja siitä sitten omaan sänkyyn tarpeeksi unessa. Jossain vaiheessa pystyi jo laittamaan omaan sänkyyn unirievun kanssa nukahtamaan, mutta edelleen täytyy vieressä olla niin kauan että nukkuvat. Tyttöä mä kannoin ekan puoli vuotta yöt pääksytysten, kaikki kommervenkit tuli kokeiltua.

 

Kun saa päiviin vähän rytmiä kiinteiden myötä, kannattaa alkaa nousta "ajoissa" aamulla, niin koko päivä menee aikaisemmassa rytmissä. Meillä takaraja on nykyään 8.30, jotta päiväunille on edes jotain saumaa ja sitä myötä yöunille nukahdetaan n. 21.30. Mutta tuo pikkupikkuvauvavaihe on tosi kinkkinen. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heijo, juuri tota mä ajattelinkin, että jotkut vauvat luonnollisesti nukahtavat omiin sänkyihin ja ehkä jopa heräilevät vähemmän kuin jotkut toiset... :D Sen takia onkin tärkeää, että perheet voivat itse toimia parhaaksi katsomallaan tavalla. Ihanaa tämä lasten persoonallisuus :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näillä on ihan selvästi rytmi mutta se on vaan pari tuntia liian myöhänen. Aina mennään nukkuun noin 23-00. Aamulla heräillään 10-11. Tosin nyt nuo vielä nukkuvat tuolla. Täytyisi saada aikaistettua sitä. Ens viikon alussa alan herättämään nuo 8 aikaan silläkin uhalla että on itse silmät ristissä. Pakkohan sen on jossain kohtaa alkaa toimimaan illankin päässä sitten. On vaan mielenkiintoista herätellä tuommoista pikkuista. Nukahtaa kesken vaatteidenkin vaihdon :rolleyes:

 

Toisaalta olen ajatellut että yökukkumiset kuuluu tähän ikään ja menee ohi kyllä. Käy vaan miestä sääliksi kun joutuu heräämään joka aamu 5.30. Onneksi kohta aloitellaan kiinteitä, jospa niillä saisi jotain rytmiä aikaiseksi päiviinkin.

 

Lauantaina mennään hotelliin viettämään hääpäivää kahdestaan ja maanantaina alkaa rytmiremontti!

 

Kiitos kaikille vastauksista! Ja kyllä me nämä saadaan vielä joskus rytmiinkin Lene!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko nyt vähän tulla vastaamaan vaikkei minulla kaksosia olekaan, kunhan mielenkiinnosta aina luen täältä kaksosarjesta :ph34r:

 

Minun mielestä se iltanukahtamisen aikaistaminen toimii parhaiten jättämällä ne iltatorkut pois. Mutta jos vauva on kovin pieni, niin se vain ei helposti onnistu. Muistan kuinka meilläkin aina yritettiin kaikin keinoin pitää vauvaa hereillä tai jatkaa sen unta jos se nukahti, ja silti se aina torkahti ja heräsi hetken päästä. Niin kauan kuin se on ongelma vain neuvolantädille, kannattaa ehkä odotella rauhassa. Yllättävän nopeasti se meni ohi ja vauva jaksoi valvoa yöuniin asti (ja yöunet samalla aikaistuivat). Ei meillä kyllä ihan noin myöhään taidettu mennä nukkumaan ja kyllä meillä aamuherätyksistäkin pidettiin tavallaan huolta niin, että jos vauva heräsi vaatimaan tissiä sellaiseen aikaan, että oli minusta jo ihan sopivaa herätä, vietiin se vaipanvaihdolle ja siitä valoisaan olohuoneeseen tissille, niin ei se siinä sitten enää nukahtanut, vaan jaksoi leikkiä hereillä ehkä jopa tunnin :D

 

No, nykyään se on taas ruvennut nukkumaan johonkin puoli yhteentoista aamulla, vaikka useimmiten meneekin nukkumaan jo kahdeksan aikaan :huh: Vastapainoksi saattaa joskus valvoa keskellä yötä <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu eipä meilläkään yleensä nukahdeta omiin sänkyihin itsestään iltaisin. Tytön voi viedä omaan sänkyyn nukahtamaan kun on riittävän väsynyt ja jo valmiiksi rauhoittunut. Silloinkin usein jään hetkeksi silittelemään selästä, että varmasti rauhoittuu. Poika pääsääntöisesti nukutetaan olohuoneessa rinnalle tai joskus syliin. Heti kun on nukahtanut, viedään omaan sänkyyn. Meillä ei vielä tulisi kuuloonkaan viedä kumpaakaan tiettyyn kellonaikaan omaan sänkyyn nukahtamaan. Mun mielestä ei vielä tarvitsekaan, vaan tärkeämpää on läheisyys ja turvallisuuden tunne.

 

Milloin teillä nukutaan viimeidet päiväunet? Meillä nukuttiin vikat päikkärit tuossa iässä klo 18-19.30, ja se riitti pitämään iltatorkut pois. Jaksoivat siis iltapäikkäreiden jälkeen valvoa vielä noin 2 tuntia ja sitten olikin jo uniaika. Ilman iltapäikkäreitä koko ilta meni ihan hulinaksi ja torkkuiluksi. Vieläkin meillä nukutaan kolmet päikkärit, viimeiset klo 17-18.

 

Tosi tiukkoja kommentteja on kyllä Lene saanut neuvolasta! Jos jotain tässä 7kk aikana olen itse oppinut, niin toimimaan oman järjen mukaan tällaisissa asioissa, vaikka kuka sanoisi mitä. Kyllä meidänkin sukulaiset kummeksuvat, kun lapset menevät yöunille vasta klo 21-22. Lasten kun heidän mielestään pitäisi olla nukkumassa viimeistään kahdeksalta... Myöhäisempi aika vaan sopii meidän rytmiin paremmin, että mieskin ehtii työpäivän jälkeen olla lasten kanssa useamman tunnin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

catap: Meillä meni esikoinen tuossa ihan samassa aikataulussa siihen asti kunnes kiinteät tuli kehiin ja alettiin syömään iltapuuroa. Siinä 6-7 kk:n kieppeillä nukkumaanmenot ja vastaavasti aamut aikaistuivat kuin itsestään. Eli ei kannata ottaa stressiä jos herättely aamuisin ei onnistu vaan nauttia siitä, että saa nukkua pitkään! Toisaalta oli ihanaa kun sai nukkua klo 10:een mutta siitä seurasi, ettei juuri koskaan ehditty mihinkään muskariin tms., koska ne alkoivat aina aamupäivällä. Kaksoset heräävät tällä hetkellä klo 8-8.30, koska esikoinen tulee herättämään :girl_haha: Illalla kuukahdetaan laajalla skaalalla klo 21-23 välillä.

 

Lenelle sanoisin, että viittaa kintaalla tuollaisille "hyville neuvoille". Mun mielestä 3 kk:n ikäisellä ei vielä TARVITSE olla rytmiä vaan sitä vasta harjoitellaan pikku hiljaa! Meilläkin esikoinen nukahti ekat 6-7 kk rinnalle, syliin, viereen... Ihan mihin tahansa, kunhan nukahti. Siitä mentiin mistä aita oli matalin. Rytmiä alkoi tosissaan tulla siinä vaiheessa, kun alettiin syödä kiinteitä. Sittemmin esikko alkoi nukahtamaan itse omaan sänkyyn ja nykyään vaatii saada nukahtaa itse ja sanoo iltalaulujen ja pusujen jälkeen topakasti "äiti/isi pois". Eli eipä ole tavaksi jäänyt. Mä uskon, että kun vauva-aikana saa tarpeeksi syliä, läheisyyttä ja turvaa, niin nukahtaminen käy isompana helpommin - siis niillä lapsilla, jotka eivät luonnostaan jo vauva-aikana osaa nukahtaa itsenäisesti. Itse sain vinkkejä nukuttamisiin ja yöhulinoihin kirjasta nimeltä Pehmeä matka höyhensaarille, suosittelen. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun nyt kerran tuppauduin niin jos vielä toisenkin... :ph34r:

 

Kyllä meidänkin sukulaiset kummeksuvat, kun lapset menevät yöunille vasta klo 21-22. Lasten kun heidän mielestään pitäisi olla nukkumassa viimeistään kahdeksalta...

Meillä taas ihan kaikki sukulaiset ihmettelee, kun lapsi menee nukkumaan jo kahdeksalta. "Siis meneekö se jo yöunille?! :girl_impossible:" (No, nyt kun siihen on tottunut, niin on paras mennäkin, meinaa mennä hermot aina jos nukkumaanmeno venyy, kun ei itsekään jaksaisi valvoa eikä toisaalta mennä nukkumaan heti kun vauvakin...)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

E:n mielestä on ollut hauskaa nukahtaa vasta kahden aikaan yöllä viimeiset kaksi yötä. Tai nukahtaa kyllä mutta herää vartin päästä ja silmät aukee suuriksi kun lautaset ja alkaa huiskinta. Sit taas keinutellaan ja nukahdetaan. Tämä toistetaan noin 15 kertaa. Eilen 9-02 kanniskelin ja heijasin. Todellakin maanantaina alkaa rytmiremppa. Olis edes viileempää mutta nyt saa hiki päässä juosta ympäri kämppää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 4v kaksoset ja tähän laitan nyt rytmiä..

 

7-8.00 heräävät

7-9.00aamupala(puuro+maito lasi)

11-12.00 ulkoillaan

12.30-13.00 lounas

15.00 välipala

17.00päivällinen

19.00 iltapala

20-20.30nukkumaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloin teillä nukutaan viimeidet päiväunet?

 

Viimeisiltä päiväunilta olen herätellyt viimeistään n.klo 18.30. Niitä "voimaunia" ottavat ainakin yhdet eli olisiko järkevämpi antaa sitten nukkua hieman pidempään jos suostuvat nukkumaan?

 

Nyt muutamana päivänä on mennyt niin ettei kumpikaan suostu nukkumaan kunnon päikkäreitä, torkkuvat vain sellaisia puolentunnin pätkiä pari kertaa ja sitten ollaan koko ilta ihan poikki ja huudetaan, otetaan voimaunet, hymyillään 10 minuuttia ja taas huudetaan...

 

Viikko ollaan menty rytmiremonttia ja jonkinasteinen rytmi ollaan alkuun saatu. Aamuisin ollaan herätty klo 8-9 välillä ja nukkumaan alettu laittaa n. klo 20 aloittaen iltapesut. Hakusessa ollaan viel mutta jos joskus... Ja syliin siis nukutetaan, ei jaksa sitä huutoa...

 

edit. Poika on tosi virkeä, nukkuu mun sylissä...vaikka kuinka yritän pitää hereillä.

Ja olisiko vinkkiä "virikkeitä kolmikuiselle"?

 

edit2. Kuinka pitkiä päikkäreitä olette antaneet nukkua päivällä? Herätättekö vauvat kesken unien? Meillä nukutaan nyt neljättä tuntia..iltapäikkäreiltä siis kuitenkin herätellään.

Edited by Lene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloin olette siirtyneet kolmista päiväunista kaksiin?

Mä en ehdi kolmien päiväunien rytmillä syöttämän noille sitä viittä ateriaa päivässä, mikä tartteis noin kuukauden päästä jo saada. Nyt mennään neljällä kiinteällä aterialla. Muutenkin tuntuu, että voisivat joinain päivinä pärjätä kaksilla unilla, mutta mä en vaan "uskalla" muuttaa rytmiä vielä pysyvästi.

 

Viimeisiltä päiväunilta olen herätellyt viimeistään n.klo 18.30. Niitä "voimaunia" ottavat ainakin yhdet eli olisiko järkevämpi antaa sitten nukkua hieman pidempään jos suostuvat nukkumaan?

Voisitko kokeilla, että annat nukkua hieman pidempään iltapäikkäreillä? Voihan olla, ettei se auta, vaan tarvitsevat vielä yhdet voimanokoset iltaan. Aika pian varmaan jaksavat olla illallakin hereillä sen 1,5-2 h putkeen, jolloin iltapäikkäreiltä pitäisi herätellä pari tuntia ennen yöuniaikaa.

 

edit2. Kuinka pitkiä päikkäreitä olette antaneet nukkua päivällä? Herätättekö vauvat kesken unien? Meillä nukutaan nyt neljättä tuntia..iltapäikkäreiltä siis kuitenkin herätellään.

Me ei rajoitettu päikkäreiden pituuksia, vaan vetelivät tuossa iässä helposti 4-5 tunnin päikkärit iltapäivällä. Aamulla ja illalla oli sitten lyhyemmät. Joskus illalla jouduttiin herättämään siinä puoli kasin aikoihin, mutta yleensä heräsivät itsekseen ennen sitä. Tällä hetkellä aamulla ja päivällä nukutaan 1,5-2h ja illalla vielä 1h. Nauti nyt vaan pitkien päikkäreiden suomasta lepohetkestä girl_dance.gif! Meillä ainakaan pitkät päiväunet ei vaikuttaneet yöuniin ja iltaan negatiivisesti, pikemminkin päinvastoin.

Edited by libra

Share this post


Link to post
Share on other sites

pitääpä tähän laitella meidän nappuloiden 1v. normaalipäivän rytmi

 

7.15 herätys

7.30 aamupuuro

9.30 pienet unet

11.15 lounas

13.45 välipala

14.00 pidemmät päiväunet

16.00 päivällinen

19.00 iltapuuro

20.00 sänkyyn---> uni tulee noin puolessa tunnissa.

 

yöllä tarvii ehkä 0-2 kertaa käydä tutia laittamassa. ja aamusta nukkuminen jatkui lapsilla noin tunnilla, kun siirrettiin heidät omaan huoneeseen pari viikkoa sitten. Näin siis mennään, jos ollaan koko päivä kotosalla. sitten kyläreissut sujuvasti sotkee, mutta eihän näin isot enää niin sotkeennu kun pienempänä. Noista aamupäikkäreistä haluttas jo luopua, jotta lapset nukkus sit päiväunet lounaan ja välipalan välissä, (illalla saattas tulla uni paremmin?), mutta siinä ei oo vielä onnistuttu, kun jos ei laita nukkumaan, ovat jo 10 aikaan rasittavan kiukkusia, eikä varsinkaan tyttö sit saa enää syötyä liian väsyneenä.... on niin herkkä neitigirl_smile.gif

 

Mites muilla samanikäisillä menee? millon päästy yksiin päikkäreihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ollaan yksillä päikkäreillä jo :) Siirryttiin kokonaan tuossa pari viikkoa sitten.

 

Meidän rytmi on pääpiirteittäin seuraava:

 

7.30-8.00 herätys

8.15 aamupuuro

10.30 maitoa

12.00 lounas

12.30-13 päikkäreille, kestää noin 1,5 tuntia

14.30 maitoa

16.00 päivällinen

18.15 iltapuuro

19.00 nukkumaan

 

Vähän elää nuo ajat heräämisen mukaan mutta nukkumaan mennään aina 19.00. Yritettiin siirtää sitä myöhemmäksi kun kelloja siirrettiin muttei onnistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Älä muuta sano! Tuo nukkumaan meneminen on ollut jostain 5-kuisesta asti vakio. Nurjana puolena on sitten se ettei mies ehdi näkemään tyttöjä juuri ollenkaan kun töistä tulee. Ja sama ongelma on sitten minullakin kun työt aloitan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päivärytmi näyttää suunnilleen samalta kun catap:in tyttösten. Meillä yksiin päikkäreihin siirryttiin reilu kuukausi sitten. Ongelmana on nyt se että kun ovat tottuneet nukkumaan päikkärit ulkona. Naapurin pojat pitävät niin kovaa meteliä pihassa että vartin sisään nukahtamisesta jompikumpi herää, huutaa väsyneenä kun kesken unien eikä saa enää nukahdettua. Nyt ollaan harjoiteltu sisällä nukkumista, heikoin tuloksin... Myös nukkumaan meno illalla on kovin haasteellista, varsinkin pojan kohdalla.

 

7.30-8.00 herätys

8.15 aamupuuro

11- 12.00 lounas

12.30-13 päikkäreille (15 minhuh.gif-2h)

15- 16.00 päivällinen

19-19.30 iltapuuro

20.00 nukkumaan

Maitoa tarjoillaan ruualla ja ruokailujen välissä. Jos maito ei maistu niin sitten syödään viiliä/rahkaa tai jugurttia kalsiumin saannin turvaamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipa tänne saa hiukka isompienkin kaksosten rytmiä laitella :)! Meillä siis ikää melkein 4v ja päivät menee suunilleen näin:

 

7.00 heräillään

7.30 aamupala

11.30 lounas

(13-14.00 päikkärit)

14.00 välipala

17.00 päivällinen

19.30 iltapala

20-21.00 nukkumaan

 

Meillä nuo päikkärit on sellaset mitkä nukutaan joskus. Yleensä muutaman kerran viikossa, mutta ei joka päivä. Esimerkiksi reissussa oltiin niin siellä eivät malttaneet nukkua, mutta tänään varmaan nukkuuvat kun oli melkoisen levoton yö...

Edited by simpura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0