eeppis

Kiinteiden aloitus

333 posts in this topic

No, meillä tuon ikäisenä syötiin vasta ekaa lusikallista, mutta kun aika oli lisätä ruokailuja niin lisäsin ne päivään. Eli eka syötiin lounas ja sitten välipala päivällä. Sit seuraavaksi lisäsin päivällisen. Aamupala lisättiin, kun viljaa aloiteltiin puolivuotiaana ja sitten, kun todettiin, että puuro maistuu eikä maha mene sekaisin, niin viimeisenä kuvioon tuli iltapuuto. Ruokarytmi lopuksi on nyt siis:

6.15 aamupuuro

10.30 lounas (lihaa ja kasvista)

13.00 välipala (hedelmää)

16.00 päivällinen (lihaa ja kasvista tai pelkkää kasvista)

18.00 iltapuuro

lisäksi tietysti imetän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siis aloitettiin kiiinteiden maistelu näin aikaisin kun poika oli koko ajan nälkäinen, tuntui ettei maito yksinkertaisesti riittänyt. Joskus tuntui että koko päivä meni imettäessä.... Nyt imetysvälit on edes sen pari tuntia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas olen paraskin neuvoja kun meillä ei vieläkään ole kuin 2-3 ateriaa päivässä, mutta tuosta lisäisin niitä ateriakertoja vasta sitten, kun alkaa mennä kerralla enemmän niitä ruokia tai jos imetysvälit alkavat taas (pysyvästi) tihentyä. Ei ainakaan minusta kuulosta siltä, että nyt olisi enempään tarvetta muuten kuin huvin vuoksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin antaa soseita reilu 3kk iässä. Neiti on tosi pienikokoinen ja söi ihan jatkuvasti. Syöminen tasoittunut hyvin ja onnellisemman oloinenkin, kun saa mahansa varmasti täyteen ruokaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä kans haluisin kuulla tästä. Kun puuro maistuu vaan niiiin paljon paremmalle maitoon tehtynä!

 

Vähän myöhässä vastaus, mutta.... minä olen tehnyt puurot korvikemaitoon, tosin niin, että keittänyt eka vedessä ja lisännyt jauheen keiton jälkeen. Käytän siis korvikejauhetta enimmäkseen, valmista vain reissuilla. Jauhetta on muuten näppärä lisätä myös muihin soseisiin, jos ei meinaa muuten kelvata. Meidän poika ei oikein kasviksista välitä, niin ne saa vähän paremmin maistumaan lisäämällä korvikejauhetta.

 

Meillä äijä alkoi syömään kiinteitä reilun 4kk iässä, ekana kasviksia päivällä ja sitten lisättiin iltaan puuro. Kasvikset ei tosiaan vieläkään maistu kauhean hyvin, mutta sain kuitenkin tänään menemään pilttipurkillisen verran sitä aterialla, jes! Puuroa menee sitten 2dl helposti ateriallaan, ja hedelmäsoseita menisi myös, mutta niitä käytän jälkkärinä. Tällä hetkellä syödään 3 kiinteää ateriaa päivässä ja muuten korviketta, kun omaa maitoa ei enää tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin kysyny et voiko kaupan soseita pakastaa?? Meinaan et ku annokset on niin pieniä ja kaikkia en oo itte jaksanu kaikkia soseita tehdä ni jos jätän purkkiin sen mitä luulen tytön syövän ni voinko loput heittää pakkaseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mikset anna sit seuraavina päivinä samasta purkista? Nehän säilyy vähintään 2vrk, joten kolmena päivänä voit samasta avatusta purkista antaa. Niin mä tein sillon kun kiinteitä aloteltiin. Toki pakastaminenkin saattaa onnistua, en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuski, Mä olen pakastanut kaupan soseita, eivätkä ne ole menneet miksikään.

 

Täällä kaivattais vinkkejä miten tytön saa syömään kiinteitä, syöntiharjoittelua on nyt 2kk takana (aloitettiin tasan puol vuotiaana) ja vieläkään ei uppoa kuin korkeintaan kaksi jääpalakuutiollista kerralla, usein vain pari lusikallista.

 

Ollaan kokeiltu erilaisilla lusikoilla syöttää, antaa sormiruokia yms. On syötetty sylissä, sitterissä ja syöttötuolissa, keittiössä, olohuoneessa. Kaikkialla tuo syöttäminen yleensä päätyy kamalaan huutoon ja mua välillä ahdistaa koko kiinteiden syöttäminen.

 

Ainoa mikä menee on maissinaksut.

 

Olis kiva jos tyttö oppis syömään, niin äitikin pääsis välillä ilman tyttöä jonnekkin. Maidonkin juo vain rinnasta, pullot eikä nokkikset kelpaa.

 

Tiedän että kyllähän tuo ajallaan oppii, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Joo niin mä oon antanu, mut annokset ku on sellaista puolta teelusikallista päivässä ni aika paljon jää purkkiin silti! Pakkaseen nakkasi sitten loput!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymyksiä viisaammille. Että onkin urpo olo näiden kiinteiden aloittamisen kanssa!

 

Miten sulatatte pakastetut soseet? Onko mikron käytöstä jotain haittaa?

 

Meillä on maistelu aloitettu perunalla, miten löysää pottua ootte muut tehneet, siis aikuisten perunamuussin paksuista vai huomattavasti löysempää?

 

Oletteko laajentaneet makuja niin, että esim. jos perunalla on aloitettu, seuraavaksi on maisteltu peruna-porkkanaa, sitten peruna-porkkana-parsakaalia jne.? Siis että jo jonkun maistellun kautta, vai ihan yksistäänkin uusia makuja?

 

Miten nopeasti makeita (tarkoitan hedelmä- ja marjasoseita) kannattaa alkaa antaa?

 

Jos tekee maissisoseen itse, niin siivilöidäänkö siitä ne maissin kuoret pois? (jos valmistaa pakastemaissista)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein aluksi tosi löysää ja selkeästi maitomaista sosetta, koska tyttö oli aika sihtikurkku tosi pitkään.

 

Me syötiin ensin 1vkon ajan perunaa vähän joka pvä, sitten kun ei näyttänyt pahempia oireita tulevan niin kokeiltiin bataattia 3 pvää, sitten porkkanaa 3 pvää... Sitten seuraavan vkon sekoittelin näitä milloin minkäkinlaiseksi mixiksi. Me alotettiin kaalit vasta lähempänä 6kk ikää kun tytöllä oli muutenkin niin paljon ilmavaivoja. Mutta siis juu, sitten vaan kokeilet esim. kukkakaalia ja alat pikkuhiljaa sitäkin mixailemaan noiden jo kokeiltujen kanssa.

 

Mä sulatan soseet vesihauteessa, kun laittaa kuumaa vettä niin tosi nopsasti sulaa kyllä. Me alotettiin kiinteät 4kk iässä, muistaakseni otettiin 5 kk iässä hedelmäsoseet mukaan. Alotettiin päärynällä, ruusunmarjalla ja luumulla. Muistaakseni sitten otettiin pikkuhiljaa banaania, kuningatarta ja mustikkaa... Mutta päärynä tuntuu olevan aika monesti ekoja aloitussoseita hedelmien puolelta.

 

Aloin muistaakseni joskus 7kk iässä pistämään soseisiin vähän valkosipulia ja sipulia mukaan.

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kiinteiden aloitus taisi mulla ainakin olla se vaikein juttu koko vauva-ajassa :P

 

Miten sulatatte pakastetut soseet? Onko mikron käytöstä jotain haittaa?

Sulatin vesihauteessa, tai sitten vain otin aamulla sulamaan lounasta varten. Nykyään myös laitan mikroon.

Meillä on maistelu aloitettu perunalla, miten löysää pottua ootte muut tehneet, siis aikuisten perunamuussin paksuista vai huomattavasti löysempää?

Meillä perunasose oli löysempää kuin aikuisten perunamuussi. Mutta eihän paksuudesta varmaan haittaakaan ole, jos se alas menee?

 

Oletteko laajentaneet makuja niin, että esim. jos perunalla on aloitettu, seuraavaksi on maisteltu peruna-porkkanaa, sitten peruna-porkkana-parsakaalia jne.? Siis että jo jonkun maistellun kautta, vai ihan yksistäänkin uusia makuja?

Meillä taidettiin antaa uudet maut yksinään, ihan jotta varmasti näkisi mahdollisen allergisen reaktion. Eli me aloitettiin bataatilla 4pv, sitten taisi tulla peruna 4 pv, sitten porkkana 4 pv jne. Välillä syötiin sekoituksiakin, mutta uudet tulivat aina yksinään.

 

Miten nopeasti makeita (tarkoitan hedelmä- ja marjasoseita) kannattaa alkaa antaa?

Meillä tuli luumu ja päärynä aika nopeasti kuvioihin, jotta masu toimisi. Aika pian taisi olla siten, että kasvislounas ja hedelmäpäivällinen (tai toisinpäin). Terkkaritkin neuvovat vähän eri tavoin, meillä yksi sanoi että kasviksia ensin, ettei lapsi totu liikaa makeaan. Toinen taas sanoi, että ollaanhan me kaikki opittu perunaa syömään, vaikka makeitakin soseita on alussa saatu.

 

Jos tekee maissisoseen itse, niin siivilöidäänkö siitä ne maissin kuoret pois? (jos valmistaa pakastemaissista)

Me ei siivilöity, ja juuri pakastemaissista tehtiin. Kyllähän siitä sauvasekottimen käsittelyn jälkeen jäi vielä epätasaista, mutta se kyllä silti maistui tytölle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tämän kysymyksen tänne, kun kiinteiden aloittamiseen kuitenkin liittyy...

 

Onko teidän lapsosilla kiinteiden aloittaminen aiheuttanut paljon ilmavaivoja? Me ollaan vasta vain maisteltu soseita, tähän mennessä maissia, bataattia ja luumua ja enimmillään ehkä 5 teelusikkaa on saanut kerralla ja tyttö paukuttelee ihan järjettömän pahanhajuisia paukkuja vähän väliä... Neuvolatäti sanoi kyllä, että ilmavaivat johtuvat siitä, että elimistö ei ole vielä tottunut kiinteään ruokaan eikä se tarkoita etteivätkö kokeillut soseet sopisi, mutta ihmetyttää kuitenkin että onko tosiaan näin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka suuria annoksia kiinteita annatte vauvoillenne? Ensin tietenkin maistatellaan pienilla annoksilla, mutta kun sose alkaa maistumaan niin annatteko sita niin paljon kuin vauva haluaa? Voiko se todella aiheuttaa vatsalaukun venymista ja sita kautta liikalihavuutta? Aloitin kiinteat pari viikkoa sitten ja ainakin paarynasosetta poika soisi vaikka kuinka paljon. Olen pitaytynyt puolessa purkissa ja itkuhan siita tulee kun sose loppuu "kesken". Pojan suuren koon vuoksi haluaisin kuitenkin pitaa ruoka-annokset jarkevan kokoisina...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laitan tämän kysymyksen tänne, kun kiinteiden aloittamiseen kuitenkin liittyy...

 

Onko teidän lapsosilla kiinteiden aloittaminen aiheuttanut paljon ilmavaivoja? Me ollaan vasta vain maisteltu soseita, tähän mennessä maissia, bataattia ja luumua ja enimmillään ehkä 5 teelusikkaa on saanut kerralla ja tyttö paukuttelee ihan järjettömän pahanhajuisia paukkuja vähän väliä... Neuvolatäti sanoi kyllä, että ilmavaivat johtuvat siitä, että elimistö ei ole vielä tottunut kiinteään ruokaan eikä se tarkoita etteivätkö kokeillut soseet sopisi, mutta ihmetyttää kuitenkin että onko tosiaan näin...

Tuli bataatista mieleen, että täällä Argentiinassa sitä ei suositella ihan ensimmäiseksi ruuaksi kun kiitenteitä aletaan maistelemaan, koska voi aiheuttaa ilmavaivoja herkkävatsaisille.

 

Muoks. Piti vielä lisätä, että en tiedä mihin suositus perustuu ja varmasti useimmille ei tule mitään oireita, ainakin meidän pojalle bataatti on sopinut ihan hyvin.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laitan tämän kysymyksen tänne, kun kiinteiden aloittamiseen kuitenkin liittyy...

 

Onko teidän lapsosilla kiinteiden aloittaminen aiheuttanut paljon ilmavaivoja? Me ollaan vasta vain maisteltu soseita, tähän mennessä maissia, bataattia ja luumua ja enimmillään ehkä 5 teelusikkaa on saanut kerralla ja tyttö paukuttelee ihan järjettömän pahanhajuisia paukkuja vähän väliä... Neuvolatäti sanoi kyllä, että ilmavaivat johtuvat siitä, että elimistö ei ole vielä tottunut kiinteään ruokaan eikä se tarkoita etteivätkö kokeillut soseet sopisi, mutta ihmetyttää kuitenkin että onko tosiaan näin...

 

 

Sama juttu meillä, välillä mietityttää miten noin pienestä tytöstä voi lähteä niin paha haju... :lol:

Edited by Mrs. H

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt löytänyt parempaakaan ketjua, joten kysyn täällä... voiko itsetehtyjä hedelmäsoseita pakastaa ja miten ne kannattaa sulattaa? Vai kauanko säilyy jääkaapissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tota samaa miettinyt myös ,kun teen muuten kaikki soseet itse niin haluaisin tehdä myös marja ja hedelmä soseetkin itse mutta miten hedelmät soseena reagoi pakastukseen,katoaako kaikki vitamiinit ja muuttuuko niiden rakenne ? Olis niin kätsy tehdä marja/hedelmäsose-pakastekuutioita joista saisi ottaa sitten sopiva määrä syötäväksi =)

Joten neuvoja vaan kehiin!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

MLL:n oppaassa näköjään luki että voi nekin pakastaa :) Ja sulatin ihan huoneenlämmössä, suli tosi nopeaan tollanen yksi teelusikallinen :)

 

Mutta keksinkin jo uuden kysymyksen: Jos pakastemaissista tekee sosetta, keitetäänkö sitä maissia ensin? Kun ymmärtääkseni pakastetta ei saa laittaa takaisin pakkaseen ellei sille tee ensin jotain? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ainaskin oon ensin keittänyt pakastemaissia hetken,jolloin se pehmenee ja on sitten helpompi soseuttaakin.Oon soseuttanut sen sitten siinä keitinvedessä,jätän sen aika löysäksi ja painelen sen sitten vielä siivilän läpi niin ei jää ne kuoren palaset pyörimään suuhun,sitten uudestaan pakastanut jääpalarasioihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko tehneet kaurapuuroa itse vai käyttäneet kaupan valmiita? Jos tekee itse, miten siitä saa sileämpää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite en oo vielä tätä kokeillu mutta kuulemma kaurapuurosta saa sileempää kun sauvasekottimella tai tehosekottimella jauhaa ne hiutaleen ihan pieniksi ja tekee sitten vasta puuron.Voi kyllä soseuttaa sittenkin vasta kun on ensin tehnyt puuroksi mutta kuulemma siitä tulee enemmän liisterin olosta =) tosiaa omakohtasta kokemusta ei vielä oo kun ei olla päästy puuroihin asti =)

Kerrohan sitten kumpi on parempi tapa jos kokeilet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoiselle aikanaan juuri sauvasekoittimella hienosin kaurahiutaleet ja tuli ihan puuromaista eikä tosiaan liisteriä :) Ja hyvin upposi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now