eeppis

Kiinteiden aloitus

333 posts in this topic

Hupsista, täällä on kaksi samanlaista ketjua, toinen on tuola "Ravinto-otsikon" alla, mut tuon nyt tännekin kysymykseni, kun tää vaikutti vilkkaamalta keskustelulta.

 

Meillä on maisteltu kiinteitä nyt kuukauden ajan ja tökkii vieläkin aika pahasti. Alotettiin kasviksilla; perunaa, bataattia, porkkanaa, kukkakaalia (joka jätettiin nyt pois kun epäilen sen aiheuttavan vatsavaivoja), mutta edelleenkin neiti saa alas vain muutaman lusikallisen, sitten alkaa kiukku ja kakominen tai sitten se lykkää apaattisen näköisenä suun kiinni, ikäänkuin olisi täynnä (?) Hedelmää uppoaa sellanen kolmasosa kaupan purkillinen iltapäivällä. Puuroa on maisteltu aamuisin, se tuntuu olevan herkullista, neiti syö mielellään muutaman lusikallisen, sitten tulee stoppi siinäkin. Onko mun tekemissä ruoissa jotain vikaa..? :unsure::rolleyes::lol: Kaupan sosetta on kokeiltu, se oli reaktiosta päätellen kamalinta mitä olen tytön suuhun laittanut.

 

Annan rintamaidon lisäksi muutaman kerran päivässä korviketta ja olen nyt ihan pihalla, että koska oikein antaisin sitä maitoa, koska imetän ja koska ruokaa? Onko tässä vaiheessa tarkoitus edelleen harjoitella ja maistella vai syödä oikein nälkäänsä..? Jos imetän siihen suurimpaan nälkään niin eihän tyttö silloin perään jaksa syödä ja jos toisin päin niin se kiukkuaa, että "anna nyt sitä maitoa kun mun on nälkä"

 

Okei oon avuton, ja kärsimätön, mut auttakee please ja kaikenlaiset vihjeet otetaan ilolla vastaan! :unsure:

 

muoks. nyt vasta luin Mammelin ja Lytan kirjoitukset. Ihanaa ettei me olla ihan outoja, mutta voi huoh jos tää harjottelu kestää noin kauan.. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annan rintamaidon lisäksi muutaman kerran päivässä korviketta ja olen nyt ihan pihalla, että koska oikein antaisin sitä maitoa, koska imetän ja koska ruokaa? Onko tässä vaiheessa tarkoitus edelleen harjoitella ja maistella vai syödä oikein nälkäänsä..? Jos imetän siihen suurimpaan nälkään niin eihän tyttö silloin perään jaksa syödä ja jos toisin päin niin se kiukkuaa, että "anna nyt sitä maitoa kun mun on nälkä"

 

Okei oon avuton, ja kärsimätön, mut auttakee please ja kaikenlaiset vihjeet otetaan ilolla vastaan! :unsure:

 

Olen ymmärtänyt niin, että jos tarkoituksesi on jatkaa imetystä mahdollisimman pitkään, kannattaa imettää ensin ja sitten maistella kiinteitä. Jos haluat, että vauva saa mahdollisuuden vieroittaa itsensä rinnasta, kannattaa tehdä toisin päin.

 

Omana strategianani on pitää imetys ja kiinteät erillään toisistaan. Eli kiinteitä maistellaan silloin, kun muukin perhe syö. Ja tissitellään sitten vauvantahtisesti.

 

Voisitko myös kokeilla ajoittaa korvikemaidon kiinteiden yhteyteen niin se ei ehkä herättäisi vauvassa niin suuria tunteita?

 

Korostan vielä, että kokemustahan mulla ei ole mutta tällaisia ajatuksia olen lukemalla kehitellyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hupsista, täällä on kaksi samanlaista ketjua, toinen on tuola "Ravinto-otsikon" alla, mut tuon nyt tännekin kysymykseni, kun tää vaikutti vilkkaamalta keskustelulta.

 

Joo, huomasin kanssa äsken. Laitoin tuonne alemmas viestiä, josko yhdistäisivät ketjut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on maistellut kiinteitä nyt kolmisen viikkoa. Ollaan tähän mennessä kokeiltu perunaa, porkkanaa, mustikkaa ja mangoa. Aika huonosti menee vielä ruoka alas. Kerrallaan menee muutamia lusikallisia. Ainoastaan mango on ollut menestys!

Minäkään en oikein tiedä että miten kannattaisi imetys tähän maisteluun liittää eli että missä välissä imetys ja milloin kiinteitä. Ja pitäisikö heti alkaa pitämään tiettyjä ruoka-aikoja eli joka päivä kiinteät samaan aikaan. Ja koska pitäisi alkaa antaa useampi ateria päivässä kiinteitä? Kamalan vaikeaa! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin vellit 3kk iässä ja nyt viikonlopulla aloitettiin maistelemaan vähän soseita. Montako kertaa päivässä uskaltaa antaa maistella soseita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa aloitettiin 3kk iässä vellit ja n. 2-3vko sitten kiinteitä ruvettiin maistelemaan.

 

Aluksi annoin kerran päivässä, ois varmaan syöny enemmänkin, mutten heti uskaltanu antaa. Aloitettiin kasviksilla ja sen lomassa vähän maisteltiin hedelmääkin.

Alkuun soseet putos siis tosi hyvin, mutta nyt viimesen viikon ni varsinkaan kasvikset ei menis alas millään :unsure: (ekä kork 1tl ja sekin silleen irvistellen). En oo kyllä väkisin sit viittinykkään työntää, ku ei kai tässä mikään hätä vielä kai ole, kun kasvaa tuo kuitenkin ihan hyvin.

Tuntuu, että ainut mitä syö hyvällä ruokahalulla on velli, mut maidonkin kanssa on ihme pelaamista ja sellasta 40-80ml kerrallaan...tosi ärsyttävää kun tuntuu, et on koko ajan nälkä :angry: ja sit ei kuitenkaan maistu.

 

onko hyviä vinkkejä, teenkö jotain väärin, vai mikä tässä mättää? vai onks toi lapsi nyt vaan päättäny toimia näin? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alotettiin maistelut pari päivää yli 4kk:n iässä ja kaikki kasvis- ja hedelmä/marjasoseet ovat kelvanneet hienosti. Parin viikon päästä alotetaan puurot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä järjestyksessä viljoja kannattaa antaa?

 

Neuvolassa kehoitettiin aloittamaan kauralla, mutta mitäs sen jälkeen suositeltiin? Unohdin kysyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten olette maustaneet vauvan ruokia?. Joka paikassa kun toitotetaan että ei saa laittaa paljoa mausteita niin mikä sitten on paljon ja onko oikeasti jotain tutkittua syytä miksi mausteita tulisi välttää, jos vauvalle vain maistuu eikä tule vatsan väänteitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Meillä ollaan syöty kiinteitä jo muutama kuukausi (vauva nyt 6 kk). Sapuska uppoaa hyvin, mutta ajattelin kokeilla "sormiruokaa". Mitä kannattaa antaa? Voisiko ihan esim. keitettyä porkkanaa pilkkoa pieneksi ja tarjota vauvalle? Mitä muuta voisi antaa?

 

Noista viljoista. Meidän neuvolan täti kehotti kauran jälkeen antamaan huoletta neljän viljan puuroa :blink: . Näin tehtiin ja mitään ongelmia ei tullut. Jälkeenpäin vain mietin, että jos jotain epäsopivuutta olisi ilmennyt, olisi kyllä ollut hankalampaa aavistella mikä vilja sitä olisi aiheuttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Jonkinsortin muistisääntö on KORV, eli kaura, ohra, ruis ja vehnä.

 

Tää on hyvä! Just kaupassa mietin että mitä annettais seuraavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin käyttää yrttejä ruoan maustamiseen aika alusta asti. Basilikaa oli varmaan joka ruoassa ja pippuria aloin myös lisäillä aika pian. Suolaa on laita lapsen ruokaan vieläkään.

 

Norsu, meillä oli aluksi hyvin epäsäännölliset ruoka-ajat. Jos oltiin jossain reissun päällä, en antanut lapselle ollenkaan kiinteitä vaan pelkkää maitoa. Vasta joskus 8 kk iässä alettiin noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja ja syötiin jopa muuallakin kuin kotona ja vasta tällöin kiinteä ruoka alkoi oikeasti korvata imetyskertoja. Tyttö sairastui 7 kk iässä pitkään flunssaan ja korvatulehdukseen, joten ruoka ei edes maistunut oikein ja maidolla pärjättiin vielä hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisikö viljojen kokeilussa olla pidemmät "varoajat" (välit) ennen uuteen siirtymistä vai ritääkö se normiväli 5-7 päivää?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei!

 

Meillä ollaan syöty kiinteitä jo muutama kuukausi (vauva nyt 6 kk). Sapuska uppoaa hyvin, mutta ajattelin kokeilla "sormiruokaa". Mitä kannattaa antaa? Voisiko ihan esim. keitettyä porkkanaa pilkkoa pieneksi ja tarjota vauvalle? Mitä muuta voisi antaa?

 

Jos on jo kokeillut että ei tule mitään vaivoja herneistä ja maisseista niin niitä voi kanssa antaa, pakastepussista vaan keittelemään. Rusinat kanssa hyvää sormiruokaa, mutta onko liian makeeta viellä puoli vuotialle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos imetän siihen suurimpaan nälkään niin eihän tyttö silloin perään jaksa syödä ja jos toisin päin niin se kiukkuaa, että "anna nyt sitä maitoa kun mun on nälkä"

Juuri näin meilläkin! Olisi mukava kuulla, jos joku on keksinyt tähän ratkaisun.

 

En tiedä, miten imetyksen ja kiinteitten syöttämisen saisi sovitettua yhteen. Maito täyttää mahan sen verran hyvin, etten haluaisi antaa sitä ennen varsinaista ruokaa. Toisaalta vauva ei ikäänkuin tajua, että perunamössökin täyttäisi mahan.. :rolleyes: Ja joskus tuntuu, että se vaan odottaa, että kohta saa kumminkin tissiä, ei kannata syödä mössöä.. Osaakohan vauva olla noin ovelaa..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä jossain suositeltiin tekemään (ainakin aluksi) niin, että ensin tissistä ihan normaali syönti, ja sitten perään sosetta. Meillä on ainakin toiminut hyvin ja vauva jaksaa ihan hyvin syödä soseita tissin päälle. Nykyään menee aamulla puoli desiä-desi puuroa pienen hedelmä- tai marjamäärän kera, päivällä desi kasvissosetta jossa neljäsosa lihaa/kanaa/kalaa, iltapäivällä hedelmää/marjaa puoli purkillista (menis kyllä enemmänkin) ja sit iltaruoaks vielä puoli desiä-desi kasvissosetta. Iltapuuroa ei oo vielä aloitettu, vois varmaan kohta. Puuroista oon kuullu sellasen, et kannattaa aloittaa ulkomaalaisilla (riisi, hirssi, tattari) ja kotimaiset viljat vähän myöhemmin aakkosjärjestyksessä. Tiedä sitten. Riisiä vasta syöty aamupuuroksi..

 

Vauva kohta 7kk ja soseita alettiin maisteleen pari viikkoo ennen puolivuotispäivää. Jossain vaiheessa varmaan tuo maidon ja soseen järjestys keikautetaan toisin päin, mutta ei ainakaan vielä koska syö niin hyvin soseitakin. Pitkäänhän se maito on vielä vauvan pääasiallista ruokaa jossa on ne tärkeimmät ravintoaineet, eli senkin takia pitäis ensisijaisesti huolehtia maidon saannista ja maistelut sitten päälle.

 

Hammashoitaja myös suositteli että ruokailukerrat pidettäis minimissä, eli pitäis aina yhdistää imetys ja kiinteet. Muuten tulee melkonen määrä happohyökkäyksiä päivän aikana, enkä mä ainakaan ehtis muuta tekeenkään kun syöttään jos pitäis väliä tissin ja kiinteiden välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näin suositeltiin meillekin, ainoa ongelma on vaan se, että typy on tissittelyn jälkeen yleensä (tai ainakin aamupäivällä) niin nukuksissa ettei mitään soseita kannata enää alkaa tarjoamaan. Kokeilenkin nyt antaa lounasaikaan heti tissittelytorkkujen jälkeen, ja sitten kun päivällisaikaan aletaan hedelmäsoseita kokeilemaan niin ne menee varmaan ihan heti pitkien torkkujen jälkeisen maitosession jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä aloitettiin kiinteät 5,5kk iässä. Ajoitus oli ilmeisesti väärä, koska poika ei edelleenkään tunnu tippaakaan kiinnostuneelta syömisestä. Suu aukeaa hyvin harvoi lusikan lähestyessä ja valtaosa sapuskasta pullautetaan samantien ulos. "Aterioita" on tällä hetkellä aamupuuro, lounas ja päivällinen. Ruokaa uppoaa ehkä 1-4tl per ateria eli heikosti.

 

Jotenkin lohdullisia Lytan ja Mammelin kokemukset, että vähän myöhemminkin syöminen voi alkaa sujua. Kun olen ihmetellyt kun ei meillä kuukaudessa ole tilanne kovin paljon helppottunut.

 

Rintamaito on edelleen pääasiallinen (lue: lähes ainoa) ravinto, kunnollisia imetyskertoja on noin 6 per vuorokausi.

 

Lapsentahtinen sormiruokinta kiinnosti itseänikin, mutta meillä toistaiseksi ei ole toiminut, kun tarjoamani palat tulevat useimmiten pienen tunnustelun jälkeen suusta ulos.

 

Juu, ei kannata ressata. Vaikka tiedä et sitä miettiin kuitenkin. Meillä tahkottiin se 4 kuukautta, syöminen oli aina pakkopullaa ja tappelua. Tissi kyllä kelpas. 5 ateriaan päivässä päästiin joskus 7 kk iässä ja sillonkin ateriakoot oli ihan järkyn pieniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun olette aloittaneet kiinteät, oletteko kysyneet/saaneet neuvolasta siihen luvan?

 

Meillä tilanne on se, että poitsu täyttää 1,5 viikon päästä 4 kk. Paino on koko ajan alakäyrällä, josta neuvolantäti jaksaa muistuttaa. Myös yöt on olleet jo pidemmän aikaa todellista hulinaa ja päivälläkin poika imee tosi usein. Kysyin kiinteiden aloittamisesta, niin täti sanoi että ei ennen kuin vasta 6 kk iässä. Käski aloittamaan korvikkeen hörppyyttämällä (poika ei huoli pulloa) jos yöheräilyt jatkuvat. Itse epäilen, että mun maito ei enää yksinkertaisesti riitä, enkä usko että tämä enää on tiheänimunkausikaan. Jotenkin vain tuntuu kauhealta aloittaa itsekseen ne kiinteät, ilman terkan suostumusta, vaikka itse haluaisinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanna-rii, terkkapiireissä tuntuu vaikuttavan eri koulukuntia. Toiset terkat suorastaan painostavat aloittamaan kiinteitä varhaisessa vaiheessa, toiset taas pitävät kiinni kuuden kuukauden säännöstä, oli alipainoa tai ei. Älä siis anna yhden terkan liikaa vaikuttaa päätöksiisi. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa voisin sanoa kuin Gabriela, meilläkin neuvolantäti kielsi oikeestaan kiinteet ennen puolta vuotta (toinen terkka taas painotti sitä, että äitinä kyllä huomaan, jos vauva alkaa kiinteitä tarvitsemaan), mutta ne alotettiin noin viikkoa ennen 4kk-synttäreitä. Ja hyvältä ratkasulta se tuntu kyllä samantien. Älä tosiaan anna yhden terkan vaikuttaa liikaa päätöksiin, yritä luottaa niihin äidinvaistoihinkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now