eeppis

Kiinteiden aloitus

333 posts in this topic

Kiitos Gabriela ja mimosa83!

 

Kun äidinvaisto sanoo, että tarttis niitä kiinteitä pikkuhiljaa aloitella ja neuvolantäti laittaa hanttiin. Oon varmaan ihan nössö, kun pelkään että jos aloitan kiinteät pojalle ihan omin päin, niin terkka on siitä sitten vihainen. Mutta miksi mun sitä tarvitsee pelätä, lapsihan on mun, eikä suinkaan neuvolantädin. :rolleyes: Ja me vanhempina ne loppuliset päätökset kai tehdään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin kiinteiden maistelu 4 kuukauden iässä ja sitä mukaa lisäilty kun vauvalle on näyttäny maistuvan. Nyt tyttö on 7 kuukautta ja syö sen 5 ateriaa päivässä. Ihan omaan tahtiin ollaan edetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun olette aloittaneet kiinteät, oletteko kysyneet/saaneet neuvolasta siihen luvan?

 

Meillä tilanne on se, että poitsu täyttää 1,5 viikon päästä 4 kk. Paino on koko ajan alakäyrällä, josta neuvolantäti jaksaa muistuttaa. Myös yöt on olleet jo pidemmän aikaa todellista hulinaa ja päivälläkin poika imee tosi usein. Kysyin kiinteiden aloittamisesta, niin täti sanoi että ei ennen kuin vasta 6 kk iässä. Käski aloittamaan korvikkeen hörppyyttämällä (poika ei huoli pulloa) jos yöheräilyt jatkuvat. Itse epäilen, että mun maito ei enää yksinkertaisesti riitä, enkä usko että tämä enää on tiheänimunkausikaan. Jotenkin vain tuntuu kauhealta aloittaa itsekseen ne kiinteät, ilman terkan suostumusta, vaikka itse haluaisinkin.

 

Mä kanssa sanoisin että luota vain vaistoosi, sillä juuri te vanhemmat lapsenne parhaiten tunnette ja häntä koskevat pätökset teette. ;) Ja jos haluat jatkaa imetystä, niin siinä tapauksessa nimenomaan kiinteitä suositellaan sen rinnalle, ei korvikkeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aivan, mullekin oli kuitenkin tärkeetä jatkaa imetystä, kun kerran sitä maitoo tulee.

 

Kyllä muakin vähän hirvitti mennä sinne 4kk neuvolaan kuuleen sen (hirviö)tädin tuomio niistä kiinteistä, se kun tuppaa muutenkin oleen niin inhottava välillä. Mutta kävikin ihan törkee säkä ja siellä olikin se sen ihana sijaistäti sillä kertaa. Nyt eilen käytiin 5kk neuvolassa ja oli se oikee neuvolatäti ja nyt oli jo toi itseluottamus tässäkin asiassa kasvanu niin isoks, että olisin kyllä osannu vastata sille tosi napakasti, jos olis jotain vaahdonnu. Mutta oli lääkärikerta, joten se eukko ei ihan kauheesti hetiny meidän kans jutteleen.

 

Että tiedän kyllä, miten paljon sitä joutuu noita ratkasujaan arpoon, kyllä mäkin kävin itteni kans aikamoista taistelua ennen kun se eka bataattilusikallinen pojan suuhun meni. Ja oli välillä kauhee huonoäiti-fiilis, kun edes mietin muuta kun puolen vuoden täysimetystä, mutta heti päivässä-parissa tuli kyllä täys varmuus, että päätös oli oikee, poika on heti syönyt tosi hienosti kaikkee ja määrät kasvo nopeesti isoiks. Kuukaudessa päästiin siihen viiteen ateriaan/päivä ja mentiin ihan pojan ruokahalujen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitimme suositusten mukaan kun vauva oli puolivuotias. Pikkuhiljaa maistellen, pari uutta ruoka-ainetta viikossa. Kiinteitä annoksia alkoi paremmin upota kun tyttö oli noin 9 kuukautta, siihen asti lähinnä pieniä maisteluita.

 

En todellakaan kuunnellut neuvolan ohjeita tässä asiassa, jos olisin kuunnellut, olisi kiinteät aloitettu jo alle neljän kuukauden ikäisenä. Ilman mitään perusteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sanna-rii, kyllä teillä mun mielestä on hyvä syy aloittaa kiinteät, varsinkin jos itsestäskin siltä tuntuu ja lasta ruokahommat kiinnostaa. Me aloitettiin samoin syin hieman alle 4kk iässä ja alusta asti soseita on mennyt lusikkakaupalla. Viikossa ruokamäärät tuplaantui, joten tarvetta selvästi oli. Ruokarytmi on säännöllistynyt ja selkeytynyt, yöt menee tosi hyvin. Terveisin terkka :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia kaikille kannustavista vastauksista! :) Eiköhän meillä kiinteät aloiteta viikonloppuna, sanoivat neuvolassa sitten mitä vaan. ;) Ja Kaisu_: oli mukava kuulla toisenkin terkan mielipide! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossa kun aiemmin ihmettelin tota pojan ruokailua, ni taas maistuu ruoka, että ohimenevää :lol:

 

Joo sanna-rii mä menin kanssa ihan vaistolla niin vellin aloituksen kun kiinteätkin ja nyt on ruvennut ruokamäärät kasvamaan ja pojan tahtiin mennään edelleen...

 

Kaisu: millasia määriä teillä syödään ja syödäänkö kaks ateriaa päivässä sekä velli illalla? Kiinnostaa ku ollaan suht samoihin aikoihin aloitettu noi kiinteät ja vellit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe juuri nyt lueskella, meillä kun ei kiinteitä vielä ole aloitettu, mutta melko lähellä tuo aloittamisajankohta kuitenkin on. Kaupassakin olen mielenkiinnolla jo noita sosehyllyjä tutkiskellut. :) Oman fiiliksen mukaan ajateltiin mennä ja tähän asti äidinmaito on riittänyt tytölle kasvuun. Yötkin menevät ihan kivasti, vaikka yöllä herätään syömään. 5 kk neuvolaa odottelen mielenkiinnolla, että näkee, miten hyvin tyttö on kasvanut. Joskus 5-6 kk välillä varmaan sitten kiinteät aloittaisimme.

 

Mäkään en neuvolaterkkarin sanaan perustaisi kiinteittenaloittamispäätöstä, tosin tällä kertaa olin aika samoilla linjoilla terkkarin kanssa. Meidän neuvolaterkkarin mielestä (4 kk neuvolassa) meillä ei ollut mikään kiire aloittaa kiinteitä, kun tyttö on niin hyvin kasvanut ja yötkin menevät hyvin. Hän sanoi, että hyvinkin vasta lähempänä 6 kk ikää voisi nuo kiinteät aloitella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitettiin kiinteät, kun ikää 5kk ja muutama päivä.

Perunalla aloitettiin. Luumua oli tosin jotain viikkoa aiemmin hiukan maistettu.

 

Aluksi maisteltiin samaa makua jotain 4 päivää kunnes siirryttiin uuteen. Myöhemmin tahti nopeutui. Ja kun ei mitään alergian oireita ole ilmaantuntu, niin ei olla mitään kummempia maistelurituaaleja enää pidetty.

 

kasvisten suhteen meillä oli aika tarkkoja noi maisteluajat. Mutta hedelmien suhteen homma jotenkin karkasi ja vedeltiin aika tahtia, kun hyvin tuntui maistuvan.

 

Meilä menee ruokaa kerralla suunnilleen pilttipurkillinen. Aamuisin puuroa menee hiukan pienempi setti. Iltapuuroa menee n. 2dl. Kasvikset menee vaihtelevalla menestyksellä. Lounaalla isompi satsi kin päivällisellä.

 

5 ateriaa syödään siis päivässä. Kasvissoseet tehdään itse. Luulin tässä yhessä välissä pojan nirsoontuneen, mutta taisikin vaan olla niin, ettei aina oikein ollut nälkä, kun ruokaa tarjottiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää sain meidän terkan puheista semmosen käsityksen, että 4kk neuvolassa mietitään, mitä kiinteiden kanssa tehdään. Mulla on aika "laihaa" maitoa eikä sitä heru sellaisia määriä, että siitä saisi energiaa, joten pulloa annetaan varsinkin iltaisin. Korviketta ei mene paljoa, mutta poika on hoikka. Ymmärsin siis, että jos yöt huononee ja/tai korvikemäärät lähtee radikaaliin nousuun, niin kiinteitä aloitetaan nelikuisena.

 

Tää on mulle tosi iso asennemuutoksen paikka ollu koko vauvan ruokinta. 6kk täysimetystä on muuttunu osittaisimetykseksi, jota ensin ajattelin jatkaa ainakin viisikuiseksi. Nyt aloin jo valmiiksi orientoitua mahdolliseen soseiden aloittamiseen, ettei se sitten tule shokkia neuvolassa. Poika itse asiassa nyt jo katselee meidän syömistä siihen malliin, että voisi itsekin vähän maistaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt taitaa tulla tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta kysyn silti. :rolleyes:

 

Voiko esim. pakastemaissia pakastaa keittämisen jälkeen uudestaan? Eli kun siitä tekee soseen ja sitten pakastaisi joko yksinään tai jonkun muun kanssa. Entäs marjat? Mieluiten tekisin tietysti tuoreista, mutta esimerkiksi marjoja ei juurikaan ole vielä tarjolla. Maissia taitaa olla vain esikeitettyjä, voikohan sitä käyttää?

 

Mitenkäs hedelmien pakastaminen?

 

Meillä alkaa tuo 6 kk "rajapyykki" lähenemään ja olen suunnitellut tekeväni mahdollisimman paljon itse. Tarkoituksena on siis tehdä myös hedelmä- ja marjasoseetkin itse kasvis- ja lihasoseiden lisäksi.

 

Voiko riisipuuron muuten tehdä ihan oikeasta puuroriisistä hienontamalla riisin vai pitääkö hommata erityistä vauvojen riisipuurojauhetta? Muista viljoista täällä on näköjään tehtykin puuroa vain hienontamalla "aikuisten" hiutaleita.

 

- Kuppeli ja Jane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuppeli: Pakastetut maissit ym. voi tietääkseni pakastaa uudelleen jos ne on siinä välissä keitetty. Mä teen kans ite kaikki muut paitsi hedelmäsoseet, kun en viitti. Varsinkaan kun rahallisestikaan ei tuu halvemmaks. Riisipuuron tein Nallen riisihiutaleista ja kaurapuuron ihan Elovenasta. Enkä siis hienonna niitä hiutaleita mitenkään vaan teen samalla lailla kun itelle. Ja hyvin menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me hypättiin kokonaan vellivaiheen yli kun ipanalle käy vain omneo-maito eli kaupan vellit ei käy (sisältävät kermaa ja maitoa) eikä omneota voi kuulemma keittää.

Soseita kokeiltiin viikkoa ennen 4kk ikää kun maito lakkasi riittämästä ravinnoksi. Ison pullollisen jälkeen tuli nälkä jo alle parin tunnin päästä niin pakkohan se oli alkaa tuhdimpaa ruokaa antamaan.

Uusia makuja on lisätty 2-3 päivän välein, toistaiseksi kaikki tuntuisi sopivan ja maistuvan :)

Annokset ovat nyt 1/2-1 pilttipurkillista kerralla ja maidot päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin kiinteät eilen, pojalla ikää muutama päivä päälle 5kk. Syynä se kun poitsu on hiukan hoikanpuoleinen eikä kovin kovaa tahtia kasvanut, neuvolassa siis suosittelivat jo aloittamaan. Muuten oisin varmaan yrittänyt venyttää 6kk asti.

Ja poika tuntuu olevan nyt tosi kiinnostunut. Ja muutenkin nyt on kova tarve lisäravinnolle, viime päivät oon imettänyt 1-2h välein. Korviketta en voi antaa kun poika oksentaa kaiken ulos.

 

 

Perunalla aloitettiin.

Luin jostain että sitä ei kannattaisi pakastaa...? Keitättekö siis aina yhden päivän satsin (=yhden pikkuperunan :D ) kerrallaan?

Ja eikö noihin pakastettaviin kasvissoseisiin enää sit tartte/kannata laittaa perunaa?

Voikos bataattia pakastaa, entä soseuttaa sauvasekoittimella? Peruna kun menee liisteriks...

 

Seuraavaks varmaan sitten muutaman päivän päästä just bataattia, tai porkkanaa/maissia.

 

Ootteko tehneet sit esim. maissiporkkanasekoituksen itse..? Pari jääpalaa yhteen?

 

Sori tyhmääkin tyhmemmät kysymykset :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on hyvin vähän kokemusta tuosta perunasta, sillä me aloitettiin maistelut bataatilla, seuraavaksi porkkanalla ja sitten vasta perunalla, mutta sitä annoin valmiina peruna-porkkana-soseena. Perunan sanotaan menevän rakeiseksi pakastettaessa, mutta tästäkin ihmiset ovat montaa mieltä. Ainakin sekoituksissa peruna "käyttäytyy" pakastettaessa ihan hyvin. :) Itse soseutin (ja pakastin) aluksi erikseen kaikkia eri makuja: bataattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, maissia, parsakaalia ja kukkakaalia. Jääpalamuotteihin vaan pakkaseen ja soseiden jäädyttyä kuutiot pakastepussiin. Niistä eri kuutioista oli sitten helppo tehdä sopivia ja sopivankokoisia sekoituksia. Myöhemmin sitten olen sekoittanut vihannekset jo valmistusvaiheessa ja pakastanut tällaisia sekoituksia. Bataatti ei mene liisteriksi keittämisestä ja soseuttamisesta, vaansiitä tulee ihanan samettista sosetta.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peruna menee veden kanssa liisteriksi. Mutta jos sekoittaa maitoon, niin tulee ihan hyvää sosetta.

itse olen kyllä tehnyt ihan vaan veteen ja pakastanut, vaikka parempiahan noi maitoiset olis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se peruna pakastamisesta kai muuten kärsi kuin rakenteeltaan, ja siinäkin on kai eroa lajikkeiden välillä. Oon koittanut kattoo jauhosempia perunoita, keittänyt kuorineen ja muussannut vaan haarukalla ja pakastanut sellasenaan. Vettä tai maitoo lisään sitten vasta kun sulatan ja lämmitän. Bataatin saa kans hyvin haarukalla sössättyä, meillä ainakin vauva tottu hyvin alusta asti haarukoituihin soseisiin, eli ei aivan sileetä oo mutta ei nyt varsinaisesti kökköistäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloiteltiin noin 4kk:n iässä. Pitkään kiinteiden kanssa saimme kuitenkin "taistella" ennen kuin voisi todeta, että lapsi todella söi kiinteää ruokaa. Välillä ruokien kanssa on saanut todella taistella ja vaikka lähennellään 10kk ei syöminen ole edelleenkään helppoa ja lapsen saa syömään, kun katse kiinnittyy muuhun puuhasteluun. No, maitoa on onneksi aina juonut hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka pian kiinteiden aloittamisesta olette alkaneet antaa useamman ruuan päivässä? Entä kuinka pian liha tai viljat tulivat kuviohin? Ja kumpi ensin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

eeppis: Mä lisäsin aterian aina siinä vaiheessa, kun edellisiä meni kunnon satsi. Eli kun alotettiin lounaalla antaan kasvista ja kun sitä meni jo isompi annos, niin lisäsin hedelmän välipalaks. Oisko siitä alotuksesta menny joku viikko. Sitä nyt menikin nopeesti purkillinen ja sitten otettiin toinen kasvisateria iltapäivälle. Kun sitäkin meni jo isompi satsi, niin sitten otettiin riisipuuro alkuun aamuks. Se ei uponnu sitten millään, joten aika nopeesti kokeiltiin kaurapuuroo ja maistu samantien tosi hyvin ja kun ei mitään ongelmia tullut, niin illallakin alettiin syömään kaurapuuroo. Lihat alotettiin toissapäivänä, eli kuukauden verran syötiin sitä kaurapuuroo ennen lihojen alotusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaisu: millasia määriä teillä syödään ja syödäänkö kaks ateriaa päivässä sekä velli illalla? Kiinnostaa ku ollaan suht samoihin aikoihin aloitettu noi kiinteät ja vellit.
Joo, kaks ateriaa syödään; klo 12-13 kasvis ja klo 16 hedelmä/marja, ensin aina maitoa n. 130ml. Molempia soseita annan ehkä vähän vajaa ½ pilttipurkillista, tuntuu että enemmänkin menis. Vois kai niitä jo itekin ruveta tekeen... Illalla syö velliä n. 200ml. Näiden lisäks pelkkiä maitoaterioita on vain klo 9 ennen päikkäreitä ja klo 4 yöllä.

 

Keitättekö siis aina yhden päivän satsin (=yhden pikkuperunan :D ) kerrallaan?
Luin jostain, että perunan voi keittää mikrossa. Se meni jotenkin niin, että kuorineen talouspaperin sisään ja mikroon 5 vai 10min. Muistaako joku tarkkaa "reseptiä"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs nyt? :blink: Meidän tyttö täyttyi tänä aamuna aamupuurosta niin hyvin, että klo 11 maissa, kun piti mennä nukkumaan päiväunille, ei suostunut syömään mitään, eli ei ollut nälkä. Miten on, kannattaakohan jatkaa aamupuuron antamista, antaa vähemmän vai jättää pois ja syödä mieluummin kasvista lounaaksi? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oon huomannut vähän saman tapasia merkkejä. Eli viimeisen yösyötön ja aamupuuron väliin pitää mennä n. 2-3h, jotta aamupuuro uppoaa. Ja taas (etenkin jos puuroa uppoaa paljon) aamupuuron ja lounaan välin pitää olla n. 5h, muuten ei meinaa jaksaa kasviksia. Lounaan jälkeen ei noiden välien kanssa olla niin nuukia. Mutta toi puuro ilmeisesti täyttää tosi hyvin.

 

Me syödään lounas aina päiväunien jälkeen. Aamupuuro vedellään siinä 7-8:30 aikaan. Lounasta syödään sitten 11-13:30 aikaan. Noi ajat hyppii hiukan sen mukaan, miten miltäkin unilta heräillään.

 

Meillä pidetään kyllä kiinni aterioista. Eli mä varmaan antaisin edelleen aamupuuroa, mutta pienemmän määrän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bataatti ei mene liisteriksi keittämisestä ja soseuttamisesta, vaan siitä tulee ihanan samettista sosetta.:)

No niinhän onkin, oonhan mäkin tehnyt sosekeittoa yms, ei vaan nyt muistunut mieleen ;)

 

Ja lisää kysymyksiä:

 

Kun ootte aloittaneet uuden maun, syötättekö sitä aina yksistään, vai johonkin toiseen sekoitettuna? (siis kasvikset lähinnä)

Esim. porkkanaa vai porkkanaperunaa...

 

Kolme päivää nyt syötiin pelkkää veteen/maitoon haarukoitua perunaa, ja se oli liian kökköistä pojalle...

 

Voiko soseita laittaa jääapalapusseihin..?!

Pitää olla ilmeisen löysää, mut onko jo liian löysää..?

Vai pitääkö tässä lähtee metsästään muovisia jääpalamuotteja :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now