eeppis

Kiinteiden aloitus

333 posts in this topic

Lauantaina aloitettiin kiinteät. Tai no, aiemmin olin antanut yhden maissinaksun kokeiltavaksi, mutta sitä vaan vähän nuoleskeltiin ;)

 

Tyttö oli tuolloin 5½ kk (isoveljen 2 v synttärin kunniaksi) ja sai bataattia. Keitin yhden bataatin ja soseutin ihan soseuttimella. Pistin pieninä nokareina pakkaseen (laakeeseen pakastusrasiaan kun en löytänyt hyviä jääpala-astioita).

 

Tyttö söi siis pienen lusikallisen. Sen mitä ekassa lusikassa sain suuhun. Sitten riitti. Säästin "nokareen" jääkaapissa ja syötin seuraavan kerran samasta (mikron kautta). Tänään otin pakkasesta kaksi nokaretta, annoin sulaa aamupäivän jääkaapissa ja lämmitin mikrossa ja meni molemmat. Reipas tyttö!

 

Ajattelin ehkä tänään tai huomenna tehdä toisen bataatin, tai porkkanoita tai perunoita pakkaseen. Täytyy miettiä että mikä maku olisi hyvä seuraavaksi.

 

Esikoisen kanssa tein bataattia ja perunaa valmiiksi pakkaseen, mutta muussasin vain haarukalla (ja lisäsin maitoa) niin tuli ihan liian rakeista eikä poika tykännyt ollenkaan. Bataatti ei selkeästi sitä maitoa ole tarvinnut pakastamisen yhteydessä, mutta perunasta ei vielä kokemusta..

 

Meillä siis nlatäti sanoi eskoisen kohdalla, että 6 kk iässä lapsi vaatii jo proteiinilisää, eli silloin pitäisi jo syödä lihaa. Ja kuitenkin 2-3 viikkoa on hyvä harjoitella kasviksilla ennen "tujuun tavaraan" siirtymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys.

 

Meillä on ollut hankalaa tuon syöttämisen kanssa, kun vain tissi kelpaa. Ei pullo. Niin, voisikohan mitenkään alkaa antaa iltapuuroa korvaamaan iltatankkausta?! Se helpottaisi huomattavasti.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luin jostain, että perunan voi keittää mikrossa. Se meni jotenkin niin, että kuorineen talouspaperin sisään ja mikroon 5 vai 10min. Muistaako joku tarkkaa "reseptiä"?

 

Täältä Finfoodin sivuilta löytyy jotain ohjeita mikrossa kypsentämiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootteko käyttäneet suomalaisia kasviksia...?

Kun tällä hetkellä ei tommosesta peruskaupasta saa kuin jotain espanjalaista kesäkurpitsaa tai israelilaista bataattia :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sori kaiffari, en osaa avittaa :) Mm. tän asian ja ruuan koostumuksen takia aloteltiin valmissoseilla, josko sit kesällä tekisin ite kotimaista ja kökkäreistä :D

 

Aloteltiin maissiperunalla, sit porkkanamaissiperuna, sit sekasin maissia ja porkkanaa, sit kukkakaaliperunaa, johon myöhemmin sekaan porkkanaperunaa, että menee alas. Kaikki missä on porkkanaa, tuntuu olevan likan lemppareita. Hedelmät tietty uppoo vielä paremmin, mango ja ruusunmarja suosikkeina, mut aikalailla kaikkee kokeiltu, minkä päällä lukee 4kk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanjame, tässä minun kokemuksia kiinteistä ruuista. En osannut käyttää tuota monilainausta, joten nää vastaukset on vaan tällai pötkössä

 

Jos pelkästään pakastaa perunaa, se kärsii, mutta jonkun muun kanssa yhdessä on ihan ok. Meillä ainakin kaikissa soseissa "perusaineena" on peruna ja siihen olen lisäillyt mitä mieleen juolahtaa. Bataattia voi ihan yhtälailla pakastaa ja soseuttaa sauvasekoittimella. Ekana kun aloitettiin sillä perunalla ja bataatilla, ni mä niihin sitten aina sotkin seuraavan uuden maun. Perunan ja porkkanan yms. jälkeen mä aika nopeesti rupesin antamaan myös hedelmäsoseita, ekana muistaakseni persikkaa ja päärynää.

 

Maissia olen antanut kaupan purkista. Jos ostaa pakastemaissia, keittää sen, survoo ja taas pakastaa, niin tuntuu vähän hölmöltä. Se kaupan maissisose on ihan ok, ja sitä olen sotkenut muiden vihannesten joukkoon.

 

Kaipa ne soseet voi jääpalapussiinkin pakastaa, mutta melkein sellainen muovinen jääpalamuotti on kätevämpi. Tai sitten laitat vaan lusikalla kökkäreitä lautaselle, pakastat ja siirrät pakasterasiaan. Tai laitat muffinssivuokiin. Meillä tuo tyttö oli aluksi melkoinen sihtikurkku, joten sulatusvaiheessa jouduin yleensä vielä lisäämään vettä, ettei olisi niin tönkköä.

 

Olen käyttänyt suomalaisia kasviksia sen mukaan, kun niitä on ollut saatavilla. Lähinnä tarkoittaa siis perunaa ja porkkanaa. Talvella melkeest kaikki muut on ulkomaalaisia. Mahtaako suomalaista bataattia olla koskaan saatavillakaan? Esim. tänään ostin itse israelilaista bataattia sekä espanjalaista kesäkurpitsaa ja parsakaalia. Hyvät mössöt tuli :lol:

 

Meillä ainakin kiinteiden aloitus oli alkuun tosi takkuista ja kesti lähemmäs 2 kuukautta ennen kuin tytsy alkoi kunnolla syömään. Joskus kieltäytyi täysin edes maistamasta. Ja alkuun ei tajunnut, että se soosi kuuluu niellä, vaan tunki kielellään kaiken ulos. Oli melkoisen turhauttavaa ja hermoja kysyvää, mutta nykyään kaikki kelpaa ja hyvällä ruokahalulla syö.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koska vauvalle voi alkaa tarjoamaan "erikoisempia" juttuja esim. sipuli, yrtit?

Eikös voi antaa jo melko pian? Meillä ainakin molempia syötiin jo puolivuotiaana. Sipuli kai voi vaan aiheuttaa ilmavaivoja (meillä kyllä ei tullut). Muistaakseni myös kaupan 5-6 kk ruoissa on jo sipulia.

 

Tässä hyödyllinen lista noista vältettävistä ruoista:

ALLE 1-VUOTIAAN LAPSEN VÄLTETTÄVÄT RUUAT:

Nitraattipitoiset kasvikset: lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen, lehti- ja keräsalaatti.

Syy: Methemoglobia, hapen kuljetus imeväisikäisen lapsen elimistössä häiriintyy

Juuresmehut: nitraatti

Pienet (sormenpään kokoiset) varhaisperunat.

Syy: sisältämänsä solaniinin takia ei suositella aikuisellekaan, mahdollisesti nitraatti

Hedelmäsäilykkeet

Säilöntäainepitoiset mehut

Raparperi: sisältää oksaalihappoa

Suuret määrät tuoreita herneitä, leikkopapuja, kaalia:

pienet määrät kypsennettyinä vihannessoseissa sopii 7-8 kk iästä

Kuivatut herneet, linssit, pavut: ruoansulatusongelmia aikuisellakin, ilmavaivat

Sienet (sekä luonnon, että viljellyt):

ruoansulatusongelmat, ei tietoa raskasmetalleista, luontaisesti haitalliset aineet

Idut: Salmonella

Pähkinät, mantelit, siemenet: hometoksiinit

Kaakao: parkkiaineet, virkistävät aineet, oksaalihappo

Hunaja: botulismi eli bakteerin aiheuttama ruokamyrkytys

Maksa: runsaasti A-vitamiinia, mahdollisesti raskasmetalleja

Suola: ei lisätä lainkaan ruokiin, vältetään einesten ja muiden valmisruokien tarjoamista

Makkara, juusto: suola, lisäksi makkarassa nitraatti

Lisäainepitoiset ja maustetut maitotuotteet, kuten jäätelö, vanukkaat, maustetut jogurtit ja viilit

Raakapuurot: kypsentämättömien viljatuotteiden hygieenisyyttä ei voida taata

Eksoottiset, harvoin Suomessa käytetyt hedelmät, esim. karambola, kookos, guava, litsi:

Syy: Vähän käyttökokemuksia. (tätä en kyllä oikein ymmärrä...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ootteko käyttäneet suomalaisia kasviksia...?

Kun tällä hetkellä ei tommosesta peruskaupasta saa kuin jotain espanjalaista kesäkurpitsaa tai israelilaista bataattia :mellow:

Onko sillä ulkolaisuudella kovin väliä muutenkaan kun nuo kaikki vauvalle valmistettavat kasvikset kuoritaan? Tai varmaan kotimainen tietty maistuis paremmalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raakapuurot: kypsentämättömien viljatuotteiden hygieenisyyttä ei voida taata

 

Mitä on raakapuurot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raakaa puuroa. Puuroaineksia liotetaan tuntikaupalla kylmässä vedessä ja sitten syödään turhia keittelemättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 7.5kk tyttö on nyt valvonut pari yötä, on ollut itkua ja pieruja. Kiinteitä tuo on maistellut lisääntyvissä määrissä nyt pari kuukautta joskin pääravinto tulee edelleen tissistä.

 

Iltaisin typykkä on saanut joko peruna- tai riisivelliä ja välipalaksi hedelmäjogurttia. Voisiko itkun syy olla maito? Sitähän noissa aina tuppaa olemaan, vaikka en kyllä ymmärrä miksi...

 

Nyt ajattelin kokeilla tehdä vellit itse veteen. Onko hyviä ehdotuksia ainesosiksi? Millä niihin saa makua, sillä tuo neiti ei todellakaan syö mitään mautonta. Se vetää valkosipuliakin mikäli jostain sattuu hyppysiinsä sitä saamaan. :blink:

 

Toki tuo vetää ihan kunnon soseita joissa on sattumia, mutta velli on hyvä just illalla, kun se menee tuttipullosta ilman riitelyitä. Tyttö rauhoittuu syömään eikä leiki.

 

Hampaitten tulo on varmaan yksi syy kitinään ei siinä mitään, mutta ei se pieruja poista.

 

Mikä muu,kuin maito voi aiheuttaa mehevät pärinäpierut joiden vuoksi herätään ja joita itketään ikään, kuin hyvästeiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mikset antaisi vellien sijaan ihan puuroja? Joko puurojauheesta jos haluaa sileää tai sitten ihan perushiutaleista. Ne kaikki voi tehdä myös veteen ja meillä ainakin riisipuuro on ollut iltapuurona paras ja rauhoittanut öitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koska kuten sanoinkin jo velli tulee tuttipullosta ja neiti rauhoittuu syömään mikä on aika ihanteellista illasta. Syö mahan täyteen, tuollaisen 120ml. Ja me siis vahvistetaan velliä hedelmäsoseella ettei ole mehua. Ollaan jouduttu laajentamaan tutin reikää, että moska tulee läpi.

 

Puuroa tuo syö illalla pari teelusikallista ja taivastelee ihan jotain muuta.

 

Muuten olisin kyllä puuron kannalla ja siihen tullaan kyllä siirtymäänkin pikkuhiljaa. Syöhän neiti jo muuten lusikalla ruokansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kyllä itseasiassa aika moni kiireellinen perheenäiti niin tekee. Pistetään illalla kaurahiutaleet likoamaan niin aamulla on valmista kauralimaa. JA ainakin isäni sai sitä aikanaan ihan vastasyntyneestä asti. Lämmitys kun katsos pilaa ravintoarvoja ja puuronkeitto vie aikaa. :rolleyes:

 

Moni myös sekoittaa kaurahiutaleita maitoon ja syö ihan sillain. Myös allekirjoittanut joskus kun on aamulla kiire. Kaurahiutaleita, maitoa tai jogurttia ja menoks.

 

Siis itse syön, ei vauva. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Rekkamiehen puuroksi mun lapsuudessa tuota (kaurahiutaleet vaan maidon sekaan) kutsuttiin. Se oli helppo ruoka tehdä lapsena itsekin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä löytyisi mahdollisimman pieniä muovilusikoita kun aletaan opetella kiinteitä syömään? Eli millaiset/minkä merkkiset olisi parhaita?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annan rintamaidon lisäksi muutaman kerran päivässä korviketta ja olen nyt ihan pihalla, että koska oikein antaisin sitä maitoa, koska imetän ja koska ruokaa? Onko tässä vaiheessa tarkoitus edelleen harjoitella ja maistella vai syödä oikein nälkäänsä..? Jos imetän siihen suurimpaan nälkään niin eihän tyttö silloin perään jaksa syödä ja jos toisin päin niin se kiukkuaa, että "anna nyt sitä maitoa kun mun on nälkä"

 

Mä oikeastaan annoin maidon ja kiinteät erikseen. Käytännössä tyttö siis sai mahansa täyteen maidosta ja jonkin ajan kuluttua maisteltiin niitä kiinteitä. Lapsen pääasiallinen energianlähde vuoden ikään asti on kuitenkin se maito, joten kiinteillä ei ole tarkoitus korvata sitä maitoa, vaan lähinnä harjoitella sitä syömistä ja uusia makuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koska vauvalle voi alkaa tarjoamaan "erikoisempia" juttuja esim. sipuli, yrtit?

Mä laitoin heti alusta asti (eli 6kk eteenpäin) soseisiin kumpiakin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now