eeppis

Kiinteiden aloitus

333 posts in this topic

Ainun ensilusikat on ainakin ihanan pehmoisia, ei vahingoita ikeniä. Voi kun joku joskus yhdistäis nää kaks samanlaista ketjua.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös Emman ensilusikat. Ovat vähän pienemmän kokoiset kuin Ainut, joten siksi hankittiin nämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vähän kaikenlaisia muovilusikoita jostain siunaantunut, itse en ole ostanut kuin Emman lusikoita 2 kpl. Sitten on sellaisia väriä muuttavia Nalle Puh -aiheisia (merkkiä en muista), Pirkan Napero-kerhon liittymislahjuksena saatu väriä vaihtava lusikka plus yksi Fisher-Pricen muovikulhon kanssa saatu. Myös Ainun lusikka löytyy, on tosiaan vähän turhan iso näin alkuun. Ovat vähän erimuotoisia ja -kokoisia, ihan hyvä, kun jostain osui silmiin että olisi hyvä jos lusikoita olisi erilaisia niin että lapsi tottuu erilaisiin syömävälineisiin. Tiedä sitten kuinka paljon tuosta väittämästä on hölynpölyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä alkoi onnistua soseiden syöminen parhaiten siten, että ensin jokunen kulaus maitoa, että tiedetään olevan ruoka-aika, sitten sosetta, joka uppoaa erittäin hyvin tällä hetkellä (kun on tarpeeksi nälkä mutta kuitenkin kitinävaihe on jo takana maitohuikan jälkeen), ja sitten vielä loppuun lisää maitoa. Maito on siis edelleen pääasiallinen ruoka, mutta nyt sosettakin maltetaan maistella paremmin. Meillä kun ei sose uponnut ollenkaan ellei ollut nälkä.

 

Kaksi viikkoa tätä toimintamallia etsittiinkin, mutta nyt siis toimii, myös iltavellin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Tommee Tippeen lusikat, toimii tosi hyvin. Tupperwaren lusikat taas on pieneen suuhun vielä turhan suuria ja syviä, myöhemmin varmaan sopivat hyvin lapsen käteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tykännyt niistä ainun ensilusikoista. Saatiin Bonalta postissa syöttölusikka ja laitoinkin niille sähköpostia jos niitä sais muutaman lisää kun ovat han hyviä. Sisko soitti ja sai postissa niiltä 8 lusikkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missa iassa saa ruveta antamaan maitotuotteita kuten jugurttia? Tai ruoanlaitossa kayttamaan maitotuotteita? Juomaksi kai maitoa ei ennen vuoden ikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin neuvolassa sanottiin, että 10 kk iässä saisi ruveta pikkuhiljaa totuttamaan lasta maitotuotteisiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin siis ei meilla ole edes kiinteita viela aloitettu, tuli vaan mieleen kysya... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin muuten voisin heittää vielä tuohon maitoon liittyen kysymyksen ;)

 

Eli siis, kun on kyseessä täysin rintalapsi, niin kannattaako sitten kun oikean maidon aika tulee, sekoittaa lapselle osa maidosta aluksi korvikkeeseen? Siis kun puhutaan lapsesta, joka ei muutenkaan juuri saa korviketta...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös tossa tapauksessa kannattais käyttää omaa maitoa?

 

Jostain oon vaan kuullu suosituksen että totutettais sekoittamalla alkuun lehmänmaidon joukkoon siihen asti käytettyä maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kans mun mielestä tosi Blondi-kysymys, mutta kysympä kuitenkin....

 

Ajattelin ruveta poitsulle keittelemään tässä jossain vaiheessa riisipuuroa kaupan hiutaleista, no ohjeessahan lukee, että se tehdään maitoon.

Kysymys kuuluukin mihin valmistatte riisipuuron veteen, maitoon?????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ajattelin ruveta poitsulle keittelemään tässä jossain vaiheessa riisipuuroa kaupan hiutaleista, no ohjeessahan lukee, että se tehdään maitoon.

Kysymys kuuluukin mihin valmistatte riisipuuron veteen, maitoon?????

 

Meillä on sellaista vauvojen (muksu?) riisipuuroa ja olen tehnyt sen veteen ja lisännyt välillä omaa maitoa/korviketta jäähdykkeeksi. Kerran taisin tehdä sen kokonaan maidosta. Ainakin nuo meidän hiutaleet on sellaisia, että neste lämmitetään sopivan lämpöiseksi, lisätään lusikalla hiutaleita joukkoon, sekoitetaan ja puuro on valmis tarjottavaksi. Mun mielestä se on tosi mautonta (ainakin veteen tehtynä), mutta tuntuu uppoavan hedelmäsoseen kanssa silti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä en vielä ole riisipuuroon asti ehtinyt, mutta ostin tossa ihan tavallisia riisi- ja kaurahiutaleita ja meinasin ensialkuun vetäistä hiutaleet tehosekoittimella hienoksi. Ihan veteen aion keittää, ja laimentaa sitten joko omalla maidolla tai korvikkeella, että tulee vähän tuttua makua. Neuvolantäti sanoi että näin voi tehdä vallan mainiosti ja kaikkien puurojen osalta, ei tarvi turhaan ostella noita kalliita vauvanpuurojauhoja ;) . Ja niitä vauvojen makupuuroja voi tosiaan tehdä helposti lisäämällä sekaan jotain tuoresosetta (tai sitten ihan kaupan hedelmä/marjasosetta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan totta, tulevat kyllä kalliiksi ajan mittaan. Mekin kun saadaan tämä pakkaus käytettyä niin siirrytään varmaan tavallisiin puurohiutaleisiin. Nyt vain alussa ovat olleet tosi käteviä, kun nämä määrät ovat vielä parin teelusikallisen luokkaa :rolleyes:

 

muoks. kuulemma jos hiutaleiden antaa liota vedessä ennen keittämistä, niin pehmenevät ja soseutuvat niin hyvin, ettei välttämättä tarvitse edes tehosekoitinta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä tietää toi liotusjuttu ;) , pitääkin kokeilla!! Jostain luin myös että kun ne hiutaleet vetäisee kuivana silpuksi niin tulee hienompijakoista, pitää varmaan sitäkin testata.

 

Mä meinasin että aluksi keitellään puurot meille molemmille yhdessä, typyn annos sitten vaan ohennetaan erikseen ja mä syön oman puuroni sellaisenaan. Silleen ei tarvi mitään miniannoksia keitellä, ja tulee itsekin syötyä terveellisesti :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin kiinteät eilen perunalla. Voi mitä ihania ilmeitä neiti näytti, kun sai mössöä suuhunsa. Ihmeen hyvin kuitenkin upposi, tosin olimme miehen kanssa niin innoissamme asiasta, että unohdettiin, että piti imettää ensin. Tänään teinkin sitten toisinpäin eikä uponnut ihan niin hyvin, mutta vastahan tässä totutellaan, joten ei niillä määrillä vielä niin ole väliä.

 

Mistäs puurolajista olisi hyvä aloittaa? Tiedän tämän KORV-muistisäännön, mutta mites riisi, tattari tai muut?

 

Ja tämä ei todellakaan ole vielä ajankohtaista, mutta kysynpä silti. Koskas voi alkaa antamaan spagettia ja makaronia? Vehnää pitää varmaan ensin kokeilla puuron muodossa.

 

- Kuppeli ja Jane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon puurot, riisi-, kaura- ja ruispuuron tehnyt aina ihan tavallisista hiutaleista mitenkään niitä hienontamatta. Hyvin kelpaa pojalle ja mun mielestä hyvä, että oppii heti syömään vähän karkeempaakin sapuskaa. Veteen teen puuron, alkuun lisäsin tissimaitoo vähän sekaan, mutta enää en sitäkään. Meillä neuvolantäti sano, että ei tarvi mitään järjestyksiä noille viljoille, piti aika turhana sitä. Kaurasta sitä taitaa aika moni kuitenkin alottaa, kun se on ehkä se tutuin puuro.

 

Riisipuurolla mekin alotettiin, mutta siitä poika ei tykänny yhtään. Harjoteltiin aika kauan, mutta sitten kun kaurapuuro maistu heti paremmin, niin siirryttiin siihen. Nyt tosiaan uutena on otettu ruispuuro ja se menee yhtä hienosti kun se kaura.

 

Mä ajattelin alkaa antaan pastaa jossain tässä suht lähiaikoina, kunhan toi ruis nyt on kokeiltu ensin. Tuskin teen vehnästä ensin puuroo, kun noilla parilla nyt hetki ainakin pärjätään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällainen tyhmä kysymys:

 

Meillä oli tarkoitus tänään antaa ekat maistiaiset perunaa. No nyt huomasin kuitenkin, että vauvalla on vähän jotain vaippaihottumaa. Eikös sitä suositella, että maistellaan ensin yhtä lajia muutama päivä, että nähdään, ettei siitä tule mitään allergiaa? Nyt jos annan sitä perunaa, niin mistäs tiedän, että jos tulee lisää ihottumaa, että johtuuko se siitä perunasta vai jostain muusta. Vai voiko se peruna edes tehdä ihottumaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistäs puurolajista olisi hyvä aloittaa? Tiedän tämän KORV-muistisäännön, mutta mites riisi, tattari tai muut?
Mä oon miettinyt samaa. Maissivellin suositus on 4kk eteenpäin ja riisipuuron 5kk, samoin kuin kotimaiset viljat. Tattarit ja hirssit on mulle vieraita, mutta maissivelliä meillä on syöty 3-kuisesta ja kohta aloitellaan riisi- ja kaurapuuroilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä vaiheessa olette alkaneet suurentaa vauvan ruoka-annosten kokoa? Ja kuinka paljon?

 

Meillä typy on syönyt soseita nyt kuukauden verran, ja haluaa aina lisää linnunpoikasen tavoin (tähän mennessä olen antanut kiinteitä vain yhden-kahden jääpalakuutiollisen verran eli ehkä vajaan puolisen desiä). Maidon kun kai pitäisi kuitenkin olla se pääasiallinen ruoka (typy nyt siis vasta vajaa 5 kk)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syötiin ensin kaurapuuroa, sitten riisi, ohra ja ruis. Kaikki keitin veteen ja lisäsin korviketta valmiiseen puuroon. Mä laitan noi hiutaleet tosiaan kylmään veteen, eli siis siihen keitin veteen siinä vaiheessa kun laitan kattilan hellalle, ehtivät vähän pehmetä ennen kuin vesi alkaa kiehua. Mun mielestä kätevää. Kaurapuurosta tulee ihan pehmeää, muut jäävät vähän kökköisemmiksi, mutta meillä ainakin uppoaa hyvin kun tottui. Ja se maidon lisääminen valmiiseen puuroon myös vähän siloittaa koostumusta :P Kaurapuuro uppoaa täälläkin parhaiten. Ja pieni makuannos hedelmää sekaan niin neiti tykkää ;)

 

Annoskokoja meillä on lisätty pikkuhiljaa, kun huomaa että alkaa lautanen tyhjetä helposti niin seuraavana päivänä annan vähän enemmän. Uusia ruoka-aineita annan aina vähän vähemmän aluksi.

 

Kuinka kauan keitetty, soseutettu liha säilyy pakkasessa? Kasvikset kai aika kauan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now