eeppis

Kiinteiden aloitus

333 posts in this topic

Mä oon isontanu pojan ruoka-annoksia ihan sitä mukaa, miten se syö. Eli just noin, kun RouvaSkin, kun lautanen tyhjenee ääntäkin nopeemmin, niin seuraavaks laitetaan vähän enemmän taas. Ehkä viikossa-parissa alko meneen desin verran jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe kiinnostaa myös minua, kiinteiden alotus tulee ajankohtaiseksi parin viikon päästä, kun poika täyttää 6kk. Täysimetyksellä ollaan vielä tällä hetkellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on maisteltu/ syöty kiinteitä nyt kolme viikkoa. Tähän asti syömiset ovat sujuneet melko hyvin, mutta nyt on tullut täysstoppi syömiseen aamupuurosta alkaen. Vain rinta kelpaa :rolleyes:Olen yrittänyt tunnustella hampaita, mutta mitään ei vielä näy eikä tunnu (voivathan ne silti tietysti häiritä). Ärsyttävää vain kun syömisyritykset ovat kiukuttelua heti lusikan näkemisestä lähtien. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt jos annan sitä perunaa, niin mistäs tiedän, että jos tulee lisää ihottumaa, että johtuuko se siitä perunasta vai jostain muusta. Vai voiko se peruna edes tehdä ihottumaa?

Kyllä perunalle voi olla allerginen. Mutta se, että tuleeko vaippaihottuma juuri siitä, onkin hankalampi juttu. Onko ihottumaa muualla? Meillä poskissa oleva ihottuma lehahtaa puolen tunnin kuluessa syömisestä. Vaippaihottuma kestää taatusti kauemmin ilmentyä.

Kannattaa varmaan vaihtaa peruna johonkin muuhun hetkeksi ja kun vaippa-alue (toivottavasti) rauhoittuu, kokeilla sitä pottua uudelleen. Vaikka niin monta kertaa että olet varma syy-yhteydestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta Tuikku. Silloin kun tuo ihottuma alkoi, niin ei ollut vielä aloitettu sitä perunaa ja kun sitä sitten kokeiltiin, niin tuskin siitä meni mahaan asti mitään. Maistiaisten jälkeen ihottuma kyllä paheni, mutta luulen, ettei se siitä perunasta johdu. Täytyy nyt edetä varovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä pottu sai massun kovalle, ja jos kakka oli vaipassa yhtään pidempään niin vaippaihottumaa tuli... Ihottuma tosin tulee nykyisin joka kerralla, jos pääsee yhtään hautumaan vaipassa eli jos joku toope äiti ei tajua mennä heti vaihtamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia soseita tarjoatte milloinkin?

 

Meillä syödään nykyisin aamuisin ja iltaisin puuroa, lounaaksi kasvista ja päivälliseksi hedelmää. Välipala on maitoa. Nyt pitäisi alkaa antamaan lihaa.

 

Tarjoatteko lihaa sisältävää sosetta kerran vai kahdesti päivässä? Entä missä vaiheessa olette ottaneet välipalan soseen muodossa mukaan? Jos molemmat ateriat on kasvis -tai lihakasvissoseita, niin milloinkas niitä hedelmiä ehtii syömään? Jälkkäriksi? Välipalaksi?

 

Äh, oon taas ihan pihalla näistä :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me syödään lounaaksi kasvista ja iltapäivällä lihakasvissosetta. Aamupuuron kanssa olen antanut niitä hedelmiä tai marjoja ja iltapuuron kanssa jogurttia. Meillä syödään siis neljä ateriaa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee aamulla ja illalla puuro, lounaaks liha-kasvissose, välipalaks hedelmää ja päivälliseks kasvissose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli alkuun kaksi ateriaa, päivällä kasvissose ja iltapäivällä hedelmä/marja. Sitten otettiin vähitellen mukaan toinen lämmin ateria, ja silloin annettiin päivällä liha/kana/kala-kasvista, iltapäivällä hedelmä/marjavälipala ja iltaruoaksi kasvista. Eli otin puurot mukaan vasta kun noin oli menty jonkun aikaa. Ensin alettiin antamaan aamupuuroa (riisi) ja taas vasta jonkun ajan päästä kuvioihin iltapuuro mukaan. Aamupuurona on nyt annettu kauraakin ja on pelkästään mun laiskuuttani, että muita lajeja ei oo vielä kokeiltu.. Illaksi aina riisi kun se ei ainakaan aiheuta levottomia öitä. 7kk iässä aloin antamaan molemmilla aterioilla lihaa, kanaa tai kalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäsenä jauhelihan ja kanan voi alkaa paistamaan pannulla? Mitä haittaa siitä taas olikaan jos niin tekee? Kun enhän mä sitä ruokaa pohjaan polta, enkä ees käytä voita kun paistuvat hyvällä pannulla omissa rasvoissaan ihan hyvin. Ois paljon helpompi maustaakin siinä samalla tai tehdä joku kastike. Lihan keittäminen on jotenkin ihan ihme hommaa.. Vauva kohta 8kk.

 

Nii ja minkä ikäsille ootte alkanu antaan esim. ruisleipää imeskeltäväks? Pitääkö sen olla kuivattua?

Edited by onion

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nii ja minkä ikäsille ootte alkanu antaan esim. ruisleipää imeskeltäväks? Pitääkö sen olla kuivattua?

 

Meille hammashoitaja neuvoi että jälkiuunileipää voisi kuivattaa ja sitä sitten antaa imeskeltäväksi, tuntuu kuulemma ikenissä kivalta ja irtoaa hyvää makuakin. Ja tyttö siis nyt puolivuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä no kana kypsennetty useasti uunipussissa tai sitten keitetty, riippuen onko siitä onko tehty itsellemme kanaviillokkia vai uunikanaa. Jauhelihan oon kyllä paistanut pannulla melkein alusta asti, rasvaa en oo lisännyt, enkä jauhelihaa ruskistanut vaan vain kypsentänyt. Mistään en oo löytänyt kunnon perusteluja sille miksi lihat pitäisi keittää, joten olen arjen helpottamiseksi tehnyt lihan pannulla. En muutenkaan tykkää sellaisista ohjeistuksista lapsen hoidossa, joissa sanotaan että tee tietyllä tavalla, mutta ei mitenkään perustella miksi niin pitäisi tehdä. Varmaan keittäisin lihan jos me itsekin sitä syötäisiin tai lapsi saisi paistetusta lihasta vatsanväänteitä.

 

Uunispussin oon kyllä kokenut aika käteväksi ruuanlaitossa, kun siinä saa samalla vihanneksetkin kypsäksi, eikä tule juurikaan tiskiä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kiinteiden aloitus on pian ajankohtaista. Poika on nyt reilu 3kk, täysin korvikkeella, jota meneekin litran kieppeillä päivässä. Siksi siis pian kiinteitä mukaan, ettei korvikemäärä kasva älyttömäksi. Ehkä siinä neljän kuukauden kieppeillä siis jos alkaisi maistella. Neuvolassa olivat sitä mieltä että vaikka heti voi alkaa (vaikka suositukset sanoo muuta) mutta en mä nyt ihan heti tänään enkä huomena aatellut kiirettä pitää.

 

Mua jännitää kiinteiden aloitus jotenkin. Pelottaa että tulee jotain vaivoja. Perunasta olen kuullut että monilla menee maha kovaksi, sillä en siis ainakaan tahdo alkaa. nytkin jo älytön nitinä ja natina jos kakka jostain syystä ei tule joka päivä. Olisikohan bataatti sitten hyvä millä alkaa? Siitä olen kuullut että on aika "vaivaton".

Toinen vaihtoehto on kai maissivelli...

Hitsi kun tietäisi millä uskaltaisi aloittaa. Mulla on epäilys että jotain yliherkkyyttä pojalla saattaa olla, kun jonkunasteisia iho-oireita (korppumaista kuivumista) oli imetysaikana, se loppui samalla kuin imetys.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisikohan bataatti sitten hyvä millä alkaa? Siitä olen kuullut että on aika "vaivaton".

Toinen vaihtoehto on kai maissivelli...

Meillä bataatti on ollut ihan ehdoton. Aloitimme perunalla mutta tyttö vaan yökki ja päristeli sen pois. Seuraavalla kerralla kokeiltiin bataattia niin johan upposi. Se on melko makeaa ja sen saa sileäksi soseeksi. Meillä ainakaan ei kovettanut mahaakaan eli suosittelen :) Tosin otin kyllä hyvin pian mukaan luumunkin masun toiminnan takaamiseksi :rolleyes:

 

Maissivelliä ei meillä kokeiltu, mutta maissisose on myös lemppari, varmaan kun sekin on vähän makeaa :)

 

Kannattaa varmaan aloitella hitaasti, jos epäilyjä allergioista on. Meillä terkkari ohjeisti olemaan erityisen varovainen mm. mangon ja omenan kanssa, ne kun kuulemma allergisoivat herkästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerronpa vähän välikuulumisia. :)

 

Eli meillä mentiin siis täysimetyksellä 5kk, jonka jälkeen aloitettiin kiinteät.

 

Eka oli peruna, joka tietty aiheutti kauheet naamanväännöt ja yökkimiset :rolleyes:

Sitten todettiin maitoallergia, ja lähdettiin varovaisesti matkaan.

 

Perunan jälkeen tuli bataatti, joka alkoi jo parin päivän jälkeen uppoomaan tosi hienosti. Sitten maissi, luumu, riisipuuro, päärynä, mustikka, porkkana. Kaksi viikkoa oli oikeestaan maistelua, sitten syötiinkin jo ihan kunnolla. Jo parin viikon jälkeen piti kuljettaa soseita reissullakin mukana, kun ei tissimaito riittänyt tarpeisiin.

 

Nyt tasan kuukausi takana, ja syödään 3x päivässä: lounaalla kasvista, iltapäivällä hedelmää/marjaa ja illalla puuroa hedelmä/marjasoseen kanssa. Ja kasviksia voi kuulemma antaa niin paljon kun menee (pojan ruokahalu tuntuu olevan pohjaton...) mutta hedelmiä (=makeaa) tietty maltillisemmin.

 

Pidän imetys- ja kiinteänsyömishetket erillään. Imetän yleensä ensin (esim. kun lapsi herää), ja sitten hetken päästä syödään. Mutta on toiminut toisinkin päin.

Ruoan päälle juodaan nokkamukista vettä.

 

Allergialääkäri ohjeisti ottamaan mukaan yhden uuden maun/vko, mutta hiukkasen nopeemmin mentiin, kun pojan ravinnontarve oli niin kova, mutta kuitenkin muutama päivä pidettiin väliä. Nyt on jo onneks niin hyvä repertuaari eri vaihtoehtoja että seuraavat maut (ehkä kaalit ja kaurapuuro) voidaan ottaa maisteluun maltillisemmin. Tähän asti siis ei ole mitään oireita tullut mistään.

 

Seuraavaks ajattelin lisätä kaurapuuron aamuun, koska iltakasvis ei oikeen asetu meidän rytmeihin, ainakaan vielä.

Uudet maut täytyy ottaa varmaan aina edellisten lisäks parina lusikallisena, koska lapsi tarvitsee ateriallaan jo kohtuullisen satsin sosetta, eikä sitä uutta makua voi antaa heti niin paljon että maha täyttyisi. Mutta parin päivän päästä annan mennä jo reilummin.

 

Kasvissoseet teen itse (paitsi maissin) ja hedelmät on tulleet tähän asti purkista. Jatkossa varmaan päärynää, banaania jne on helppo tehdä itsekin.

 

Ja meillä kiinteät on lisännyt kakkaamista... Ennen tätä oli n. 3, joskus 4 päivän taukoja, ja nyt tulee parhaimmillaan monta kertaa päivässä vähän :rolleyes:

 

Ja en suosittele syöttämään purkillista luumua illalla kun seuraavana aamuna meinas vaipan kestokyky jo pettää! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja en suosittele syöttämään purkillista luumua illalla kun seuraavana aamuna meinas vaipan kestokyky jo pettää! :lol:

 

o080.gif

 

Just tän takia annetaan luumua kerrallaan pari-kolme lusikallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TEK, meillä aloitettiin maissivellillä iltaisin kun tyttö oli 3kk 1vko. Ensin 20 ml maidon sekaan, seuraavana iltana 50ml, sitten 70 ml ja lopulta koko ilta-ateria ennen unia maissivelliä.

 

Nyt ikää 4kk 1 vko ja kaksi vkoa jo maisteltu porkkanaa, bataattia ja perunaa, nyt peruna-porkkana sekoitus menossa. Ajattelin alkaa luumua maistattamaan tänään ihan vatsan toiminnan kannalta.

 

Noita kasviksia aattelin ekaksi pyöritellä ja sitten myöhemmin maissia, kukkakaalia ja parsakaalia(ettei tule ilmavaivoja). Kuulemma myös päärynä ja ruusunmarja helpottavat ilmavaivoja.

 

Meillä siis myös täysin korvikeruokittu tyttö jonka maidonhimo on pohjaton ja pelkäänkin että pian paisuu liikaa, posket on jo niin pullukat. Neuvolassa ei kannata maissivellistä sanoa mitään jos alottaa ennen 4kk, mä sain kamalat huudot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nti Aurinko: Meille taas 3kk neuvolassa sanoivat, että maissivelliä voisi iltaisin harkita, kun kerroin pojan syövän aika suuria määriä korviketta ja nukkuvan yöllä vain lyheitä pätkiä. Eli jopa suositteli, vaikka heti 3kk iässä. (tai sanoi kyllä että ei yleiset suositukset ole näin aikaisin, mutta meidän tapauksessa voisi..)

 

Itsekin tänä aamuna mietin just, että entä jos sittenkin aloittaisi maissivellillä... vaikka pari päivää sitten olin päätynyt siihen bataattiin.. Vaikea päättää.

 

Mutta en vielä ihan aloita mitään, meillä on nyt jotenkin huono viikko. Johtuneenko siitä kun oltiin viikonloppu reissussa, se sotki rytmejä ja tapoja. Niin odottelen ensin tilanteen tasaantumista, mistä sitä muuten tietää sopiiko joku ruoka-aine jos muutenkin on ihmeellistä kitinää tää elo. Tai siis ainakin odottelen että JOS tää tästä tasaantuisi, enhän mä nyt tarkkaan tiedä että tuosta reissustako nää kitinät ja levottomuus johtuu vai mistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maissivelli oli meillä helpottaja, siis nyt sen verran kuin meidän tilanteessa voi helpottaa. Kun aloitin soseita niin sen jälkeen neiti alkoi heräilemään n.20 krt/yö

 

Normaalisti heräillyt about 5 krt/yö vähimmillään ja eilen kun en antanut sosetta niin heräsi just tuon 5 krt viime yönä, tosin heräsi ylös 05.10.

 

Pitäisköhän tästä sitten ymmärtää että suolisto ei vieläkään oo tarpeeksi kehittynyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites, kun alkaa antamaan ruisleipäkannikoita, niin mitä leipää annatte? Noissa kaupan leivissä taitaa kaikissaa olla suolaa. Vai löytyykö suolattomia? Leivotteko itse lapselle annettavaa ruisleipää?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mites, kun alkaa antamaan ruisleipäkannikoita, niin mitä leipää annatte? Noissa kaupan leivissä taitaa kaikissaa olla suolaa. Vai löytyykö suolattomia? Leivotteko itse lapselle annettavaa ruisleipää?

 

Sekä että. Eli olen antanut sekä kaupan ruisleipää että itse leivottua. Ei tuo jäppinen muuta kuin vasta imeskele pienen pienen kulman kerrallaan, joten en ole tuosta suolasta ollut huolestunut. Sitten en tiedä kun rupeaa takoamaan isompia paloja. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin eilen bataatilla. Lusikalllinen meni kurtistellen. Tänään sitten uusi satsi, taas meni tommonen ensilusikallinen, muttei toivoakaan toisesta. Kuinka kauan teillä on menny tää kulmat kurtussa, yökitään, kakistellaan ja yskitään se sose suussa vaihe? Varmaan auttaa, kun tulee ikää lisää, mutta ihan lääkärin suosituksesta nyt jo aloitetaan kiinteitä. Eka lusikallinen menny molemmilla kerroilla melko hyvin, vaikka ilme on aika kuvaava. Toinen ei sitten enää kelpaakaan millään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en ensin tajunnut oikeaa tapaa pitää lusikkaa oikein itse, ja ihmettelin kun ei mee alas. Mun äitini oli vieressä ja sanoi, että kallista sitä lusikkaa tarpeeksi sinne suuhun kun se lusikka on siellä suussa :lol: Kuulostaa tyhmältä mutta mulla oli väärä taktiikka aiemmin...

 

Ällötysilmeitä ja kakomistahan tuo aiheutti aluksi, vieläkin tulee ihmettelevä ilme mistä tahansa lusikalla annettavasta; luumustakin vaikka annan sitä päivittäin. Mutta korjasin kaikki rippeet pois suupielistä kun tyttö ei ensin meinannut niellä ja laitoin uudestaan suuhun. Alas menivät ja ehkä 4 pvän päästä suu oli jo auki kuin linnunpoikasella!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelkkää perunaa, kun annettiin (3,5 kk), niin kakomista tuli, mutta heti, kun sekaan lisättiin neljän-viiden päivän päästä porkkanaa, niin johan suu aukes! Toki sitä pelkkää perunaakin meni pari tl:ää, kun teki tarpeeksi litkua tissimaitoseosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now