Mariyah

Luomu/luonnonkosmetiikka

53 posts in this topic

Löytyykö täältä vaukkareista ketään, jota kiinnostaa luonnonkosmetiikka. Voitaisiin kertoa kokemuksia eri tuotteista. Myös kodin hoidossa käytettävät "ekotuotteet" kiinnostavat.

 

Voin aloittaa omista kokemuksista. Eli tilasin Laveran meikkejä ja ovat tosi hyviä. Kevyitä mutta peittäviä. Saman sarjan ihovoiteet on kamalan tuoksuisia, siitä iso miinus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa! Oon etenkin kiinnostunut esim. palashampoosta, onko kenelläkään siitä kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pessyt hiukset nyt kaksi kertaa Vihreän Kosmetiikan brunette-palasaippualla. Hiukset on kyllä puhdistunut tosi hyvin, mutta ensimmäiset pesukerrat jättää hiukset likaisen näköiseksi (tästä varoitellaan saippuan etiketissä). Mutta ei mulla ainakaan niin pahasti että olisi häirinnyt. Ennen tätä saippuaa päänahka kutisi, muttei enää! Odotan vaan että tuo "likaisuus" vaihe menisi ohi, sitten voin sanoa olevani tosi tyytyväinen.

 

Ja sekin vielä että olen tyytyväinen ettei tuosta saippuasta jää tyhjiä pulloja luontoa kuormittamaan.

Edited by Mariyah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä käytin joskus tuota samaa Vihreän kosmetiikan palashampoota. Koko palan jaksoin käyttää, vaikka siitä aina jäikin vähän tahmean tuntuiseksi hiukset. Etikkavedellä huuhtelu olisi auttanut, mutta olin turhan laiska tekemään niitä etikkavesiä joka kerta erikseen, ja valmiiksi pulloon tehtynä huoneenlämpöinen vesi päähän kaadettuna oli vähän turhan askeettista minulle :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kohta kaksi vuotta käyttänyt ihon- ja hiustenhoidossa pelkästään luonnonkosmetiikkaa. Suosikkejani ovat olleet Weleda ihonhoitopuolella ja Urtekram shampoissa ja hoitoaineissa. Ajattelin, että jossain vaiheessa voisin kokeilla noita kotimaisia palashampoita.

 

Parin vuoden ajan olen käyttänyt myös Laveran ripsaria (toimii minulla paremmin kuin Dr. Hauschka) ja meikit olen tilannut Briteistä mineraaliversioina. Kaikki toimivat yllättävän hyvin ja olen suorastaan yllättynyt, miten hyvin toimivatkaan. Ainoa miinus on luonnonkosmetiikka-aurinkorasvojen väri. Ne kun sisältävät enimmäkseen fysikaalista suojaa ja ovat vaaleita, lopputulos on herkästi keltahampainen zombie. :) Hyvin ovat toimineet silti, tavalliset kaupan aurinkorasvat ovat usein tukkineet ihohuokoset, mutta Laveran aurinkosuoja on toiminut hyvin, eikä ole tukkinut.

Suosittelen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään Santen Brilliant Care -hoitoaineesta, se tekee hiukset ihanan pehmeiksi.

 

Toivoisin löytäväni luonnonkosmetiikan puolelta iholleni sopivat puhdistus- ja kosteutustuotteet, mutta mun atooppinen, tukkeutuva sekaihoni on aika hankala tapaus.

 

edit: Laveran kajal-kyniä pitää myös kehua, olen tykännyt kovasti.

Edited by nappu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyykö täältä vaukkareista ketään, jota kiinnostaa luonnonkosmetiikka.

 

Löytyy, esim. vasta rekisteröitynyt Mariah. smile.gif

 

Käytän sekaisin luonnonkosmetiikkaa ja "tavallista", mutta suunta on toivottavasti yhä enemmän kohti luonnonkosmetiikkaa. Tavalliset kosteusvoiteet olen hylännyt aika pitkälti kokonaan ja siirtynyt Weledan ja Dr. Hauschkan öljyihin. Kasvoille olen käyttänyt noin vuoden verran Weledan manteliöljyä ja viime talvi oli ensimmäinen ettei kasvojen iho kiristänyt aina suihkun jälkeen! Eli voin suositella lämpimästi! Tällä hetkellä minulla on vartalolle käytössä Dr. Hauschkan ruusuöljy, erinomainen tuote sekin ja ihanan tuoksuinenkin vielä.

 

Jotain Body Shopin shampoota lukuunottamatta en ole käyttänyt tavallista shampoota useampaan vuoteen kuin ihan satunnaisesti. Luonnonkosmetiikkashampoista olen käyttänyt Ole Hyvää, Urtekramia, ym. Ennen hiuksiin tuli aina hilsettä säännöllisin väliajoin niin että jouduin kuuriluontoisesti pesemään apteekin hilseshampoolla, mutta nyt hilsettä ei ole tullut pitkiin aikoihin. Lienee luonnonkosmetiikkashampoiden ansiota, ainakaan muuta syytä en keksi.

 

Palashampoota kokeilin viime syksynä, mutta minulla se ei tuntunut toimivan ollenkaan?! Ehdin pestä sillä hiuksia ehkä noin kuukauden ajan ja ensimmäisillä pesukerroilla kaikki oli ihan ok, mutta pikkuhiljaa hiukset alkoivat tuntua tahmaisemmilta ja tahmaisemmilta ja tilanne meni koko ajan huonompaan suuntaan! Lisäksi hiukset tuntuivat harjatessa venyviltä ja ne olivat tosiaankin niin tahmeat että harjaaminen oli vaikeaa. Jätin palashampoon sitten pois kun en halunnut hiusteni menevän enää huonompaan kuntoon - voihan olla että jokin käänne parempaan suuntaan olisi tapahtunut jos olisin sitkeästi jatkanut käyttöä, mutta se tahmaisuus oli niin ällöä etten halunnut jatkaa kokeilua enää yhtään pidempään!

 

Lähinnä minulla käytössä olevat luonnonkosmetiikkajutut on ihan tuollaisia perustuotteita, shampoota, hammastahnaa jne. En juurikaan meikkaa, lähinnä käytän ripsiväriä ja siinä luotan Sensain 38 -maskaraan, mutta haaveissa on kyllä kokeilla mineraalimeikkejä. Kaupoista niitä taitaa saada aika huonosti, joten kokeilu odottaa hetkeä että saisin aikaiseksi tilata niitä netistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi kiinnostunut, olen pikkuhiljaa vaihtanut käyttämiäni tuotteita luonnonkosmetiikkaan, ja vaihtanut myös kodinhoitoaineita vähemmän kemikaaleja sisältäviin.

 

Meikeissä on vielä vanhat käytössä, ja esim. tuosta Sensai 38 -ripsarista tuskin tulen luopumaan ihan äkkiä. Meikkivoiteista/mineraalimeikeistä ja muutenkin meikeistä kaipaisin vinkkejä! Dr. Hauschkan meikkivoidetta olen ajatellut, mutta testailun perusteella on aika ohutta, joten luultavasti joku peitevoide pitäisi kuitenkin olla lisäksi. Taitaa sarjassa kyllä sellainenkin olla. Body Shopin mineraalimeikki on ollut käytössä, se on periaatteessa ihan ok, mutta senkin kanssa olen ensin laittanut peittävämpää meikkivoidetta paikoitellen. Ja toisaalta noiden jauheiden pöllyttely on ärsyttävää, tosin tekniikkalajihan se kai on... Laveran tuotteisiin en ole vielä tutustunut, niitä voisi testata.

 

Mitä käytätte silmämeikin poistoon? Mulla on ollut ihan Lumenen silmämeikinpoistoaine, mutta kai jotain kasvoöljyäkin voisi käyttää?

 

Tässä listaa mun testaamista tuotteista, selkeyden vuoksi lihavoin suosikkeja, kun tulikin niin pitkä teksti... ;)

 

Shampoista ja suihkuaineista olen käyttänyt eniten Urtekramin tuotteita, mutta sarjan hoitoaineet eivät ole kovin tehokkaita. Käytössä on nyt myös Santen jojobashampoo ja mango 2in1-hoitoaine, nekin on ihan ok, mutta joskus hiukset on jääneet hoitoaineen jäljiltä ihan rasvaisiksi, öljy ilmeisesti kertyy pintaan jos on vähän aikaa käyttämättä. Faith in Nature Seaweed shampoo ja hoitoaine ovat uusimmat tuttavuudet, niistä olen kyllä tykännyt, ja mies myös. Palashampoota en ole vielä uskaltanut kokeilla juuri tuon tahmaisuuden takia.

 

Hammastahnoista on testattu Forever Living Aloe Vera (ei ehkä varsinaisesti luomukosmetiikkaa, mutta fluoriton), joka on ihan hyvä, mutta uusi suosikki on Frantsilan Yrtin raikas! Tosiaan sopivan raikas, ja sisältää ksylitolia. Urtekramin minttutahna on aika kamalan makuista eikä kovin tehokasta, mutta on sitäkin tullut käytettyä.

 

Dödöjä on ollut käytössä Biothermin ekodödö, Aloe Ever-shield (ei eko mutta alumiiniton) ja kividödö. Kivi on ehkä paras, mutta vain jos jaksaa hinkata ahkerasti, joten on vähän vaivalloinen käyttää. Joskus kokeilin kookosöljyäkin kainaloihin, ei sekään ihan huono ollut. :grin: Ehkä hikoilu ja hien haju on vähentynytkin ekoilun myötä, niin ei tarvitsekaan niin tujua kamaa. Vaihtelee kyllä aika paljon, joskus on pakko turvautua tehokkaampaan.

 

Kasvojen puhdistukseen olen vielä käyttänyt "tavallista" Vichyn puhdistusvaahtoa, kun on niin riittoisaa. Aamuisin välillä putsaan Meine Base -suolalla. Välillä yritin siirtyä Hauschkan tuotteisiin, mutta en oikein sisäistänyt sitä hommaa. Paitsi siltä osin, että öisin olen jo pitkään käyttänyt pelkkää kasvovettä, ja Hauschkan kasvovesi onkin edelleen käytössä. Ruusuvoidettakin olisi vielä, mutta se sopii paremmin talvella paksuutensa vuoksi. Nyt olen alkanut käyttää kosteutukseen Les Soins Bio Plante System -öljyä: http://www.plantesys...zing-products-4

Toimii yllättävän hyvin meikin alla, mitä itse ensin epäilin.

 

Vartalovoiteina on vielä vanhoja käytössä, mutta viime aikoina olen käyttänyt enimmäkseen kookosöljyä (jota käytän myös sisäisesti).

 

Tiskiaineena on käytössä Ecover, pyykinpesuaineena vaihdellen pesupähkinät, Ecozone Ecoballs, Lumme-sarjan tuotteet ja uusimpana Softcare, joka vaikuttaa hyvältä, pyykki jää mukavan pehmeäksi. Huuhteluainetta en ole nyt vähään aikaan käyttänyt ollenkaan. Vessanpesuun löysin RTV:ltä (!) Method-sarjan Bowl Patrolin, sarjassa näytti olevan tosi ihania tuotteita ja pakkauksia (vaikka niitä tietysti pitäisikin välttää...)!

http://www.methodpro...bowlpatrol.html

 

Yleispuhdistukseen ja rankempaankin kuuraukseen tehokas ja myrkytön vaihtoehto olisi ainakin Universal Stone, johon äitini on erityisen ihastunut. Itse en ole tuota käyttänyt, mutta jotain vastaavaa kyllä. Mutta vielä olen enimmäkseen käyttänyt "perusmyrkkyjä", kun niitä kaapissa on, ja ihan tiskiainevettä.

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tykännyt eniten Everyday Mineralsin mineraalimeikeistä. Kokeillut olen muutamaa muutakin merkkiä, mutta mulle nuo tuntuvat passaavan parhaiten. Tilasin sieltä just kokeeksi sellaisen kivipuuterityyppisen meikkipohjan, saa nähdä miten se toimii - mulla on aiemmin ollut vain jauhemaisia. Tuolta saa halvalla tilattua riittoisia näytteitä meikkipohjista ja luomiväreistä, jos haluaa ensin testailla värisävyjä. Olin myös jo vähällä ostaa Couleur Caramelin kehutun meikkivoidestickin, kunnes huomasin että se sisältää mehiläisvahaa = ehdoton ei tälle tukkeutuvalle pintakuivalle näppynaamalle! Pitäydyn mineraalimeikeissä, se lienee viisainta.

 

Shampoona mulla on nyt Laveran mantelishampoo, joka ei taida ihan täysin täyttää luonnonkosmetiikan vaatimuksia (olikohan niin että niiden shampoissa on joku ainesosa, joka estää sertifikaatin saannin) mutta johon olen ollut todella tyytyväinen, se peittoaa kaikki muut tähän asti kokeilemani shampoot. Mulla on atooppinen herkästi kutiava ja hilseilevä päänahka, joka närkästyy ihan kaikesta, myös kalliista kampaamotuotteista. Tuo Lavera oli sellainen hätäostos, kun kesän Berliinin-reissulla piti ostaa joku shampoo enkä viitsinyt laittaa siihen omaisuuksia, mutta niin se vain osoittautui parhaaksi hiustuotteeksi ikinä! Plussaa ihanasta pullantuoksusta. :lipsrsealed: Hoitoaineena mulla on edelleen se Santen Brilliant Care (sama puteli jopa, kuin toukokuussa - siis riittoisaa, mun pesuvälit ovat 2-3 päivää), josta en aio luopua tulevaisuudessakaan. Olen ihan onnessani kun vihdoin olen löytänyt omat hiustuotteeni! :girl_dance:

 

Ihonhoitosarja on edelleen hakusessa. Olen kokeillut näytteitä Mádaran voiteista, mutta ne tuntuvat tahmaavan kuten kaikki muukin luonnonkosmetiikka. Tosin mä kokeilin niitä kesän pahimmilla helteillä, ehkä pitäisi antaa uusi tilaisuus. Olen vain tosi varovainen noiden luonnonkosmetiikkavoiteiden kanssa, kun niissä on öljyjä jotka tukkivat ihon helposti. En oikein tiedä, mikä olisi hyvä. Harkinnassa on kokeilla ainakin vuoden kylmimpänä ja kuivimpana aikana kookosöljyä pienelle alueelle kasvoilla jonkin aikaa, mutta pelottaa sekin kun tuota näppytaipumusta tosiaan on.

 

Kodin yleispuhdistukseen ajattelin ostaa seuraavaksi Mummi ja minä -sarjan puhdistusaineita, ne kuulemma tuoksuvat ihanalta.

 

edit: Kasvojen ja silmämeikin puhdistukseen mulla on viime talvena ostamani Body Shopin luomupuhdistusvaahto, josta tykkään kovasti mutta jonka tilalle etsiskelen uutta tuotetta, kun eivät nuo BS:n tuotteet mitään varsinaista luonnonkosmetiikkaa kuitenkaan ole. Mádaralla on joku vastaava, mutta en tiedä olisiko se hyvä.

Edited by nappu

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Vartalovoiteina on vielä vanhoja käytössä, mutta viime aikoina olen käyttänyt enimmäkseen kookosöljyä (jota käytän myös sisäisesti).

 

 

Kokeilepas kookosöljyä myös siihen silmämeikin poistoon, toimii!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oonkohan mä joskus kokeillutkin, en nyt muista. Joku mielikuva on jäänyt etten ois tykännyt, mutta täytyy testata.

 

Nappu, ootko siis tilannut noita Everyday Mineralsin meikkejä suoraan tuolta sivuilta, saako niitä edes mistään Suomesta? Minkä verran tulee postikuluja, en nyt äkkiseltään löytänyt tietoa? Kiva kyllä jos saa näytteitä tilattua, ei muuten oikein uskalla netistä tilata uutta merkkiä. Mitenköhän noissa menee noi värit, onko Ivory-testisetti ainoa oikea suomalaiselle kalpeanaamalle, vai käykö muutkin, näyttää olevan myös Fair ja Light.

 

Unohdinkin että mulla taitaa olla Mummi ja minä -tiskiaine ostettuna, mutta en ole vielä kokeillut, kun taisin ajatella että voisin antaa sen joskus äidille lahjaksi...varsinkin nyt kun on isoäidiksi tulossa! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, unohdin mainita kookosöljyn. Kokeilin sitä ensin deodoranttina Kemikaalicocktail-blogin innoittamana, mutta se oli kyllä aika lailla yhtä tyhjän kanssa... Sittemmin kookosöljyä on tullut käytettyä kosteusvoiteena ja siinä se toimii ihan hyvin - kuten muutkin kokeilemani öljyt. En vaan erityisemmin tykkää kookoksen tuoksusta, joten tuskin tulee ostettua enää uutta purkkia kunhan nykyinen joskus loppuu.

 

Deodoranttina minulla on nyt ollut Urtekramin kristallideodorantti ja siihen olen ollut tyytyväinen. Siis eihän se kovempaa hikoilua peitä, mutta toimistotyöläisen arjessa on useimmiten ihan riittävä kuitenkin. Kylppärin kaapissa on sitten rinnalla perusniveaa, jota käytän välillä tarpeen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nappu, ootko siis tilannut noita Everyday Mineralsin meikkejä suoraan tuolta sivuilta, saako niitä edes mistään Suomesta? Minkä verran tulee postikuluja, en nyt äkkiseltään löytänyt tietoa? Kiva kyllä jos saa näytteitä tilattua, ei muuten oikein uskalla netistä tilata uutta merkkiä. Mitenköhän noissa menee noi värit, onko Ivory-testisetti ainoa oikea suomalaiselle kalpeanaamalle, vai käykö muutkin, näyttää olevan myös Fair ja Light.

 

Mä tilasin just sellaisen kivipuuterimallisen meikkipohjan ja kabuki-siveltimen, postikuluja tuli muistaakseni 7,90 $. Jos haluaa supernopean toimituksen, se maksaa kymppejä, mutta mulle riitti kyllä tuo.. Ja siis tosiaan suoraan tuolta, ei niitä mun käsittääkseni Suomesta saa (tai jos saa niin hintaa on varmaan tuplasti..).

 

Mä en osaa sanoa noista väreistä (olisko ne jopa vähän uudistuneet sitten mun edellisen asioinnin). Mulle ei yleensä ihan vaaleimmat käy, mutta medium-beiget on jo liian tummia (paitsi kesällä). Muistaakseni mulle talviväriksi kävi parhaiten Fairly Light Neutral tms. Mutta tosiaan olen asteen verran beigempi kuin ivory, eli jos yleensäkin käytät vaaleimpia meikkisävyjä niin ehkä noistakin kannattaa valita niitä.

 

*

 

Mä tilasin nyt kokeeksi Laveran Aloe Vera -kosteusvoidetta. Vartaloöljyksi tilasin Weledan tyrniöljyä, kun sitä kauheasti kehuttiin jossain. Kävin Ruohonjuuressa kokeilemassa noita, mutta päädyin tilaamaan saksalaisesta nettikaupasta kun tuli niin paljon halvemmaksi postikuluineenkin. Samalla klikkailin ostoskoriin lisää mantelimaitoshampoota.

 

Tänään ollaan siivottu kylppäriä, ja tuli testattua miten luonnolliset puhdistusaineet toimivat käytännössä: käytettiin ruokasoodaa, etikkaa ja sitruunaa ja kyllä niillä aika puhdasta jälkeä tuli. Pahimmat pinttymät piti kyllä poistaa tujummilla aineilla, mutta kuvittelisin että jos ei ole yhtä laiska siivoamaan kuin me, tuolla kombolla pärjää aika pitkälle. Ruokasoodalla lähti puhtaaksi mm. saunan lasiovi, jossa oli aika pinttyneitä roiskeita. Ja sitruunasta tuli niin hyvä tuoksu! Hinkkasin kaakeleiden tummentumia sitruunanpuolikkaalla, johon olin ripotellut soodaa, ja hyvin toimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meikkipohjan pitää yleensä olla vähän punertava, ja löysinkin tuolta Everyday Mineralsilta kyllä muutaman hyvältä vaikuttavan sävyn. Harmi kyllä niitä ei ole samassa testisetissä, joten olin tilaamassa lisäksi paria erillistä näytettä. Mutta sitten satuin löytämään yhden keskustelun, jossa mainittiin että noiden tuotteiden koostumus olisi jotenkin muuttunut huonompaan suuntaan n. vuoden sisällä? Ilmeisesti uutena aineena on lisätty ainakin Lauroyl Lysine, jonka sanotaan olevan kookosrasvasta peräisin, mutta vähän ristiriitaista tietoa senkin "luonnollisuudesta" näyttää olevan. Tuskin pahimmasta päästä kuitenkaan, mutta en nyt vielä tilannut.

 

Mielenkiintoiselta kuulostaa nuo siivouskokeilut! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No just, mä en tiennyt tuosta.. Miksi kaikki toimiva pitää mennä pilaamaan? :rolleyes: Huomasin kyllä että sivut olivat muuttuneet ja oliskohan puljun omistuskin vaihtunut, mutta ei tullut mieleenkään että itse tuotteisiin olisi kajottu! No, ei auta kuin odotella mitä sieltä tulee ja testailla. Varmaan se parempi vaihtoehto kuitenkin on kuin mennä ostamaan meikkivoide Anttilasta (ostin muuten viime vuonna johonkin hätätilanteeseen L'Orealin meikkivoiteen, joka haisee ihan jollekin koneöljylle..)

 

Toinen merkki, josta olen tykännyt, on Meow Cosmetics. Niiltä tilasin jonkun näytesetin n. vuosi sitten, mutta niistä meikkipohjista yksikään ei ihan vastannut mun värejäni. Täytyy harkita uuden tilauksen tekoa, sillä muuten olin kyllä tyytyväinen etenkin luomivärisävyihin, jotka olivat paljon intensiivisempiä kuin nuo EM:n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllähän noissa kuitenkin lyhyet INCI-listat on silti. Mutta siis ilmeisesti koostumus on ehkä jotenkin muutenkin heikentynyt, ei pysy niin hyvin tai jotain.

 

Tosi ristiriitaisia kyllä nää kosmetiikka-ainekset, kun jossain joku taas varoitteli juuri väripigmenttien ja "luonnollisten mineraalien" haitallisuudesta. Mutta siis kyllähän noita samoja aineita kai on muissakin meikeissä, lisäksi vaan yleensä vielä sata muuta myrkkyä.

 

Kiitti taas vinkistä! Tuntuu kyllä hankalalta toi värin valinta, täytyy varmaan marssia paikalliselle kosmetologille, jolla on muistaakseni myös jokin suht luonnonmukainen mineraalisarja myynnissä, en nyt muista nimeä... Onhan se kalliimpaa varmasti, mutta jää ainakin rahat suomalaiselle yrittäjälle, ja saa samalla käyttöopastusta.

 

Mulla on nyt noussut monta näppyä naamaan, vaikka iho muuten tuntuu aika hyvältä. Ärsyttävää kun en tiedä johtuuko raskaudesta vai tosta Plante System -ihoöljystä, jota olen alkanut käyttää. Vai jostain ruoasta, olen syönyt tavallista enemmän hiilareita viime aikoina. Myös rinnassa on pari näppyä, niitä olen rasvannut kookosöljyllä.

 

Ihme juttu noi öljytkin, kun toisaalta sanotaan ettei niiden pitäisi tukkia ihoa, mutta kuitenkin selvästi joillain tukkii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi joka löysi luonnonkosmetiikan kolmisen vuotta sitten ystävän kautta tutustumalla Dr Hauschkan kasvojenhoitotuotteisiin (jotka edelleen suosikkejani). Sen jälkeen olen hankkinut muitakin merkkejä ja nykyään suurin osa käyttämästäni kosmetiikasta on luonnonkosmetiikkaa.

Osa seuraavista tuotteista on ollut joskus käytössä ja osa edelleen/nyt käytössä:

 

Dr Hauschka: puhdistusvoide, puhdistusmaito, kasvovesi, kevyt ja norm. ruusuvoide, kvittenvoide, käsivoide, krassi- sitruuna shampoo (ei ollut hyvä), hoitoaine, meikkivoide ja ripsari.

 

Sante: kristalli deo stick, styling foam muotovaahto, natural basic bio olive & ginger vartaloemulsio ja käsivoide (näistä saattoi tulla muistaakseni vähän ihottumaa), luomiväri, kynsilakanpoistoaine, lava power ja glanz shampoo ja Mango hoitoaine

 

Lavera: makuhuulivoide, huulikiille, meikkivoide, coconut dream body lotion, rose milk repair shampoo ja rose milk repair treatment, anti-age aurinkosuoja (spf 15), huulivoide (spf 10) ja basis sensitiv hammastahna

 

Logona: ananas & papaija deo roll on ja samaan sarjaa kuuluva suihkugeeli, savipesujauhe (hiuksille)

 

Anne Lind: vartalovoide ja suihkugeeli (mansikka ja messuilla oli kerran myynnissä muistaakseni joku toffeen tuoksuinen vartalovoide, se oli aika ihana)

 

Provida: jojoba öljy ja silmänympäryshoitoöljy (käy silmämeikin poistoon)

Vihreä kosmetiikka: huulivoide (greippi sitruuna) ja sheavoi (ruusu)

 

Weleda: granaattiomena käsivoide, raskausajan hoitoöljy (tykkään!) ja arnica massage oil

 

Muita: H&M:ltä Ecocertin body lotion ja suihkugeeli (rasberry & melon), Madaran sunkissed huulikiilto, Couleur caramel:in luomiväri, Ole hyvä sarjan pari shampoota, hoitoaine ja suihkugeeli.

 

Pyykinpesussa olen käyttänyt pesupähkinöitä (aikomus siirtyä taas takaisin) ja tiskiaineena on ecover.

Edited by mapple

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin siirrytään pikkuhiljaa ekologisempaan suuntaan. Tiskiaineena meilläkin käytössä Ecover, yleispuhdistusaineena vanha kunnon mäntysuopa :) . En kyllä tiedä luokitellaanko sitä enää nykyisin ekologiseksi puhdistusaineeksi, mutta enemmän mä siitä tykkään kun niistä tavallisista yleispuhdistusaineista mitä siellä hyllyssä on :)

 

Pesupähkinöitä mun on pitänyt ostaa jo varmaan vuosi, mutta aina unohtuu... Oon kuullut, että valkopyykkiä niillä ei kannattaisi pestä, pitääkö paikkansa?

 

Kosmetiikassa siirryn hiljalleen myös luonnonmukaisempaan suuntaan, sitä mukaa kun nuo vanhat tuotteet tuosta loppuvat. Mineraalipuuteriin siirryin jo ja siitä olen tykännyt oikein tosi paljon, suosituksia hyvistä meikkivoiteista kuivalle ja atooppiselle iholle otan mielelläni vastaan! Shampoona ja hoitoaineena oon käyttänyt Erittäin Hienoa Suomalaista Shampoota (terva) ja hoitoainetta, ne sopivat mun päänahalle hyvin ja ainesosaluettelo on mukavan lyhyt. Mun päänahka on aika nirso, joten tosta en varmaan hevillä vaihda enää pois :)

 

Eli kiinnostaisi käyttää enemmänkin, mutta opiskelijabudjetilla kun eletään, niin pikkuhiljaa siirrytään siihen suuntaan... Kaikkea ihanaa luomua ostaisin jos ois vähän enemmän varaa. Mutta aina yksi asia kerrallaan, niin ei talous kaadu :grin:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wau, ihanan omistautunutta porukkaa täällä! :girl_smile: Mun suosikit tällä hetkellä on Estelle & Thild ja Mádara. E&T kasvoille ja Mádara vartalolle ja lapselle. Noi Estelle & Thildin voiteet on ihanan kevyitä, joten niitä voin suositella jos muut tuntuvat tahmaavan. Deodoranttina on Biotherm ja se on kyllä hyvä.

 

Mikä on hiustenpesuun parasta? Mulla on ollut Mádaran shampoota, mutta sitä saa läträtä tosi paljon ennen kun tulee puhdasta.

Edited by Crème

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Millaiset hiukset sulla on? Mulla on aika ohut ja liukas hiuslaatu, perusmaantienväriset pitkät hiukset, on kyllä jonkin verran blondattu ym. mutta nyt kasvattelen omaa väriä. Päänahka kai ihan normaali, enemmän rasvoittuva kuin kuiva. Urtekramin shampoot on olleet ihan hyviä perusshampoita. Mutta eivät kyllä tee mitään kummempaa lisäefektiä, esim. Santen Jojoba muistaakseni jätti jotenkin tuuheamman oloiseksi.

 

Nyt olen vihdoin uskaltautunut kokeilemaan Vihreän Kosmetiikan Blondi-palashampoota, muutaman viikon olen käyttänyt, tosin en pelkästään. Edelleen jättää hiukset vähän tahmeiksi, mutta voi johtua siitäkin että olen tosiaan välillä pessyt normi(ei-eko)shampoollakin. Mutta muuten yllättävän hyvä! Yleensä pesen hiukset joka toinen päivä, nyt saattaa olla kaksikin päivää väliä. Ja pala ei ole ollenkaan niin hankala kuin kuvittelin, helppo hangata hiuksiin ja vaahdottaa.

 

Uusi Musta -sivuilla on muuten käynnissä shampootesti (ja muitakin juttuja luonnonkosmetiikasta):

http://uusimusta.squ...esti-alkaa.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urtekramin shampoosta tykkään. Alkuun oli vähän hakemista sen annostuksen kanssa, mutta ei sitä läträtä tarvitse. Sellainenkin piti hoksata, että ensin sitä hierotaan käsissä ja sitten vasta tukkaan :) Suht edullistakin taitaa olla, kun pullo maksaa Prismassa nelisen euroa ja kestää näköjään puoli vuotta ellei pidempäänkin. Hiuksia tarvitsee pestä harvemmin kuin ennen, ei siis rasvoitu parissa päivässä, eikä päänahka kutise. En käytä mitään muotoiluaineita tms. joten en tiedä, miten niitten kanssa pesuteho riittää. Hiukset tuntuu tällä hetkellä ihan megatuuheilta, mutta toisaalta synnytyksestä on vasta pari kuukautta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse käytän tällä hetkellä Faith In Naturen shampoita ja välillä myös Urtekramia, mutta se ei mulla toimi ihan niin kuin haluaisin.

 

Madaran ihonhoitotuotteet ovat aivan ykkösiä, en vaihtaisi pois. Tällä hetkellä pakon edessä käytän Nivean kosteusvoidetta ja iho on mennyt selvästi huonompaan kuntoon. Eli äkkiä ostamaan Madaraa :girl_wink:

 

Vaikka luonnonkosmetiikasta voidaan olla montaa mieltä, itse olen tyytyväinen valintaani ja olen varma että tällä valinnalla vältän ainakin osan kemikaaleista, joita tavallisissa tuotteissa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin nyt Santen Jojoba shampoota kun sattumalta löysin sitä meidän lähikaupasta. :girl_smile: Pari pesun jälkeen tuntuu ihan kivalta.

 

Seuraava kysymys: Mitä hammastahnaa käytätte itsellänne tai lapsellanne? Mä tykkään itse luomu-/yrttitahnoista, mutta lapselle kai pitäisi olla sitä fluoria. Kaikki fluorihammastahnat vaan tuntuu sisältävän myös järkyttävän määrän väriaineita, PEG-yhdisteitä, parabeeneja yms. Saako siis fluoria ilman muita lisäaineita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas oon kuullut että varsinkaan lapsille ei saisi fluoria antaa, että olisi esim. USAssa kielletty alle 6-vuotiailta? Ja lasten hammastahnoissa on täälläkin vähemmän fluoria. Mä oon käyttänyt itselläni Urtekramin minttutahnaa (pahaa!) ja Frantsilan yrttitahnaa (hyvä!). Siinä taitaa olla xylitolia, jonka pitäisi olla ok lapsillekin, riittäisikö korvaamaan fluorin?

 

Mulla on nyt Santen appelsiini-kookosshampoota, sekin vaikuttaa hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisi varmaan kysyä oman paikkakunnan suuhygienistiltä, onko fluoritahna välttämätön. Joillain paikkakunnilla on vesijohtovedessä jo reilusti fluoria (ja minulla tästä muistona jäljet hampaissa, kun -80-luvulla lisäksi vielä syötettiin fluoritabletteja ja laitettiin reilumman päälle hammastahnaakin), toisilla taas ei ole. Ehkä voisi tarvittaessa antaa niitä fluoritablettejakin.

 

Muoks. Fluoria ei Suomessa lisätä juomaveteen, sitä vaan joillain paikkakunnilla on siinä maaperästä liuenneena.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now