Mariyah

Luomu/luonnonkosmetiikka

53 posts in this topic

Me asutaan Helsingissä ja täällä hammaslääkärit suosittelevat fluorin käyttöä, varsinkin lapsille. Kohtuullisesti käytettynä näkevät sen tuomat hyödyt mahdollisia haittoja suurempana. Fluori kai jakaa mielipiteet aika vahvasti. Toiset pitävät sitä myrkkynä ja toiset ehdottoman tärkeänä. Mä haluan kyllä uskoa hammaslääkäreitä ja käyttää lapsella fluorihammastahnaa. Ajattelin kokeilla lasten Salutem tahnaa. Sisältää xylitolia ja vähän fluoria, mutta muuten aika vähän mitään ylimääräistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyinen suositus on, että lasten hammastahnassa olisi fluoria 500ppm (meniköhän yksikkö oikein?). Oral B:n nalle puh -tahnassa ja Elmexissä on tuon verran, muissa markettitahnoissa on enemmän. Fluoritabletteja ei suositella, jos käyttää fluorattua hammastahnaa, mutta jos käyttää fluoritonta, niin kannattaa varmaan kysyä paikallisesta hammashoitolasta ohjetta. Mä olen aika tarkka tämän fluorinsaannin kanssa, koska minullakin on pysyvät jäljet hampaissa lapsuudenkotipaikkakunnan (huh mikä sana!) vesijohtoveden suuren fluoripitoisuuden vuoksi.

 

 

 

Mä olen vasta viime aikoina kiinnostunut luonnonkosmetiikasta. Uusi musta -blogin shampootestin voitti S.A.V.E -merkkinen luonnonshampoo ja olisin kiinnostunut kokeilemaan sitä kuiville hiuksille tarkoitettua versiota. Osaako kukaan sanoa, mistä sitä saisi Tampereelta? Onkohan Ruohonjuuressa tai jossain luontaistuotekaupassa?

 

Sitten varmaan tosi tyhmä kysymys. Lumenella ja joillain muillakin markettimeikkisarjoilla on jotain mineraalimeikkejä. Onko niillä mitään tekemistä luonnonkosmetiikan kanssa? Mitä se "mineraali-" tarkoittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten varmaan tosi tyhmä kysymys. Lumenella ja joillain muillakin markettimeikkisarjoilla on jotain mineraalimeikkejä. Onko niillä mitään tekemistä luonnonkosmetiikan kanssa? Mitä se "mineraali-" tarkoittaa?

 

Markettimeikeillä "mineraali" on yleensä ihan vaan markkinointitermi, jolla ei ole mitään tekemistä oikein minkään kanssa :) "Oikeissa" mineraalimeikeissä on yleensä vaan niitä mineraaleja (käsittääkseni pigmenttejä lähinnä, esim. talkkia ei lasketa näissä jutuissa mineraaliksi vaikka sekin on maasta kaivettu :lol:), eikä silikoneja, vahoja, säilöntäaineita yms. Mutta ei mineraalimeikeistä aina voi suoraan sanoa, että onko se sen luonnollisempaa tai terveellisempää, kun mitä tahansa tosiaan voi sanoa mineraalimeikiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ninja11 ja Miinanen. Tampereen Ruohonjuuresta löytyi S.A.V.E-sarjaa, tosin vielä en ole ehtinyt uutta shampoota testata :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain joululahjaksi Body Shopin ihonhoitotuotteita, siis niitä jotka ovat OIKEASTI luonnonkosmetiikkaa (kaikkihan body shopissa ei ole). Eivät sopineet mulle yhtään, kiristi, kirveli ja iho tuli punaiseksi :girl_to_take_umbrage2:

 

Nyt ostin apteekista Decubalin eko-kasvovoidetta ja voin suositella täydestä sydämestä. Hintakaan ei ole paha, n.15 euroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin ihonpuhdistuksessa eko-kosmetologilla joka käytti OrganicSpa -sarjan tuotteita ja ne ovat kyllä ihania! Suosittelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jotain ekokampaamoita olemassa?

 

Mulla on nyt ollut se SAVEn värjättyjen hiusten shampoo käytössä muutaman viikon ja tosi tyytyväinen olen. Ei ole kovin pesevää, mutta minua se ei haittaa, ei ollut aiemmin käyttämäni kampaamoshampookaan. Ja hiukset ja päänahkahan tottuvat kyllä, eli eivät sitten rasvoitukaan niin nopeasti.

 

Mitä dödöä te käytätte? Mä ostin Erisanin dödön, joka ei siis ole luonnonkosmetiikkaa, mutta on hajusteeton, parabeeniton ja alumiiniton, mutta mulla puskee sieltä toisinaan hien haju läpi, vaikken edes hikoile mitenkään kovasti huh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ekokampaajia olemassa, itse olen käynyt Fa'Miljassa Helsingissä kerran ja olin oikein tyytyväinen! Minä käytän mineraalikiveä... Joskus aikaisemmin aloitin sen käytön, mutta koin sen hankalaksi. Toisella kokeilukerralla tykästyin siihen ja sitä olen käyttänyt nyt jo pidemmän aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin tykkään luonnonkosmetiikasta. Iso valikoima on nettikaupassa www.naturalme.fi löytyy niin Sante kuin myös Lavera. Erittäin hyvät on BalmBalm 100% orgaaniset öljyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän hajusteettomia (tai miedosti hajustettuja) ihovoiteita, niitäkin löytyy luonnonkosmetiikasta! Suurin osa on kyllä hajustettu voimakkaasti öljyillä. sad.gif

Tämä pätkä on lainattu tuolta toisesta ketjusta.

Mua tosiaan kiinnostaisi, mitä hajustamattomia (tai erittäin miedosti hajustettuja) kosteusvoiteita löytyy. Näin kesää kohti mennessä sen rasvan ei tarvitse olla kovin tujua, mutta joskus iho kaipaa kuitenkin jonkinlaista kosteutusta. Eikun kyllähän mä kantapäille tarvitsen myös sen tujumman rasvan, jos saisi kesäksi nämä kuivat jalat taas kuntoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tykännyt Urtekramin No perfume- shampoosta, tuntuu melko hellävaraiselta.

 

Vartalovoiteena olen käyttänyt Natuderm Botanicsin hajusteetonta voidetta (http://www.natuderm-botanics.de/), se oli ainakin halpaa, mutta en tiedä saako sitä Suomesta. Ostin ulkomaanreissulla pari putkiloa tuliaisiksi itselleni... smile.gif

Kasvovoiteeksi ostin Weledan Manteli-kosteusvoidetta, sitä en ole vielä haistellut tai testaillut, mutta paketissa lukee että hajusteeton.

Laveralta olen käyttänyt miedosti hajustettuja rasvoja (sensitiv- sarja).

 

Hajustamattomia rasvoja on ainakin Laveralla ja Estelle & Thildillä.

Löysin juttua aiheesta Karkkipäivä-blogista : http://karkkipaiva.i...onkosmetiikkaa/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tutustunut nyt Da Vinci-meikkeihin. Luomivärit ovat hyviä, pysyvät hyvin paikoillaan koko päivän ja on paljon pigmenttiä. Ainoa miinus on, että kaikissa luomiväreissä on helmiäistä. Tästä rohkaistuneena tulen kyllä kokeilemaan myös puutereita jahka edelliset lppuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä käytän Oriflamen tuotteita ja tykkään paljon niistä pure nature sarjan tuotteista, joiden pääraaka-aineet luomua. Odotan kovasti tulevaa sarjaa, jotka kokonaan luomua. Toki käytän myös ihan normikosmetiikkaa, mutta ne tuotteet, jotka löytyvät noista, niin niitä käytän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vihdoin löytänyt itselleni sopivan ihonhoitosarjan: Elysambren alkoholittomat, hajustamattomat ja muutenkin herkälle iholle sopivat voiteet ovat ihan loistavia. Mulla on käytössä tasapainottava hoitoemulsio ja talvella -voide, toimivat mun ongelmaihollani todella hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi vankkumaton luonnonkosmetiikan kannattaja! Omat suosikkini ovat seuraavat:

 

-Shampoona käytän vaihtelevasti OleHyvän karpalo-inkivääri-rooibosia, Frantsilan nokkos-yrttiä ja Santen Lavaa.

-Kasvot puhdistan Madaran mahtavalla puhdistusvaahdolla.

-Deodoranttina myös miellyttävän tuoksuinen ja hyvin pitävä Madara.

-Käsipesu ja suihkusaippua OleHyvää.

-Kaikkeen rasvaukseen käytän tarvittaessa Viihreän kosmetiikan Shea-oliivivoita.

-Huulirasvana ihana Kesäniityn huulivoide ja Vihreän kosmetiikan mangoinen huulivoi.

-Meikkiä en juurikaan käytä, mutta silloin tällöin teen meikkipohjan LilyLolon mineraalimeikeillä.

 

-Koti/asiat/vaatteet puhdistuu Ecoverin, OleHyvän ja Mummin siivousaineilla, Ecoverin käsitiskiaineella sekä pesupähkinöillä ja sappisaippualla.

 

Hakusessa tällä hetkellä hyvä käsivoide! Suosituksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella kiinnostaa luonnonaineet kaikenlaisessa menossa, kosmetiikkana ja kodin puhdistukseen. Ei vaan viitsi heittää avattuja muita puteleita roskiin, joten pitää odotella aina, että ne tyhjenee ennenkuin voi kokeilla jotain uutta...

 

Hyvää shampoota olen minäkin etsinyt ja täältä sai paljon hyviä vinkkejä. Kiitos. Hoitoaineena on Frantsilan hoitoaine, joka toimii ja samalla saa aidon ja ihanan aromaterapeuttisen suihkukokemuksen lipsrsealed.gif Kasvojen puhdistukseen mulla on Madaraa ja olen tykännyt, vaikka se tuntuukin todella maitomaiselta, joten mietityttää sen puhdistavuus. Hyvässä kunnossa iho kuitenkin on, liekö aineen ansiota vai muuten vaan... Suihkugeelinä ollaan kokeiltu Ole Hyvän erilaisia versioita, mutta ne eivät tunnu oikeasti pesevän ihoa, hiki saattaa haista suihkussakäynnin jälkeenkin. Seuraavaksi aion kokeilla Madaran dödöä, sitä mulle kehuttiin. Olen tosin hyvin haasteellinen hikoilemisen kanssa, mulla ei mitkään kaupan tökötit ole toimineet, apteekista Vichya käytän tällä hetkellä ja se toimii useimmiten, ei aina. Kivideodoranttikin mulla on kaapissa, mutta musta ei vaan ole valtavien hikilänttien kantajaksi, vaikka kuinka luomuna haluaisinkin olla. Olenkohan mä jotenkin hankala tapaus? :D Perusvoiteena on apteekin tavaraa, mutta ajoittain käytän myös manteliöljyä.

 

Kodin puhdistukseen mulla toistaiseksi on markettitavaraa ollut, kun niitä aineita menee niin vähän, että ei ole pahemmin ollut tilaisuutta kokeilla uutta. Käsitiskiaineena on Ecover. Saman sarjan konetiskiainetta sekä Attituden ainetta olen kokeillut, mutta ainakin meidän koneessa niistä jää valitettavasti jotain valkoista töhnää astioihin. Ei kiva. Siispä viimeksi taivuin ja ostin Fairya. Nyt on astiat taas puhtaat ja kirkkaat tullessaan koneesta. Sama tiukka yritys oli pesupähkinöiden kanssa. Käytettiin niitä pari vuotta, kunnes pyykki yksinkertaisesti alkoi haista vaan pahalta puhtaanakin. Kokeilin kaikki kikat (koneen kunnollinen pesu, sooda, sitruuna, sitruunahappo, etikka...), mutta ilman tulosta. Ostin Allergoa ja nyt on taas pyykki puhdasta ja tuoksuukin puhtaalta. En aio palata pähkinöihin enää. Kunhan nuo muut peruspesuaineet loppuvat, aion kokeilla ihan perusjuttuja, eli sitruunaa, soodaa ja etikkaa siivoukseen :) Katsotaan mitä niillä saadaan aikaiseksi.

 

Vaikka luonnonmukaisuus ajatuksena on todella tärkeä ja hieno, täytyy mun valitettavasti niitä joiltain osin myös kritisoida, jos ne vaan ei toimi. Valitettavaa. Mutta onneksi osa pelittää hienosti! Meikeissä varsinkin suosisin luomua, mutta kun en meikkaa ollenkaan, niin ei ole niitäkään tarvinnut kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliiviöljy on hyvä silmämeikinpoistaja! Sopii myös suolan tai kahvinpurujen kanssa kuorintavoiteeksi. Käytän sitä myös ihan kosteusvoiteena. Myös kylmäpuristettu kookosöljy on ihana vartalovoide :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provida-sarjaan en ole koskaan pettynyt. Dr Hauschkalta on joitain hyviä tuotteita osunut kohdalla, ja toisaalta sellaisiakin, joita ei ole voinut toista kertaa iholla laittaa. Ja marketista saa hunajaa, merisuolaa ja muuta ihan käyttökelpoista "kosmetiikkaa", vaikkei sitä kosmetiikkana myydäkään :>

 

Pahimmat virheostokset omalla kohdalla ovat olleet mehiläisvahatuotteet, jotka eivät omalle iholle mitenkään sovellu. Ja mehiläisvahatuotteita on yllättävän paljon. En siis suosittele niitä muillekaan, joskin poikkeuksen tekee pihka-terva -salva ja muut pienet täsmävoiteet, joiden tarkoitus on esim. pehmittää kynsinauhoja tai lievittää hyttystenpistoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä vinkkejä, kiitos! Itsellä käytössä osin aivan tavallista kosmetiikkaa, mutta osittain ekompaa. Weledan manteliöljy on tosi hyvä kasvoille, mutta en edelleenkään ole ihan tottunut siihen öljyiseen oloon, joka jää joksikin aikaa sen levittämisen jälkeen... :) Myös porkkanaöljystä kasvojeni iho tykkää, merkkiä en nyt muista mutta Sokokselta joskus ostin. Siinä vain on se miinus, että on aika värjääväistä. Pyykinpesussa käytetään Lummetta, konetiskissä MiniRiskiä (ei liene ihan ekoa, mutta joutsenmerkki on), käsitiskissä Ecoveria ja yleispuhdistuksessa Methodia (joka on aika hajustettua, hyvä hedelmäinen tuoksu kyllä, en tiedä onko sarjassa myös hajusteettomia?)

 

Itseä kiinnostaisi kokeilla ekoshampoita, kun päänahka on hieman haasteellinen - kuivuu, kutiaa ajoittain ja hilseilee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on ollut We love planet -merkin deodorantti"voide". Monissa luonnonkosmetiikkadödöissä on mukana alkoholia, mikä ensinnäkin kuivattaa mutta myös haisee kamalalta. 

 

Omassa käytössä:

-  Urtekram shampoo ja hoitoaine (hoitoainetta käytän myös sheivaukseen)

- Flow kosmetiikka sarjan palasaippua kasvojen ja vartalon puhdistukseen

- Flow kosmetiikka puhdas sheavoi ihon rasvaukseen talviaikana

- We love planet deodorantti 

- Sante hammastahna

- kookosöljy liukuvoiteena

 

Mitään meikkejä en käytä :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now