TIME

Parvorokko

50 posts in this topic

sorry, mä sählään täällä, kun en ole tälle palstalle sen jälkeen, kun naikkareista erotettiin, kirjoitellut...

 

tuosta parvosta. meillä sanottiin esikoisen päiväkodissa viime viikolla, että kerhoryhmässä on yksi parvoepäily mutta päiväkodin puolella ei ole huomattu yhtään. olen raskausviikolla 19+ tällä hetkellä.

soitin neuvolaan ja kysyin miten suhtuadutaan. terkkari kirjoitti saman tien lähetteen labraan ja sanoi, että pitää mennä heti. minäpä menin. perjantaina tuli tulos: akuutti infektio (esikoinen siis on oireeton -nähdäkseni), verinäyte lisäviljelyihin sen selvittämiseksi, olenko sairastanut aiemmin vai onko tämä kohtaaminen viruksen kanssa ensimmäinen kerta. tuloksen piti tulla oletettavasti maanantaina. eipä tullut, ei tiistaina, eikä vielä tänäänkään..

tässä siis mietitään, että onko tämä tulosten viipyminen hyvä vai huono asia.

 

mutta, pointtina siis se, että käytäntöjä tuonne verikokeeseen pääsemisen kanssa näyttää olevan yhtä paljon kuin on neuvolatätejä. jos asia huoletuttaa, minusta pitää olla oikeus vaatia verikoetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistankohan nyt väärin, mutta ihan kuin parvo olisi ollut erityisäitiysvapaaseen oikeuttavien riskitautien listalla. Neuvoloissa ovat muuten usein pihalla työn aiheuttamien riskien suhteen. Jopa lääkäreiltä saattaa saada aivan väärää tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Minulta löytyi nyt testeistä akuutti parvoinfektio ja olen llähinnä paniikissa kuinka tässä käy...:girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas onko kellään lisättävää?

 

Huomenna verikokeisiin. Esikoisella parvorokko ja nyt odotellaan kenellä seuraavaksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä just olen käynyt kaksi kertaa labroissa, ekan kerran siis että testattiin onko vasta-aineita (olenko sairastanut aiemmin) ja että onko infektio mahdollisesti nyt päällä. Kumpikin negatiivinen, eli vasta-aineita ei löytynyt, muttei infektiotakaan. Niinpä uusiksi labraan parin viikon päästä, ja nyt oottelen tuloksia, että onko infektiota. Labran nainen sanoi, että oli itse kanssa just ollu testeissä (myös raskaana) ja hänelle äitiyspolin lääkäri oli sanonut, että parvo tarttuu aika huonosti, ja vaikka äiti sairastaisi parvon, niin on tosi harvinaista, että tarttuu sikiöön (tämä lääkäri oli ollut yli 20vuotta alalla ja tiesi 2tapausta). Eli ilmeisesti aika huoletta saa kuitenkin olla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin myös labrassa. Sukulaislapsella oli epäily ja meillä hoidossa. Ei ollut vasta-aineita, mutta ei infektiotakaan. Myöskään tällä lapsella ei sitä sitten ollut. Säikäytti silti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen.. Epäilen kuopuksella parvoa, oireet täsmäävät. Itse olen rv 16, enkä tiedä sairastaneeni parvoa.

Tänään sattui olemaan nla ja kun mainitsin epäilystä täti laittoi lähetteen labraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli ensin parvorokko ja heti perään kuopuksella, esikoisen näpyt tulivat reilu viikko sitten. Kävin heti verikokeissa. En ole sairastanut rokkoa. Nyt sitten on itselläni kuumetta ja kurkku kipeä kolmatta päivää, näppyjä en ole vielä huomannut. Näinköhän tästä tuli sitten itsellekin tartunta :(. Edellinen odotus päättyi keskenmenoon muutama kuukausi sitten viikolla 9, nyt viikkoja on kasassa 15. En halua uskoa todeksi, että tässä voisi vielä mennä odotus kesken jonkun rokon takia! On se niin väärin. Huoli on kova!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ itse odottelen edelleen vasta-ainetuloksia, kahdella lapsella ja miehellä oli juuri parvo.

Eräälle raskaana olevalle parvon sairastaneelle oli lääkäri todennut että riskit/haitat sikiölle rokon seurauksena ovat nykypäivänä hyvin vähäiset :) tsempit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei... olisi parempi jos ei tietäisi kaikkea, mitä pelätä. Työskentelen koulussa, joten kaikki taudit ovat pisaratartuntaetäisyydellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaas tätä ketjua.

 

Esikoisella todettiin parvorokko ja itellä menossa rv 32+. Tarvii huomenna soitella neuvolaan. Ilmeisesti kuitenkin näin loppuvaiheessa ei ole enää riskiä vauvalle. Parempi kuitenkin varmistaa asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parvorokko aiheuttaa sikiöön tarttuessaan verisolujen hajoamista ja anemiaa. Itse pääsin neuvolan kautta rv 16 testeihin, kun oli altistus naapurin lasten kautta. Parvorokko tarttuu ennen oireita. Minulta löytyi onneksi vanhat vasta-aineet, tuloksia piti odottaa viikko. Omat lapset sairastuivat testituloksen saamisen jälkeen (viikko).

 

Juttelin asiasta myöhemmin lääkärin kanssa, joka oli hoitanut parvoäitejä. Eli infektio on tärkeää löytää mahdollisimman varhain! Heti siis testeihin, jos altistus. Testi uusitaan kaksi kertaa, jos vasta-aineita ei löydy ensimmäisellä kerralla. Jos äiti sairastuu sikiötä seurataan viikon välein ultralla 10 vkon ajan. Rv 20 jälkeen tartunta ei ole enää kovin vaarallinen. Sikiö pystytään pelastamaan verensiirroilla useimmiten, kunhan tartunta löydetään. Parvorokko ei aiheuta sikiövaurioita tms. Rokko voi olla täysin oireeton eli verikoe on välttämätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä.

 

Onko kenelläkään kokemusta erityisäitiysvapaan anomisesta parvorokon takia? Olen töissä päiväkodissa ja siellä yksi parvorokko tapaus, itse en sitä ole sairastanut. Itsellä anomus meneillään vaikkakin työnantaja torppasi sen kättelyssä. Työterveyshuolto+neuvolan terkka oli sitä mieltä että töihin ei kannata mennä.

 

On niiiiiin turtunut olo kun  työnantaja sanoi että en tule saamaan vapaata koska on niin kova työntekijäpula. Mut voisi siirtää muuhun päiväkotiin, mutta onko se sitten ok että mua pallotellaan päiväkodista toiseen aina kun parvorokkoa esiintyy?

 

Argh, tekisi mieli hakata päätä seinään :dash2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös päiväkodissa töissä. 2000-luvun alussa oli vielä käytäntö, että työntekijä siirrettiin toiseen päiväkotiin. Nykyään käytäntö on ainakin tietyissä kunnissa, että sairaslomaa.

Mun ryhmässä oli parvotapaus tämän raskauden alkuvaiheessa, menin verikokeeseen ja olin viikon sairaslomalla kun odottelin tuloksia. Multa löytyi vasta-aineet, joten takaisin töihin. Mikäli vasta-aineita ei olisi ollut, sairaslomaa olisi jatkettu raskausviikolle 20 saakka ja sen jälkeen takaisin töihin. 

 

Sulta siis ei löytynyt vasta-aineita?

Edited by sts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo eli siis vasta-aineita ei ole. Viimmesimmän verikokeen tulos tulee ensi keskiviikkona. Nyt kun olen ollut flunssan takia sairaslomalla, en töissä ole ollut tuon parvorokkotapauksen jälkeen. Ensi viikolla pitäisi töihin sitten mennä.

 

Eli lääkärit vois kirjoittaa sairaslomaa parvorokon takia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin ainakin meidän kunnassa toimittiin. Ohjeistus käsittääkseni on vielä varsin uusi. Ja sairasloma olisi siis rv 20 saakka. Sen jälkeen riski on niin paljon pienempi että töihin voi palata. Näin toimittiin mun työkaverin kohdalla, jolla ei ollut vasta-aineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, ehkä en siis vielä menetäkkään toivoa. Hirveä stressi ollut että töihin pitää palata vaikka viikkoja on vielä vähän, 14+3. Kiitos sts tästä, toivottavasti mun kohdalla oltaisiin myötämielisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään sain verikokeiden tulokset ja niistä selvisi, että olen sairastanut parvorokon lähiaikoina. Rv 14+5 tällä hetkellä.  Verikokeiden otosta jo kolme viikkoa. Mitään syytä epäillä parvotartuntaa ei ollut, joten en edes soittanut kokeiden tuloksista. Itsellä ei ole ollut mitään oireita ja lapsillakin korkeintaan nuhaa.Tänään vasta neuvolassa tulokset selvisivät. Onneksi oli lääkärineuvola juuri tänään vuorossa, niin lääkäri ultrasi ja vauvalla ei näkynyt mitään turvotusta tai muuta anemiaan viittaavaa. Nyt tulee sitten kutsu äitiyspolille ultraseurantaan. Jotenkin en osaa hirveästi asiaa stressata. Luulis, että olisi jo mennyt kesken, jos meinaa. Ja kun mitään turvotustakaan ei näkynyt. Toivottavasti tämä on nyt ihan vaaratonta ja saan pian huokaista helpotuksesta. Hullua tässä on se, että työskentelin ennen esikoista 5 vuotta päiväkodissa ja silloin ei ole tartuntaa tullut. Nyt sitten kolmannessa raskaudessa vasta ja juuri alkuvaiheessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoisella parvorokkoepäily. Kävin antamassa verinäytteen, josta katsotaan löytyykö parvon vasta-aineita ja jos löytyy, niin tuoreita vai vanhoja. Keskiviikkona odottelen tuloksia. Rv 18+6 meneillään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoisella parvorokkoepäily. Kävin antamassa verinäytteen, josta katsotaan löytyykö parvon vasta-aineita ja jos löytyy, niin tuoreita vai vanhoja. Keskiviikkona odottelen tuloksia. Rv 18+6 meneillään.

 

Tulokset tulivat ja multa löytyi vanhoja vasta-aineita eli olen sairastanut parvon joskus aikaisemmin, todennäköisesti lapsena. Raskauden kannalta ei siis enää huolta ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään sain verikokeiden tulokset ja niistä selvisi, että olen sairastanut parvorokon lähiaikoina. Rv 14+5 tällä hetkellä.  Verikokeiden otosta jo kolme viikkoa. Mitään syytä epäillä parvotartuntaa ei ollut, joten en edes soittanut kokeiden tuloksista. Itsellä ei ole ollut mitään oireita ja lapsillakin korkeintaan nuhaa.Tänään vasta neuvolassa tulokset selvisivät. Onneksi oli lääkärineuvola juuri tänään vuorossa, niin lääkäri ultrasi ja vauvalla ei näkynyt mitään turvotusta tai muuta anemiaan viittaavaa. Nyt tulee sitten kutsu äitiyspolille ultraseurantaan. Jotenkin en osaa hirveästi asiaa stressata. Luulis, että olisi jo mennyt kesken, jos meinaa. Ja kun mitään turvotustakaan ei näkynyt. Toivottavasti tämä on nyt ihan vaaratonta ja saan pian huokaista helpotuksesta. Hullua tässä on se, että työskentelin ennen esikoista 5 vuotta päiväkodissa ja silloin ei ole tartuntaa tullut. Nyt sitten kolmannessa raskaudessa vasta ja juuri alkuvaiheessa...

 

Väliaikatietoja. Nyt rv 17. Olen käynyt nyt pari kertaa äitiyspolilla kontrollissa ja kaikki ollut vauvalla tähän mennessä hyvin. Kasvaa hyvin, ei näy turvotuksia eikä muutakaan ihmeellistä.  :)  Näitä kontrollikäyntejä on nyt sitten viikon, parin välein aina rv 24 saakka. Luottavaisin mielin olen ja uskallan nauttia raskaudesta. Istukka mulla on etuseinämässä, joten liikkeitä olen tuntenut vasta ihan pari kertaa tuolta vatsan sivulta. Liikkeiden päivittäinen tunteminen auttaisi kyllä vielä paremmin luottamaan siihen, että vauvalla on kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivittelen tänne nyt vielä viimeiset tiedot. Olen nyt käynyt tuolta rv 15 lähtien lähes joka viikkon äitiyspolilla kontrollissa ja tänään, rv 25+1 oli viimeinen ultra siellä. Kaikki on ollut joka kerralla hyvin, vauvalla ei merkkiä anemiasta tai mistään muustakaan poikkeavasta. Tietämättäni sairastamastani parvorokosta siis selvittiin pelkällä säikähdyksellä! :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now