TIME

Parvorokko

50 posts in this topic

Torstaina sain tietää, että töissä yhdellä muksulla on tämä rokko.

 

Parvorokko on lievä lastensairaus, jonka voi saada vain kerran elämässään. Parvorokko voi aiheuttaa keskenmenoja. Jos parvorokkoepidemiaa on liikkeellä, riskiryhmään kuuluvien, raskaana olevien on hyvä pysytellä poissa työpaikalta.

 

Viides lastentautiVirustartuntana leviävä parvorokko tunnetaan myös nimellä "pikkurokko" ja "viides lastentauti". Erityisesti kouluikäiset lapset ovat alttiita parvorokkotartunnalle. Noin joka kolmas vuosi lopputalvesta ja keväällä parvorokkoa esiintyy epidemiana.

 

Lapset sairastavat parvorokon lievänä. Lähes puolessa tapauksista sairautta ei havaita lainkaan. Joillakin lapsilla on kuumetta ja punaista ihottumaa molemmilla poskilla. Ihottuma muistuttaa läimäytyksen iholle jättämiä läiskiä. Jotkut lapset ovat huonovointisia, joka paikkaa särkee, ja vartalossa on vaaleaa ihottumaa. Sairauteen ei ole olemassa erityistä hoitokeinoa, vaan se paranee itsestään.

 

Jos raskaana oleva sairastuu parvorokkoon, on olemassa keskenmenon riski. Jos parvorokkoa on liikkeellä, raskaana olevien on siis oltava erityisen tarkkaavaisia. Kaksi kolmesta naisesta on jo sairastanut parvorokon lapsena. Koska parvorokkoon voi sairastua vain kerran, ei keskenmenon vaaraa useimmissa tapauksissa ole. Ongelmana on, että vain harvat tietävät varmuudella, ovatko he jo sairastaneet parvorokon. Tämä voidaan onneksi selvittää verikokeella. Ne raskaana olevat, jotka työskentelevät lasten parissa (peruskoulunopettajat, lastentarhanopettajat jne.) sekä ne, joilla on kouluikäisiä lapsia, ovat erityisen alttiita tartunnalle ja kuuluvat siis riskiryhmään.

www.sairaslapsi.com

 

Tiettävästi en ole tautia sairastanut. Nyt sitten olen käynyt verikokeessa ja viikon verran saan jännätä tuloksia. Tää on inha tauti, kun voi aikuisella olla täysin oireeton. Lapsellakin saattaa itää 1-2 viikkoa ja kun näppylät ilmestyy, niin ei enää tartu. Joten itämisaikana on hiukan vaikea vältellä siis tautia.

Minä ja muutama muu raskaana oleva töissäni ollaan nyt sitten karanteenissa, kunnes verikokeen tulos tulee. Mä niin toivon, että olisin taudin joskus sairastanut. Ja jos tyttölapsen vielä joskus saan, niin toivon että sairastaa tän taudin, niin ei tarvii sitten jännätä odotusaikanaan!

 

Onkos täällä kohtalotovereita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääseekö tohon verikokeeseen, jos pyytää, vaikkei työpaikalla olisikaan sitä esiintynyt? Mähän olen opettaja, enkä tiedä, onko meidän koulussa sitä liikkeellä. Ei meillä yleensä ilmoiteta mistään taudeista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mua kanssa kiinnostais tuo. Olen syksyllä menossa opetusharjoitteluun ja toivottavasti olen silloin myös raskaana...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pääseekö tohon verikokeeseen, jos pyytää, vaikkei työpaikalla olisikaan sitä esiintynyt? Mähän olen opettaja, enkä tiedä, onko meidän koulussa sitä liikkeellä. Ei meillä yleensä ilmoiteta mistään taudeista...

 

Itsekin opettaja ja kysyin tuota neuvolassa. Olivat sitä mieltä että ei ole syytä tarkistaa verikokeella. Täytyy kyllä sanoa, että vastaus ihmetyttää, mutta sen mukaan mentiin, eikä verikoetta ole otettu... :unsure: Luulen, että seuraavan raskauden (jos sellaista tulee) aikaan vaadin tuon testin. Kaveri (myös opettaja) joutui raskausaikanaan verensiirtoihin sun muihin kun parvon sai. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyysin neuvolassa että pääsisin testiin siksi että olen töissä paljon lasten kanssa tekemisissä. Lapset tulee ja menee siis päivittäin, eikä mulla ole mitään mahista saada tietää sairastuuko se eilen mun sylissä kiehnännyt pikkuinen tänään rokkoon.

 

Multa otettiin se testi ihan mukisematta vaikka mitään erityistä epäilyä ei ollut ja kävi ilmi etten ole sairastanut parvorokkoa koskaan. Sanoivat teratologisesta - ainakin muistaakseni - että rv 28 jälkeen parvorokosta ei olisi enään sikiölle vaaraa. Tarkasta viikkomäärästä en kyllä mene vannomaan, muisti tuntuu vähän hataralta tänä aamuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko sen jälkeen kun olin tehnyt raskaustestin, töissä tuli ilmi, että yhdellä päiväkotilapsella oli ollut parvorokko. Jouduin sitten ilmoittamaan asiasta esimiehelle, joka ohjasi käymään työterveyshuollossa. Multa otettiin verikoe ja olin 3 päivää toisessa ryhmässä (toisessa rakennuksessa). Verikoetulos tuli yllättävän nopeasti, vaikka sanoivat että siihen menee 10 päivää. Olin sairastanut parvorokon joskus aikaisemmin, joten siirryin takaisin omaan ryhmään. En tiennyt että olin sairastanut parvorokon, eikä myöskään äitini tiennyt että olisin sen joskus sairastanut. Sen tosiaan on voinut sairastaa oireettomasti tai tavallisen kuumeen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tosiaan tiedä, että pääseekö verikokeeseen ilman mitään epäilyä tartunnasta. Tulikin mieleeni, että miksei tätä vasta-aineverikoetta voida ottaa siinä samassa kuin HIV ja hepatiitti otetaan? :huh:

 

Ärsyttävintä ehkä on, että jos nyt selviää, etten ole tautia sairastanut, muttei näy vielä, että olen sen nyt saanut, kun se itämisaika on sen 1-2 viikkoa. Eihän sitä kuitenkaan joka viikko voi verikokeessa rampata tarkistaakseen onko tauti nyt tullut. :mellow:

Meillä töissä päädytään ilmeisesti siihen, että kaikista lapsista otetaan verikoe. Näin saadaan selville ne oireettomat tapaukset myös.

 

Mä oon alkanut uskoa siihen että 10 vuodessa, kun oon lasten kanssa työskennellyt, niin ihme on jos parvolta olen välttynyt. Mutta perjantaina ollaan viisaampia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tulikin mieleeni, että miksei tätä vasta-aineverikoetta voida ottaa siinä samassa kuin HIV ja hepatiitti otetaan? :huh:

 

Se kai siinä on, että jokaikinen koe maksaa erikseen ja ihmisille on hankala ruveta sen kymmenen sortin coktailia tekemään, joten perussetillä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se kai siinä on, että jokaikinen koe maksaa erikseen ja ihmisille on hankala ruveta sen kymmenen sortin coktailia tekemään, joten perussetillä mennään.

Niinpä, sillä silloinhan pitäisi testata myös muut rokot, tokso ja vaikka mitä muuta.

 

Meidän lapset sairastivat parvorokon mun raskausaikana, mutta verikokeesta selvisi, että olen sen itsekin joskus sairastanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aion kuitenkin vastaisuudessa tätä verikoetta neuvolasta pyytää, jos tilanne on se, että raskaanaollessani joudun lasten kanssa tekemisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se kai siinä on, että jokaikinen koe maksaa erikseen ja ihmisille on hankala ruveta sen kymmenen sortin coktailia tekemään, joten perussetillä mennään.

Mutta sitten en ymmärrä sitä, että mulle sanottiin, että multa on ihan pakko ottaa noi HIV ja hepatiitti -kokeet uudestaan neuvolassa, vaikka ne oli just otettu (n. 3kk aikaisemmin) Naistenklinikalla lapsettomuushoitojen takia. Se on mun mielestä rahan tuhlausta. Mieluummin olisin ottanut sellaiset kokeet, joista olisi ollut mulle hyötyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta sitten en ymmärrä sitä, että mulle sanottiin, että multa on ihan pakko ottaa noi HIV ja hepatiitti -kokeet uudestaan neuvolassa, vaikka ne oli just otettu (n. 3kk aikaisemmin) Naistenklinikalla lapsettomuushoitojen takia. Se on mun mielestä rahan tuhlausta. Mieluummin olisin ottanut sellaiset kokeet, joista olisi ollut mulle hyötyä...

 

Näin kävi mullekin. Multa on nyt vuoden aikana 3 kertaa testattu hepatiitti ja HIV. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juttelin asiasta neuvolassa ja neuvolatäti, juteltuaan lääkärin kanssa, laittoi mulle lähetteen labraan. Meen siis huomenna verikokeeseen. Toivottavasti kaikki on ok ja olen jo sen sairastanut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kävi niin, että mennessäni päiväkotiin opettamaan pientä ryhmää eräs lapsi aloitti tunnin "mulla on parvorokko". Onneksi raskaus oli siinä vaiheessa jo pitkällä, ja poistuin heti tilasta ja neuvottelin päiväkodin muun henkilökunnan kanssa, etten opeta sitä lasta.. Verikokeissa en ymmärtänyt käydä (tyhmä minä), mutta onneksi tosiaan viikkoja oli tuolloin jo se 24. Inhottavinta olisi tuolloin jos salailisi vielä raskautta ja jonkun rokon takia "paljastuisi". Itse aion pyytää kun töihin palaan testausta, niin ei tule vastaan enää epämiellyttäviä tilanteita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenna selviää verikokeen tulokset...

 

Toivottavasti Höpöli saa hyviä uutisia! Hyvä, kun menet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

TIMElle jihuu! <3

 

ehkä kehno tietolähde mutta eilisessä tehiksessä oli 20 viikolla oleva odottaja jolta paljastui parvo. parvo oli tarttunut sikiöönkin ja ne sitten teki jotenkin napanuoran kautta verensiirron...ja lopulta sitten sikiöllä kaikki hyvin...kai se todellisuudessakin vähän sitten noin menisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minultakin otettiin uudestaan veriryhmä ja HIV hepatiitti vaikka oli alle kaksi kuukautta viimeisestä testistä ja veriryhmä nyt harvemmin muutu. Sitten luin tieteellisen kustannus hyötysuhde tutkimuksen minkä mukaan toksoa kannattaisi seuloa jokaisessa trimesterissä. Mielestäni samalla kun HIV ja hepatiitti tutkitaan voitaisiin samalla tutkia vesi- ja parvorokon vasta-aineita niin ei tulisi turhaan stresssiä ja huolia niin kun TIME:lle nyt tuli....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva, että TIMEllä oli hyvät tulokset :)

 

Äiti just sanoi tänään, että hyvä, kun ei aikaisemmin ollu kuullu parvorokosta, niin nyt siitä oli Teho-osastossakin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitten luin tieteellisen kustannus hyötysuhde tutkimuksen minkä mukaan toksoa kannattaisi seuloa jokaisessa trimesterissä.

 

Minäkin olen vähän sillä linjalla, että on mielenrauhan kannalta hyvä pyytä toksotesti. Siitä en sitten tiedä, että montako kertaa raskauden aikana, mutta tietääpähän ainakin olla vähän varovaisempi, jos vasta-ainetta ei löydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli iho-oireita/ihottumaa, ja testattiin tuo parvo. Ei ollut sitä enkä ole sitä ikinä sairastanutkaan, joten täytyy yrittää välttää sen saamista tässä loppuraskaudessa ja mahdollisissa tulevissa raskauksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin tänään asiaa neuvolasta ja terkkari oli sitä mieltä, että ei kannata testata kuin sitten vasta, jos ensi syksyn harjoittelussa ilmenee parvoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen töissä päiväkodissa ja neuvolasta sanottiin, että vasta-aineet testataan vasta, jos töissä ilmenee ko. tautia. No näin kävi eli yhdellä lapsella oli selvät parvorokon oireet. No siitä sitten verikokeisiin seuraavana päivänä, mutta jatkoin edelleen samassa ryhmässä töitä työterveyslääkärin ja neuvolan suosituksesta (en suostunut uskomaan ensimmäistä tahoa vaan varmistin vielä toisesta). Kokeesta selvisi, etten ollut sairastanut parvoa. Ja ainut toimenpide joka tästä seurasi oli se, että koe otettiin uudelleen 2 viikon kuluttua... Ja lapsi oli yhden päivän pois hoidosta, kun ei hänen yleisvoinnissaan ollut sen suurempaa vikaa... Ei onneksi tullut mitään suurempaa epidemiaa, mutta ihmetelen vaan, ettei johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Raskausviikkoja mulla oli tuolloin onneksi kertynyt jo reilut 20, tarkkaan en muista, mutta riskit kuitenkin melko pienet... En tiedä, jos olisi ollut kyse alkuraskaudesta, miten olisi toimittu. Itse olisin jäänyt vaikka palkattomalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torstaina sain tietää, että töissä yhdellä muksulla on tämä rokko.

 

Parvorokko on lievä lastensairaus, jonka voi saada vain kerran elämässään. Parvorokko voi aiheuttaa keskenmenoja. Jos parvorokkoepidemiaa on liikkeellä, riskiryhmään kuuluvien, raskaana olevien on hyvä pysytellä poissa työpaikalta.

 

Viides lastentautiVirustartuntana leviävä parvorokko tunnetaan myös nimellä "pikkurokko" ja "viides lastentauti". Erityisesti kouluikäiset lapset ovat alttiita parvorokkotartunnalle. Noin joka kolmas vuosi lopputalvesta ja keväällä parvorokkoa esiintyy epidemiana.

 

Lapset sairastavat parvorokon lievänä. Lähes puolessa tapauksista sairautta ei havaita lainkaan. Joillakin lapsilla on kuumetta ja punaista ihottumaa molemmilla poskilla. Ihottuma muistuttaa läimäytyksen iholle jättämiä läiskiä. Jotkut lapset ovat huonovointisia, joka paikkaa särkee, ja vartalossa on vaaleaa ihottumaa. Sairauteen ei ole olemassa erityistä hoitokeinoa, vaan se paranee itsestään.

 

Jos raskaana oleva sairastuu parvorokkoon, on olemassa keskenmenon riski. Jos parvorokkoa on liikkeellä, raskaana olevien on siis oltava erityisen tarkkaavaisia. Kaksi kolmesta naisesta on jo sairastanut parvorokon lapsena. Koska parvorokkoon voi sairastua vain kerran, ei keskenmenon vaaraa useimmissa tapauksissa ole. Ongelmana on, että vain harvat tietävät varmuudella, ovatko he jo sairastaneet parvorokon. Tämä voidaan onneksi selvittää verikokeella. Ne raskaana olevat, jotka työskentelevät lasten parissa (peruskoulunopettajat, lastentarhanopettajat jne.) sekä ne, joilla on kouluikäisiä lapsia, ovat erityisen alttiita tartunnalle ja kuuluvat siis riskiryhmään.

www.sairaslapsi.com

 

Tiettävästi en ole tautia sairastanut. Nyt sitten olen käynyt verikokeessa ja viikon verran saan jännätä tuloksia. Tää on inha tauti, kun voi aikuisella olla täysin oireeton. Lapsellakin saattaa itää 1-2 viikkoa ja kun näppylät ilmestyy, niin ei enää tartu. Joten itämisaikana on hiukan vaikea vältellä siis tautia.

Minä ja muutama muu raskaana oleva töissäni ollaan nyt sitten karanteenissa, kunnes verikokeen tulos tulee. Mä niin toivon, että olisin taudin joskus sairastanut. Ja jos tyttölapsen vielä joskus saan, niin toivon että sairastaa tän taudin, niin ei tarvii sitten jännätä odotusaikanaan!

 

Onkos täällä kohtalotovereita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now