Sign in to follow this  
Followers 0
toiveikass

raskaus ja työkkäri?

12 posts in this topic

Hei!

 

Tämä menee vähän asian vierestä, mutta kysyisin kokeneemmilta ja samassa tilanteessa olevilta sellaista asiaa,että olen raskaana ja en ole vakiotöissä vaan aina ollut määräaikaisessa ja nyt taas työttömänä ja joudun aika ajoin ilmoittautumaan työkkäriin tilanteestani, joten asia jota mietin nyt on se, että miten pitää menetellä raskaudestani? Esim milloin työkkäriin pitää ilmoittaa, että on raskaana ja ettei, vain saa karenssia tai muuta? Samoin, kun hain ennen tietoa raskaudestani kouluun ja se alkaisi elokuussa ja laskettuunaikaan olisi sitten enää 4kk, niin olisiko silloin fiksua edes aloittaa koulua, kun kuitenkin pian olisi sitten äitiysloma? Miten toimisitte tai olette toimineet tämmöisessä tilanteessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaus ei ainakaan aiheuta karenssia. Toki työnhakua se vaikeuttaa, kun eipä ihmiset ole valmiita ottamaan raskaana olevaa kovin helposti töihin. Itse jäin työttömäksi maaliskuussa ja laskettu aika on heinäkuussa taloudellisista ja tuotannollisista syistä ja ihan sain rahat niinkuin pitikin ilman mitään karensseja.

 

Ja jos koulupaikan saa niin sinne kannattaa sanoa raskaudesta ja viivyttää opintojen alkua sen takia. Toki tossakin vaiheessa ehtii jo suorittaa kursseja loppuun ennen kun jää äitiyslomalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei raskaus aiheuta karenssia, mutta fiksua olisi oma-aloitteisesti kuitenkin ilmoittaa asiasta siinä vaiheessa viimeistään, kun raskaus alkaa vaikuttaa työntekoon (siis jos haet töitä vaikka laboranttina tai röntgenhoitajana). En tiedä kuinka pitkälle raskaus on syy kieltäytyä tarjotusta työstä, jos ei ole aikaisemmin ilmoittanut että on raskaana ja tietyt työt ei siksi onnistu.

 

 

Rautis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös tilanne, että määräaikainen työ loppuu 31.5. ja äitiysloma alkaa vasta 19.9. Aion siis ilmoittautua työkkäriin heti 1.6. ja kerron kyllä rehellisesti raskaudesta ja muutenkin koko tilanteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaus ei ole syy kieltäytyä töistä vaan täytyy hakea sellaista työtä jota pystyy tekemään. Ja se on sitten ihan työnantajan harkinnassa palkkaako vaiko ei (jos siis työtä tarjotaan), mutta kieltäytyä ei sen perusteella voi. Muutoin kyllä karenssia voi tulla ihan siinä missä muillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla määräaikainen sopimus loppuu, kun äitiysloma on jo alkanut ja siis JOS ehdin, voinkohan ilmottautua työkkäriin vielä ennen synnytystä (sopimus loppuu 31.6. ja LA 3.7.)? Tämä olisi siis sen vuoksi, että kuulemma saisi paremmat rahat työkkäristä ä.loman jälkeen jos jää lasten kanssa kotiin, kun että sais vain kotihoidon tukea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ymmärrä, miksi pitäisi äitiysloman aikana ilmottautua työnhakijaksi. Työttömyyskorvausta ei siltä aikaa tietenkään saa, ja jos haluaa, voi työttömäksi ilmottautua sitten kun äitiysloma päättyy. Ansiosidonnaistakin voi saada jos täyttää työssäoloehdon, sillä äitiysloma (ja alle 3-vuotiaan lapsen hoito sen jälkeenkin) pidentää tarkastelujaksoa. Peruspäiväraha (Kelan maksama, jos ei kuulu liittoon) taas voi olla jopa pienempi kuin kotihoidon tuki, mutta se riippuu kuntalisästä ja mahdollisesta hoitolisästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työttymyyskorvauksista yms. muista työkkärin asioista olen kyllä täysin pihalla,koska en ole asiakkaana siis ennen ollut ja juurikin sitä rahallista puolta ajattelin, koska työkaverini kertoi, että kannattaa ilmottautua ENNEN äippälomaa/synnytystä työttömäksi niin sitten se korvaus lasketaan tän hetkisestä palkasta, ei äitiyspäivärahasta...onpa sekavaa...siksikin juuri kyselen josko täällä joku viisaampi tietäisi... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä äitiysloman aikana ole mitään hyötyä ilmoittautua (eikä kyllä ole otettu asiakkaaksikaan), koska eihän tuolloin ole edes työmarkkinoiden käytettävissä.

Toki ennen äitiysloman alkamista voit ilmoittautua työssäolevaksi työnhakijaksi (ja haku päättyy aina äitiysloman alkamiseen), mutta ei sillä mun mielestä mitään rahallista hyötyä kylläkään ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyn vielä (tietämätön kaikesta näistä työkkärikuvioista taas...), että enhän voi ilmottautua työkkäriin kun mulla on viä sopimusta se kuukausi jäljellä (oon ollut siis 5 vkoo saikulla ja pian alkaa se äitiysloma)...ja jos kerta siitä ei ole rahallista hyötyä (niinkun työkaveri väitti, kun oli oman tyttärensä kohdalla käynyt juuri niin, että sai paremmat rahat työkkäristä kun kotihoidon tuesta), niin en sit varmaan kyllä ilmottaudu ollenkaan edes ä.loman jälkeen, koska töitä kuitenkin saan, sitten kun olen taas valmis töihin palaamaan, eli en missään nimessä työkkärin kautta töitä ede haluaisi...eli taidan vissiin suosilla unohtaa koko työkkärin...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sulo: sun kaveris varmaan sai ansionsidonnaista työkkäristä kun oli äitiysloman jälkeen sinne ilmoittautunut ja onhan se parempi kuin kotidontuki, mutta sillä ei

ole mitään merkitystä että oletko ilmoittautunut sinne jo ennen äitiysloman alkua. Mutta jos työkkäristä haluaa siis ottaa isommat rahat kuin kelasta, niin siinähän

on sitten tosiaan se, että joudut samalla hakemaan töitä ja voit joutua työkkärin "pakottamana" erilaisille kursseille tai jopa työhön jota et välttämättä haluaisi..

Tosin itsehän sitä pystyy jonkin verran vaikuttamaan siihen että millaisen työhakemuksen laittaa, että saatko sitä työtä mitä työkkäri pakottaa hakemaan..

 

Mutta tää on aihe, joka aiheuttaa tunteita muissa ihmisissä. Joidenkin mielestä se on niiiiin väärin jos joku ilmoittautuu työkkäriin ottamaan ansionsidoinnaista

vaikka ei juuri sillä hetkellä halua takaisin töihin. Kun kaikkihan ei tähän pysty, jos on esim. vakituisesta työstä jäänyt lasta hoitamaan kotiin, niin silloinhan he

joutuvat elää sillä pienellä kotihoidontuella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipas paljon vastauksia ja varmasti monia mietityttää. . . Kyllä ajattelin, että työkkäriin ilmoitan hyvissä ajoin asiasta, mutta mulla on sinne aikakin vasta elokuussa, jos en sinne kouluun mene. Kun siis mulla alkais tuo koulu sillo elokuussa, ku tämä on iha uus koulu mihin hain. Ensimmäisen ammatin olen jo lukenu ja tämä olis toine, mut nyt tuntuu vaa tyhmältä aloittaa tuota koulua, ku ei ehtisi kauaa siellä edes oleen.

Eli pitäs vaa sitte ilmoittaa sinne jos pääsen sisään, että nyt on tilanne muuttunu, etten nyt ainakaa alottais sitä koulua nytten.

 

Työkkärissä ne sano, että sitte katsotaan jatkoa jos en sinne kouluun pääse (sillo ei ollu raskaudesta tietoa), mutta pitää sitte kertoa tästä raskaudesta ja vaihtoehtoja, mitä on sitte, kun on raskaana ja mitä tehdä siihe äitiyslomaa asti. Varmaa laittaa johonki niihi työkkärin järjestämii kursseihi, voi sanoa, että iha turhaa koko touhu. Yhdel kurssil olen ollu. Ainoo hyvä puoli oli se, että sain suoritettua alkoholipassin.

Ja jos ei mee nii siit sitte voi katketa tuetgirl_mad.gif

Koska se on hyvi mahdollista, että sinne joutuupi sitte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0