Nadda

Vanhemmat viihteellä

101 posts in this topic

Tähän haluaisin avata keskustelua vanhempien viihteellä käymisestä. :)

 

Mitä ylipäätään ymmärrät tuolla termillä? Onko se armotonta bailaamista vai voiko se olla vain leffareissu tai yhteinen ateria ravintolassa? Liittyykö viihteellä käymiseen alkoholi? Tarvitseeko vanhempien käydä viihteellä ja jos, niin millaisessa seurassa ja missä merkeissä? Käytkö sinä? Entä puolisosi?

 

Minkä ikäisen lapsen vanhemman on hyväksyttävää lähteä viihteelle? Onko se ok, että synnytyslaitokselta lähdetään baariin? Entä onko vanhempi jollain tavalla liiaksi kiinni lapsessaan, jos uskaltautuu ulos vasta sen jälkeen, kun imetyksestä yms. on selvitty?

 

Saako raskaana oleva vanhempi (isä tai äiti ;)) käydä viihteellä? Saako pienen lapsen vanhempi käydä joka viikonloppu viihteellä?

 

Nyt saa puhua siitä, miten teillä asia hoituu ja onko viihteellä käymiselle edes tarvetta sekä kaikesta muusta aiheeseen liittyvästä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä viihteellä käyminen tarkoittaa baarireissua. Harvoin päästään yhdessä käymään, kun mies on kaikki viikonloput töissä. Viikolla taas vois muuten joskus käydä pyörähtämässä yhdessä, mutta lapsenvahtia on aika hankala saada viikolla. Mies siis käy työporukan kanssa silloin kun niillä on jotain saunailtoja tai virkistyspäiviä, noin 2-3 kk välein. Eikä se vedä koskaan mitään lärvejä. Itse käyn normaalisti myös 2-3 kk välein, nyt on tosin ollut pikkasen taukoa. Silloin kun menen, käyn kavereiden kanssa. Iltaan kuuluu juoruilua ja tanssimista. Ja joskus liikaa viinaksia :unsure: . (ehkä kerran vuodessa).

 

Jokainen saa puolestani päättää ihan itse milloin on sopiva aika lähteä viihteelle. En kylläkään ihan ymmärtäis jos heti laitokselta melkein pitäis päästä baariin, tai joka viikonloppu. Mutta muuten minen ainakaan tuomitse ketään sen takia, että haluaa pitää vapaa-illan välillä! Se voi tulla tosi tarpeeseen... Mää ainakin jaksan paljon paremmin, kun saa välillä nollattua tilannetta käymällä ihmisten ilmoilla. Enkä silti sanois myöskään, että on liikaa kiinni lapsessa, jos ei mene! Eihän kaikki lapsettomatkaan ihmiset käy jatkuvasti baareissa. Toisille riittää kerta vuodessa.

 

Miksei saisi myös raskaana ollessa käydä baarissa? Siis ilman sitä kuningas alkoholia tietty. Itse olen käynyt pariin otteeseen molempia odottaessa...

 

Itselläni olis tarkoitus lähteä eka kerran synnytyksen jälkeen tuossa toukokuun alkupuolella. Poika on silloin reilu 3 kk. Innolla ja kauhulla ootan jo iltaa. Oikein jänskättää lähteä pitkästä aikaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime vuonna käytiin miehen kanssa kerran elokuvissa,2 kertaa teatterissa ja 2 kertaa bändikeikalla...Anoppi varmaan ottas neidin joka viikonloppu jos vaan annettas :D Tänä vuonna ollaan käyty 2 kertaa ulkona :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä viihteellä käymiseen vaikuttaa aika ratkaisevasti se, että isovanhemmat ja muut tukijoukot asuvat kaukana (=eri maassa). Suomessa lomaillessamme (n. 4-5 kertaa vuodessa) käymme joka kerta jossakin; yleensä kavereiden kanssa syömässä tai, jos hyvä tuuri sattuu, juhlissa, jos jollakulla on synttärit, tuparit tms. Tyttö (1,5 v.) on silloin hoidossa isovanhemmillaan. Ekan kerran olimme juhlimassa tytön ollessa vajaa 4 kk ikäinen. Silloin kävimme kavereiden tupareissa, mutta itse poistuin kotiin muiden lähtiessä jatkoille kaupunkiin. Jatkoille lähteminen olisi kiinnostanut, mutta halusin mennä kotiin imettämään. Tällä kaavalla mentiin ehkä noin 9 kk ikään asti, mutta sen jälkeen olemme olleet joitakin kertoja juhlimassa pidemmän kaavan mukaan. Kotona ollessa palkkaamme noin kerran kuussa lapsenvahdin ja käymme miehen kanssa kahdestaan syömässä.

 

Suhde alkoholiin on muuttunut lapsen syntymän myötä. Mikään suurkuluttaja en ollut aiemminkaan, mutta tytön synnyttyä juominen on vähentynyt tosi paljon. Se ei ole ollut mikään tietoinen valinta, vaan on käynyt jotenkin huomaamatta. En sylje lasiin, mutta en osaa vetää "perskännejä". Ehkä sitä on viihteellä ollessakin jotenkin koko ajan tarve olla ns. käytettävissä, ts. välillä tulee tsekattua puhelut kännykästä, yleensä soitankin hoitajille kertaalleen illan aikana jos ei ole mitään kuulunut ja jos jotain hätää tulisi, haluaisin ehdottomasti mennä lapsen luokse. Eri juttu voisi olla, jos lapsi olisi miehen kanssa kotona, mutta useimmiten käymme ulkona yhdessä.

 

Ekan raskauden aikana kävin kertaalleen baarissa tapaamassa kavereita, mutta se oli epämiellyttävää, koska silloin tupakointi baareissa oli vielä voimissaan. Kotibileissä, häissä, synttärijuhlissa ja ravintolaillallisilla käytiin silloin ihan entiseen malliin; ilman alkoholia juhliminen ei ollut ongelma. Nyt olen taas raskaana, ja viihteellä käyminen on jäänyt tosi vähiin. Väsymys ja pahoinvointi ovat varmistaneet sen, että kotonaoleminen voittaa ulos lähtemisen...

 

Saattaisin ihmetellä, jos joku lähtee suoraan synnytyslaitokselta baariin, tai jos lapsi on jatkuvasti esim. koko viikonlopun hoidossa, jotta vanhemmat pääsevät viihteelle. Sen sijaan ymmärrän täysin, että vanhemmilla on silloin tällöin tarve käydä viihteellä ja että lapsella on sen ajan hoitaja. Lehdissä silloin tällöin olevat jutut vanhemman / vanhempien juhliessa yksin kotiin jätetyistä pikkulapsista jaksavat aina järkyttää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käydään viihteellä n. 1-2 kertaa kuussa, tai harvemminkin. Yleensä viihteellä oloon kuuluu alkoholi, välillä enemmän, välillä vähemmän. Yleensä kun jonnekin lähdetään mennään esim. konserttiin tai kavereille iltaa istumaan. Joskus olisi kiva olla ihan vaan kotonakin kaksistaan, ilman että mihinkään tarvitsisi lähteä.

 

Lähdemme risteilylle vappuna, jolloin Emmi jää kahdeksi yöksi yökylään. Itse en koe sitä mitenkään pahana, koska aiemminkin yökyläilyt ovat sujuneet hyvin ilman itkuja. Yökylässä siis on ollut molempien mummojen luona.

 

Osa meidän ystävistä on lapsen tulon jälkeen olleet meihin todella vähän yhteyksissä, joten jos emme välillä lähtisi jonnekin tuulettumaan ja näkemään ihmisiä, olisimme varmaan tulleet jo hulluiksi kotona olemiseen. Jaksaa aina vaan paremmin mukavasti menneen illan jälkeen :)

 

Mikäli käymme mieheni kanssa yhdessä ulkona syömässä, teemme sen yleensä viikonloppuna päiväsaikaan, jolloin lapsi saattaa sen pari tuntia olla mummolassa.

 

Raskausaikana kävin pari kertaa baarissa, mutta tosiaan silloin inhotti se tupakansavu joka kyllä rajoitti lähtemistä. Jos nyt raskautuisin uudestaan, saattaisin useamminkin lähteä baarissa käymään kavereiden kanssa (ja selvistäpäin tietty!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö täyttää huomenna 5 kk ja tähän mennessä mies on käynyt iltariennoissa muutaman kerran, minä en kertaakaan. Kerran olemme käyneet yhdessä syömässä ja nyt viikonloppuna olisi tarkoitus ottaa uusiksi. Varsinaisesti baariin tai pippaloihin mulla ei ole kiirettä, mennään täysimetyksellä ja illalla tyttö nukahtaa aina tissille. Kesällä mulla on tiedossa isommat kurssijuhlat, ja silloin varmaan menen ensimmäisen kerran varsinaisesti viihteelle, typy on silloin 8 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on käynyt useammankin kerran viihteellä, minä kerran. Tyttö on nyt 8 kk. Tyttö ei ole pulloa huolinut, joten tästä syystä äidin viihteellä olo ollut aikasta vähäistä. Nyt tyttö oppinut juomaan nokkamukista päivällä, mutta eihän siitä yösyönnit onnistu. Josko sitten yösyöntien poisjäännin myötä pääsis edes välillä tulettumaan.

 

Raskaana ollessa tuli muutaman kerran baarissa kaveriporukan kanssa käytyä ja hauskaa oli. Tuolloin baareissa ei enää sisällä saanut tupakoida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lasken viihteeksi oikeastaan kaiken huvitteluun ja rentoutumiseen liityvän. Tämän reilun kahdeksan "lapsellisen" kuukauden aikana olemme olleet kerran viihteellä yhdessä ja mies pari kertaa yksin. (Tai periaatteessa olen ollut "viihteellä" kaksi kertaa, jos yksi muuttokeikka lasketaan mukaan, sillä oli sekin jonkinlaista tuulettumista lapsesta :rolleyes:) Menoja on vähentänyt sekä pullosta kieltäytyvä vauva, että hoitajien puute (tai se, ettei oikein kehtaa olla kyselemässä koko ajan jotain lapsenvahdiksi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin lasken viihteellä käymiseksi baarireissut tai muut vastaavat reissut, joihin liittyy enempi tai vähempi alkoholi. Vanhempien kahdenkeskiset ravintolaillat tms ovat asia erikseen. Viihteellä ollaan käyty viimeisen vuoden aikana muutamaan otteeseen, ja nekin ovat mulla olleet hyvin vähäalkoholisia, kun imetin enkä niin kamalasti viitsinyt ottaa, kun aamulla tartti kuitenkin taas herätä vauvan kanssa. Tangomarkkinat, mummun viiskymppiset, vauhtiajot ja yksi tyttöjen ilta, siinä ne mun ryyppyreissut viime vuoden ajalta, vähiin on käynyt! Eikä noistakaan siis "tavallisia" baari-iltoja kuin tuo yksi.. Isäntäkään ei liiemmin ole käynyt missään. Enemmän varmaan kumpikin kävisi viihteellä, jos olisi kavereita tällä paikkakunnalla, mutta kun ei ole niin ei sitten käydä. Niitä kahdenkeskisiä juttuja on sitten ollut myös jonkin verran, yhteistä hotelliviikonloppua ja ravintolailtaa, ja sanoisin että ne ovat olleet yksi tärkeimmistä jaksamiseen ja parisuhteen ylläpitoon vaikuttavista asioista.

 

Mä kyllä vähän karsastan, jos jollakulla on pikaisesti synnytyksen jälkeen kova kiire baarittelemaan tai jos siellä baarissa pitää ravata harva se viikonloppu. Vaikka olisi kuinka hyvät hoitajat, niin onhan ne omat vanhemmat silti lapselle se ykkösjuttu. Mutta myös se toinen ääripää, että ei uskalleta irrottautua edes parin tunnin kauppareissun ajaksi lapsesta, on huolestuttavaa. Kultainen keskitie tässäkin, siis!

 

Mä kävin raskaana ollessani baarissa. Kyllähän siinä vähän outo olo tuli kun sai hämmästyneitä katseita osakseen. Silloin tosin oli vielä savuttelu baareissa mahdollista, joten en mä pitkään ikinä baarissa viihtynyt. Nyt on juttu ihan toisin, kun menomestat ovat savuttomia, kyllä mehulinjallakin jaksaa bilettää hienosti!

 

Meidän tytöllä on onneksi innokkaat isovanhemmat, jotka ottavat tytön enemmän kuin mielellään hoitoon ja tyttö viihtyy siellä mainiosti. Nytkin on pari viihdereissua tiedossa (tuparit ja häät), joihin lähdetään isännän kanssa kahdestaan. Ja mehulinjalla, taas kerran, tähän alkaa jo tottua.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika harvoin tulee käytyä, ehkä noin 5 kertaa vuodessa. Ei vaan enää tee niin kovasti mieli bailaamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän viihteellä käymisen hyvin laajasti, melkein kaikki kodin seinien ulkopuolella tapahtuva on viihdettä, ehkä kauppareissua tai työssäkäyntiä lukuunottamatta. (ei kuitenkaan leikkipuistossa tai hiekkalaatikolla) Tällä määrittelyllä viihteellä on hyvä käydä niin usein kuin siltä tuntuu ja sen voi vastuullisesti järjestää. Valitettavasti tiedän vanhempia, jotka eivät käy viihteellä, vaan viihtyvät kotonaan, silloinkin kun juovat. Jos vaikka vuoronperään kävisivät baarissa joka toinen viikonloppu, tai vaikka pyytäisivät aina viikonloppuisin jonkun tutun tai naapurin katsomaan lapsia, se olisi mielestäni parempi vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo ehdottomasti näin. Minusta lasten ei tarvitse joutua todistamaan aikuisten (varsinkaan vanhempiensa) alkoholinkäyttöä ollenkaan. En tietenkään tarkoita yhtä viinilasillista/saunakaljaa, mutta kaikki sellainen juominen, jossa vähänkin humaltuu, ei sovi lasten silmille. Tästähän on ihan tutkimuksia, kuinka pelottavaksi lapset kokevat tilanteen, jossa aikuiset ovat humalassa. Muistan itse ihan saman lapsuudesta, omat vanhempani eivät juoneet mutta joskus ystäväperheen mökillä vielä ihan kouluikäisenä koin tosi ahdistavaksi sellaisen tilanteen jos ne aikuiset siellä olivat vaikka vain vähän huppelissa, huomasin heti eron heidän käytöksessään.

 

Me ei olla käyty viihteellä enää vuosikausiin siinä merkityksessä kuin sana yleensä ymmärretään. En siis mitenkään viihteellä käymistä tuomitse, se on varmasti paljon parempi tapa tuulettua kuin juominen kotona. :) Ei vain kuuluu omiin kiinnostuksenkohteisiin. Kyllä me pyritään ulkona käymään ajoittain yhdessä miehen kanssa tai erikseen omien ystävien kanssa, syömässä tai leffassa, mutta aika harvoinhan sitä tulee lähdettyä vaikka lastenhoitoapuakin on saatavilla. Pojan syntymän jälkeen ollaan molemmat käyty muutaman kerran ulkona omien kavereiden kanssa ja muutaman kerran yhdessä. Jotenkin sitä tulee enemmän liikuttua niin että poika on matkassa kun kaveritkin ovat pääosin lapsiperheellisiä.

Edited by fleur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä lasken viihteellä käymiseen kaikki vanhempien keskinäiset jutut, kuten leffat, ulkona syömisen ja tietty sit sen baari reissunkin :rolleyes: Me päästään mielestäni aika harvoin mihinkään, kun ei oo oikeen ketään kuka ottais lapset. Esikoinen oli eka kertaa pois silmistäni pidempään kun tunnin sillon kun oli jo vähän yli yks vuotta. sillon äitini "uskalsi" ottaa tytön yökylään. Nyt en oo käyny missään puoleentoista vuoteen. (Poika on 6,5kk) Mies on kylläkin käyny muutamaan otteeseen kavereilla saunomassa tai sit baarissa. Se hälle suotakoon, kun on sitä menemistä selvästi rajoittanut :P

Mielelläni toki voisin jo nyt antaa lapset vaikka mummille ja ukille hoitoon, mutta eipä nuo oo tarjoutuneet. Olis kiva ees yks ilta olla miehen kaa kaksin, saunoa ja ottaa pari siideriä. Minä kun olen tuossa alkoholissa niin vahvasti sitä mieltä, että sillon kun lapset minun silmieni alla, niin en ota sitä yhtäkään :rolleyes:

Joten help help, jo parisuhteenkin kannalta, tartteisin pienen irtioton arjesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiilä lapset vajaa 4v ja 1,5v. Kuukausi sitten oltiin yhdessä"viihteellä" yhden miehen kaverin tupareissa. Sitä ennen ollaan varmaan oltu viimeksi yhdessä ulkona vuosia sitten. No syömässä ollaan käyty pikaisesti varmaan kaksi kertaa, mutta muuten yhteiset juhlimiset onkin sitten siinä. Erikseen ollaan käyty muutamia kertoja, mutta ei voi sanoa, että monta kertaa vuodessa käydään yhtään missään- Tämä meidän elämä alkaa olla aika perhekeskeistä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin ennen raskaaksi tuloani, että käyn sitten kavereiden kanssa viihteellä. No, raskaus tuli ja meni vähän toisella tapaa (kauhea ja pitkäkestoinen pahoinvointi sekä sänkypotilaana olo) eli viihteellä käynti jäi vain haaveeksi. Mielestäni raskaana oleva nainen yökerhossa ei ole mikään ihmetys, ellei naisella ole drinksua kädessään. Ja silloinkin hän saattaa juoda alkoholitonta tai pidellä kaverinsa lasia... ;)

 

Viihteelle tekisi kovasti mieli eli vaikkapa terassille kavereiden kanssa parille siiderille. Ehkä tuo vielä toteutuukin myöhemmin kesällä (ja on helpompaa varmasti sitten, kun en enää lainkaan imetä). Mieheni kanssa olemme menossa tulevana lauantaina keikalle, joten vauvat ovat ilman äitiä ja isiä n.4-5 tuntia. Saas nähdä kenellä tulee ikävä ja ketä... :rolleyes: Keikkareissumme tulee olemaan alkoholiton, mutta silti kiva irtiotto (vaikkakin lyhyt) vauva-arjesta.

 

Pidän "viihteelle lähtönä" myös tulevaa hääpäiväämme, jolloin aiomme mennä leffaan yhdessä. Tarkoitus olisi katsastaa uusin Indiana Jones.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausaikana mä olin Tampereella festareilla ja siitä sitten porukalla oltiin kuppilassa istumassa, minä ihan vesilinjalla tietysti. Muuten käytiin missään tosi vähän, useimmiten kaverit tulivat meille ilta viettämään. Itseasiassa en muista että olisin ollut ison mahan kanssa ravintolassa lainkaan

 

Oskun syntymän jälkeen ollaan oltu 2 kertaa yhdessä miehen kanssa baarissa ja kerran yksinäni. Nyt kun mulla on tää suuri laihisprojekti niin en senkään takia ole lähtenyt viihteelle. Mökkireissuilla tuli otettua muutama olut ja viinilasillinen.

 

Meillä linja on sellainen että lapsen edessä emme halua olla humalassa. Jos tekee mieli irrotella, viedään poika hoitoon. Kotona toki sauna kalja/siideri tai lasilliset punkkua on ihan ok.

 

Nuorempana tuli rilluteltua baareissa ja ties missä sen verran, että nykyään on paljon mukavampaa jos kutsuu kaverit kylään hyvän ruoan ja juoman merkeissä.

 

Ja jos totta puhutaan, en ole ollut humalassa raskauteni jälkeen lainkaan. :lol: (viimeeksi muuten Levillä maaliskuussa 2007 kuuntelemassa Jari Sillanpäätä Hullussa Porossa) :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käydään useimmiten viihteellä vuorotellen, jolloin toinen jää pojun kanssa kotiin... pari reissua on tehty yhdessä, jolloin mummot ovat olleet hoitovastuussa, eikä mitään ongelmia ole ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos viihteellä käymisen ehdoksi lasketaan ne kerrat kun alkoholia käytetään, me ei käydä koskaan viihteellä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä itse ajattelen niin, että viihteellä käymiseen kuuluu alkoholi. Mä ja mies ei alkoholia käytetä, joten "ei käydä viihteellä". Toki sitten joskus käydään elokuvissa tai kahdestaan/kaveriporukalla jossain (esim. eilen oltiin asuntomessuilla mun veljen ja sen vaimon kanssa). Mutta tosi harvoin me kahdestaan missään käydään eli yleensä lapset on mukana, jos johonkin lähdetään. Mies ei kauheesti välitä mistään "erikoisuuksista" (kuten elokuvista, syömisestä ulkona yms.), joten eipä tuu kauheesti käytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin lauantaina ensimmäistä kertaa viihteellä ja hauskaa oli! Oltiin miehen kanssa baarissa vanhassa kotikaupungissa, oltiin siis käymässä vanhempieni luona. Iltapuuron ja -imetyksen jälkeen äitini laittoi tytön (vajaa 9 kk) nukkumaan ja me häivyttiin. Kaikki meni hyvin, ja nyt voimme hyvällä mielellä odottaa kahden viikon päästä olevia häitä, joihin menemme ilman typyä. Vielä kolme viikkoa sitten meillä nukahdettiin vain tissille, joten nukahtamis/unikoulun ansiota tämä vapaus. Nyt jo suunnittelemme ensimmäistä vapaata viikonloppua joulukuulle, äitini lupautui tulemaan meille pitämään pöröstä huolta lauantaista sunnuntaihin ja me lähdetään hotskamatkalle Tallinnaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikeastaan ikinä käytä tuota "käydä viihteellä" termiä joten vaikea määritellä. Me ei siis ennen lapsen tuloakaan oltu käyty baarissa miesmuistiin. Mutta miehen ja mun yhteisiä, lapsettomia vapaa-ajan menoja meillä on ollut ehkä kerran parissa kuussa. Käytännössä siis ravintolassa syömisiä, teatterissa tms. käyntejä. Yön yli en itse ole ollut lapsesta vielä kertaakaan erossa, kun ikää sillä on kohta 1,5 v.

 

Mies on käynyt lapsen olemassaoloaikana kavereidensa kanssa saunailloissa tms. "alkoholitilaisuuksissa" kerran, pari vuodessa. Mun omat iltamenot on olleet aika lyhytkestoisia ja lähes alkoholittomia, koska imetän edelleen jonkin verran. Myös kaveriporukan illanvietot on meillä olleet viime vuosina muutenkin aika vähäalkoholisia, koska lapset on pääsääntöisesti silloin mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käydään viihteellä aina kun voidaan. Melle viihteellä käyminen on viihdettä aina kun päästään kahdestaan jonnekin, vaikka vain ostoksille. Viihteeseen kuuluu siis kaikki mikä tehdään miehen kans kahdestaan, viinalla tai ilman (yleensä ilman). Käytännössä tätä ei tapahdu edes joka kuukausi mutta muutaman kerran vuodessa kuitenkin. Ja joka vuosi otetaan itsellemme pidennetty viikonloppu ja mennään kahdestaan jonnekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillointällöin pitää käydä nollaamassa aivot. Ollaan pyritty menemään yhdessä miehen kanssa ulos ja silloin menee lapsi anopille hoitoon..Tälläistä siis tapahtuu haaarvoin.

Mies on käyny jonkin verran yksinään ulkona kavereiden kanssa ja ennen kävi suht useinkin mikä harmitti mua todella paljon. Itse olen käynyt ilman miestä ainoastaan yhden kerran tyttökavereiden kanssa juhlimassa synttäreitä ja se oli hauskaa!

 

Sitten on näitä leffassa käymisiä kavereiden kanssa ja siitä yleensä suoraan kotiin tai yhden drinksun ääreltä.

Huomenna menekin sitten viroon mummini synttäreile ja sunnuntaina takaisin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now