Sign in to follow this  
Followers 0
Aurora

Missä vauvaperheen on hyvä asua?

69 posts in this topic

Meillä on suunnitelmissa sekä perheenlisäys että asunnonosto. Mutta miten ja missä sitä olisi kiva vauvan kanssa asua?

 

Olisiko mukavaa asua alueella, jossa olisi runsaasti palveluita ja ostoskeskus? Pääsisi ainakin helposti ihmisten ilmoille.

 

Vai olisiko kenties mukava asua rauhallisella alueella, jossa asuu paljon lapsiperheitä, vaikka (perus)palvelut olisivat parin kilometrin päässä? Muuttuisiko hyvät ulkoilumahdollisuudet ja rauhallisuus tylsyydeksi?

 

Kokemuksia kaivataan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan aika pitkälti makuasia tuo asuinpaikka :). Me asutaan rauhallisella omakotialueella pk-seudulla. Palveluista vastaa lähikauppa 1 km päässä ja aktiviteetteina pellot, metsät mutta toisaalta myös leikkipuisto ja avoin päiväkoti lähistöllä. Varsinkin vauvavaiheessa olisi joskus kaivannut enemmän katseltavaa lähiseudulla tyyliin kauppakeskuksia ym mutta kun tutustuttiin muihin äiti-lapsi yhdistelmiin ja lapsi alkoi olla todella puuhakas taapero on tämä asuinmuoto kaikkein paras meille. Rakastan ulkona hengailua itse joten varmaan alkaisi ahdistaa jossain "tiiviimmässä" paikassa ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu ihan ihmisestä. Meillä on ensimmäinen lapsi tulossa, enkä voisi kuvitellakaan asuvani muualla kuin ison kaupungin keskustassa. Olen koko oman elämäni asunut isojen kaupunkien keskustassa, joten se vaikuttaa asiaan. Meillä ei ole autoa, enkä voisi kuvitellakaan joutuvani mennä aina autolla kauppaan. Meillä kauppa on siis 200 metrin päässä. Lähellä on 4 eri puistoa, joissa on lapsille leikkipuistot. Kaikki mun sukulaiset asuvat kävelymatkan päässä, joten lapsi on sit helpompi saada hoitoon, kuin jos asuttais kaukana kaikista.

Minulla on kavereita, jotka ovat lapsen saatuaan halunneet muuttaa omakotitaloalueelle ja kavereita, jotka ovat viihtyneet Helsingin keskustassa lasten kanssa. Molemmissa on hyvät puolensa. Asia riippuu siis siitä, mitä itse haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei tähän mitään sääntöä ole. Itse en ole koskaan halunnut asua kaupungin keskustassa eikä lapsi juurikaan muuta ihan sitä perusideaa missä asumme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luonnollisesti ei ole mitään täydellistä vauvaperheasuinpaikkaa, joka sopisi jokaiselle. Me emme vain vielä tiedä mitä me haluaisimme ja siksi kyselen kommentteja ja kokemuksia päätöksenteon avuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tämä nykyinen asuinpaikka on toiminut oikein hyvin. Asutaan siis rauhallisella kerrostaloalueella, jossa on paljon lapsiperheitä, suuren ostoskeskuksen lähellä. Kaikki palvelut ovat kävelyetäisyydellä, joka paikkaan olen päässyt vaunujen kanssa. Hyvä sikäli, kun en tykkää ajaa autolla ollenkaan :lol: Julkinen liikennekin pelaa hyvin, mutta en ole sitä juuri vauvan aikana käyttänyt.

 

Huonona puolena täällä on se, että kun lapsiperheitä on paljon, myös lapsiperheiden palvelut ovat tiiviisti käytössä. Neuvolassa on ruuhkaa, meitä on pompoteltu neuvolasta toiseen ja tällä hetkellä ei ole edes omaa terveydenhoitajaa. Päivähoitopaikkaa on kuulemma myös vaikea saada läheltä.

 

Muoks. On siis näköjään ihan mahdollista saada hyvät ulkoilumahdollisuudet (sekä aikuisille että lapsille) ja rauhallinen ympäristö ihan riittävän läheltä kaupungin sykettä :lol: Ei tule päivät pitkäksi täällä, jos metsälenkkeily tylsyttää niin voi mennä kauppakeskukseenkin pyörimään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos itsde nyt olisin muuttamassa miettisin miten pitkään asuisin kyseisellä paikalla. Siis tarkoitan sillä jos nyt muuttaisin esim. "maalle" noin 30 km päähän kaupungista ja typy alkaisi harrastamaan jotain mikä tapahtuisi kaupungissa, niin mitenkäs se sinne saataisiin. Eli siis niitä kyydityksiä. Täällä päin on ollut ilmionä se että muutetaan pienten lasten kanssa sinne 20-30 km päähän kaupungista ja kun lapset kasvaa harrasteikään muutetaa lähemmäksi kaupunkia kun tulee ne kyyditykset harrastuksiin ongelmalliseksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän varmaan vaikuttavat kovasti kokemukset omasta lapsuudesta. Itselle maalla kasvaneena ja majoja rakennelleena maaseutu on se oikea kasvuympäristö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahdollisimman lähellä tukiverkostoja, isovanhempia, muita sukulaisia, ystäviä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on askarruttanut meitäkin. Olemme nyt muuttamassa isohkon kaupungin keskustan liepeille kerrostaloon. Päiväkoti, työpaikat ja kaikki kaupungin palvelut ovat lähietäisyydellä. Puistoja on mistä valita, ja ulkoilualuettakin ihan vieressä. Teoriassa ainakin siis kaikki mahdollinen käden ulottuvilla. Ainoa mikä etukäteen ahdistaa (2,5-vuotiaan taaperon kanssa), on vilkas liikenne, ja se että talolla ei ole omaa pihaa lainkaan, vaan ulko-ovesta sännätään suoraan kadulle. (Taitaa olla valjaiden osto edessä.)

 

Muutamme tuonne omakotitalosta, joka sijaitsee kaupungin naapurikunnassa n. 30 minuutin automatkan päässä kaupungin keskustasta. Kaupat ovat ihan vieressä, ja neuvolat ym. palvelut parin kilometrin päässä. Mutta ne huonot puolet: työmatkat vievät hirmusti aikaa, harrastukset ovat kaukana, lähipäiväkoteihin ei ole juurikaan toivoa saada paikkaa, leikkipuistoja ei ole ihan lähettyvillä (pihallakaan kun ei aina jaksa olla, kun ei ole samanikäisiä kavereita naapurustossa), jne.

 

Eli meille tärkeätä on ainakin tällä hetkellä se, että aikaa ei mene siirtymiseen paikasta toiseen, vaan sitä jää sitten siihen yhdessäolemiseen ja tekemiseen. Katsotaan nyt sitten miten uudessa kodissa viihdytään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asutaan omakotitaloalueella josta on keskustaan matkaa puolitoistakilometriä :) Eli taittuu ihan mukavasti kävelenkin :) Mä ite tykkään asua mielummin omakotitalossa ku ihan ydinkeskustassa kerrostalossa...Mut jokasella on omat mielipiteet :) Tässä on bubi/autokorjaamo kadun toisella puolella ja läähimpään kauppaan kävelee alta 5min :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse asuin 4-vuotiaaksi asti rivitaloalueella Vantaalla, jossa oli paljon leikkikavereita samassa "pihassa" sekä luontoa ympärillä. Hoitopaikka oli aika lähellä, samoin vanhempien työpaikat. Ihan toimiva paikka näin jälkikäteenkin ajatellen. 4-7v. asuttiin Helsingissä Käpylässä kerrostalossa. Samassa pihassa oli silloinkin paljon kavereita ja päiväkoti ja koulu tien toisella puolella. Ihan viihtyisä ja kiva paikka sekin oli asua. :)

 

Sitten muutettiin maalle, jossa kauppaan ja kouluun oli 8km ja lähimpään kaupunkiin 20km. Luonto sai aivan uuden merkityksen ja oli tosi ihanaa, kun voitiin ottaa kaikkia hauskoja eläimiä, mm. pari lammasta, kaneja, kissoja, koira, kanoja ja kalkkunoita on ollut vuosien varrella. Siellä kavereille oli useampi kilometri ja harrastuksiin piti kuljettaa, mutta pyörälläkin pääsi kesällä ja mopoikä koitti aika pian.

 

Nyt asumme itse omakotitalossa 2km keskustasta (ja neuvolasta). On pieni oma piha ja leikkipuisto näkyy ikkunasta. Kauppaan ja postiin on n. 100m, kirjastoon n. puoli kilometriä. Julkinen liikenne toimii hyvin, pysäkki on lähempänä kuin kauppa, keskustaan bussilla 10 min. Tampereelle pääsee bussilla alle tunnissa, junalla keskustasta 14 minuutissa. Eli auto ei siinä mielessä ole välttämätön. Samalla kadulla ei monta leikkikaveria ole (ainakaan vielä) mutta läheltä löytyy kyllä lapsiperheitäkin. Koulu on suht' lähellä, samoin päiväkoteja löytyy. Puitteet on mielestäni ihan kivat, ei olla harkittu muualle muuttamista ainakaan muutamaan vuoteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta vauvaperheen on hyvä asua sellaisessa paikassa, jossa on muita ihmisiä... Kaupungissa tai muussa taajamassa, siis. Ainakin ekan lapsen kanssa haluaisin itse seuraa muista äideistä ja lapsista enkä haluaisi olla auton varassa koko aikaa. Tämän ajatuksen seurauksena ostettiin eka oma asunto kaupungista, seuraava saa sitten jo olla se okt jossain korvessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan asuttu koko esikoisen ensimmäinen vuosi helsingin keskustassa ja se on ollut meille loistoratkaisu; olen heti ihmisten ilmoilla kun astun ulos ja toisaalta pienellä vaivalla pääsee myös luontoon. Helsingissä on otettu vauvaperheet ihan mielettömän hyvin huomioon kahviloissa, tavarataloissa jne.

Koska ei ole parveketta, on tullut käveltyä ja raskauskilot suli tosi nopeasti (21kg). Nyt kun odotan toista niin etsitään kotia vähän rauhallisemmasta paikasta, koska kahden kanssa en varmasti liiku enää samalla tavalla kaupungilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon parjattu (?) rivitaloasuminen on saanut aivan uutta viehätystä lasten kanssa. Rivitaloyhtiö on ulospäinkin lapsiystävällisen näköinen ja niinpä täällä asuu paljon lapsiperheitä. Oma, aidattu piha on ihana leikki-ikäisen kanssa, koska lapsen voi vain tuupata ovesta hetkeksi pihaan leikkimään. Jos itse kaipaa seuraa, ei tarvitse mennä hiekkalaatikkoa pidemmälle, siellä on aina joku. Naapureista aina joku on raskaana/äitiyslomalla/hoitovapaalla, joten kahviseuraa löytyy. Kaksi leikkipuistoa on aivan vieressä. Kaupunki on kuitenkin tosi lähellä ja kulkuyhteydet hyvät, joten ihmisten ilmoille pääsee helposti, pelkästään omassa pihassa ei tarvitse olla ellei halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asuimme ihan keskustan liepeillä, kun esikoinen syntyi. Se olikin mahtava juttu, kun vaunuilla pääsi kävellen kaupungille muutamassa minuutissa, ja siellä tulikin pyörittyä aika lailla shoppaillen ja muiden mammojen kanssa kahvitellen. Muutettiin kuitenkin keskustasta pois, viiden kilometrin päähän omakotialueelle, kun olin palailemassa töihin. Ihan sama se on, mistä sitä töissä kulkee ja kuinka pitkä matka nyt on keskustan kauppoihin, kun ei siellä työssäkäyvänä kuitenkaan ehdi pyöriä. :D Ja sitten kun tämä toinen ipana syntyy, oletan että viihdytään paremmin kotona kuin esikoisen kanssa, kun kahden lapsen kanssa lähteminen ja aikataulujen sovittaminen on aina kuitenkin vähän hankalampaa. Naapurusto koostuu oikeastaan pelkistä lapsiperheistä, joten eiköhän sitä sieltäkin seuraa mammalle (ja lapsille) löydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vauvaperheen on varmaan hyvä asua lähes tulkoon missä vaan...mutta kun lapsi kasvaa niin mun on vaikea kuvitella että keskustassa olisi yhtä "hyvä" asua kuin jossain vähän sivummalla.

 

ihan esimerkkinä vaikka 6-7vuotias joka opettelee ulkoilua yksin. ja pyöräilyä yms...ja koulumatkat. ja kavereiden luona kulkemiset yms yms...mun on vaikea kuvitella että homma sujuisi yhtä hyvin helsingin keskustassa kuin jollain kivalla pientaloalueella syrjässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ainakin sujui tosi hyvin, kun oltiin pieniä ;)

Ei me Helsingin keskustassa pyöräilty, mutta aika pienestä sitä tuli lähdettyä yksin kavereiden kanssa puistoon ja veljeni meni ekalla luokalla yksin kouluun ja sieltä puistoon. Ei siis mitään ongelmia. Päinvastoin, ajattelisin, että jossain kauempana on pidemmät välimatkat, eikä teiden reunoissa ole aina kunnon jalkakäytäviä, ym. Keskustassa kaverit myös asuvat yleensä aika lähellä, joten se korttelin käveleminen yksin ei hirveän haastavaa ole...

Tämä on siis minun mielipiteeni.

En siis väitä, etteikö maalla olisi hyvä asua, mutta Helsingin keskustassa on ihan yhtä hyvä asua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mun mielestä ole mitään rajoitteita missä ei vauvaperhe voisi asua. Tosin valitsisin kyllä rauhallisen lähiön tai talon jossa asuisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tulee Helsingin keskustassa asumisesta mieleen juopot, narkkarit ja nurkkiin kuseskelijat, joten kiva sit ulkoilla lapsen kanssa tuollaisessa ympäristössä, etenkin siinä vaiheessa kun ipana opettelee kävelemään ja pitää joka paikkaa päästä kollaamaan.. Ja se melu ja saaste vielä senkin lisäksi, kiva nukuttaa vauvaa parvekkeella, taitaisi jäädä välistä.. :rolleyes:

 

Mä olen itse asunut vauva- ja lapsuusvuoteni Helsingin keskustassa, joten oonko mä vähän puolueellinen.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni lapsiperheelle hyvä paikka on tietysti siellä, missä vanhemmat viihtyvät. Me muutettiin raskaana ollessani keskustan tuntumasta kerrostalosta naapurikaupunkiin rivariin. Vauva onkin ongelmainen nukkuja, joten hyvät ulkoilumaastot ja läheinen ostoskeskus sekä maantasalla asuminen ovat osoittautuneet hyvinkin tärkeiksi vaunuissa nukuttamisen (ja oman jaksamisen) kannalta. Lisäksi meidän taloyhtiössä ja lähitaloissa asuu todella paljon vauva- ja lapsiperheitä, mikä on varsinkin vähän myöhemmin varmasti kiva asia. Vanhassa naapurustossamme taas asui lähinnä eläkeläisiä ja nuoria pariskuntia. Kahviloitakaan mulla ei juuri ole ikävä, sillä imetys on kautta linjan ollut hieman ongelmaista ja kaikkein mukavimmin homma hoituu kotona. Oma pihaplänttikin on tulevaisuudessa varmasti lapsen kannalta kiva, mutta eihän se lapselle mitenkään välttämätön ole.

 

Muuttoratkaisun perustimme lähinnä asunnon tilavuuteen, alueen rauhallisuuteen, palvelujen läheisyyteen sekä hyviin kulkuyhteyksiin (sekä meren läheisyyteen). Päiväkotejakin täällä on pilvin pimein mutta niin on hoidettaviakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun lapsi on vielä ihan vauva, on tosi hyvä ratkaisu meille asua ihan kantakaupungin kupeessa. Päästään helposti keskustaan aktiviteetteihin ja tapaamaan vauvakavereita äiteineen. Eli tässä vaiheessa ehdottomasti menee vanhempien viihtyvyys etusijalle ja lapsi kulkee sujuvasti mukana. Olemme kuitenkin harkinneet vakavasti muuttamista omakotitaloon, kun lapsi hieman kasvaa. Jää nähtäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen sitä mieltä että vauvaperhe asuu hyvin siellä missä vanhemmat viihtyy, vauva kyllä viihtyy varmasti vanhempien seurassa. :) Me asutaan kaupungissa, ei keskustassa vaan "kaupungin reunalla" rivitalokolmiossa. Täällä on palveluita ihan riittävästi: kauppoja, neuvola, terveyskeskus, kahviloita ja erikoisliikkeitäkin sekä keskustaan on lyhyt matka vaikka bussilla. :)

 

Ajateltiin raskauden puolivälissä että muutettaisiin maalle omakotitaloon mutta sitten aloin miettiä että vauvaiässä sellainen asuinpaikka ei meille ainakaan sopisi koska kuitenkin tykkään liikkua paljon (luultavasti myös vauvan kanssa, kokemusta ei vielä ole... :)) ja kaupungille olisi aina pitkä matka sekä bussiyhteydet aika huonot.

 

Rivitaloasuminen on meidän juttu siis tässä vaiheessa, ehkä kolmio käy pieneksi jossain vaiheessa (vaikka olisikin vain yksi lapsi) joten suunnitelmissa on nyt etsiä neliötä jostain lähistöltä. Omakotitalokin toki käy, jos se löytyy kohtuullisella hinnalla ja kohtuullisen läheltä keskustaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0