E. Vekara

Raskauspahoinvointi


106 posts in this topic

Selkeää pahaa oloa oli ennen 12. raskausviikkoa about nelisen viikkoa putkeen, oksensin tänä aikana yhteensä kerran. Töistä en joutunut olemaan poissa päivääkään, ja sain tuonakin aikana syötyä edes jotakin (voimakkaat hajut ja maut tekivät pahaa, samoin useimmat vihannekset).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa en voinut pahoin ollenkaan. Viikoilla 9-13 etova olo oli aivan hirveää. Kerran olen vain tosin oksentanut, mutta kyllä tuo kuvotuskin vei jo voimat. Nyt olen viikolla 15 ja kuvotus on häipynyt taka-alalle, tilalle tulivat sitten järkyttävät päänsäryt. :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut ällöttävä olo koko raskauden, aluksi saatoin pahimpina päivinä oksentaa monta kertaa päivässä. Nyt pikku hiljaa kuitenkin vähentynyt ja edellisen kerran olen oksentanut puoltoista viikkoo sitten, edelleen kuitenkin ällö olo eikä tee mieli syödä mitään. Nyt kuitenkin tuntuu, että päivä kerrallaan oloni paranee ja pikku hiljaa jaksaa tehdä muutakin kuin maata kotona. Huomenna voisi yrittää vähän käydä biitsillä esittelemässä pikkuista masuani! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yöh, oksennussaldo nousi just kahteen...piti käydä laattaamassa työpaikan vessassa, great..jännää että näitä pahan olon hetkiä tulee vieläkin satunnaisesti. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oksentanut en vielä ole, nöyristellyt pöntölle kyllä, mitään ei kuitenkaan tule. Pari ilmarikasta yskäisyä ja olo helpottaa hieman.

Mitään ei tee mieli syödä ja kun jotain saa suuhun, ei tiedä mitään muuta kamalampaa kuin nieleminen. Etova olo hyvinpitkäli koko ajan. Huono olo saatta iskeä ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa, viimeksi oli yöllä noin klo 01 aikaan. Söyminen ei oloa hepota, ei juominenkaan. Vaikka en oksenna, niin etova olo rajoittaa melkoisesti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oksenneltu on rv7 lähtien ja jatkuu edelleen. Tiputuksessa asti käyty, paino tippunut viitisen kiloa. Ois ihanaa, jos tää oksentelu loppuis.

 

Eri ruoat pysyy eri päivinä sisällä, välillä tulee muuten vaan huono olo. Muutamia hyviä päiviä on ollut välissä. Syön myös pahoinvointilääkettä, joka 99% estää oksennuksen mutta kaikkein väkivaltaisimmat oksennuskohtaukset tulee silti läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään löysin yhden syötävän, mikä ei tehnyt lainkaan pahaa ja se oli vaniljapuffet-jäätelö :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä puolestani kuulun siihen pieneen onnelliseen joukkoon, joka ei kokenut minkäänlaista pahoinvointia tai etomista. Oletettavasti se ei enää näillä viikoilla (rv 34+) alakaan? Äitini molemmat raskaudet meni aikoinaan myös ilman pahoinvointeja, olisiko perinnöllistä?

 

Hassua oli muuten silloin alkupuoliskolla kun kaikki aina kyselivät olenko voinut pahoin. Kun vastasin kieltävästi, moni sanoi että kyllä se sieltä vielä tulee... :girl_mad: Teki mieli sanoa että anteeksi kun en ole voinut pahoin.

 

Ihan sama juttu :girl_smile: Mulla ei ole ollut pienintäkään pahoinvointia tai muitakaan ikäviä oireita. Sama juttu oli kuulemma äidilläni joten uskon tähän perinnöllisyyteen.

 

Samoja kommentteja olen saanut että voi se vielä alkaa, mutta vaikuttaa että pienimmätkin oireet on nyt häviämässä (finnit ja rintojen arkuus) joten uskon kovasti et helpolla päästään. Ainakin midwifet on kovasti onnitelleet että lucky girl :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en taas usko tuohon että äidiltä perityisi raskauspahoinvointitaipumus. Mun äidin molemmat odotukset menivät täysin ilman minkäänlaista pahoinvointia, itse puolestani kuulun näihin hc-yrjöäjiin...esikoista odottaessa oksensin 16 viikkoa kellon ympäri, myös öisin. Myös km-raskaudessa ehdin oksentaa ihan riittämiin. Tässä raskaudessa en ole vielä oksentanut, mutta nyt onkin vasta 4+5, hyvin ehtii vielä :grin:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ensimmäisestä raskaudesta että olo oli todella huono, mutta en oksentanut. Tämä meneillä oleva raskaus on yhtä hel....tiä, 7+0 tänään ja jos tämä oksettava olo, ei edelleenkään oksennusta, jatkuu pitkään niin en tiedä mitä teen. Ensimmäisellä kerralla pahoinvointi loppui viikolla 13, tämä toivottavasti myös silloin. Pahaolo on jo aamulla kun herää ja kestää koko päivän ja ainoa ajatus mikä minulla on on se että tekee pahaa, etoo ja on huono olo. Ei tätä kyllä kenellekään toivo :( onneksi palkinto on niin ihana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta oksensin 24/7 ja olin sairaalassa tiputuksessa. Pahoinvointi loppui joskus viikolla 16+.

 

Tässä raskaudessa oksensin tasan kerran, mutta etova olo seurasi päivittäin ja jopa juominen tuotti tuskaa. Pahoinvointi loppui joskus viikolla 13+. Eli paljon helpommalla pääsin nyt kuin esikoisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden alussa oli ruokahalu kadonnut ja jotkin ruoka-aineet tuntuivat täysin vastenmielisiltä ja painokin sitten putosi jonkin verran. Muuten ei ollut minkäänlaista pahoinvointia. Helpolla siis pääsin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hurja hajonta. Itsellä raskaus vasta alussa, eli saa nähdä mitä tuleman pitää.

 

Hieman pelottaa, että mitenkäs sitä selviää muusta elämästä jos koko ajan voi pahoin. Tässä viidennellä raskausviikolla ehti jo olla sellainen päivä, että töissä oli hankalaa - yritin istua palaverissa ja kuunnella ahkerasti, mutta en oikeasti pystynyt miettimään muuta kuin että kuinka pian tästä pääsee pois, tai että ehdinköhän vessaan ajoissa jos oksu tulee. Se olo helpotti sitten siedettävälle tasolle kun pikkusen söi. Mutta jos parin viikon päästä on odotettavissa paljon kauheampaa, niin miten ihmeellä voin tehdä mitään arkipäivän askareita :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oksensin päivittäin tai lähes päivittäin, viikolle 16-20 asti. Mutta sinänsä tuo ei ollut niin paha, koska oksensin vain aamulla ja sen jälkeen esim. kaikki ruuat maistuivat hyvin. Muutama viikko, oisko ollut viikot 7-10 tai jotain sinne päin, oli pahimmat koska aamuoksentamisen lisäksi koko päivän oli etovaa oloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ällötys alkoi rv 5 ja loppui rv 11. Olin pariinkin otteeseen saikulla, vaikka en oksentanut kertaakaan, mutta olo oli niin hirveä ettei työnteosta olisi tullut mitään. Pahoinvointi oli aluksi vaivana vain iltaisin, sitten koko päivän lukuun ottamatta ensimmäisiä tunteja heräämisestä, ja joskus rv 6-9 kun oli pahimmillaan, ei mennyt hetkeäkään ilman jatkuvaa etomista. Veti ihan voimattomaksi, en olisi jaksanut millään syödä mitään jos en olisi todennut sen auttavan edes vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin esikoisesta oksentelun muistaakseni rv7. Sitten se jatkuikin viikolle 22. Oksentelin varmaan 5-15 krt/vrk, joten tiputukseenkin olisi varmaan pitänyt tajuta hakeutua... Painoa putosi 9kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun pahoinvointi alkoi viikkoa ennen plussatestiä, ehdin tehdä jo yhden negankin pahoinvoinnin takia. Oksensin joka päivä monta kertaa viikolle 18 asti, oksentaminen alkoi vkolla 6. Pari viikkoa jouduin olemaan saikulla ja pahin aika oli vkot 8-12. Pahimpana aikana nukuin vuorokauden läpeensä kun se oli ainoa keino, jolla en koko ajan vaan oksentanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisessa oksentelu alkoi 7. viikolla ja loppui 17. viikolla. Yksi viikko taisi olla välissä kun ei oksua tullut, muuten vähintään kerran. Yhden kerran jouduin tiputukseen, kun vesikin alkoi tulla ulos.

 

Tosikoisessa oksentelu alkoi 7. viikolla ja loppui 27. viikolla. Monta kertaa päivässä ja aamu aloitettiin aina pää pöntössä (kiire oli että ehti käydä pissalla ensin ;)) Tiputukseen en joutunut, mutta paino ei kyllä niin paljoa noussut kuin esikoisen kohdalla.

 

Molemmissa etovuutta oli jo ennen oksujen alkamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan selvitty tähän mennessä ihan ilman mitään sen suurempia oloja. Pari kertaa on tietty tuoksu saanu etovan olon hetkellisesti aikaseks, muttei mitään sen kummempaa. Raskausviikkoja takana nyt 10+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä oon kaks viikkoa voinut niin pahoin että normaali elämä on ihan mahdotonta. Luennot on ihan tuskaa, koko ajan pitäisi syödä jotain jotta pysyisi tolpillaan. Kotona olen sitten ihan zombi ja koitan vain selvitä väliä jääkaappi-sänky. Toivottavasti tää tästä pikkuhiljaa... Omenan syön aina aamulla ennen ylösnousemista, ja päivän mittaan pitää syödä koko ajan. ruoan pitää olla perussuomalaista tuttua ruokaa. Ruisleipä (TUORE) menee aina. Kahvi kans.vatsavaivat on ihan kamalat, ihankuin ois oksennustaudissa. Paitsi etten ole oksentanut koko raskauden aikana, vielä, vaikka oksettaakin voimakkaasti. mitään ei kuitenkaan tuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös tasaista ällötystä ja yökkimistä. Menee ohi syömisellä, mutta tätä tahtia jatkamalla olen loppuraskaudesta ihan valtava. Nyt rv 12+11, odotan kuin kuuta nousevaa että tämä loppuis! :skilletgirl:

Edited by Etelätuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kamala ku luin teidän kertomuksia. Jos meillä sattuis tärppäämään pari kk ennen häitä ni tämä menis varmaan naimisiin pää pöntössä...omg! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen raskausaikana oksensin synnytyssaliin asti.

 

Tässä raskaudessa pahoinvointia oli 19. raskausviikkoon asti ja sen jälkeen olo on ollut vallan mainio pahoinvoinnin osalta. Pari kertaa on kuvottanut, mutta ei läheskään yhtä voimakkaasti kuin alkuraskaudessa.

 

Esikoinen on tyttö ja tää tulokas on ultran mukaan poika, liekö sillä sit vaikutusta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta ei ollut pahaa oloa tai oksentelua lainkaan. Tästä pikkukakkosesta olen kärsinyt huonovointisuudesta rv 7+0 lähtien. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta ei tämä jatkuva ällötyskään mikään mukava vaiva ole!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now