Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Ulkolaiset tuoremarjat

8 posts in this topic

Tää on sitä aikaa, kun kauppojen edustat ja torit täyttyy marjanmyyjistä. Herkullisia pensasmustikoita, vadelmia, mansikoita.. Muttei tietenkään vielä kotimaisia (paitsi mansikoita alkaa kai jo ollakin). Maku ei ole kyllä ainakaan huonompi kuin suomalaisissakaan, ja itelle tulee oikein himo noihin, mutta uskaltaako tuollaiselle kohta kolmevuotiaalle antaa niitä myös ihan kunnon määriä? Mitä 'vikaa' ulkolaisissa marjoissa kotimaisiin verrattuna on, sekö ettei torjunta-aineista ole niin tarkkaa tietoa tms? Oon pessy marjat niin hyvin kuin ne pystyy, ja pojan kanssa on niitä aika lailla pisteltykin, tuli sitten vaan mieleen että onko se jotenkin 'vaarallista'.

 

Varmaan vähän kakspiippuinen juttu, niinkun sekin, että kalaa pitäis syödä muttei kuitenkaan liikaa kun voi olla kaikenlaisia vesistömyrkkyjä. :lol: Ja raskaana ollessa täytys syödä salaattia mutta missään sitä ei uskalla syödä jos onkin huonosti pesty :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen arvaillut, että tuskin niistä marjoista pestynä sen enempää vaaraa on lapselle kuin viinirypäleistäkään. Paitsi että viinirypäleisiin voi tietysti tukehtua :lol: Yllättävän paljon mustikan makua niissä pensasmustikoissakin on, olen ihan yllättynyt kun aina on väitetty, että ovat ihan mauttomia... Annan siis oman lapsen syödä noita, jos on tarjolla, ei kyllä tule hirveästi ostettua kun ovat mukamas kalliita :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole edes tullut mieleenkään että ulkomaisissa tuoremarjoissa voisi piillä joku "vaara". Olen syöttänyt pojalle mansikoita lähes päivittäin, ihan vaan sen takia että poika syö muuten aika huonosti mitään hedelmiä/vihanneksia. Niin nyt sit tankataan kesällä kaikenlaista kesähedelmää/marjaa kun kerran saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama täällä on syötetty marjoja ja useasti vielä pesemättä, jos ollaan liikenteessä oltu ja marjoja on tullut ostettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole edes tullut mieleenkään että ulkomaisissa tuoremarjoissa voisi piillä joku "vaara". Olen syöttänyt pojalle mansikoita lähes päivittäin, ihan vaan sen takia että poika syö muuten aika huonosti mitään hedelmiä/vihanneksia. Niin nyt sit tankataan kesällä kaikenlaista kesähedelmää/marjaa kun kerran saa.

 

Ihan sama juttu. Muuten noi syö lähinnä kasviksia ja vihanneksia jos ne on ovelasti piilotettu ruokaan, hedelmiä erittäin harvoin (vaikka lähes päivittäin tarjoankin..), meillä herkkua on noi mustikat ja herneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mekin syödään enkä ole edes ajatellut olevan haitallista. Syödään me ulkomaalaista paprikaa, viinirypäleitä ja muita vastaaviakin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evira suosittelee ainakin ulkomaisten pakastevadelmien syömistä vain kuumennettuna noroviruksen vuoksi. Pakaste ei tietenkään ole sama asia kuin tuore, mutta kuitenkin.

 

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/ulkomaiset_pakastevadelmat/

 

Virukset pääsevät marjoihin saastuneen veden välityksellä. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä. Jos marjat käytetään sulatuksen jälkeen sellaisenaan tai ainoastaan niitä lievästi kuumentaen, eivät virukset tuhoudu.

 

Uskaltaako luottaa siihen, että tämä koskee vain pakasteita eikä tuoreita? Varmaksi en mene sanomaan, mutta muistelisin kuulleeni, että saastunut vesi pääsee kontaktiin marjojen kanssa, kun niitä poimimisen jälkeen huuhdellaan. Silloinhan sitä virusta saattaa yhtä hyvin olla sekä tuoreessa että pakasteessa.

 

Lisäksi Euroopassa elelee sellainen kiva pikku loinen kuin ekinokokki. Niitä on kahta muotoa, ja se erityisesti se vaarallisempi muoto on sellainen, jota ei varmasti yksikään vanhempi lapselleen halua. Joidenkin väitteiden mukaan sitä ei pitäisi kyllä olla puutarhamarjoissa, mutta varmaksi en osaa sanoa, enkä riskin suuruutta ekinokokkoosista arvioida.

 

Edit: En ole tietoinen, että olisi annettu mitään lausuntoa ulkomaisista tuoremarjoista ja niiden turvallisuudesta.

 

Joka tapauksessa ainakin itse suhtaudun niihin samalla tavalla kuin pakasteisiinkin, jos ei parempaa tietoa ole saatavilla.

Edited by semispektraalifunktio

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ne ulkomaalaiset marjatkin jossain maassa kotimaisia :grin: - ei taalla Englannissa mitaan suomalaisia mustikoita ole tarjolla. (Tajuan tietenkin pointin torjunta-aineiden ja bakteerien eroista yms., mutta onhan jo 1v tayttaneellakin aika hyva vastustuskyky eika sita yleensa kuule mistaan marjojen aiheuttamista epidemioista.) Pakastemarjoja en ole antanut, mutta kylla meilla syodaan tuoreita mustikoita, vadelmia ja karhunvatukoita niin kesalla kuin talvellakin, saatavuuden mukaan. Huuhtelen ne vain, eika pojalle ole ikina tullut niista mitaan vaivoja, vaikka olen antanut niita ihan puolivuotiaasta asti. Talla hetkella jaakaapissa on mustikoita Chilesta ja hyvia ovat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0