miumiu

Milloin vietätte lapsen nimipäivää, jos nimi ei löydy kalenterista?

43 posts in this topic

Milloin vietätte lapsen nimipäivää, jos nimi ei löydy kalenterista? Miten päädyitte juuri siihen päivään?

 

 

Me vietämme Romeon nimipäivää 07.06 Roopen päivänä! happy.gif Netistä löysin Erikoiset nimipäivät-listan, jossa Romeolle ehdotettiin nimipäiväksi 07.02 (Unkarissa on silloin Romeon nimipäivä). Mutta kun poika on syntynyt helmikuussa, niin emme halunneet (nyt kun pystyimme asiaan vaikuttamaan) että molemmat juhlat ovat niin lähekkäin. Kesällä on aina mukava juhlia, joten etsimme sieltä Romeon nimeä eniten muistuttavan nimen ja näin päädyimme Roopen päivään 07.06.. smile.gif

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä sattuma, että tänne juuri nyt tuli tällainen ketju, kun muutenkin asiaa mietin, kun kuukausiketjussa oli puhetta nimipäivien viettämisestä.

 

Lapsuudenperheessäni nimipäivää on vietetty kuten synttäreitäkin, vähän pienimuotoisemmin kyllä, mutta tärkeä päivä se on silti ollut. Siksi haluaisin, että lapsellakin olisi nimipäivä.

 

Lapsen nimi kuitenkin on Manna, ja sillä ei nimipäivää ole. Erikoisten nimien kalenterin mukaan nimipäivä olisi 3.10., mutta meilläkin se osuu tosi lähelle lapsen syntymäpäivää. Tuon nimipäivän perustelu ei muutenkaan oikein vakuuta. Olin ajatellut, että Minnan päivä (26.5.) voisi olla hyvä juuri samankaltaisuuden takia, mutta se nyt meni jo ohi viettämättä. Tuntuu nimittäin jotenkin hankalalta ilmoittaa kaikille sukulaisille, että meidän lapsen nimipäivä on sitten 26.5., kun ne ei voi sitä kalenterista katsoa :girl_sad:

 

Miehen äiti onnitteli Mannaa toisen nimen nimpparina (19.5.), mutta en minä kyllä toisen nimen mukaan halua nimpparia valita. Yhdet päivät, joita ollaan myös mietitty, on 19.1. tai 16.1., kun miehen nimpparit on 17.1. ja minun 18.1., joten saataisiin sitten koko perhe samaan linjaan :girl_haha: Mutta ehkä se olisi vähän hassua. Ainiin ja yksi vaihtoehtohan on myös viettää nimpparia kastepäivänä, se nyt tietysti osuu luonnostaan aika lähelle synttäriä, mutta kuitenkin... Se taitaisi olla tähän mennessä ainoa vaihtoehto, joka ei ole mennyt ohi viettämättä :girl_crazy:

 

No, ehkä se ei haittaa, jos ensimmäinen nimipäivä on mennyt ohi, kun ei vauva sitä kuitenkaan tajua, ja voidaan aloittaa nimipäivän vietot vaikka sitten ensi vuonna. Tuo Minnan päivä on minun suosikkivaihtoehtoni. Jakautuisi lapsen odottamat juhlapäivätkin (synttärit, nimpparit ja joulu) aika tasaisesti koko vuodelle. (Päinvastoin kuin miehelläni, jolla nuo kaikki kolme on kuukauden sisään.)

 

Ilmoititteko sukulaisille tms., milloin lapsellanne on nimipäivä vai huomioitteko sen vain perheen kesken? Ihan ilmoitusluontoisena asiana, että "meidän lapsen nimpparit on sitten 26.5., merkatkaa kalentereihinne"? :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli: Minnan päivä kuulostaisi hyvältä! Kannatetaan! girl_wink.gif Ja kiva huomata, että teilläkin oli samoja ajatuksia

että mielellään ei nimipäivää laittais ainakaan samalle kuukaudelle missä on synttärit.

 

Me laitettiin lähipiirille ensimmäisen nimipäivän lähestyessä kutsu nimipäivä kakulle. Ja kaikki oli siitä napannut päivän

kalenteriin ylös ja hyvin nimipäivä oli levinnyt jo muidenkin sukulaisten tietoisuuteen.

 

Me juhlittiin jo eilen tämän päiväisiä nimipäiviä ja tosi moni kyseli jo juhlista ennen kuin oltiin edes laitettu kutsua

ja muiltakin sukulaisilta tuli lahjoa kun olivat kuulleet nimipäivistä ja halusivat muistaa poikaa.

 

Meillä nimipäivä on ollut melkeinpä yhtä iso juhla kuin synttärit. Mun mielestä on kiva aina järjestää jotain pieniä juhlia,

kun näkee kuinka lapsi nauttii kun on vieraita, hyvää syötävää ja lahjoja. Tän vuoden paras nimmarilahja tais olla tuo

työnnettävä Muumi-kolmipyörä, jota voi isompana itse polkea.. happy.gif Eipä juuri itse tarvi ostella leluja, kun vuoden lelut

saa synttäri-, nimmari- ja joululahjoina! laugh.gif

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on helppoa, sillä kalenterissa on jo erittäin suosittu etunimi, jonka alkuperä on sama kuin poikamme etunimen, ovat siis muunnoksia samasta kantanimestä. Jos poikamme etunimi yleistyy ja lisätään joskus kalenteriinkin, se tulee varmasti tuolle samalle päivälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me "vietettiin" ekana vuonna tytön nimppari samankaltaisen nimen päivänä. Ei siis mitenkään isosti, mutta kahvit taidettiin kummeille ja isovanhemmille keittää. Ja jos joku kysyi, milloin on nimipäivä, niin sanottiin että silloin on ajateltu.

 

Tänä vuonna tytön nimi tuli ihan oikeastikin kalenteriin, ja päivä siirtyi n. kuukaudella aiemmaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kummankin tytön nimipäiviä vietetään suomiversion nimipäivänä

(tytöillä siis hollantilaiset etunimet, kun isä on sieltä kotoisin)

Toisella osuu jouluaattoon ja toisella lokakuulle, silloin on syntymäpäivästä jo ehtinyt kulua kuukausi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Netistä löysin Erikoiset nimipäivät-listan

 

Katsoin kanssa tuolta esim veljeni erikoisen nimen, jolle ei ole nimipäivää ja kantanimikin oli tuolla sivustolla väärin (nimi löytyy esim Suomalaiset etunimet-kirjasta, jossa kantanimi kirjoitettu sekä alkuperä selitetty) joten itse en menisi tämän mukaan ainakaan nimppareita viettämään. :)

 

Tulevalle lapselle kaavailtuja nimiä ei löydy kalenterista, mutta kaikille löytyy ihan läheiset kantanimet, jonka mukaan nimppareita tulevaisuudessa vietetään. Omassa lapsuudenperheessäni nimppareita on aina vietetty kakun ja pienen lahjan muodossa. Miehen perheessä taas ei koskaan, joten hän ei ymmärrä nimipäivän juhlintaa. Aion kylläkin vietellä nimipäiviä lapseni kanssa, jääköön mies sitten ilman kakkua! :lol:

Edited by tiukut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kummankaan suvussa ei ole ollut tapana juhlia nimppareita mutta on muistettu jotenkin. Esim. isä vei mut Puijon torniin jäätelölle tai käytiin äidin kanssa leffassa. Mä olen esikoisen kanssa jatkanut samaa perinnettä. Mies ei edes muista omia nimppareitaan, enkä mä oleta että se muistaisi mun nimpparit. Siskon kanssa meillä on sama nimipäivä, niin laitetaan toisillemme tekstarit tai soitetaan. Näin ollen tytönkään nimipäivä tuskin tulee olemaan mikään ilmoitusjuttu, mutta tuolta harvinaisten nimien nimpparilistalta löytyi Nana ja koska Nanna löytyy nimipäivälistalta ja on melko samanlainen, taidan merkata omaan kalenteriin tuon 9. heinäkuuta :)

 

muoks: korjattu asiavirhe, kiitos yell vinkistä :)

 

 

****

 

 

Ei kyllä tuntunut mitenkään "omalta" tuo Nannan päivä, se meni lopulta ohi melko noteeraamatta. Mutta sekä isältä että äidiltä tuli Nean päivänä nimipäiväonnittelut, että kai meillä "juhlitaan" tuota Nean päivää 3.8. sitten kun se on tytön toinen nimi. Ja samalla muutenkin merkityksellinen, sinä päivänä kun pärähti raskaustestiin kaksi viivaa :)

Edited by sincerity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kummankaan suvussa ei ole ollut tapana juhlia synttäreitä, mutta on muistettu jotenkin. Esim. isä vei mut Puijon torniin jäätelölle tai käytiin äidin kanssa leffassa. Mä olen esikoisen kanssa jatkanut samaa perinnettä. Mies ei edes muista omia nimppareitaan...

 

Tarkoititko sä ekassa lauseessakin nimppareita?:girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttäreni nimipäivää vietetään joko "sukulaisnimen" (on tyttäreni nimen kanssa samaa alkuperää) päivänä suomalaisen kalenterin mukaan tai ruotsalaisen kalenterin mukaan, josta löytyy saman nimen erimaalainen versio. Vaikeasti selitetty, mutta ehkä joku tajusi... :P Vielä ei ole selvää, että kumpiko noista nimipäivistä on se lopullinen nimipäivä. Tai ehkä pidetäänkin tytöllä aina kaksi nimipäivää. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytön nimeä ei löydy kalenterista, eikä edes näköjään tuolta listalta, mutta eipä meillä ole ollut tapana viettääkään mitään nimipäiviä. Pitää miettiä tuota, jos joskus samantyylisen nimen päivänä sitten niitä jotenkin muistaisi tai jos joku sukulainen haluaa muistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ajatus oli viettää Luken nimppareita Lukaksen päivänä (samanlainen "suositus" näkyi olevan tuolla erikoiset nimet sivustollakin). Mähän meillä olisin halunnut pojan nimeksi juurkin tuon Lukaksen josta sitten olisi lempinimenä käytetty tuota Lukea, joten siinäkin mielessä ihan looginen päivävalinta. Ja tuo Lukashan se kantanimikin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalenterista tai tuolta ap:n laittamalta listalta ei meidän lapsen nimeä löydy, vaikkei nimi ole mielestäni millään tapaa erikoinen. Se ei vain ole yleinen. Meille "nimipäivättömyys" ei kuitenkaan ole mikään ongelma ollut, sillä meillä ei ole muutenkaan tapana viettää nimipäiviä. Tylsiä ehkä olemme, mutta meistä se ei ole kovin merkittävä juhlan tai muistamisen aihe, synttäreitä toki sitten juhlitaan kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma nimi oli tänä vuonna ekaa kertaa kalenterissa, joten nyt mulla on virallinen nimipäiväkin. Saa vaan nähdä oppiiko tuota koskaan muistamaan.

 

Tähän asti nimppareita on "juhlittu" mun kastepäivänä, ja se on ollut mielestäni ihan hyvä käytäntö. Ei meillä nyt nimipäivästä mitään isoa numeroa ole tehty, mutta kortin olen aina saanut ja kotona asuessani yleensä tarjottiin koko perheelle jotain hyvää jälkiruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä ei ole kalenterissa nimipäivää mutta tuon linkin sivujen mukaan se on 3.10. joten ryhdymme varmaankin vaan käyttämään sitä. On muuten tosi ärsyttävää, kun oma nimipäiväni oli ennen 26.5. ja tänä vuonna se sitten vaihtuikin niin että se onkin 23.9. :girl_mad: Ehdin jo useamman vuoden viettää nimppareita toukokuussa ja nyt sitten ne onkin syyskuussa. Jahas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vietimme tytön ensimmäistä nimipäivää tänä vuonna päivänä, johon osuu toisen, saman tyyppisen nimen nimipäivä. Vähän tylsää on, että tämä nimipäivä on vain muutamaa viikkoa ennen tytön synttäreitä, mutta siitäkin huolimatta tämä päivä tuntuu loogisimmalta vaihtoehdolta. En tuosta erikoisten nimien kalenterista ollut tiennytkään, kiitos siis linkkivinkistä! :) Kalenteri ehdotti nimipäiväksi juurikin tuota päivää johon itsekin olimme päätyneet.

 

Toinen vaihtoehto olisi juhlia nimppareita toisen nimen nimipäivänä. Mun ystävä jonka nimeä ei kalenterista löydy, on aina viettänyt toisen nimen nimipäivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojallakaan ei ole nimipäivää, eikä nimeä löydy tuolta erikoisten nimien luettelosta. Kantanimi löytyy ruotsinkielisestä kalenterista ja sen nimipäivä olisi alkuvuodesta, mutta päädyttiin viettämään nimpparia sitten kesällä, kun on sen nimen päivä, johon pojan nimi aina ensilausumalta sekoaa. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lähetin tuonne täydennysvinkin meidän neidin nimestä. Joskus näin netistä kielikellon artikkelin, miten nimipäivän voisi valita. Harmikseni en sitä tajunut silloin ottaa talteen. Neidin nimeä kun ei pysty suoraan johtamaan mistään kalenterista olevista nimistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän perheen, jossa on lapsi nimeltä Melina.

Viettivät nimipäivää Elinan-päivänä, kunnes nimi sai oman virallisen nimipäivän kalenteriin (ja eri päiväksihän se sitten muuttui).

 

Todennäköisesti tekisin näin itsekin. Tai etsisin ruotsinkielisestä kalenterista lähelle osuvan nimenpäivän, jos aivan samaa nimeä ei löytyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen nimi on ruotsinkielisessä kalenterissa, joten nimipäivää juhlitaan sinä päivänä. Tulevan kuopuksen nimi saatiin myös päätettyä ja hänen nimensä löytyy yhdestä pohjoismaalaisesta kalenterista. Vietämme hänen nimppareitaan sitten tuolloin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma nimeni on aika harvinainen. Meitä oli viimeksi joku 150, kun joku katsoi. Itse en ole jaksanut tarkistaa.

Toinen nimeni taas on niin tavallinen kun vaan voi olla. Lapsena mua harmitti kun ei ollut nimipäivää ja kaikilla muilla oli. Sitä sitten päätettiin juhlia toisen nimeni päivänä. Pikkusiskollani on samana päivänä nimpparit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä juhlitaan kuopuksen nimppareita toisen nimen nimipäivänä, joka kyllä myös osuu vähän harmillisesti samaan syssyyn synttäreiden kans. Toisaalta mun omat juhlatkin on niin, että etunimen nimpparit on 10 päivää synttäreiden jälkeen (ja toka nimen nimpparit 10 päivää etunimen nimppareiden jälkeen)...

 

Meillä ei ole ollut tapana juhlia nimipäivää (no mun tapauksessa ei kyllä synttäreitäkään, kun keskikesällä ihmiset tuppaa lomailemaan jossain muualla kuin kotona :girl_sigh:). Joskus on saattanut nimpparin kunniaksi jotain saada lahjaksikin, mutta yleensä se on ollut enemmänkin hyvä tekosyy ostaa herkkuja, jos on sattumoisin huomattu, että on jonkun nimipäivä. Lasten isän puolella taas on jotenkin muistettu nimpparit, joten mummi ristiäisissä oma-aloitteisesti jo kysyikin, koska nimpparia sit juhlitaan, kun ei kerran kalenterista löydy. Omille lapsille oon tähän mennessä antanut nimpparikortin ja jonkin pienen jutun lahjaksi, ja kuten jollakin muullakin, ruoan jälkeen on ollut hyvää jälkkäriä. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytön nimeä ei ole nimipäiväkalenterissa, mutta yhdellä alkuvokaalilla oleva samankaltainen nimi löytyy, joten vietetään nimpparia sen päivänä (Iisa -> Isa eli 11.2.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään tytön nimeä ei kalenterista löydy ja nimipäiviä vietellään samana päivänä nimen lyhyemmän muodon nimpparipäivän kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan nimeä ei löydy nimipäiväkalenterista, mutta samankaltainen löytyy (yhden kirjaimen erolla), joten vietämme nimppareita silloin. Tuo erikoisten nimien kalenteri ei ollut samaa mieltä, mutta tässä pysytään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now