Sign in to follow this  
Followers 0
Vappu

Raskausihottuma eli PUPP

4 posts in this topic

Mulle puhkesi ilmeisesti raskausihottuma viikko synnytyksen jälkeen ja kuulisin mielelläni jos joku muukin on kärsinyt ko. vaivasta. Milloin meni ohi ja saitko lääkkeitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle iski myös raskausihottuma synnytyksen jälkeen, vissiin harvinaisempaa näin päin, yleensä se taitaa iskeä jo raskausaikana.

Ihottuma huomattiin sairaalassa, joten pääsin siellä heti ihotautilääkärin puheille. Lääkäri otti koepalat, ja määräsi kortisoni voidetta. myöhemmin söin vielä allergialääkettä, sillä tuntui ettei voide auttanut, eikä siinä vaiheessa vielä tiedetty varmasti onko kyseessä PUPP vai esim. lääkeaine allergia. Olin aika epätoivoinen ihottuman kanssa, sillä se tuntui vain pahenevan päivä päivältä, ja rasvassa olisi suunnilleen pitänyt uida että olisin saanut sitä kaikkialle.

Taisin kärsiä ihottumasta n. kuukauden, pikku hiljaa se hälveni. kutinaa kesti vielä jokusen viikon vaikka varsinainen ihottuma oli jo kadonnut.

Ihottuma kai uusiutuu taas seuraavissa raskauksissa, joten siinä mielessä siitä ei kai pääse oikein eroon.

Mutta kyllä se siitä paranee, vaikka saattaa näyttää hurjalta :) En enää edes muistanut koko asiaa, kun vasta nyt kun luin tämän aloituksen, vaikka siitä ei ole kuin 4kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Ihana kuulla että se voi helpottaa piankin. Itse sain myös reseptillä samoja lääkkeitä kuin sinä mutta taidan olla syömättä niitä kun ne ei muuta tee kuin helpota kutinaa. Tai näin minä ymmärsin. Nyt vaan toivon että pääsen tästä eroon yhtä nopeasti kuin sinäkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain sellasen käsityksen että ihottuma yleensä tulee raskausaikana, ja synnytys sitten "parantaa" sen. Voi olla että se menee siis itsestään ohi, Jos se kerran puhkeaa vasta synnytyksen jälkeen, eikä siis sitä raskautta joka sen laukaisee, enää ole. näin ajattelisin, mutta ei ole mitään fakta tietoa. En tosiaan osaa sanoa että auttoiko ne lääkkeet oikeasti mitään, tuntui että ihottuma katosi vain ajan mittaa.

Toivottavasti sullakin helpotta pian :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0