Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

1044 posts in this topic

Ehkäpä noi kuukautiskivut ei sit mitenkään korreloi synnytyskipujen kanssa, kun kerta me ns. "normaalikipuiset" ei ees verrattais niitä keskenään ja sit taas toisaalta, joillakin kivut ei oo ollu paljoa kovia kuukautiskipuja suurempia. Näin siis varmaan vois Snazulle vastata ainakin näiden vastausten perusteella. En oo ainakaan kuullut, että asiasta olis koskaan tehty varsinaista tutkimusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä kätilöt mittaa kohdunsuun tilanteen synnytyksen aikana? Onko se vaan arvio vai tarkka mitta? Ja miksi se on just 10 senttiä, kun saa ponnistaa?

 

Rouva Vee parhaassa kyselyiässä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sormilla kokeilemalla. Eli arviohan se siis periaatteessa on. Ja ponnistaa saa sitten, kun kohdunsuu on kokonaan auki. 10cm se taitaa sillon yleisimmillään olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muuttuuko supistukset synnytyksen edetessä miten paljon? Miten tiheään niitä tulee loppuvaiheessa, vai onko esim. ponnistusvaihe pelkkää supistusta (ei kai sentään)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lienee yksilöllistä. Joillakin voi olla "yhtä supistusta koko homma", mutta mulla ei ainakaan. Tavallisimmin kai supistukset kuitenkin tulevat yksittäisinä. Ponnistaminenkin perustuu siihen, että supistuksen aikana työnnetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakka-aiheesta: Minulla oli Microlax varalla, jos vaikka olisi paha ummetus ollut ennen synnytystä. Monillahan loppuraskaudesta tuollaistakin on. En kuitenkaan tuota tarvinnut. Vatsa toimi normaalisti ja luonnollisesti vielä avautumisvaiheessa, joten mitään estettä ei jäänyt vauvan syntymistä hidastamaan. Ponnistaessani kätilö muistaakseni jossain vaiheessa sanoi, että "Pyyhin vähän täältä" joten kaipa sitä pehmeämpää massaa on sieltä vielä tullut siinäkin vaiheessa. Se ei kuitenkaan ole vaarallista ja siihen on kätilöt tottuneet :) Mitään räjähdystä ei tapahtunut, enkä usko että voisikaan, kun se vauvan pää tosiaan on siellä tilaa viemässä ;)

 

Muoks. Microlax on siis sellainen pienoisperäruiske, joka pehmittää peräsuolessa jo olevaa ulostetta ja toimii nopeasti. Sillä ei saa aikaan ripulia, ja vaikutusaikakin kun on max. 15 min niin sopii hyvin siihen synnytyksen alkuun, kun vielä kotona miettii lähtöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla supistusten väli ja kivuliaisuus eteni aika hitaasti. Ne alkoi 7 minuutin välein ja oli ihan pientä menkkamaista tuntemusta vaan. Sit vasta 10 tunnin päästä alkoivat tulemaan 5-3 minuutin välein ja olivat jo kivuliaita. Synnärille lähdettiin 12 tuntia ekan supistuksen jälkeen. Siellä supistukset sit muuttui koko ajan kivuliaimmiksi ja tulivat useammin. Ponnistusvaiheessa tuli kiire saada lapsi maailmaan, joten en tiedä miten usein supistuksia oli, kun koko ajan käskettiin vaan ponnistaa. Mutta ei kyllä ainakaan jatkuvasti, koska muistan ajatelleeni välillä, että kun ei ponnistuta yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta kakkaamisasiasta..

 

Mä pelkäsin synnytyksessä varmaan eniten sitä, että jos kakkaan siihen kätilön nenän eteen. :rolleyes: No, sairaalaan tutustuttaessa kätilö luennoi kaikkea ja totesi, että kaikki eritteet ovat synnytyksessä niin luonnollisia, eikä mitään tarvitse hävetä, he ovat niin tottuneita. Ja sitten kun itse olin synnyttämässä, ei mulle edes tullut mieleen hävetä, että mitä jos mä nyt kakkaankin. Kyllä vaan suurella halulla ponnistelin, että saan se lapsen ulos. :)

 

Ja tänäpäivänäkään en tiedä, kakkasinko siihen pöydälle vai en. Oli vähän muuta ajateltavaa... :D Kätilö myös lämmitti välilihaa lämpöpussilla repeytymisen estämiseksi, eli en siis tiedä, onko se pyyhkinyt siellä jotain muutakin välillä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää kakkajuttuja... Sain peräruiskeen heti kun oli todettu, että kaikki on ok ja sillä reissulla vielä lapsi syntyy. Olin etukäteen hermoillut, että toivottavasti nyt varmasti saan peräruiskeen. Se kyllä helpotti oloakin, mutta vaikka sitä tavaraa tuli suolesta paljon ruiskeen ansiosta, silti riitti vielä pöydällekin, jossain vaiheessa oli vielä vähän valunut. En kyllä enää siinä vaiheessa itse erottanut yhtään, mitä valuu ja mistä, edelleenkään en tiedä, missä vaiheessa lapsivesi on tullut ulos kun kotona vain tihkui.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muuttuuko supistukset synnytyksen edetessä miten paljon? Miten tiheään niitä tulee loppuvaiheessa, vai onko esim. ponnistusvaihe pelkkää supistusta (ei kai sentään)?

 

Mulla ei ollut. Supistukset tiheni tasaisesti, aluksi tulivat noin kymmenen minuutin välein, sairaalaan lähdettiin kun väli oli kolme minuuttia ja lopussa ne tuli tosi tiheään, mutta mun ajantaju ei ollut enää ihan huipussaan. Supistuksen myös kipeyty loppua kohden, mutta niissä oli aina selvästi alku, huippu ja hiipuminen, ihan loppuvaiheessa kipu ei enää hävinny kokonaan, mutta väheni selvästi supistusten välissä.

 

Suoli tyhjenee synnytyksessä, jos siellä on tavaraa eikä sitä tyhjennetä ruiskeella. Vauvan pää työntää kyllä suolensisällön tullessaan ulos, mutta ei se sinänsä haittaa ja kätilöt on tottunu. Useinhan synnytystä edeltää pari päivää löysää vatsaa, luonto hoitaa suolen tyhjäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kokemuksia kaipaan naisilta, jotka on kärsineet kovista kuukautiskivuista. Eihän sitä voi tietää eroa kun joko ne menkat on kivuliaita tai ei, mut vähän ois kiva kuulla. Eli tuntuiko, että synnytys oli kivuliaampi? Vaikuttaakohan menkkakipujen voimakkuus synnytyksen voimakkuuteen? Vai tuntuiko, että ei se synnytys nyt ihan hirveesti kauheempi ollut kuin menkkakivut?

 

Mä oon varmaan poikkeus, mutta mun supparit(pahimmatkaan) ei vetäneet vertoja menkkakipujen järkyttävälle poltolle, jota kestää lähes koko menkkojen ajan( 1 1/2vkoa).

 

En usko että menkkakipujen voimakkuudella on tekemistä synnytyspolttojen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä menkkakivuilla ja suppareilla oli suunnilleen se yhteistä, että molemmat tuntuu about samoilla kohdilla, mutta muuten ne oli kipuina ihan erilaisia. Kuukautiskipu on mulla semmosta kramppaavaa ja synnytyskipu oli enemminkin polttavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä nyt on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta missä sijaitsee se väliliha, joka saattaa revetä tai jota voidaan joutua leikkaamaan? Koskaan missään muualla kuin synnytysten yhteydessä en ole kuullut käytettävän tätä termiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millä kätilöt mittaa kohdunsuun tilanteen synnytyksen aikana? Onko se vaan arvio vai tarkka mitta? Ja miksi se on just 10 senttiä, kun saa ponnistaa?

 

K-suu arvioidaan siis sisätutkimuksella, eli sormilla. Kokemus antaa tuntumaa senttimäärästä, ja 10 cm (eli täysin auki) kohdunsuu on, kun enää ei tunne kohdunsuun reunoja lainkaan. Jos ponnistaa esim. kun k-suu on 8-9 cm auki, vaarana on kohdunsuun repeäminen ja vaikeampaahan se on kun siinä on hiukan estettä. Toki joskus voi ponnistaa (jos äidillä on esim. kova ponnistamisen tarve ennen sitä 10 cm) aiemminkin kätilön tukiessa k-suun reunaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs mistä ootte tunnistaneet limatulpan?? Mulla ainakin valkovuotokin on sellaista tahmeaa ja runsasta, jollaiseksi luulen sen tulpankin... ??? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäs mistä ootte tunnistaneet limatulpan?? Mulla ainakin valkovuotokin on sellaista tahmeaa ja runsasta, jollaiseksi luulen sen tulpankin... ??? :huh:

 

Minulla ainakin limatulppa oli tosi venyvää tavaraa, ei meinannut saada pyyhittyä kun lima vain venyi ja venyi... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäs mistä ootte tunnistaneet limatulpan?? Mulla ainakin valkovuotokin on sellaista tahmeaa ja runsasta, jollaiseksi luulen sen tulpankin... ??? :huh:

 

Niin oli mullakin raskausaikana, mutta kyllä sen tulpan jotenkin vaan tunnisti. En osaa edes oikein kuvailla sitä, mutta kyllä se ihan erilaista oli ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomaako sen limatulpan sittenkin, jos sitä tulee vaan vähän kerralla? Joillainhan sitä tulee pitkäänkin eikä yhtenä molskahduksena. Vai tiedänkö mä tästä edes yhtään mitään? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toiset eivät huomaa limatulpan menemistä olenkaan ja turha kai sitä on muutenkaan kytätä, kun ei se oikein kerro mistään mitään. Synnyttämään menet varmasti, mutta limatulpan irtoaminen ei kyllä ole mikään ennuste siitä, että synnytys olisi heti kohta edessä.

 

Limatulppa on nimensä mukaisesti limaa. Mulla se oli sellainen räkäinen venyvä hyytelö jossa oli veriraitoja. Etana, kuten mieheni kauniisti sanoi.

 

 

Edit: Eipä sitä osaa ainuttakaan lausetta kirjoittaa ilman virheitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö synnytyksen aikana saa syödä? Kaverini kertoi, että hän sai mehujäätelöä ja kirkkaita mehuja. Miten ihmeessä jaksaa synnyttää tuollaisilla eväillä? Itse olen ainakin tosi herkkä verensokerin vaihteluille ja taju menee helposti, jos ei saa säännöllisesti ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No mun ei annettu syödä eikä juoda enää reillu puoli vuorokautta ennen kun poika synty. Syynä oli se, että oli niin iso sektioon joutumisen mahdollisuus. Olinkin sitten tipassa ja jossain vaiheessa tiputettiin ilmeisesti jotain tohon verensokeriinkin vaikuttavaa. Mutta kyllä mä olin heikossa hapessa sitten loppusynnytyksessä ja varsinkin sen jälkeen.

 

Mutta kyllä siellä normaalisti saa syödä, jos siltä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entäs mistä ootte tunnistaneet limatulpan?? Mulla ainakin valkovuotokin on sellaista tahmeaa ja runsasta, jollaiseksi luulen sen tulpankin... ??? :huh:

 

Mulla limatulppa on ollut selkeästi verensekaista hyytelöä, ihan erilaista kuin muuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämä nyt on varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta missä sijaitsee se väliliha, joka saattaa revetä tai jota voidaan joutua leikkaamaan? Koskaan missään muualla kuin synnytysten yhteydessä en ole kuullut käytettävän tätä termiä.

 

Mulla leikattiin välilihaa ja se myös repesi, mutta ei peräaukon suuntaan vaan sivullepäin. Ja ymmärtääkseni jos leikataan niin se on sivulle päin, ei peräaukkoa kohti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en limatulppaa huomannut lainkaan eli en tiedä lähtikö se pikkuhiljaa vai vasta sitten synnytyksen aikana. Sit syömisasiaan sen verran, että mä ainakin sain syödä ihan kunnon lounaan synnytyssalissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.