Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

1044 posts in this topic

FMN, näkeehän ne myös neuvolakortista sun painetasot raskauden aikana.

Ja tosiaan jos puudutellaan spinaalia tai epiä niin laitetaan nestetippa automatic, siitä saa sit vähän verenkiertoon volyymia jos meinaa paineet putoilla. Ja puudutuksen laiton jälkeen paineita seurataan puolisen tuntia aika tiheään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipat katerit, piikit... ei hlvtti, en ole edes tullut ajatelleeksi tällaisia. Ei varmaan pidä lukea tätä ketjua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin just pelkäämään synnytystä. Luin TYKSin ohjeet läpi ja totesin, että mies joutuu lähtemään yöksi kotiin. Mä pelkään sairaaloita. En halua olla siellä yksin. Niillä on 2 perhehuonetta, mutta jos vuodessa on yli 4000 synnytystä, niin tuskin me niihin päästään. Yritin löytää jostain mainintaa, että montako ammetta heillä on. Ei se lämmin vesi paljoa auta rentoutumaan, jos joku toinen koputtaa oven takana, että tuu jo pois.

 

Onko Tammisaarelle jotain korviketta? Mihin ihmiset menee, jos ne ei halua liukuhihnalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Salon sairaala on saanut sen Baby Friendly Hospital -laatutunnuksen, eli saman mikä oli Tammisaarellakin. En tiedä mikä käytäntö siellä Turun suunnalla on, mutta useinhan saa alueen sairaaloista valita mieluisimman, jos alueelle on useampi sairaala. Sähän voisit joko etsiä netistä tai sitten kysyä neuvolasta, että voitko mennä esim. tuonne Saloon synnyttämään. Olen muutenkin kuullut Salon sairaalasta, että se on sellainen pehmeämpi sairaala, kuten myös Vammalan sairaala. Kirjoitit kuitenkin, että pelkäät synnytystä, joten päättelin, että pelkäät jääväsi yksin synnytystilanteessa? En usko, että missään sairaalassa laitetaan miestä kotiin yöksi, jos synnytys on käynnissä. Mutta ehkäpä tarkoititkin synnytyksen jälkeistä aikaa, kun kirjoitit perhehuoneistakin eli jos ei perhehuoneeseen pääse, niin silloin isät joutuvat yöksi kotiin, valitettavasti. Ja tämä käytäntö on varmaan joka sairaalassa. Monissa sairaaloissa tehdään kuitenkin tavallisista huoneista perhehuoneita, jos on tilaa. Eli vaikka varsinaisia perhehuoneita olisi vain muutama, niin oikeasti niitä voi olla useampi. Salon sairaalan perhehuone-tilanteesta en tiedä, mutta onhan Salossa kuitenkin vähemmän synnytyttäjiä kuin TYKS:ssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä pelkään sairaaloita ihan riippumatta siitä, onko lapsi syntynyt vai ei. Miehen mukana olo onneksi vähentää pelkoa. :) Luin jostain, että Tammisaaressa olisivat kaikki huoneet olleet perhehuoneita. Salon sairaalan nettisivuilla oli vain yleinen maininta, että heillä on perhehuoneita. Määrä ei kerrottu.

 

Pitää puhua tästä neuvolassa. :)

 

edit: ja pahoittelut, jos joku koki mun haukkuvan TYKSiä.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei Tammisaaressakaan kaikki huoneet olleet perhehuoneita, mutta he hyvin joustavasti tekivät tavallisista huoneista perhehuoneita, jos oli tilaa. Joten ehkä siellä Salossakin olisi sama systeemi.

 

Toivottavasti pääsette kivaan sairaalaan ja perhehuoneeseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkea mäkin pohdin aikaisin etukäteen :lol: Miten kun aina sanotaan, että toinen lapsi syntyy nopeammin kuin ensimmäinen? Mites jos ensimmäinen on tullut suunnitellulla sektiolla rv 36? Kyllähän meinasi tulla jo rv 32. Mutta mistä mä tiedän, kuinka nopeasti toinen tulee ja tuleeko se ollenkaan nopeasti? Ja onko tälläisellä miettimisellä edes mitään merkitystä vaan näkeekö sen sitten :unsure: Pohdin vaan sairaalaan menoa. Mä tunnen itseni niin noviisiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös se nopeammin tarkoita lähinnä sitä että kun on aiemmin synnyttänyt niin tietää miten ponnistaa ja jne. Toisaalta sitä en tiiä miten meillä joilla sektio on ollut ensimmäisellä kerralla, miten nopeesti tai hitaasti seuraava syntyy jos alakautta synnyttää

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös se nopeammin tarkoita lähinnä sitä että kun on aiemmin synnyttänyt niin tietää miten ponnistaa ja jne. Toisaalta sitä en tiiä miten meillä joilla sektio on ollut ensimmäisellä kerralla, miten nopeesti tai hitaasti seuraava syntyy jos alakautta synnyttää

Kyllä se avautumisvaihe menee usein nopeammin toisen kanssa kuin ensimmäisen. Mulla se vaihe kesti ensimmäisen kanssa n. 15-16 tuntia ja toisen kanssa 3-4 tuntia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Avautumisvaihe menee mulla siis jo nopeesti jos avautuu loppuun asti 15h :girl_haha: Esikoista nimittäin synnytettiin 15h ennen kun mentiin sektioon ja niistä 8h oli avautuminen jämähtäny 5cm :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mäkin aloin tässä miettimään että voisko olla että toista olisin synnyttämässä alle vuorokauden. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos eka on syntynyt sektiolla suoraan niin siinä tapauksessa sitä on alatiesynnytyksen suhteen ihan täysin verrattavissa ensisynnyttäjään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä suositellaan syötäväksi ennen synnytystä? Mietin vaan, että jos kotona saa kärvistellä pitkäänkin ennen sairaalaanlähtöä, niin kannattaako syödä mitään, jotain kevyttä (jogurtti, mehukeitto, hedelmät) vai jotain tosi energiapitoista ja pitkään kylläisenä pitävää (täysjyväpasta jne.)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin että sitä mikä maistuu. Pakkaisin kyllä kaappiin valmiiksi vähän laidasta laitaan. Toisten ei tee mieli syödä mitään, toisille tulee tarve tankata, joten ennakkoon ei voi oikein sanoa mikä on juuri teidän juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muuten en osaa neuvoa, mutta chili con carne ei ollut hyvä ratkaisu :lol: Luulisi sitä 4-5 kk raskauspahoinvoinnista jo oppineen, että mitään tulista ei pidä syödä jos on mahdollisesti oksentamassa sitä myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse en syönyt mitään aamiaisen jälkeen. Eli kun päivällä kunnon supparit sitten alkoivat ei ruoka enää maistunut ja oma ammattikin hillitsi ruokailua. Anestesialääkärinä sitä aina kiukuttaa kun sektiopäätöksen jälkeen jotkut kätilöt käskee potilasta syömään suklaata että saa energiaa pitkän urakan jälkeen. Noh, itse kun sitten päädyin hätäsektioon ja nukutukseen niin ainakin anestesialääkäri oli tyytyväinen kun maha oli tyhjä, vähensi nukutusriskejä.... mutta tuon oman ammatin puolesta mun ehdotus olisi että söisi jotain suht kevyttä eikä ihan hirveitä määriä. Sitä energiaahan saa sitten kyllä vaikka tipan kautta jos näyttää että puhti alkaa loppua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota sektioon joutumista juuri ajattelin, että olisi varmaan ehkä parempi, ettei olisi maha täynnä jotain hitaasti sulavaa ruokaa.

 

Ehkä mun suunnitelma on sitten syödä jotain kevyttä ja vähän kerrallaan. Ja siis jotain helposti oksennettavaa. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta jos synnytys etenee hitaasti niin ihan hyvä varmaan tankata vielä silloin kun pystyy. Mulla alkoi säännölliset supistukset aamuseitsemältä ja söin siinä kotona jotain marjoja ja puuroa ja illalla sain vielä synnärillä syötyä noin puolet iltaruoasta kun kätilöt kovasti suosittelivat sitä edes yrittämään. Toi olikin ihan hyvä veto sillä ponnistamaan päästiin vasta seuraavana aamuna ja mulla oli siinä vaiheessa ihan kiljuva nälkä ja heikotus.

 

Mä tosin luulen, että kroppa on ohjelmoitu toimimaan niin, että supistusten ollessa käynnissä ei ihan luonnostaan tee mieli mitään tosi raskasta tai rasvaista ruokaa vaan enemmin kaikkea kevyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Poikkeus aina vahvistaa säännön, mä nimittäin jouduin supistusten keskellä lähettämään miehen mäkkärille hakemaan mulle nugetteja, ranskiksia ja dippiä kun teki ihan järjettömästi mieli niitä :girl_crazy: Enkä mä oo syönyt niitä oikeesti varmaan kymmeneen vuoteen, koska en edes tykkää niistä, ja ylipäätään on haettu mäkkäristä kotiin ruokaa viimeksi joskus vuonna 2005... Mutta ai että kun maistui! Tosin ihan loppuvaiheesta, jostain 6-7cm tilanteesta ei kyllä tullut ruoka enää mieleen millään tavalla.

Edited by tollen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lähetin miehen mäkkärille "aamupalaa" ostamaan puoli neljän maissa yöllä, puoli viisi oltiinkin sit jo sairaalalla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä suositellaan syötäväksi ennen synnytystä? Mietin vaan, että jos kotona saa kärvistellä pitkäänkin ennen sairaalaanlähtöä, niin kannattaako syödä mitään, jotain kevyttä (jogurtti, mehukeitto, hedelmät) vai jotain tosi energiapitoista ja pitkään kylläisenä pitävää (täysjyväpasta jne.)?

 

Me käveltiin miehen kanssa Kättäriltä läheiselle Heselle ja syötiin hamppariateriat :D Olin pari senttiä auki tuossa vaiheessa ja kätilökin tokaisi että sehän on hyvä idea kun kerroin aikeista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.