Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

1044 posts in this topic

Kaipailisin kokemuksia synnytystapa-arviosta: Miten tehdään ja miten meni? Olin äippäpolilla viimeksi sunnuntaina jolloin tsekkasivat kohdunsuuntilanteen melko ronskein ottein. Viime tutkimus sai pelkäämään kipua. Ihmettelen, miksi yksityisellä puolella tutkimukset eivät satu mutta julkisella alapää on hajalla pidemmän aikaa??

 

Muutenkin kiinnostaa tutkimuksen eteneminen. Viimeksi olin potkaista sitä lääkäriä kun käsittelee ebsin noin ja sitten käskee vaan rentoutua rolleyes.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se synnytystapa-arvio tehtiin aika ronskein ottein ainakin mulle. Kuulemma häntäluun joustavuutta saatetaan kokeilla peräaukon kautta, mutta mulla kokeiltiin ihan emättimen kautta sekin. Tuntui kyllä siltä kuin se lääkäri ois tunkenu koko nyrkkinsä sisään ja pyöritellyt sitä sitten sielä... :wacko: Eli ei mitenkään mukava tutkimus. Kai se jotenkin kokeilee kuinka joustavia ne kudokset tuolla ulostulolla on eli venyttelee sitä alapäätä vähän joka suuntaan. Ja paikat oli arkana tuon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä mulla ei toi synnytystapa-arvio tuntunut vähän pahempaa sisätutkimusta pahemmalta. Jotain se siellä kokeili ja venytteli, sanoi että lantionpohjanlihakset on aika tiukat, ja että on "hyvä lantio" ja ei pitäisi tulla ongelmia. Ehkä olisi ollut parempi että olisi tutkinut vähän ronskimmin, koska 3350-grammainen vauva ei sitten lopulta mahtunut mun lantiosta ulos. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytystapa-arvio oli melko helppo. Se ei sattunut oikeastaan ollenkaan ja tehtiin yliopistollisessa sairaalassa. Sanottiin, että tuon kokoinen vauva (arvio silloin 3700g) pitäisi tulla helposti ulos. Vauva oli lopulta n.3300g ja tuli helposti ulos.

 

Syömisestä: käynnistettiin klo 12 aikaan ja silloin söin lounasta. klo 17 aikaan otin vain maitoa useampia laseja ja sama linja jatkui salissa. Salissa epiduraalin jälkeen söin suklaakonvehteja ja synnytyksen jälkeen jugurtin ja maitoa, muistaakseni. Ei tullut mieleenikään syödä iltapäivällä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin synnytystapa-arviossa eilen ja meni ok, eli ei ollut onneksi liian kovakourainen. Viikko sitten tarkistuksessa ei ollut mikään muuttunut, mutta nyt paikat ovatkin "kypsät" ja kahdelle sormelle auki :) Alkaa ihan oikeasti jännittämään. Kauheasti riippuu ihmisestä kuka tutkimuksen tekee. Jos kovakouraisen kohteklun pitäisi joissakin tapauksissa manipuloida vauva syntymään, niin mulle mieluummin vaikka lääkkeelllinen käynnistys kuin kovakourainen tutkimus!!

 

Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskaltaakohan tätä täällä kysyä kun täällä taitaa käydä vielä synnyttämättömät, mutta kun liittyy synnytykseen mutta kysymys vaan tullut mieleen synnytyksen jälkeen kun on jäänyt mietityttämään.

 

Sektiossa jos esim. synnytyksen kestäessä norm. pidempään puudutus alkaa loppuvaiheessa loppumaan niin eikö muka voi saada enää lisää puudutetta/lääkettä kiputuntemuksiin, antaako sen anestisia lääkäri vai hoitaja? Onko siitä jotain haittaa jos antaa vai onko se mieluummin että " ei tässä enää kauan mene, kohta ollaan valmiita"? Ei ymmärrä, kuitenkin pienellä annoksella meni vielä osastollakin puuduttetta jonkin aikaa, mutta niin vaan se loppuvaihe tuntui leikkurissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ en ehkä ole paras tähän vastaamaan, mutta itse olen ymmärtänyt, että puudutetta annettaisiin lisää jos tuntemuksia alkaa sektiossa olemaan. Puudutteen lisääjä (lääkäri vai hoitaja) saattaa riippua paitsi tilanteesta myös sairaalasta ja sen työnjaosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jäi epiduraalin kautta laitettu puudutus toispuoleiseksi (ne ei uskoneet mua kun testasivat tuntoa ennen kuin alkoivat leikkaamaan) ja kun sitten aloin huutamaan tuskissani niin mulle laitettiin lisää puudutetta sinne toiseen reunaan piikillä. Siitä ei ole kyllä mitään käsitystä että kuka sen laittoi. Vauvan ulosrepimisvaiheeseen piikki ei ehtinyt auttaa mutta kiinniompelu ei sitten enää sattunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Täytyihän senkin puolen siis jonkun verran olla puutunut kun en pyörtynyt siitä kivusta. Mutta hirveää se kipu kyllä oli. Onneksi sentään uskoivat edes siinä vaiheessa kun aloin huutamaan.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuokin riippuu jonkin verran sairaalasta. Eli jos sektion anestesiatapana on spinaali (yksittäispisto ohuella neulalla) niin lisäpuudutteen anto selkään ei onnistu jos leikkaus on jo aloitettu, koska silloin äiti pitäisi kääntää selinmakuulta takaisin kyljelleen. Jos puudutus alkaa loppua kesken niin leikkaustilanteesta riippuen voidaan sitten joko puuduttaa paikallisesti haavareunoja, tai sitten jos vauva on jo syntynyt niin antaa kipulääketta tai unilääkettä pieninä määrinä. Myös ihan syvä yleis anestesia on mahdollinen siinä vaiheessa kun vauva on saatu ulos. Jos leikkaus ei vielä oo alkanut, niin sitten voidaan laittaa uusi spinaali eli aloittaa koko homma alusta. Jos alunperin on anestesiamuodoksi valittu epiduraali (pisto paksummalla neulalla ja selkään jätetään ohut katetri) niin silloin lisäbolusten antaminen katetrin kautta on täysin mahdollista mutta vaikutuksen alkamiseen menee yleensä noin 20min aikaa.

Ennen synnytystä suoraan suoneen annetavat kipu- ja rauhoittavat lääkkeet on ongelmallisia käyttää siksi, että äidin lisäksi ne sedatoivat myös vauvaa. Siksipä yleisanestesiaa käytetän yleensä vain hätätilanteessa ja tuolloin vauva sitten suoraan sanoen revitään ulos alle kahdessa minuutissa. Iso osa anestesiapuolen käyttämistä lääkkeistä aiheuttaa hengityslamaa vaihtelevina annoksina ja siksi niitä vältetään antamasta vauvalle äidin kautta.

Ja päätöksen lääkkeiden antamisesta tekee aina anestesialääkäri joka sektiossa on aina henkilökohtaisesti läsnä salissa vähintään lapsen syntymään asti. Hoitaja saattaa ehkä lääkkeitä määräyksen mukaan antaa, mutta päätöksen tekee aina lääkäri. Paikallispuudutuksen sitten laittaa leikkaava gynekologi, mutta siinäkin tilanteessa yleensä kysyvät anestesialääkäriltä puudutteen määrän ja laadun.

Edited by Nat

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä arvasin että Nat tulee antamaan hyvän vastauksen tuohon kysymykseen!

 

Oikeastaan voisin tehdä jatkokysymyksen tähän samaan aiheeseen; Kuinka yleistä on että kesken leikkauksen joudutaan menemään yleisanestesiaan?

Omalla salijaksolla tuli vastaan ihan älyttömän monta sektiota, joissa kipu löi läpi viillon jälkeen ja anestesiamuoto vaihdettiin yleisanestesiaan jossa touhu todella reipastui huomattavasti. Tai kysymyksenä on ehkä enemmänkin se, että kuinka paljon jatketulla puudutuksella (epiduraali jo valmiina, mutta synnytys ei etene ja päädytään sektioon) voidaan sektioita tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tai kysymyksenä on ehkä enemmänkin se, että kuinka paljon jatketulla puudutuksella (epiduraali jo valmiina, mutta synnytys ei etene ja päädytään sektioon) voidaan sektioita tehdä?

Ahaa, no mulla onkin sit tähän jatkokysymys että voiko se mun epäonnistunut puudutus johtua siitä että päätettiin laittaa vielä epiduraalin kautta vaikka olin saanut synnytyksen aikana jo kolme täyttä ja kaksi puolikasta epiduraalia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos on aikaa odottaa niin voidaan käyttää tota epiduraalia joka on laitettu jo valmiiksi avautumisvaiheen kivun hoitoon. Tuolloinhan epiduraaliin laitetaan sitten ihan eri aineita kuin mitä synnärillä on laitettu ja siksi sitten epiduraalin vaikutus on erilainen kuin mitä synnytyssalissa. Epiduraalin kanssa hyvän puudutuksen saamiseen menee aikaa n. 20min lääkkeiden annosta. Itse en oikeastaan tykkää epiduraalia sektiossa käyttää vaan käytännössä aina laitan spinaalin. Jos kyseessä on toksemiasektio niin silloin yleensä laitetaan epiduraalikin mutta varsinainen puudutus kyllä yleensä on se spinaali. Mutta tässä siis on hirveästi sairaala ja anestesialääkäri kohtaisia eroja. Mulla vaan henkilökohtaisesti on tullut tosta spinaalista tapa ja siihen se isompi varmuus joten siksi laitan sen niillekin joille oon epiduraalin vaikka itse aiemmin jo laittanut.

Omalle kohdalle on kertaalleen tainnut käydä niin että sektiosalista on soitettu että puudutus alkaa loppua kesken. Tuolloinkin oli ollut muutamia ongelmia leikkauspuolella ja siksi homma oli venynyt. Tuolloin oltiin kuitenki jo aloittelemassa sulkua, joten pärjättiin muistaakseni ihan muutamalla kipu- ja rauhoittavalääke annoksella, ei siis jouduttu nukuttamaan. Synnyttäjien kanssa puudutus on aina melkoista taiteilua, sillä raskaana olevat puutuvat muita herkemmin ja yleensä puudute leviää spinaalitilassa myös muita enemmän ylöspäin. Synnyttäjillä siis useammin saadaan aikaan ns. korkea puudutus jossa saattaa hengittäminen tuntua hiukan raskaammalta. Synnyttäjillä myös reagoi verenpaineet puudutukseen muita herkemmin ja kun sitten taas vauvan hyvinvoinnin turvaamiseksi verenpaineen alarajat on korkeammat kuin tavallisilla potilailla niin herkästi joudutaan puudutuksen yhteydessä antamaan verenpainetta nostavia lääkkeitä. Noita tulisi pienemmillä puudutusannoksilla vähemmän mutta sitten taas toisaalta puudutuksen kesto olisi lyhyempi joten jonkinlainen valinta on tehtävä. Itse koetan laittaa puudutuksen niin että kesto olisi n 1.5-2h.

Mutta kuten sanoin, nuo on hirveän talo- ja puuduttajakohtaisia juttuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natilta voisin sit kysyä, kun mulle laitettiin esikoisen synnytyksessä (synnytin alakautta) spinaali, mutta mielestäni anestesialääkäri sanoi laittavansa samalla katetrin epiduraalia varten (jos sille tulisi tarvetta, mutta ei tullut). Kuulinko oikein? Siitä olen varma, että kyseessä oli spinaali, sillä se vaikutti heti (eikä vasta 10 minuutin jälkeen, kuten epiduraali kuopuksen synnytyksessä) ja mulle kyllä laitettiin katetri, kun sen letkun mä muistan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenköhän epiduraali ja matala verenpaine sopii yhteen? Luin just, että epiduraali madaltaa verenpainetta ja mulla se on valmiiksi todella matala: viimeisin mittaus tältä viikolta on 98/61 ja samoilla linjoilla on mennyt koko raskaus. Ei olisi kovin kiva, jos paineet romahtaa ihan totaalisesti :huh:

 

 

[...]

Niin ja mainittakoon vielä et yleensähän noi synnärillä laitettavat puudutukset yleensä aitetaan kivun hoidoksi ja kipuhan tunnetusti nostaa verenpainetta. Eli vaikka normaalisti paine olisikin matalahko, niin synnärillä paine yleensä on ennemminkin korkea kuin matala...girl_wink.gif

 

 

^ Tuota just mietinkin, että voisin kuvitella, että mun paineet on normaalia korkeammalla kivun kanssa taistellessa :P

Ja niinhän se sitten meni, että mun verenpaine oli tavallista korkeampi, 120/jotain ja epiduraalin laitto onnistui mainiosti! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

spinaali ja epiduraali voidaan tosiaan laittaa myös samalla kertaa, yleensä kahdella eri pistolla, mutta on olemassa myös neula jolla ne saa laitettua yhtäaikaa...girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos tiedosta :) En siis kuullut ihan väärin, vaikka siinä tilassa ei oikein voi olla varma mistään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo 120/ jotainhan on vielä ihan normaali verenpaine....

 

Nyt kun täällä puhutaan puudutteista ja näyttää olevan asiantuntijakin paikalla, kysyn seuraavaa:

 

Mulla on sellanen tauti joka aiheuttaa hyvänlaatuisia kasvaimia hermoihin (NF1-mosaiikki).

Onko tämä este selkäpuudutukselle (epiduraali tai spinaali) ja pitääkö ennen niitä ottaa mri tai ultra, jotta näkee ettei tökkää piikillä pattiin/siellä ole pattia joka estää puudutten oikeaoppisen leviämisen tms? Mun selkää ei ole kuvattu ikinä, mutta ei oireitakaan ole. Mutta oireettomuus ei kerro mistään koska tässä taudissa ne patit kasvaa hitaasti ja ovat siksi oireettomia pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ vaikea sanoa kun ei tarkkaan sun tapausta tiedä, mutta yleensä tuollaisessa tilanteessa gynet tekee hyvissä ajoin konsultaation talon anestesiapuolelle ja siellä sitten mietitään asiaa aina tapauskohtaisesti. Eli kannattaa ottaa asia neuvolassa puheeksi jo hyvissä ajoin niin sitten yleensä tekevät tidustelua synnytyssairaalan suuntaan.

Noin yleisestihän epiduraaliin tuon ei mun mielestä pitäisi vaikuttaa, koska siinä ei mennä spinaalikanavaan asti vaan väliin jää ohut kalvo. Spinaalistakin mun oma ensiajatus olisi se, että ei välttämättä ainakaan ehdoton este olisi. Puudutteitahan ei koskaan laiteta hermoihin vaan ainoastaan niiden ympärille. ja pistäessähän sen kyllä pistäjä huomaa jos edes hermoa hipaisee (tai siis potilas yeensä reagoi siihen sen verran voimakkaasti et tiedetään pienestäkin kosketuksesta et pitää neulan asentoa muuttaa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo 120/ jotainhan on vielä ihan normaali verenpaine....

Joo niin on, mutta mulla koko raskausajan pyöri yläpaine siinä 95-104 välillä eli tosi matalalla :) Alapaine oli 60 paikkeilla. Onneksi nousi synnytyksessä korkeammalle niin ei tullut mitään ongelmia saada epiduraalia, mikä vähän huolestutti.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt sit tosi tyhmä ja ehkä vähän hassukin kysymys, mutta voiko piilarit silmissä synnyttää. Inhoan nimittäin silmälasien käyttöä ja mielelläni pitäisin piilareita, mutta onko se sallittua. Mietin, kun lävistyksetkin pitää ottaa pois siltä varalta, että joutuu leikkaukseen, niin onko piilareiden käyttöön jotain vastaavia kieltoja? En kehtaa kysyä tätä neuvolassa, kun tää kuulostaa jotenkin niin hölmöltä... :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä mä ainakin synnytin (tai siis yritin synnyttää) piilarit päässä, ja olin sektiossakin niiden kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.