Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

1044 posts in this topic

Minulla ainakin limatulppa oli tosi venyvää tavaraa, ei meinannut saada pyyhittyä kun lima vain venyi ja venyi... :huh:

 

Jep, sama juttu :P Kyllä sen todellakin tunnisti, yök... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla leikattiin välilihaa ja se myös repesi, mutta ei peräaukon suuntaan vaan sivullepäin. Ja ymmärtääkseni jos leikataan niin se on sivulle päin, ei peräaukkoa kohti.

 

Tarkalleen ottaen eppari tehdään kohti peräaukkoa tai viistosti, täällä kuva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikö synnytyksen aikana saa syödä? Kaverini kertoi, että hän sai mehujäätelöä ja kirkkaita mehuja. Miten ihmeessä jaksaa synnyttää tuollaisilla eväillä? Itse olen ainakin tosi herkkä verensokerin vaihteluille ja taju menee helposti, jos ei saa säännöllisesti ruokaa.

 

Ei välttämättä edes tee mieli syödä. Minulla synnytys käynnistettiin, eikä osastolla tarjottu päivällinen (mihin aikaan mahtoi ollakaan, viideltä?) houkuttanut yhtään, vaikka nälkä olisi jo pitänyt olla. Noihin aikoihin synnytys juuri alkoikin. En siis suostunut syömään vaikka käskettiin, koska arvasin, että oksentaisin. Mehulla menin, ja sitäkin tuli muutamaan kertaan oksennettua sitten kun synnytys oli kunnolla käynnissä. Jossain vaiheessa sain tosin kerjättyä luvan yhteen pieneen suklaapalaan moraaliseksi tueksi, kun lupasin imeskellä sen oikein hitaasti :lol: Ja senkin tietysti oksensin :rolleyes:

 

Epiduraalin takia olin tipassa, joten jos olisi tarve tullut niin varmasti olisi voinut glukoosiakin saada suoraan suoneen. Luulen kuitenkin, että synnytys ja hormonit panevat elimistön energiankäytön ihan toiseen tilaan kuin normaalisti. Ei siinä "pakene tai taistele"-tilanteessa syömään ehdi :lol:

 

Melkeinpä välittömästi synnytyksen jälkeen iskikin aivan tolkuton nälkä, ja oli siinä kätilöllä aamuyöstä tekemistä kun yritti kaapia jotain syötävää kasaan :rolleyes: Ei siis kannata jättää eväitä kotiin, kyllä niitä voi tarvita synnytyksen jälkeenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olin tulossa sanomaan, että harvemmin synnytyksen aikana varmaankaan tulee nälkä, vaikka tavallisesti olisikin herkkä verensokerin vaihteluille. Siinä on kuitenkin elimistössä niin paljon kaikenlaisia hormoneita ja muita aineita, ettei nälkää yksinkertaisesti kaiken muun alta huomaa.

 

Mä en synnytyksen aikana edes juurikaan juonut, eikä mies tai kätilöt huomanneet tarjota mulle juomista. Ponnistuksesta toivuttuani eka tuntemus olikin sitten aivan hillitön jano, ja kun olin saanut juotavaa, tuli hirveä nälkä :P

 

muoks. Se piti vielä mainita, että ainakin Naistenklinikalla tuotiin heti synnytyksen jälkeen ihana luksus-ruoka-annos (ainakin sairaalan normiruokaan verrattuna) synnytyssaliin. Meidän tyttö syntyi klo 4.30, joten saatiin maittava aamupala :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikö synnytyksen aikana saa syödä? Kaverini kertoi, että hän sai mehujäätelöä ja kirkkaita mehuja. Miten ihmeessä jaksaa synnyttää tuollaisilla eväillä? Itse olen ainakin tosi herkkä verensokerin vaihteluille ja taju menee helposti, jos ei saa säännöllisesti ruokaa.

 

 

Söin aamupalan n. klo 9, minkä jälkeen mun piti olla ehdottomasti syömättä ja juomatta, sillä oli uhkana että joudutaan tekemään kiireellinen sektio.

Lapsi syntyi lopulta klo. 22.10 ja synnytyksen jälkeen jouduin vielä istukan irrotukseen leikkaussaliin. Eli en saanut synnytyksen jälkeenkään syödä/juoda mitään.

Nälkä ei tullut, mutta jano oli mieletön kun aamuyöstä kolmen aikaan pääsin heräämöstä pois.

 

Ruoka ei tullut mieleen, mutta juomista olisin mielelläni ottanut. Tipan kautta sain kuulema sen mitä tarvitsin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä nuo ainakaan yöllä jkl mitään tarjoilleet, ruoatta mentiin klo 20-05. Sitten saatiin miehen kanssa jaettavaksi kaksi leipää, banaani ja jogurtti, lasillinen mehua ja limua sekä teetä.

Oli hieman molemmilla nälkä, kun ne eväät jäi kotiin. Mukana oli vaan suklaata, pillimehua ja Aku Ankan taskari miehelle viihdykkeeksi. Banaanit, luumut ja eväsleivät jäi kotia pöydälle.

 

Kun pääsin osastolle niin kukaan ei maininnut, että olisin saanut aamupalaa hakea. Olis meinaan uponnut toinenkin satsi ihan helposti. Muutenkin vedin synnärillä sapuskaa kahden edestä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä menin sisälle puoli viiden aikaa yöllä ja tyttö synty puoli vuorokautta myöhemmin. Sain mehukeittoa ja mehua sekä kahen maissa voileivän sekä banaanin. Pitivät kyllä huolta että söin ja join.

 

Osastolle kun pääsin sit illalla eivät antaneet mitään kun olin sit käynyt leikkurin kautta. Aamulla tuli viiden maissa aivan kaamea nälkä mutta tää yökkö vaan sano että kasin jälkeen aletaan tarjoilee aamupalaa, kestä siihen saakka :angry:. Nälkä meni sit siihen vaiheeseen, että meinasin oksentaa nälkääni, liikkeelle en päässyt kun yhtä sun toista oli kiinni ja yli vuorokauden olin vaan maannut niin heikossa hapessa olin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan teillä muilla on mennyt ns. kypsästä kohdunsuusta synnytykseen?

Meinaan itselläni lääkäri totesi toissapäivänä sisätutkimuksessa, että kohdunsuu on pari-kolme senttiä auki ja paikat pehmeät ja kypsät.. MUTTA kohdunkaulaa on vielä parisen senttiä jäljellä... :rolleyes: Eli kypsytettävääkin vielä on tuolla alhaalla... Kiinnostais kuitenkin kuulla, että kauanko muilla on mennyt tuollaisesta diagnoosista synnytykseen??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka kauan teillä muilla on mennyt ns. kypsästä kohdunsuusta synnytykseen?

Meinaan itselläni lääkäri totesi toissapäivänä sisätutkimuksessa, että kohdunsuu on pari-kolme senttiä auki ja paikat pehmeät ja kypsät.. MUTTA kohdunkaulaa on vielä parisen senttiä jäljellä... :rolleyes: Eli kypsytettävääkin vielä on tuolla alhaalla... Kiinnostais kuitenkin kuulla, että kauanko muilla on mennyt tuollaisesta diagnoosista synnytykseen??

Mulla oli kohdunsuu 2cm auki ja kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä rv 37+5. Poika syntyi rv 40+6. Ja mulla nuo tiedot on katsottu ultralla, jolloin esim. kohdunkaula on usein pidempi kuin sisätutkimuksessa. Se kauanko synnytykseen vielä menee on kuitenkin tosi yksilöllistä, tilanne kun voi muuttua nopeastikin (tai pysyä samana vielä pitkään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää olin 2cm auki tullessani viikkotilanteessa 40+4 SVO:lle, 4h myöhemmin jäbä oli syntynyt. Viimesessä lääkärineuvolassa kohdunkaula oli kiinni, kiinteä ja lyhentynyt sentillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkalleen ottaen eppari tehdään kohti peräaukkoa tai viistosti, täällä kuva.

 

 

Ja ihan tarkalleen ottaen sitä ei Suomessa ikinä tehdä kohti peräaukkoa, vaan aina viistosti. Muuten on riski, että väliliha repeää peräaukkoon asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla oli kohdunsuu 2cm auki ja kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä rv 37+5. Poika syntyi rv 40+6. Ja mulla nuo tiedot on katsottu ultralla, jolloin esim. kohdunkaula on usein pidempi kuin sisätutkimuksessa. Se kauanko synnytykseen vielä menee on kuitenkin tosi yksilöllistä, tilanne kun voi muuttua nopeastikin (tai pysyä samana vielä pitkään).

Tähän piti vielä lisätä, että mun gynen mukaan tuosta kohdunkaulun tilanteesta ei välttämättä pysty ennustamaan synnytyksen ajankohtaa, mutta jos se on jo tuon pari senttiä auki ennen synnytyksen käynnistymistä, niin yleensä avautumisvaihe on nopea :) Mulla ekoista suppareista (jotka oli lähes kivuttomia) siihen, että kohdunsuu oli kokonaan auennut, kesti n. kolme tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ihan tarkalleen ottaen sitä ei Suomessa ikinä tehdä kohti peräaukkoa, vaan aina viistosti. Muuten on riski, että väliliha repeää peräaukkoon asti.

 

Joo hyvä tarkennus tuo Suomessa. :) Wikipedia tiesi toimenpiteestä seuraavaa:

Episiotomia eli välilihan leikkaus on kirurginen toimenpide, jossa emätintä laajennetaan synnytyksen helpottamiseksi. Episiotomia tulee kysymykseen, kun väliliha ei jousta riittävästi lapsen synnyttämiseksi tai kudoksen arvellaan repeävän.

 

Toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa saksilla. Leikkaustapoja on kaksi: kohti peräaukkoa tai viistosti kohti pakaraa. Haava ommellaan synnytyksen jälkeen.

 

Episiotomia on yleinen toimenpide latinalaisessa Amerikassa, mutta muualla sen määrä on vähentynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut katetroitiin (omasta pyynnöstä). kun vessaan en saanut enää lähteä ja edellisestä vessassakäynnistä oli jo pari tuntia aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Missä tilanteissa laitetaan virtsakatetri?

 

 

Mulle laitettiin katetri kun en meinannut saada pissattua.. Vaivoin pääsin istumaan "pöntölle", mutta vauvan pää painoi niin ettei hommasta tullut mitään. Ja epiduraalin vuoksi oli myös aika hutera olokin.

Eipä sitä virtsaa katetrista huolimatta tullut. Muksu kylläkin pian sen jälkeen. :) Vissiin tuo ponnistuksen tarve tuntui sit pissahätänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut katetroitiin kahdesti, kun en saanut mennä vessaan. Tai minnekään muuallekaan tietysti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut katetroitiin, kun en saanut pissattua vaikka kuinka yritin. Mä vähän jännäsin toimenpidettä, mutta eihän se nyt missään tuntunut kun oli epiduraali päällä. Nestettä tuli ihan kiitettävästi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut katetroitiin ekassa synnytyksessä, kun en saanut nousta vessaan sydänäänten takia. Sitten pantiin myös katetri, kun oltiin lähdössä sektioon. Se kyllä nyppästiin sitten pian poiskin, kun vauva päätti tullakin alakautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistä synnytyksen lasketaan alkaneen?

 

Jaa-a. Mun kohdalla säännöllisistä supisteluista. Lapsivesi meni perjantaina aamuyöstä ja sen jälkeen supisteli koko viikonlopun enemmän ja vähemmän, mutta ei säännöllisesti. Kun oksitosiinitippa laitettiin sunnuntaina klo 13, alkoi säännölliset supistukset ja siitä alkaen merkittiin synnytyksen kesto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ en tiedä onko tämä jokin virallinen tieto tms. sellainen, mutta synnytys lasketaan alkaneeksi kun tulee "niitä kunnon" supistuksia. silloin siis kun supistukset tihentyvät, kipeentyvät ja voimistuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka paljon/ pitkään niitä antureita pidetään tossa mahan päällä? Siis niitä millä piirtyy supistukset ja vauvan liikkeet. Musta tuntuu että mä haluan liikkua mahdollisimman paljon supistusten aikana, koska se paikallaan makaaminen on kivuliasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Satks:ssa minimi aika käyrien piirtoon oli 20 minsaa.

Yleensä niitä otettiin 20-30 minsaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mistä synnytyksen lasketaan alkaneen?

 

Taitaa olla tapauskohtaista. Mulla eka synnytys on laskettu alkaneeksi vesien menosta ja siitä kuitenkin vasta n. 6 tunnin päästä alkoi supistukset ja avautuminen.

 

Tokassa synnytyksessä sitten laskettiin ekasta supistuksesta, kun alkoivat heti säännöllisinä.

 

Ekassa synnytyksessä myös ponnistusvaihe on laskettu alkaneeksi siitä, kun se ponnistaminen alkoi, mutta tokassa synnytyksessä siitä, kun paikat oli täysin auki ja sitten vielä odotettiin ponnistamistarvetta. Näin ollen papereissa ponnistusvaihe on 23 min, vaikka tyttö tuli yhdellä supistuksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.