Guest Noose

Imetystyyny

82 posts in this topic

Onko tarpeellinen?

Minkälainen tyyny on paras ja mistä näitä saisi edullisesti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Pikku-Piian imetystyyny. Hankin sen jo raskausaikana, kun olin kuullut kehuja ylipäätään imetystyynyistä.

 

Meillä kyllä imetystyyny jäi ainakin tämän imetyksen osalta ihan turhaksi hankinnaksi. En tiedä, olisiko siitä pitänyt ottaa vähän täytteitä pois vai mitä, mutta en koskaan saanut vauvaa oikein kunnolla sillä tyynyllä rinnan kohdalle. Paremmin sain tavallisilla tyynyillä. Ja nyt syödään jo ilman tyynyjä.

 

Lisäksi tuntui, että imetystyyny (ainakin tämä malli) oli muutenkin jotenkin liian iso ja hankala.

 

(Meillä kyllä on syöty koko ajan suurin osa imetyksistä makuuasennossa, ja istualtaan ollut muutenkin vähän huonoa, joten oon ehkä huono arvioimaan imetystyynyä.)

 

Muoks. Siis imetystyyny on Pikku-Piian eikä Emman niinkuin ensin muistin...

Edited by Leij_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei oo imetystyynyä ollut, enkä ole sellaista kaivannutkaan. Ihan tavallinen tyyny on ollut imettäessä tukena käden alla. Selän takana oon pitänyt kanssa sellaista pikkutyynyä niin on ryhdikkäämpi asento. Imetystyynyt vaikuttaa jotenkin hankalilta. En varmaan viitsis ikinä viritellä sellaista päälleni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imetystyyny oli kans täysin turha. Onneksi se oli kaverilta lainassa, niin ei tullut ostettua turhaan. Aluksi asettelin sen ja lisäksi tavistyynyn. Mutta kun imettää piti niin usein, niin rupes ärsyttämään hirvee show ja asennus. Lisäksi yksinään ollessa oli aika hankala viritellä. Joten me luovuttiin tosi pian tyynyn käytössä. Imetän ihan vaan muksu sylissä istuen ilman mitään apuvälineitä. Sohvalla ollessa mulla on sohvan koristetyyny selän takana, jotta on parempi istua ja nojata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla imetystyyny oli erittäin hyvä ostos. Muuten en ois pystynyt imettämäänkään kun tavalliset tyynyt aina jotenkin luiskahtivat pois. Ehkä vika oli mun tekniikassa :rolleyes: En imettänytkään sitten kauaa kun maito loppui, joten onneksi ostin edullisen tyynyn Jyskistä, 24,90€. Mutta hinnasta huolimatta oli erittäin hyvä tyyny, ei liian iso niinkuin nuo tyynyt joskus tuntuvat olevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalassa käytin imetystyynyä, mutta kotiin en moista ostanut. Käytin istualtani imettäessä sitten ihan tavallista tyynyä ja lopulta siirryin imettämään pääsääntöisesti makuultani, joten melko turha ostos tyyny olisi ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ostin käytettynä imetystyynyn. Alussa oli käytössä kun imetysasennoissa oli hankaluuksia, loppu ajasta imetin jo ilman tyynyä ja muksukin oli isompi, pienenä oli ehkä parempi. Pitkään käytettiin tyynyä myös vauvan suojana jos yöllä nukkui meidän välissä niin oli joku jonka sisään vauva laittaa ettei pyörähdetä vahingossa päälle. Nyt on meidän sängyssä päiväpeiton päällä tyynynä jota sit ite käytetään jos nukutaan päikkäreitä tai katotaan telkkaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon miettiny tällasta, onko kokemuksia tai tietoa?

 

Softy_PINK_FUKSIA.jpg

 

Kyseessä on siis DooMoo softy tai isompi Byddy.

Tätä vois sit käyttää muuhunkin kun vaan imettämiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli lainassa kaverin imetystyyny (Emman) ja täytyy sanoa, että meille se ainakin oli turha. Mun oli hirvittävän vaikea asetella sitä ja saada sitten muksua siihen vielä. Homma sujui jotenkuten, jos oli joku toinen antamassa mulle muksun syliin, kun olin asetellut tyynyn, mutta yksinään touhutessa meni hermot niin äidiltä kuin nälkää huutavalta muksulta. Tavallinen tyyny oli huomattavasti helpompi ja lapsen kasvettua ei tarvittu mitään tyynyjä, paitsi selän taakse sohvalla istuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole missään vaiheessa ollut imetystyynyä. En vaan saanut hankittua, ja nyt kun vauva on "jo" 3,5 kk niin mietin, että kannattaneekohan enää hankkiakaan.

 

En ole oppinut käyttämään mitään tyynyjä imettäessä. Tavalliset tyynyt eivät pysy paikallaan ja vauva tuppasi uppoamaan niihin silloin kun niitä kokeilin (eli vastasyntyneen kanssa). Sairaalassakaan ei tarjottu imetystyynyä edes kokeiltavaksi :( Olisi ehkä onnistunut istualtaan imetys jo siellä, jos olisi ollut kunnon tyyny.

 

Tyynyn puutteesta huolimatta imetän käytännössä aina istualtaan, vain yöllä makuultaan. Seurauksena tästä minulla on kipeät ranteet, kun joutuu taivuttamaan ranteet aina 90 asteen kulmaan imettäessä, kun vauvasta ei muuten tunnu saavan otetta. Ei ole ihan helppoa yli 7-kiloisen kanssa, joka venkoilee, potkii ja meinaa kierähtää sylistä välillä. Lisäksi en ole onnistunut imettämään "kainalon puolelta" kertaakaan, siitä olisi ollut hyötyä kun vauva oli pienempi.

 

Jos jossain voisi kokeilla ja vertailla imetystyynyjä ihan käytännössä, niin menisin kyllä saman tien. Niitä on minusta hirmu vaikea ostaa, kun ei voi tietää, millaisen tarvitsisi. Sen kyllä tiedän, että pitäisi olla jotain tukevaa materiaalia, vaikka polyeteenirakeita (en tiedä tekeekö kukaan tällaista tyynyä...) kun vauva on niin painava että varmaan styrox-rakeetkin painuisivat kasaan alla. Ja tarpeeksi iso kooltaan. Monet tyynyt näyttävät siltä, ettei niiden päällä pysy edes alle 60-senttinen vauva, saati sitten lähemmäs 70-senttinen.

 

Sitä odottelen nyt sitten, että Enska oppii istumaan ja itse pitämään kiinni syödessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma sain lainaksi tyynyn miehen siskolta ja ekat 2-3kk kaytettiin paljon ja se mulla helpotti kylla imettamista. Sitten poika kasvoi sen kokoiseksi, ettei tyyny ollut kuin tiella. Mutta ma kylla hankkisin sen, se oli korvaamaton ekat kuukaudet kun poika soi lakkaamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ompelin itse imetystyynyn lakanakankaasta (olisikohan kaava ollut huvitutin sivuilla...?) ja sisälle laitoin Etolan styroksipalloja. Sen ajan kun imetin oli tyyny aina käytössä. sain sen avulla nostettua vauvan niin ylös rinnalle, että omat kädet oli vapaana ja monesti esim. söin ja katsoin telkkaria samalla kun vauva imutteli alussa pidempiä aikoja.

Edited by Ayla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ollut edes ajatellut imetystyynyn hankkimista. Saatiin kuitenkin tyyny "perintönä" kaverin kaverilta ja täytyy kyllä sanoa että tyyny oli aivan ehdoton esikoisen kanssa kun imetetys ei meinannu onnistua sitten millään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tää on ollu aivan ehdottomasti yks parhaimmista hankinnoista (ja varmasti käytetyin ;))! Meillä on merkkiä Alvi, tommoinen U:n muotoinen. Kyljen puolelta imettäminen on ollu meidän paras asento, johon tuo on sata kertaa parempi kuin tavallinen tyyny. Hartiat ja kädet tuntuu olevan heti jumissa, jos imettää joskus kylässä tai muualla sylissä tai kyljen puolelta ilman tyynyä.

 

Täyte tuossa on kyllä pahasti lässähtänyt jo, enkä ole saanut hankituksi lisää täytettä. Mutta kyllä edelleen joka kerta tuon otan ja mutlaan kainaloon, kun imetän, tyttö nyt 4kk. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut esikoisen aikaan imetystyynyä, mut nyt on kaverilta lainassa ja täytyy sanoa, että hyvin pärjäisin ilmankin... Tosi vähän tulee siis sitä käytettyä, jokseenkin samaa ongelmaa on kuin monella muullakin, että siihen ei meinaa saada vauvaa aseteltua sellaiseen hyvään asentoon. Tuo tyyny on Pikku-Piian.

 

Oma kokemukseni siis on, että loistavasti pärjää ilmankin.. Mutta makuasia kai tämäkin.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalassa käytin imetystyynyä ja kun lähdettiin kotiin käskin miehen mennä ostamaan sellaisen ja muutaman kerran käytin sitä kotona ja nyt se lojuu käyttämättömänä. Kokeilen sitä vielä toisen lapsen kanssa, mutta ilmankin pärjäsin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostettiin 7€:lla käytetty tyyny, missä on sisällä "herneitä". Oon kyllä käyttänyt sitä paljon (ja itse asiassa nytkin on läppäri sylissä tän kyseisen tyynyn avulla :P) , välillä toki imetän ilmankin tai makuultaan tai jollain toisella tyynyllä. Oon saanut tyynyn hyvin paikoilleen vaikka samalla olisi ollut vauvakin jo sylissä. Sairaalassa jo opettivat käyttöä, siellä aluksi tuntui olevan vain haittaa kun ei saanut sellaista rentoa asentoa millään. Eipä tuo hinta ollut paha, joten ei haittaisi vaikkei paljoa ois tullut käytettyäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietäiskö joku ihana ihminen, asap, VOIKO IMETYSTYYNYN PESTÄ KONEESSA? Siis muutenkin kuin sen päällisen?

 

Meidän kattiperkule (lisää tähän liuta sensuroituja lempinimiä) meni kusemaan mun tyynylle :angry: :angry: :angry: Joten voinko viskata koneeseen, vai onko tyyny entinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu varmasti paljon siitä mitä siellä sisällä on.

Jos ihan vanutäytteinen, voisi sen pestä ihan koneessa (kulmiin vaan hakaneulat tms. niin ei täytteet lähde

liikkumaan) mutta jos on sisällä niitä "styrox" palleroita, joudut varmastikin ostamaan uudet täytteet.

Kuulemma saa ihan huonekaluliikkeistä yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein itse imetystyynyn (varmaan samalla ohjeella kuin Ayla), sainpahan sen näköisen kuin halusin. Sairaalassa käytin imetystyynyä ja vauvan ollessa vastasyntynyt imetin aina muuten kuin öisin sen kanssa, mutta nykyään tulee harvemmin käytettyä. Pitäisi tosin ottaa taas käyttöön, sillä ranteeni eivät kestä lapsen pään painoa käsivarrella ja asento on alkanut mennä ihan ihmeelliseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksikin imetystyynyä, toisen sain ja toisen ostin käytettynä. Molemmat olivat aivan turhia silloin, kun vauva oli pieni. Tuntui, että olis pitänyt olla tosi isot ja alhaalla olevat rinnat, että niistä olisi ollut jotain hyötyä. Paremman asennon sain tavallisten tyynyjen kanssa - toisaalta jos nyt alkaisin imettämään pientä vauvaa, osaisin varmasti hyödyntää imetystyynyä paremmin. Mutta vauvan kasvaessa isommaksi olen kokenut hyväksi isomman imetystyynyni, käytän lisäksi pääpuolella sen alla paria tavallista tyynyä. Siinä on sellaiset lyhyet sakarat, kun pienemmässä tyynyssä on pitkät sakarat (miten sen nyt selittäisi, lyhytsakarainen tyyny menee vartalon myötäisesti kun taas pitkäsakarainen jää kauas kehosta ts. sakarat ottavat istuimen selkänojaan kiinni). Paremman tyynyn merkkiä en nyt muista, huonompi on olo-ilo. Kannattaa siis kiinnittää huomiota tyynyn malliin ja kokoon, täytteen määräkin on tärkeä (ei liikaa eikä liian vähän ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siinä on sellaiset lyhyet sakarat, kun pienemmässä tyynyssä on pitkät sakarat (miten sen nyt selittäisi, lyhytsakarainen tyyny menee vartalon myötäisesti kun taas pitkäsakarainen jää kauas kehosta ts. sakarat ottavat istuimen selkänojaan kiinni).

 

Juuri tämä (pitkä)sakaraongelma on meidän tyynyssä. Ja tyyny siis Pikku-Piian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tärkeintä on ett tyynyn saa sidottua selän taa. Semmoinen pikalukitus on tietysti tosi kätevä. Näin tyyny pysyy paikallaan hyvin esimerkiksi Mollavauvan imetystyyny.

 

Meillä tyyny oli alusta asti monta kuukautta käytössä päivittäin. Oli todella kätevä, ehkä paras hankinta sitten kantorepun. En kyllä yhtään ihmettele, jos jotkut pitävät turhana. Ilman tuota sidontamahdollisuutta semmoinen joku iso pötkylä kuulostaa todella hankalalta :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now