Sign in to follow this  
Followers 0
Anis

Ballonki-laajennus

15 posts in this topic

Onko kenelläkään käsitystä mitä ballonkilaajennuksessa tehdään? Ja miltä se tuntuu? Mulle sanottiin että lääkeellistä käynnistystä ei voida tehdä, mutta jos kohdunsuu on yhtää avautunut niin voidaan tehdä Ballonki-laajennus. Joku katetri laitetaan kohtuun (?) ja sen toinen pää on reidessä kiinni. Netistä ei oikein löydy mitään tietoa. Toisena vaihtoehtona mulla on sektio ja toisaalta haluisin kokeilla alatiesynnytystä jos vaan paikat on kypsyneet sen verran että toi toiminpide voitaisiin tehdä. Tietty jos jostain kumman syystä synnyts käynnistyy itsellään niin sitten tietty saisin alatiesynnytyksen jos ei ilmene siinä jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouduin googlettamaan :) Ilmeisesti tuossa käytetään samanlaista katetria, kuin virtarakon katetroinnissa. Siis ohut letku, jonka toisessa päässä on "vesi-ilmapallo", ohjataan kohdunkaulaan. Letkun toinen pää teipataan reiteen. Letkuun pumpataan varovasti vettä. Ideana on, että vesipallo aiheuttaa samanlaista painetta kuin sikiön pää, jolloin naisen omien prostaglandiinien eritys saa kohdunkaulan avautumaan ja synnytyksen käyntiin. Tuota taidetaan pitää melko turvallisena keinona, tehokkuudesta en tiedä. Epämukavuutta on vähän vaikea mennä arvioimaan, mutta jos kohdunkaulakanavaan jotain työnnetään niin ei se välttämättä ihan huomaamatta mene, voi sattua kovastikin (tai hyvällä tuurilla ei edes tunnu). Se pallon aiheuttama paine melko varmasti tuntuu ikävältä. Toisaalta, alatiesynnytys yleensä muutenkin sattuu ja sairaalasta saa lääkkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Anis! Jouduitko kyseiseen toimenpiteeseen? Kokemuksia? Tietenkin muiltakin jos niitä on.

 

Minulla tuota nyt on väläytelty jos joudutaan käynnistämään, koska edellisen sektion vuoksi ei lääkkeellistä käynnistystä tehtäisi. Mielenkiintoista sinänsä. Hoitaja sanoi että niitä laitetaan niinkin että sen kanssa pääsee sitten kotiin ettei välttämättä olla sairaalassa, kuinkakohan kauan tuommoista joutuu pitämään jos ei ala vaikuttamaan? Viimeksi ei lääkkeellinenkäynnistys tuottanut tulosta + muista syistä päädyttiin sektiooon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ballongilla käynnistämisestä lisää kokemuksia? Se voisi olla mulla vaihtoehtona ensi viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käytettiin ballonkia. Laittaminen ei sattunut yhtään, mutta käveleminen ja vessakäynnit tuntui vähän hankalilta. Ballonki oli vuorokauden paikoillaan ja sitten kohdunkaula oli tarpeeksi avoinna, että voitiin lähteä kalvojen puhkaisuun synnytyssaliin. En saanut lähteä kotiin odottelemaan paikkojen kypsymistä, mutta ei kyllä tullut aika pitkäksi osastollakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muutamalla kaverilla käynnistetty synnytys tuolla ballongilla. yhdellä sen laittamisesta ei mennyt kuin muutama tunti niin oli synnytys jo kunnolla käynissä, toisella kaverilla meni noin 12h kun pääsi saliin ja kolmannella se ei juuri tuottanut tulosta muuta ku sen verran että paikat aukes että sai kalvot rikki. Kuulemma lääkkeelliseen käynnistykseen verrattuna mukavampi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytys käynnistettiin balongilla viikolla 42+1. Olin kahdelle sormelle auki, mutta kohdunkaulaa oli jäljellä 2 cm, joten lääkäri päätti, että ei puhkaista suoraan kalvoja, vaan laitetaan ensin balongi. Sen laittaminen oli kivutonta, sattui vähemmän kuin muutamaa minuuttia aikaisemmin tehty sisätutkimus. Vähän epämukavaltahan se balongi tuntui, mutta tipahti pois jo reilun tunnin kuluttua. Sen jälkeen pääsinkin synnytyssaliin kalvojenpuhkaisuun. Lopulta vasta oksitosiinitippa käynnisti kunnon supistukset, mutta oli balongista sen verran apua, että kalvot saatiin puhkaistua. Verrattuna edelliseen synnytykseen, joka käynnistettiin (myös yliaikaisuuden vuoksi) cytotec-tableteilla, tämä synnytys oli helpompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellan huomisaamua ballonki paikallaan. Laittaminen ei sisätutkimusta kummemmalta tuntunut, tosin tässä vaiheessa tuo sisätutkimuskaan ei mikään mukava toimenpide ole. Rakko tuntuu koko ajan täydeltä, kun tuo vauvan pää painaa.

Vessassakäynti ei tosiaan mikään miellyttävä kokemus ole, mihinkään ei toki satu, mutta nuo ylimääräiset letkut vähän ehkä häiritsevät. :grin:

 

Aamulla sitten viimeistään pitää ilmoittautua osastolle. Ainakin tässä vaiheessa tuntuu, että sinne asti tosiaan saa odotella.

Huomenna viikkoja tasan 40, mutta viimeiseen kahteen viikkoon ei kohdunsuulla ollut tapahtunut juurikaan mitään. Ja vauvan painoarvio tänään oli jo 4,3kg, joten eivät halua päästää enää suuremmaksikaan. Siksi käynnistykseen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin ballonkilla ja mulla se käynnisti kipeähköt ja säännölliset supistukset, jotka kesti koko päivän ja yön. Aamulla olivat loppuneet, mutta ballonki tippui sitten itsekseen pois ja saatiin kalvot puhkaistua + oksitosiini menemään.

 

Ballonki oli käytössä siksi, että vauvan painoarvio ei ollut muuttunut 10pv aikana lainkaan, lapsivettä oli vähän ja virtaukset heikohkot, joten lääkäri oli sitä mieltä että edes himpun verran luonnollisempi käynnistystapa (vrt. tabletit) on vauvalle parempi. Kun siis cytotecin aiheuttamia supistuksia on hankalampi kontrolloida kuin oksitosiinin enkä ollut niin paljoa auki että suoraan olisi voitu laittaa oksitosiini tippumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellan huomisaamua ballonki paikallaan. Laittaminen ei sisätutkimusta kummemmalta tuntunut, tosin tässä vaiheessa tuo sisätutkimuskaan ei mikään mukava toimenpide ole.

Mulle on myös ballonki asennettu aamupäivällä ja "armonaikaa" on odotella kotona 24 h ennenkuin on mentävä päivystykseen. Toisinkuin Ansq:lla, mulla kyllä paikoilleenlaitto tuntui ikävältä. Mutta kyllä sen sitten kesti, kun ei montaa minuuttia vienyt. Nyt on olo epämiellyttävä kun ballonki painaa. Yhtään ei vielä kyllä supistele. Mulla on tänään jo 41+6, joten siksi käynnistellään ballongilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle laitettiin tää kans. Hoiti hommansa noin 3 tunnissa, ei tosiaan sattunut, vähän erikoiselta tuntui. Ei jäänyt mitään negatiivistä mieleen tästä kokemuksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ballongin laitto ei pahalta tuntunut ja supistukset alkoivat puolessa tunnissa. Kolmen tunnin päästä laitosta sain itse vedettyä ballongin pois ja lähdimme sairaalaan. Parin tunnin käyrilläolon jälkeen kalvot puhkaistiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo ballonki ei tosiaan vaikuttanut minun tilanteessa mitenkään. Seuraavana aamuna se sitten väkisin vedettiin ulos lääkärin toimesta. Vähän ihmetytti lääkäriäkin, kun paikat oli edelleen samassa tilassa, kuin ennen ballonkia. Joten cytotecilla taas käynnisteltiin.

Ja vauva syntyi sitten kuitenkin sektiolla vasta 2vrk ballonkin laiton jälkeen. Ja painoakin oli vain 4020g..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0