Sign in to follow this  
Followers 0
esteri

Sormiruokailu ja tuoreraasteet

52 posts in this topic

Meillä tyttö reipas 8kk ja pitäisi aloitella sormiruokailu ja tuoreraasteiden syöminen. Nyt vaan pää lyö tyhjää, että mitä tarjoisi perinteisen porkkanan ja kurkun lisäksi. Maissinaksuja olen tytölle antanut jo useamman kuukauden silloin tällöin. sormiruokailussa myös pelottaa, että tyttö haukkaa liian ison palan ja meinaa tukehtua. Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omenaa, paarynaa, paahtoleipaa nyt ainakin. Tukehtumisesta sen verran, etta jos ruokaa meinaa menna vaaraan kurkkuun niin eikun pari napakkaa laimaytysta ylaselkaan niin kylla se siita. Kunhan lasta ei jata yksin syomaan niin tosivaaran riski on aika pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuosta omenasta on ainakin varoiteltu, että jämähtää todella herkästi henkitorveen eikä sitä meinata saada edes ensiavussa irti, eli antaisin mieluummin joitain "luistavampia" hedelmiä ja marjoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta raasteenahan sekin toimii. Me kyllä annetaan ihan paloinakin joskus. Ja jos ruoka meinaa juuttua kurkkuun, niin läimäytyksiäkin tärkeämpi on nostaa vauva vaaka-asentoon mahalleen pää hieman alaspäin, meillä ainakin yleensä tulee silloin kaikki kurkusta ihan itsekseen, eikä mitään läimäytyksiä tarvita. Jos ei meinaa tulla niin napakalla oikeaan suuntaan kohdistetulla "läimäytyksellä" saa tosiaan autettua. Tai oikeastaan vielä paremmin sormilla kurkusta kaivamalla...

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, raasteina kyllä ja kypsennettynä, mutta itse en uskalla sitä antaa tuoreina paloina. Tosin meillä nyt köhitään ja pärskitään lähes joka ruokailulla muutenkin, poika kun innostuessaan vetää henkeen sileät kiisselitkin ja veden. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omenaa en uskalla antaa minäkään paloina. Kerran sai niin ison palan irti, että lopulta itki säikähdyksestä molemmat, äiti ja tyttö :(

 

Meillä on ollu kiva juttu banaani. Oon antanu ihan vaikka puolikkaan banaanin käteen ja sitä mussuttaa ihan onnessaan.

 

Paahtoleipää vois itekki kokeilla vaihtelun vuoksi. Nyt oon antanu lähinnä ruisleipää.

 

Meillä oli pitkään aika ongelmallista tuo sormiruokailu. Oli semmonen sihtikurkku, että kaikki muu oksetti ihan älyttömästi paitsi maissinaksut. Kokeilin aina välillä antaa jotaki ja pidin taukoa jos ei sujunu. Oikeastaan nyt vasta alkaa tuntumaan, että ei enää okseta ja sormiruokailu on ihan huippukivaa lapsenki mielestä. Jos tuntuu ettei se vielä suju, niin anna lapselle vielä aikaa rauhassa kehittyä. Kaikki oppii tämänki taidon aikanaan omaan tahtiinsa. Tai sitten voit myös antaa pieninä paloina ruokaa, niin ei tarvitse pelätä isojen palojen juuttumista kurkkuun. Samalla lapsi saa harjoittella pinsettiotetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistavia sormihedelmiä: Banaani, Mango, kiwi, Nektariini!!!, TUORE ananas (nyt on vielä halpaakin, meidän tytsyn suosikki), vesimeloni + muut melonit, papaija, mansikka, pensasmustikka (ei sotke niin paljoa), vadelma, päärynä (sellainen pehmeämpi lajike siltään, kovempi raasteena), omena (raasteena), RUSINAT :lipsrsealed: ja muutkin kuivatut, mutta pehmeät hedelmät kuten ananasrenkaat, kiwi, papaija, aprikoosi, luumu (huom. kantsii tarkistaa ettei ole lisätty sokeria)

 

Vihanneksia: Kurkku, suikaloitu jäävuorisalaatti, avokado, tomaatti (kuorittuna tai halkaistuna), kesäkurpitsa

 

Muuta syötävää: Maissinaksut, riisikakut, ruisleipä (esim. fazerin vilpurituotteet; ruisleipä, pikkusämpylä, paahto, rinkelit. Näissä on jo toki vähän suolaa ym. mutta ei kovin paljoa), kokojyvä-korput, rinkelit

 

Tietäiskö joku muuten jotain hyviä muroja tms. alle 1veelle? En siis aio perinteisenä muroina antaa vaan siis sormiruokana "naposteltavaksi".

 

Onko kukaan muuten antanut maissia syötäväksi? Kun on nyt taas tuoretta (ei sitä vakuumipakattua) maissia tähkissä hevi-osastolla niin jos sitä keittäis ja antais vaik 1/4 tähkän järsittäväksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina olen ihan surutta antanut (kovia) omenoita ja paarynoita maisteltavaksi - mutta meidan pojalla ei kylla ole yhtaan hampaita, eika ikenilla saa isoja klontteja irti, eli hampaalliselle tenavalle ei varmaan enaa toimisi. Sen sijaan pehmeita hedelmia (kuten banaania) olen antanut ihan vain mossona, kun siita saa niin helposti isoja paloja irti... Eli tyyleja on monia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans maistuu nektariini ihan kokonaisena, kuorittuna käteen iskettynä, ja nimenomaan tuoreen ananaksen se kova keskikohta, hyvää imeskeltävää ja järsittävää :lipsrsealed: Vesimeloni kunnon lohkona, riisikakut ja ruisleipä on kans herkkua. Broileria saa ihan kunnon palan kans käteen ja siitä vähitellen järsii. Onhan näitä, nuo tuli mieleen ensimmäisenä.

 

iive, mä annoin ihan sitä vakuumipakattua maissia juhannuksena kun poika sitä mun lautaselta nappasi, lämmitettiin keittämällä niin aattelin et jos siitä liika suola ois sen mukana poistunu. Tykkäs ihan hirveesti, me yleensä leikataan maissi sellaiseksi sentin-parin renkaiksi, sopii pieneenkin käteen ja helppo itsekin syödä.

Ihan varmasti mäkin ostan niitä tuoreita tähkiä ja keitän vaikka valmiiksi renkaina pakkaseen. Sen verran nopeesti meni parempiin suihin, harmi kun en yhtä rengasta enempää uskaltanu sitä esikeitettyä antaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä vinkkejä KIITOS.

 

Aattelin nyt ekana kokeilla jotain leipää, banaanin paloja, marjoja heti kun saa kotimaisena, ja rusinat oli tosi hyvä vinkki. En ois kyllä itse hoksannu.

 

Raasteena/soseena ajattelin kokeilla omenaa, päärynää, tomaattia, kurkkua,

 

Sitten tässä vielä pähkäilin, että minkäköhän kokoinen pala on sellainen pienipala johon tyttö ei voi tukehtua. Marjat on varmaan ainaki tarpeeksi pieniä (paitsi mansikat)?

 

Mun pikkuveli on meinannut tukehtua kolme kertaa meidän ollessa pieniä, joten mulle on oikeesti jääny lapsuudesdta joku hirvee kammo ja pelko tuosta tukehtumisestagirl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostain kyllä kuulin, että herne olisi juuri sopivan kokoinen aiheuttamaan tukehtumisen, ja monet marjat taitaa kyllä olla suunnilleen samankokoisia... En ole kyllä tuota mistään tarkastanut, kun itse en niin tukehtumista pelkää. (Taidan olla vähän liiankin rento äiti :girl_to_take_umbrage2:) Isommat palat taas ei kurkkuun mahdu niin niihin ei voi tukehtua... Mutta mitä pehmeämpää niin sitä isompi pala sinne kurkkuun mahtuu (ja pieni pala pehmeää ei taas niin helposti aiheuta tukehtumista kuin pieni pala kovaa), ja ruoasta tietysti saa aina irti pienempiä paloja. (Aiheeseen liittymättä olen ajatellut että esim. tavallinen noppa on niin iso ja kova, ettei siihen voi tukehtua, mutta onkohan sekään sitten totta...)

 

Itse kyllä isompana lapsena meinasin tukehtua vihreän kuulan puolikkaaseen, mutta kyllä siitäkin sitten selvittiin...

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen kuullut, että lapsen pikkurillin ympärys on hyvä suuntaa-antava mitta. Sitä pienemmät menee hyvin kurkusta alas, selvästi isommat taas ei kurkkuun asti mahdu.

 

Mäkin kyllä pelkään tota tukehtumista, ja meillä onkin sormiruokailtu vaan massinaksuja ja raejuustoa. Pitäis vaan rohkaistua antamaan muutakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruokapaloja tai vaikka sosettakin voi vauva myös kakoa, vaikkei olisi tukehtuminen lähelläkään. Aika hyvät suojarefleksit noilla pienillä on, jos jotain menee yllättäen liian lähelle nielua niin yökkäys alkaa. Mutta koska isompikin lapsi voi yllättäen jotain henkeensä vetää, kannattaa kerrata ensiapuohjeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä onneksi kakomis / oksennusrefleksi toimii tosi hyvin, välillä vähän liiankin hyvin. Pari kertaa on neiti liian ison palan (tai liikaa ahnehtinut suuhun) haukattuaan oksentanut ruuat pois. Valitettavasti oksentaa myös jos itkee kovasti :girl_sad: mutta sormiruokaillessahan tuo refleksi on tosi hyvä.

 

Mä en oo kyllä itseasiassa mansikoita antanut vielä neidille omaan käteen vaan oon syöttänyt mansikan kannasta kiinnipitäen. Ollaan oltu aina jossain sellaisessa paikassa mis ei viitsi sotkea tai sit kaupassa ollaan saatu maistiaisia. Itse miellän että mitä isompi mansikka niin helpompi pitää kiinni ja ei saa sitä kokonaisena suuhun.

 

Tuosta noppahommasta niin mun "kuullakseni" just tommoisiin on helppo tukehtua jos on vähän jo isompi vauva. Samoin limsapullonkorkit yms. mut tiedä sitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä annoin sormiruokana 6kk lähtien myös (uuni)lohta, kanaa, makarooneja, keitettyjä kasviksia (kukkakaali, parsakaali ja porkkana). Jos olimme kotona annoin yleensä lounaan ja päivällisen sormiruokana, itse lapaten välillä myös neitin suuhun, että söi tarpeeksi.

 

Annoin kyllä omenaakin, mutta yksin ollessa en uskaltanut antaa ruisleipää neiti ollessa kovin pieni, kun sitä pari kertaa kakoi ja jouduin taputtelemaan selkään. Mainitut päärynä, banaani ja meloonit on tosi hyviä. Kurkkua mielellään kanssa söi.

 

Meillä neiti sitten 9kk päättikin, että ei enää koskaan syö mitään soseina ja siirtyi täysin "oikeaan" ruokaan ja aina on oikeastaan syönyt itse, onneks on koira siivoomassa jälkiä:girl_haha:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leivistä meillä hitti on ollut väinämöisen palttoonapit, kuivattuja ruisleivän paloja (miksipä ei muitakin kuivattuja leipiä.. noita sattui olemaan) ja näkkileipä.

 

Mä oon myös antanut mangoa, banaania, meloonia, ananasta.

 

Talkkunamurot on myös hitti. Sellaiset pyöreät pallerot.

 

Kurkku, kesäkurpitsa..

 

meillä myös syödään sormin (minun syöttämiseni lisäksi) ihan puurosta lähtien kaikkea. Tykkää harjoitella käden suuhun viemistä "tavara" kyydissä. Ja haluaa aina kokeilla miltä ruoka tuntuu. Oon antanut surutta sotkea. Sehän on vaan sotkua girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hei minkäs merkkisiä noi talkkunamurot on ja mistä niitä saa? Oon just jotain tollaista etsinyt, mut ei oo sattunut missään silmiin.

 

Hienoa olis jos jaksais sormiruokaillen antaa koko aterian, mutta ei meillä ainakaan ole mahdollista tai olishan se varmaan jos kunnolla yrittäis, mut ehkä oon tässä asiassa vähän laiska....

 

Mä annan kans usein sotkea ja rähmiä ruokaa, mutta en aina, sillä meillä ei ole ainakaan mitään yritystä syödä päivällis /lounas ruokaa sormin vaan sillä ainoastaan sotataan ja leikitään. Ruualla kyllä harjoittelee itse syömistä leivän ja raakojen kasvisten avulla (porkkanaraaste, kurkku, tomaatti tms.). Kohtahan tuo on jo sen maagisen vuoden ikäinen milloin voisi siirtyä syömään samaa ruokaa kun me, mut saas nähdä nyt kun meidän ruuista on aika vaikea vielä muuntaa tytsylle sopivaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta noppahommasta niin mun "kuullakseni" just tommoisiin on helppo tukehtua jos on vähän jo isompi vauva. Samoin limsapullonkorkit yms. mut tiedä sitten...

 

No tuota limsapullonkorkkia en kyllä enää usko, enhän itsekään saisi sellaista kurkkuuni! Edes vaikka minulla taitaakin olla aika iso kurkku, kun minulle tuntuu olevan paljon vähemmän ongelmia kuin monille muille esim. niellä asioita veden kanssa (lääketabletteja tai pahaa ruokaa :girl_wink:). Pikkulapsena minulla oli niin pieni kurkku, etten meinannut normaalia ruokaa pystyä syömään, mutta nielu- ja kitarisaleikkauksen myötä sinne tuli tilaa :girl_smile: No, tuohon pikkurillinpää-juttuun voisin uskoakin... Ainakin jos jättää vähän varaa...

 

No, ketjun aiheeseen palatakseni: NEKTARIINIT! Meidän vauva himoitsee niitä! :girl_crazy: Kuoretkin menee sujuvasti, mutta voihan sen halutessaan kuoriakin (se tosin muuttuu vähän liukkaammaksi sitten). Jos se näkee nektariinin, se haluaa sen heti, ja ottaa sen vaikka kokonaisena (ei kyllä jaksa loppuun asti syödä, joten olisi ehkä hyvä antaa paloina niin ei menisi sitten hukkaan loput, mutta se on niin hauskan näköinen syödessään kokonaista nektariinia). Hauskinta on, että se irvistelee joka kerta kun alkaa syömään sitä, mutta silti tykkää :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla poitsun suosikkeja on tomaatti (ihan kokonaisena ja kuorineen), keitetyt kukka- ja parsakaalit, mansikat ja mustikat seka ihan kaikenlainen leipa. Liukkaat hedelmat kuten vaikka mango tuppaa luiskahtamaan jossain valissa ruokailua aina lattialle... isansa keksi leikata niihin veitsella kolot "kahvoiksi" ja se auttaa vahan. Tuo maissi olikin muuten hyva idea! Pitaa kokeilla sitakin.

 

Ainoa mita en oo uskaltanut antaa on tuoreet herneet, ne on niin kovia ja just tukehduttavan kokoisia. Keitettyina menee kylla hyvin. Meidan poitsulla on tosin jo 8 hammasta eli se pystyy pureskelemaankin jonkin verran, mutta ihan kahdella hampaallakin innoissaan soi jo vaikka mita ja ikenilla vaan pureskeli. Kakomista tulee joskus, mutta tosi harvoin ja pari kertaa on esim. iso omenanpala mennyt kurkusta alas itkun seuratessa, sattuuhan se kun kova ompunpala menee vakisin alas... mutta ei siis silloinkaan oo ollut mitaan merkkia tukehtumisesta. Ruisleipaa syodessa tulee usein pienia kohinoita kun murusia menee vaaraan kurkkuun, mut naitahan sattuu aikuisillekin. Paprikaa annoin joskus kuukausia sitten kun pojalla oli vasta 2 hammasta, ja se sai siita otettua ison palan muttei kuitenkaan purtua ja siina vahan saikahdin kun yokkaily alkoi, mut saikahdyksella selvittiin. Kertaakaan meilla ei oo tarvinnut selkaan pamautella tai kaantaa alassuin tai vatsalleen tai muuta, vaan vauva on hienosti osannut itse kohia palaset ulos. Rohkeasti vaan sormiruokailemaan :)

 

Ai niin ja en huomannut oliko taalla jo mainittu mutta esim. makaroniahan voi keitettyna antaa myos, porkkanaa, perunaa... makaroni on ainakin niin pehmoista ja luisuvaa etta luulisi menevan alas, ja sita saa ihan pelkilla ikenillakin mussutettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auttakeehan pölöjää..

 

R, 9kk iältään, syö vain hienoja soseita. Eli ihan alotussoseita, ja puuro täytyy sauvasekottimella pistää hienoksi. Pari kertaa on vähän huonosti soseutettu ja hiutaleet sitten pyörineet suussa ja syöminen loppui siihen.

 

Nyt kuitenkin on niin, ettei suostu mitään syömään ellei saa nakertaa samalla jotain. Ja jotain = maissinaksua. Pienellä ateriallaan saattaa vetästä helposti 4-5 naksua, pakko antaa jos tahtoo saada pienen syömään jotain muutakin. Luulen, että pari viikkoa sitten ilmaantuneella ensihampaalla on asian kanssa jotain tekemistä.. no muttamutta.

 

Ajattelin, että joku leipä vois tietysti olla jo ravintoarvoltaankin parempaa nakerrettavaa ruoan kanssa, mutta kovasti pelottaa että rouhasee sitten niin ison palan että tukehtuu. Koska sitä maissinaksuakin on tottunut kokonaisena välillä suuhun työntämään..girl_haha.gif

 

Eli kysymys kuuluukin: tietääkö joku sellasen hyvän "alotusleivän" eli suht hajoava pehmeä ja ennenkaikkea vähäsuolainen/suolaton? Kun en tahtois millään mennä tuntitolkulla ääsmarketin leipähyllyille seisomaan ja etikettejä tutkimaan.. laiska kun olen girl_crazy.gif

 

(olipas muuten pitkästi alustettu noinkin pieni kysymys girl_crazy.gif )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän tytölle maistuu hyvin Linkosuon Väinämöisen palttoonnapit. Eivät ole vähäsuolaisia, mutta meillä ainakin tyttö lähinnä imeskelee niitä, pieniä palasia jäystää reunasta, joten en usko että on haittaa. Ne on niin kovia ettei niistä saa kunnolla palasta puraistua, vaikka maissinaksuista tyttö vetelee reilujakin paloja kerralla suuhun. Pehmeä leipä tarttuu tytön kitalakeen, ja saa aikaan yökkimistä, siksi en ole sitä antanut.

 

Meillä on siis sama juttu kuin teillä, maissinaksuja tai noita leipiä pitää olla että tyttö suostuu syömään. Hampaita on kaksi, alaleuassa.

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan nyt kesän myötä annettu paljon monipuolisemmin sormiruokaa tytölle kuin aiemmin. Osasyynä varmaan se, että kun kuumuuden takia syödään ilman vaatteita ei sotkukaan niin haittaa, ja toisekseen mies on ollut pitkään kesälomalla. Mä olen yksin ollessani myös pelännyt tuota tukehtumisriskiä, helpottaa henkisesti kun mieskin on paikalla :)

 

Melonit on pop, samoin Chimellin mainitsema nektariini :D Me ollaan annettu siitä palasia, ja vaikka ne välillä luisuu käsistä menee siitä suuhunkin aika hyvin. Mansikoita rakastaa, mua välillä hirvittää kun syömistapa on se, että iskee mansikan kokonaisena suuhun ja sitten posket pullollaan jauhaa, mehun valuessa pitkin ja poikin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko puolivuotiaalle antaa maissinaksuja? Ja millaisessa muodossa kannattaa antaa esim. tuoretta kurkkua itse syötäväksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi antaa. Kurkkua kannattaa antaa sen verran isona palana, että siitä saa hyvin kiinni. Viipaleet ja lohkot toimii minusta molemmat, ehkä lohkosta saisi vähän helpommin sitä pehmeää osaa irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0