Sign in to follow this  
Followers 0
esteri

Sormiruokailu ja tuoreraasteet

52 posts in this topic

Meillä neiti sitten 9kk päättikin, että ei enää koskaan syö mitään soseina ja siirtyi täysin "oikeaan" ruokaan ja aina on oikeastaan syönyt itse, onneks on koira siivoomassa jälkiä:girl_haha:.

Meillä ollaan nyt tässä vaiheessa, ikää siis 11 kk ja risat. Lusikasta ei mene mitään, omin sormin melkeinpä mitä vaan. Aikaa noihin ruokailuihin menee ja sotkua tulee, mutta pääasia, että syö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt tyttö tehnyt lusikkalakon, mutta sormin syötävät ruoat kelpaa. Mitä ruokaa on helppo ottaa mukaan esim. kaupungille lähdettäessä? Mikä säilyisi lämpimässä eikä sotkisi kovin paljon? Keitetyt vihannekset ei käy, koska ne ei meidän nirppanokalle maistu. Leipä on suurta herkkua, mutta ei sitäkään viitsisi pakettitolkulla antaa. Nyt siis vinkkejä kaivataan :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasta nyt ei ainakaan heti pilaannu, eikä minusta hirveästi sotkekaan. Makaroneja, fusilleja, farfalleja tai muita kivoja pikkupaloja. Kurkkulohkoja on meillä ollut usein eväänä. Banaani on tietysti se perus eväshedelmä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Törmäsin tämmöiseen nettiä surffatessani ja oli oikein kiva lehtijuttu sormiruokailusta, mutta voi moro mitä kommentteja!

 

http://yle.fi/alueet/tampere/2009/09/sormiruokaillen_itsenaiseksi_ja_iloiseksi_syojaksi_990390.html

 

Esim nää...

 

Pikkulasten puolesta, 16.09.2009 klo 12:30

Laiskojen äitien hössötystä. Porkkana eteen ja jos ei kahdella hampaalla irtoa niin ei sitten. Sehän on vähän niinkuin vanhusten huollossa - ai että mummolle ei maistu: kuihdu rauhassa.

 

 

2 lapsen äiti, 16.09.2009 klo 12:09

Voi hyvät hyssykät. Tissiltä suoraan lautasen ääreen sormisuömään: lapsi kun syö syöttötuolin ulkopuolellakin mitä käsiinsä löytää - kivet ja koiranpaskat, tupakantumpit. Laiskat äidit - ottakaa lusikka kauniiseen käteen. Syöttäkää lapsenne - omilla tekemillänne soseiila ja muuseilla.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös on tehty melkein lusikka-lakko eli sormin syö itse tai sit mie syötän sormin. Lusikalle tulee parin kerran jälkeen vaan nou nou.

Tuota reissuilua mäkin ajattelin niin ajattelin sit kokeilla leipoa tässä joku päivä peltileipää mihin tulee täytteitä kaveriksi eli tämmöistä meinasin tehdä:

 

5dl vettä

1pss kuivahiivaa

ripaus sokeria

rouheisia sämpyläjauhoja

kaurahiutaleita

hiivaleipäjauhoja

rypsiöljyä

 

Kohotetaan taikina n. 20min ja sen jälkeen taputellaan leivinpaperin päälle syvälle pellille jauhotetuin käsin. Laitetaan päälle eri aineksia kuten esikypsytettyjä vihanneksia (tomaatti, kesäkurpitsa, parsakaali, porkkana jne.) ja vaikka jotain lihaakin sekä mausteita sen mukaan mihin lapsi on tottunut. Kohotetaan n.20-30min niin päälliset vähän niin kuin "uppoaa" taikinan sisään.

Paistetaan 200asteessa kunnes pinta on ruskistunut hieman.

 

Eli vähän niin kuin pitsaa tai foccaciaa, mut terveellisempää. Voi antaa tämmöisenään reissussa ei tarvia edes lämmittää. Jos on kauan laukussa niin pakkaa palan kaveriksi yhden kylmäkallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ No joo, voi hyvää päivää... :rolleyes: Meillä menee pikemminkin niin, että kun äitiä (tai isää) laiskottaa, annetaan lapsen syödä sormin vain maissinaksuja ja leivänpaloja, ja niiden välissä sitten lusikoidaan muuta ruokaa suuhun. :g_feedbaby: Sitten kun iskee oikein energinen olo, annetaan lapsen syödä sormin myös sottaavampia ruokia. Ei vaan, pitäisi nyt imuroida ja pyyhkiä kunnolla lattia tuosta syöttötuolin alta ja laittaa paikoilleen Ikeasta ostamani lattiansuojus, niin pääsisi poika vähän useammin syömään itse, kun ei äidin tarvitsisi murehtia parketin puolesta. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko kiinteiden annon aloittaa suoraan sormiruoilla? Eli ei antais soseita ollenkaan tai että samaan aikaan soseiden kanssa? Ajateltiin aloittaa kiinteät joskus 5-6kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko kiinteiden annon aloittaa suoraan sormiruoilla? Eli ei antais soseita ollenkaan tai että samaan aikaan soseiden kanssa? Ajateltiin aloittaa kiinteät joskus 5-6kk iässä.

 

Voi ihan hyvin. Meillä poitsu söi ekat kiinteät 4,5 kk vanhana, kun vieraana oli reilun kuukauden vanhempi kaveri jolla oli eväänä uunissa kypsennettyjä vihanneksia. Saatiin kokeiltavaksi parsakaalia ja bataattia, joihin poitsu tarttui sen oloisena, että olisi aina syönyt niitä. Siitä eteenpäin sai päivittäin jotain pientä omaa nakerreltavaa, esim. kurkkua ja puolivuotiaana onnistui jo syömään pinsettiotteella. Soseet eivät juurikaan kelpaa, poikkeuksena iltapuuro tai yosa, mutta niidenkin kohdalla haluaa usein ottaa itse lusikan, jos ei ole samaan aikaan jotain sormiruokaa tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ joo voi! Aloittaa voi sitten kun vauva osaa istua itse tai vain vähän tuettuna, tarttuu esineisiin ja vie niitä suuhun ja osoittaa itse kiinnostusta ruokaan (esim. nappaa sun lautaselta jotain).

 

Meillä on kans suunnitelmissa aloittaa suoraan sormiruoilla. Kirjavinkkinä aiheesta kiinnostuneille: Rapley & Murkett: Omin sormin suuhun. Kirja vaikuttaa paikoin lähestulkoon sosevastaiselta, mutta joka tapauksessa sain siitä hyvät vinkit.

 

edit: väkänen lisää

Edited by ayashe

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä! Mä kyllä myönnän että etukäteen ainakin tässä miettii että jos sitä vähän vähemmällä pääsis pistämällä kurkkua ja porkkanaa käteen ;) Sisko sanoi että jos sitä sotkua hetken kestää niin lopussa kiitos seisoo.

 

Mikä tuo istumisjuttu on, miks pitää osata istua? Onko se ihan yleisesti kiinteisiin vai pelkästään sormiruokaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä! Mä kyllä myönnän että etukäteen ainakin tässä miettii että jos sitä vähän vähemmällä pääsis pistämällä kurkkua ja porkkanaa käteen ;) Sisko sanoi että jos sitä sotkua hetken kestää niin lopussa kiitos seisoo.

 

Mikä tuo istumisjuttu on, miks pitää osata istua? Onko se ihan yleisesti kiinteisiin vai pelkästään sormiruokaan?

 

Vähentää kakomisen ja tukehtumisen riskiä, jos vauva on pystyssä asennossa. Soseita voi syöttää puolimakaavassakin asennossa esim. sitterissä. Meillä ei siis silloin 4,5 kk vielä istunut itsekseen, vaan oli sylissä ja otti siitä pöydällä olevia sormiruokapaloja. Meni suht helposti, kun itse pystyi samalla syömään, tosin yhdellä kädellä, kun toinen tuki vauvaa. Ehkä 5,5 kk jälkeen alettiin pitää lyhyitä aikoja syöttötuolissa (tripptrapp).

 

Olipa syömistapa mikä tahansa, tuntuu sotkua tulevan. Suurin sotku on meillä ollut perunamuusin jälkeen, kun joskus yritin syöttää sitä lusikalla. Muusia oli parin metrin säteellä joka puolella. Siihen nähden lattialle tippuneet (tai tiputetut) sormiruokapalat on helppo siivottava :). Joskus olen antanut riittävän kiinteää muusia myös sormin syötäväksi ja silloin sotkua on käsissä ja pöydässä, mutta vähemmän lattialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla nayttaa tama kuopus skippaavan soseet kokonaan, ei huoli lusikkaa suuhunsa ollenkaan (on kokeiltu monta kertaa 5kk ikaisesta) mutta sormiruokailu alkaa jo sujua. Mikas siina, eipahan tarvitse tehda soseita ja taistella syottamisen kanssa. On kylla vaatinut omalta osalta totuttelua, esikoinen kun aloitti soseet 5kk:n ikaisena ja edettiin varsin oppikirjamaisesti ja jotenkin se on niin takaraivoon iskostunutta etta vauva TARVITSEE SOSEITA. Meidan kuopus on myos aika isokokoinen mutta ihan hyvin tuo nayttaa parjaavan maidon voimin (sormiruuista kun ei viela niin paljon paady mahaan saakka).

 

Mulla on myos tuo Rapley & Murkett:n kirja, olin sormiruokailusta hamarasti tietoinen ja laksin sitten etsimaan sita kirjakaupasta kun lusikkalakkoon tullut mitaan muutosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarvitaan hyviä vinkkejä! Meidän bebe sai ekat hampaat ja nyt saa suuhunsa ihan liian isoja paloja. Ikää on just ja just 6kk, eikä suun tai sormien motoriikka ole vielä koviin hyvää. Mä oikeasti pelkään, että se tukehtuu. Pari kertaa on mennyt hiljaiseksi isosta palasta ja sit mä olen heivauttanut pään alaspäin ja kaivanut sen palan kurkusta. En yhtään tykkää tosta. Kakominen olisi vielä ihan ok. Tän takia olen nyt ajautunut soselinjalle. Valitettavasti bebe hyväksyy vain marjasoseet ja neuvolan mukaan se kuitenkin tarvis proteiinia päivittäin. :girl_impossible:Mitä proteiinisormisuokaa voi antaa tollaselle super-tukehtujalle ilman pelkoa? Vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ois vaikka joku paisti naudanlihasta? Esim. paahtopaisti. Annat vauvalle siitä suikaleen imeskeltäväksi. Saa hyvät nesteet ja vaikka palasenkin saisi niin liha on kuitenkin pehmeetä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein vähän aikaa sitten koko perheelle karjalanpaistia. Tein ihan muuten normaalisti mutta ilman suolaa, lisättiin se sitten itse lautaselle. Kävisiköhän tuommoinen liha teille, Kasma? En kyllä tiedä, saisiko tuosta liian isoja paloja, mutta ainakinhan ne on sitten semmoisia suikaleita, jotka meidän vähän isommalla vauvalla meni vaivatta alas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalahan on yleensä hyvin murenevaista, esimerkiksi lohifile. Meidän poitsu, joka sormiruokailee aina lounaan ja päivällisen, syö proteiinipitoisina pääosin juuri lohta ja broilerin jauhelihasta tekemiäni "kepakkoja". Keitettyä kananmunaakin kokeilin ennen, kun hän sai nuo hampaat, mutta hän ei tykännyt yhtään keltuaisesta. Ja minä kun oli juuri suunnitellut, että keltuainen sopisi hyvin hampaattomalle veijarille. Mutta ei sitten. Ikää on kyllä jo muutamaa päivää vaille 9 kk, mutta hampaita tosin vasta kaksi alhaalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Mä luulen, että aika tekee tässä tehtävänsä. Bebe on kuitenkin vasta just 6 kk, ei osaa istua ja se on tukehtunut oman pikkurillin kyntensä kokoisiin paloihin. Siis ihan pikkuisiin. Se ei saa itse pistettyä suuhun niin pientä ettei siihen tukehtuis ja isommista paloista saa taas purtua pienempiä paloja. Mutta olen tässä ollut huomaavinani, että tukehduttava koko olisi vähitellen kasvamassa. Bebe kehittyy! Suunnitelma on siis antaa toistaiseksi sosetta ja kun beben taidot kasvaa niin palata sit pelkkään sormiruokailuun.

 

Mermaid: kuinka sä saat kalasta ruodot pois ilman että kala menettää rakenteensa?

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kasma: laitan poitsulle pääosin ruodotonta lohifileetä. Joskus fileessä saattaa olla muutamia ruotoja, jotka poistan ruotopihdeillä (tai jopa sormin nyppäämällä) ennen kypsentämistä. Leikkaan fileestä n. 3-4 cm suikaleita (jotka sitten kypsentämisen jälkeen leikkaan 3x3 tai 4x4 cm kuutioiksi), jolloin tunnen kyllä sormin kokeilemalla, jos paloissa on ruotoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lohi on meilläkin herkkua! Paistoin pitkään uunissa, siitä tuli vähän kovaa pinnasta - helppo tarttua ja syödä itse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuoreraasteista: minkä kokoiseksi raastatte hedelmiä? Kokoluokkaa porkkanaraaste vai parmesaanijuusto pastan päällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Porkkanaraaste. Tosin tuokin varmaan riippuu lapsesta. Meillä on 6,5kk poika joka ei todellakan ole sihtikurkkua nähnytkään! Kokeilemalla ehkä löydät oikean karkeuden. Mutta siihenkin harjaantuu tosi nopeasti, että karkeampi ruoka menee alas.

 

Meillä syödään aika usein sormiruokaa ja sosetta sekaisin. Ruisleipää (kuivaa, varrasleipää tai ihan tuoretta ruispalaa), porkkanaa, kurkkua kuorettomana, omenaa, ananasta, kuivattuja kivettömiä luumuja, maissinaksuja, minilihapullia (itsetehtyjä). Noita ainakin on nyt saanu. Mutta kaikkea annetaan, mitä kaapista löytyy sopivaa syötävää. Ja jos itse tehdään uunissa jotain, niin tehdään samalla pojalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0