Sign in to follow this  
Followers 0
Cheri

Raskaus ja huvipuistot

18 posts in this topic

Kävin alkukesästä Särkänniemessä ja vauvakuumeisena huomasin tietty laiteohjeet, joissa luki, että ei suositella raskaana oleville.

 

Yhdessä jonossa seisoessani en voinut välttyä kuulemasta takanani käytyä keskustelua:

 

tyttö 1: "Ei suositella raskaana oleville" (lukee ohjetalusta)

tyttö 2: "tää on vasta ihan alkuraskaus, ei se haittaa"

 

 

Tytöt olivat todella nuoria, näyttivät vielä ihan koululaisilta (siellä oli tuona päivänä tosi paljon koululaisryhmiä).

 

Jäin miettimään tuon tytön sanoja, onko niin, että alkuraskaudessa ei haittaa jos käy huvipuiston laitteissa? Missä se raja sitten menee, milloin ei laitteisiin saa mennä? Sitten kun ei kasvaneen mahan puolesta mahdu? Jotenkin tuntuu, että sellanen kieputtaminen ei välttämättä ole sikiölle/lapselle hyväksi.

 

Meillä on juuri aloitettu yritys ja tarkoitus olisi kaveriperheen kanssa tehdä tänä kesänä reissu Linnanmäelle. Nyt mietityttääkin, että jos satunkin jo olemaan raskaana kun Lintsille mennään. Kovin pitkällä ei raskaus joka tapauksessa ehdi olla (tuskin ehtii alkaakaan), mutta jos raskaus on jo alkanut, voinko turvallisesti mennä laitteisiin?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen suosiolla uskonut Lintsin ohjeistusta, eli ei missään raskauden vaiheessa. Niihin vauva- laitteisiin saa toki mennä. Kävin tänä kesänä aika isolla mahalla siinä hepparatsastuksessa ja alakerta oli sen jälkeen kyllä ihan muussina. Hyvä että pystyi kävelemään. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekään en pahimpiin kieputtimiin menisi missään vaiheessa, ehkä... (vannomatta paras!)

 

Itse mietin sitä, että entä jos laitteisiin menee entiseen malliin (eli kaikkiin mahdollisiin), ja onkin raskaana itse siitä vielä tietämättä?

Vähän sama juttu kuin alkoholin kanssa... Itse ainakin ajattelisin asian niin, että niin kauan kuin itse ei raskaudesta ole tietoinen, aion elää normaalia elämää. Mutta korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. En vaan viitsisi kaikkea kivaa jättää tältä kesältä väliin "varmuuden vuoksi".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän kyllä huolen, mutta mielestäni voi elää aivan normaalia elämää eikä jättää väliin kivoja asioita. Ainakin siihen asti, kun raskaus on todettu ja mennä sitten sen sallimissa puitteissa etiä päin.

 

Viime kesänä olin raskausviikolla 6 tai 7 Särkänniemessä täysin tietoisena raskaudesta ja menin kaikkiin mahdollisiin kieputtimiin. Tuo pienen pieni papu, joka oli silloin sisälläni suojassa kasvamassa, on nyt viisi kuukautta ja nukkuu tyytyväisenä pinnasängyssään. Toki mieleen tuli, että "mitä jos", mutta kukin omalla vastuullaan. Keskenmenon pelko oli välillä läsnä, mutta se ei johtunut Särkänniemessä käynnistä.

 

Myöhemmässä vaiheessa raskautta en kyllä olisi enää mennyt muuta kuin ihailemaan maasta käsin menoa :)

Edited by Onja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa huomioida myös pahoinvointi- mahis. Mulla alkoi ekasta rv4 ja tokasta rv6 aivan mahdoton pahoinvointi. Ei siis senkään puolesta olisi tullut mentyä laitteisiin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taisin edellisellä kierroksella käydä Lintsillä rv 9. Hurjin laite, mihin menin, oli ketjukaruselli :rolleyes: Jos ei olisi ollut niin sikamaisen huono olo, olisin saattanut jotain muutakin kokeilla. Ihan alkuraskaudessa nyt kuitenkaan ei ole maha estämässä turvalaitteiden toimintaa eikä esim. istukan irtoaminenkaan nyt mitenkään kovin todennäköistä taida olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri sitä mäkin mietin, että jos olen tietämättäni raskaana. Tosin seuraan kiertoa ja ovista aika tiiviisti, ja nyt on vasta alkukierto menossa ja todennäköisesti mennään Lintsille ennen kuin mun on edes mahdollista vielä testata, joten tuskin siitä mitään haittaa niin alkuvaiheessa on.

 

Taidan siis huoletta mennä kaikkiin vempaimiin ja yritän saada reissun jo ens viikolle, varmuuden vuoks mahdollisimman aikasin ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin samaa mietin mutta ehkä paras jättää tältä vuodelta väliin kun taidan olla sillon jo pidemmällä raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse uskoisin, että noissa "ei kovin turvallisia raskaana oleville" laitteissa riski liittyy nimenomaan siihen, että turvakaaret ei mene kiinni/painaa todella ikävästi jos maha yhtään kasvanut. Toisekseen joissakin laitteissa lähtö ja seisahdus tapahtuu hieman nykäisemällä ja tällaiset äkkiliikkeet voi sitten aiheuttaa vuotoja ja huonoimmassa tapauksessa keskenmenon.

 

ja nuohan taitaa nimenomaan olla vain suosituksia, ei ehdottomia kieltoja, joten kukin tehköön tyylilään. Itsellä ei ollut edes mitään hinkua lähteä särkänniemessä kuin koskiseikkailuun ja esikoisen kanssa sitten taikajoelle :grin: muut sai mennä miten tykkäs...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin tällä viikolla eli rv 18 vuoristoradassa, jossa mentiin myös pää alaspäin hetki ym.

 

Ajattelin just noin kuin NuuNuu eli kun mahaa ei vielä juurikaan ole ja turvakaari tuli ylhäältä enemmän tohon rintakehän päälle niin ei ole haittaa. Mut sellaisen täysillä taivaita kohti ampaisevan laitteen jätin väliin tollaisten nykäisevien liikkeiden vuoksi.

 

Myöhemmin raskaudessa kun vatsa tästä kasvaa ei varmaan ole enää haluja mennä. Ja rv 7-12 meni tosiaan niin etovana, että silloinkaan ei olisi kyllä ollut haluja mennä koko huvipuistoon vaan ainoastaan nukkumaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin tänään tivolissa. Tuli käytyä maailmanpyörässä, vuoristoradassa x 2 ja törmäilyautoissa... Mutta totesin kyllä että törmäilyautoissa törmäykset oli oikeasti välillä aika kovia. No, mä ajattelin että riskaabeleinta se on silloin jos maha on jo kasvanut, mulla on kuitenkin raskaus tosi alussa (rv4) eikä ole pahoinvointia vielä. :rolleyes: En ajatellut koko asiaa ennen tivoliin menoa, mutta sen jälkeen alkoi mietityttää ja piti mennä tarkistamaan ettei ala vuotamaan mitään.. :unsure: Tästä lähin olen huomattavasti varovaisempi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin pohdin asiaa kun en ollut varma olenko raskaana vai en. Raskaana ollessa ei suositella äkillisiä ja voimakkaita liikkeenvaihteluita. Itse en siksi uskaltanut ottaa riskiä. Meille lapset eivät ole muutenkaan itsestäänselvyys, joten miksi riskeerata hetken takia. Varsinkin kun huvipuistoihin pääsee myöhemminkin. Jätin hurjimmat laitteet väliin. Nyt olen valinnasta tyytyväinen. Kaikki ei ole ihan normaalisti tässä odotuksessa ja raskautta seurataan tarkemmin. Alkuraskaudessa vauva on ruskuasipussissa mutta silti en riskiä ottaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä menin raskaana olevilta kielletylle delfiinisafarille viime kesällä, kun oli viikkoja 5+x. Mekaaninen hölskytys ei voi implantoitunutta alkiota irrottaa kohdun seinämästä, eli riskiä ei siihen ole alkuraskaudessa. Pahoinvointi saattaa kylläkin estää huvipuistottelut ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä delfiinisafari on hieman eri asia kuin 3g voimalla vaikuttava laite. Noita laitteitahan ei yksistään raskaanaoleville suositella. Niitä ei myöskään suositella sydän- ja verisuonitauteja, tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin alkuraskaudessa huvipuistossa. Oli vähän vaikeeta pysytellä poissa niistä hurjimmista laitteista. :girl_sigh: Kaikki sellaiset joissa turvavyö puristi mahaan jätin väliin. Ihan normi vuoristoradassa kävin ja muutamassa muussa härvellissä (karusellissa :girl_crazy:).

 

Ihan jo senkin takia jätin kaikki noi hurjimmat laitteet väliin, kun kärsin pahoinvoinnista ja olis saattanut vaan pahentaa asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ekan raskauden aikana kanssa huvipuistossa. Toki en vielä silloin tiennyt olevani raskaan. Ja eipä se ole mitenkään vaikuttanut lapseen. Eli mä kans kannatan sitä että niin kauvan kun tuntuu hyvältä voi mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herätellään tätä vähän...eli mä oon menossa matkalle jossa on ainutlaatuinen tilaisuus päästä ihanaan huvipuistoon jossa on varmasti tarjolla kaikenlaisia vempaimia. Yleensä juoksen kaikissa ja monet kerrat. Huvipuiston aikaan ois 5+ viikkoja koossa ja mietityttää jos ois ok mennä. Mieli tekis mutta... Löytyykö kokemuksia?

Edited by Mini-Me

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä saattaisin mennä kieputtimiin ihan alkuraskaudessa. Eihän istukkakaan muodostu ennen kuin joskus viikolla 8?. Riskiä istukan irtoamisesta ei siis olisi. Ehkä kaikki "nykäisevät" laitteet jättäisin väliin kuitenkin.

 

Mä kävin elokuussa Särkänniemessä ollessani noin viikolla 15 ja jätin kaikki laitteet väliin, joissa tulee turvalaite tuohon vatsan päälle. Kun sitä vatsaa jo silloin oli. Kävin sitten viikinkilaivassa, ketjukarusellissa ja Tukkijoessa. Hiukan harmitti jättää Tornadot ja Motogeet väliin, mutta ei voi mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0