Rozie

Hoitopöytä

264 posts in this topic

Musta se metri vaikuttais just aika passelilta. Meillä on ennestään pari tuollaista neljän laatikon Malmia ja oon niitten kanssa yrittänyt miettiä, että oisko hyvä. Mä oon itse 171 cm ja mies muistaakseni 174 cm ja laatikosta tulee noin tohon vyötärön kohtaan eli ei tarttis kovasti selkäänsä taittaa ja kädetkin asettuu koukussa just aika hyvälle korkeudelle. Voishan se olla jotain senttejä matalampi, mutta sit taas toi kolmen laatikon systeemihän jää korkeudeltaan johonkin puoleen reiteen ja sit pitää olla selkä linkussa.

 

Rupes kuitenkin mietittymään ja tsekkasin muutaman paikallisen suosituimman merkin hoitopöytien korkeuden ja niiden korkeus näytti vaihtelevan 38-44 tuuman eli 93.5 ja 111 cm. välillä, joten siis eiköhän me tuolla mennä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai mä vaan olen niin hukkapätkä ja mataliin työtasoihin tottunut, että mulle tuo kuulostaa ihan älyttömän korkealta. :grin: Meillä taos on siis n. 80 cm korkeudella, ja mun mielestä ei korkeammalla saiskaan olla. Vessan taso on 90 cm korkea, enkä oikein tykkää vaihtaa siinä vaippaa juuri sen korkeuden takia. Tottumuskysymys kai :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuo taso on näköjään n. 98 cm korkeudessa (lattialta pehmusteen yläreunaan). Juuri sopiva :) Ja vaikka olisi vähän korkeampikin, ei yhtään haittaisi. Olen 175,5 cm ja viime kierroksella kun oli alle 90 cm hoitotaso, oli selän kanssa tosi hankalaa. Vatsalihaksiakaan kun ei vielä pitkiin aikoihin ole apuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies suunnitteli tekevänsä hoitopöydän itse. Hieno siitä olisi tullutkin, mutta vauva otti pienen varaslähdön ja pöytä jäi tekemättä. Väliaikaisratkaisu, jossa hoitoalusta on kylpyhuoneessa pesukoneen päällä todettiin hyvin toimivaksi, eikä hoitopöytää sitten tarvittukaan. Etenkin alussa pyllyä sai pestä niin monta kertaa päivässä, ettei olohuoneeseen sijoitettu hoitopöytä olisi ollut kovin kätevä. Ajan kanssa hoitotasoratkaisua parannettiin vielä tekemällä siirreltävälle hoitoalustalle tukeva alunen ja muutama hylly sen viereen vanerista. Hyvin on toiminut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan miehen kanssa 174 ja 184 pitkiä, ja virallisesti hoitopöytinä myytävät tasot tuntuvat lähes poikkeuksetta melko matalilta. Lisäksi kestovaippailijoina (ja muutenkin) tarvitaan aika paljon laatikkotilaa, ja mitkään avohyllyt tai korit eivät kiinnosta. Mietittiin siis tuolta neljän laatikon MALMia ja sen päälle hoitoalustaa.

 

Ikean sivuilla lukee, että se tulee kiinnittää seinään. Onko kukaan jättänyt kiinnittämättä, tai siis olisiko se edes jokseenkin tukevan oloinen irrallaan? :rolleyes: Laatikoissahan tulee kuitenkin olemaan paljon tavaraa, eli se on painava, ja vaikuttaa ainakin ulkonäöllisesti ihan riittävän tukevalta. Vaikea kuvitella, että sitä saisi kaatumaan edes vaikka vähän yrittäisi töniä...

 

Sitten syvyys. MALMissa syvyys on vain 48cm, joten lasta vaipatetaan siinä kai väistämättä "poikittain", lipaston sivussa seisoen, mutta onko se siihenkin aika kapea? Täytyyköhän lisää leveyttä kikkailla juurikin sellaisella irrallisella esim. pinniksen päälle tarkoitetulla hoitoalustalevyllä, ja pitäisikö se sitten kiinnittää lipastoon ja jopa seinään ollakseen riittävän tukeva? Vai riittääkö, jos MALMin päälle laittaa juuri sen mattojen alle tarkoitetun tahmaverkon kanssa esim. tällaisen - on kai tuossakin riittävästi reunusta, kun eihän sitä muksua saa kuitenkaan jättää siihen yksin kiemurtelemaan? Leveyttä olisi suunnilleen saman verran MALMin syvyyden kanssa, eli tästä voisi tulla aika nätti yhdistelmä.

 

tarokpuslehyndemega_st2%281%29.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ainakin jos avaa useamman laatikon kerrallaan, niin lipasto keikkaa heti. Eli sen kanssa joutuu olemaan tarkkana, jos ei kiinnitä seinään.

 

Meillä on samanlainen hoitoalusta ja pitkään se menee aivan hyvin ja reunat ovat riittävät kun vauva ei juurikaan liiku. Sitten kun liikkuu, niin hoitopöydässä on hyvä olla reunaa myös hoitoalustan ulkopuolella. Vauva on niin äkäinen liikkeissään, että aika helposti se tuosta yli kierähtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20045205

 

Meillä on tuollainen hoitopöytä. Tuo on riittänyt meille hyvin, vaikka on aika pelkistetty malli. Pöytä voi näyttää ehkä jotenkin huteralta, kun niin yksinkertainen on, mutta ei mielestäni ole yhtään. Tyttökin siinä kyllä yrittää vaipanvaihdon yhteydessä kääntyillä...

 

Yleensäkkin hoitopöytää tulee käytettyä tosi paljon! Vaippa vaihdetaan lähes poikkeuksetta siinä. Eli ilman ei oltaisi kyllä pärjätty :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hoitopöytä ollut huipputarpeellinen, esikoinen vaihdettiin siinä Juniorin syntymään asti :girl_haha: Junnulla tuon käyttö on jäänyt vähän vähemmälle eikä enää sitä sillä käytetä. Tosin Junnu on koko ajan köllinyt huonommin hoitopöydällä, ei malta yhtään olla aloillaan kun taas esikoinen köllötteli ihan tyynen rauhallisena pöydällä vaikka miten pitkään.

Nyt pöytä toimii rojutasona odottaessaan kolmatta käyttäjää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Komppaan Raetta! Tosi tarpeellinen on kyllä ollut, eikä sijaitse meillä edes vesipisteen vieressä...tender.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Komppaan Raetta! Tosi tarpeellinen on kyllä ollut, eikä sijaitse meillä edes vesipisteen vieressä...tender.gif

 

Ei muuten sijaitse meilläkään. Eli on ihan omassa huoneessaan :) Meillä ainakin aamutoimiinkin tuo hoitopöytä kuuluu olennaisena osana :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

CAM HOITOPÖYTÄ NUVOLA

003610-10148_lim_full.jpg

 

Meillä tämä kaksin kappalein ja toivon että hyvin pelittää kaksosten kanssa.

Kokemusta ei vielä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Malm-lipastosta:

 

Meillä ei ole kiinnitettynä seinään ja vaikuttaa ihan tukevalta. En pelkään että meidän käytössä kaatuisi. Tosiaan niitä laatikoita ei vaan saa kaikkia avata samaan aikaan, koska laatikot ovat täyspuisia ja siksi painavampia kuin se kehys ja laatikosta kippaa. Mutta ei tää musta hoitopöydän kanssa ole mikään ongelma, koska eihän niistä laatikoista edes saa mitään ulos, jos ne on kaikki auki.

(Eri asia tuon kiinnittämisen kanssa musta silloin, jos lipasto on taaperon huoneessa ja taapero itse käy vetelemässä kaikki laatikot aina kerralla auki.)

Leveydeltään on sellainen, että Ikean se oma hoitoalusta mahtuu juuri sen päälle ja tosiaan siis sivuttain. Meillä tulee menemään niin, että vaihtaja seisoo sivussa ja vauva on silloin siinä pitkittäin edessä. Näin ylälaatikkoon, jossa on vaipat, harsot ym. pääsee kätevästi myös käsiksi yhdellä kädellä ja toisella voi pitää kiinni vauvasta. Sitten kun lapsi kasvaa ja alkaa olemaan vilkkaampi tulee muutenkin ehkä enemmän vaihdettua vaippoja ns. liikkeessä. Mitään vuosikasta en uskaltaisi varmaankaan tuon lipaston päälle enää nostaa, mutta näin alkuun uskon se olevan erittäin toimiva ja hyvä vaihtoehto hoitotasoksi.

Meillä siis se nelilaatikkoinen, jonka päällä Ikean puhallettava alusta ja välissä sitä kumimattoa liukuesteenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän hoitopöytä vaikuttaa musta tosi hyvältä siinä on nyt muutamat vaipat vaihdettu ja hyvin toimii ja ajaa asiansa :)!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olis hakusessa uusi hoitopöytä ja mielellään sellainen, jossa olis ainakin muutama lipasto. Oon selaillut nettiä ja kaikenmaailman lastentarvikesivuja, silmään pisti Drewex-merkkinen hoitopöytä. Löytyykö keneltäkään tuota hoitopöytää? Olis kiva kuulla kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vielä 1,5-vuotiaalla käytössä Ikean Sniglar. Aamu- ja iltatoimet sekä vaipanvaihdot hoidetaan lähes poikkeuksetta siinä. Nyt haluaisin jo kylppäriin lisää tilaa ja suunnitellaan hoitiksesta luopumista. En voi kuvitellakaan hoitista muualle kuin kylppäriin, kun mun mielestä se on siellä vesipisteen lähellä just passeli. Miten ihmeessä me opitaan tekemään kaikki hoitopöytätoimet jotenkin muuten?!? girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon miettinyt tätä kans.. Meillä on kodinhoitohuone, jossa mahtuu kyllä vaihtamaan vaipat ja yläpuolella kaappi, johon saisi tarvittavat tavarat kätevästi. Oon miettinyt niinkin tyhmää asiaa, että mites jos yöllä pitäis vaihtaa vaippa ja sit joutus meneen tonne kodinhoitohuoneeseen. Olisko se parempi vaihtaa kuitenkin makkarissa, ettei vauva heräis liikaa tms? (nyt kyllä nolottaa mutta tollasta vaan oon miettinyt..) Kyllähän se varmaan menis, jos ei sytyttele turhia valoja jne., mut mut..

Edited by SininenHetki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole koskaan ollut hoitoPÖYTÄÄ ja varsinaisen pöydän hankkimisen näkisin totaaliturhakkeena omalla kohdallani. Esikoisen ollessa noin 0-5kk meillä oli vaahtomuovinen hoitoalusta kuivausrummun päällä kodinhoitohuoneessa, mut sit kun alkoi tulla liikaa vauhtia lapseen, koin helpommaksi että se hoitoalusta otettiin käyttöön milloin missäkin: sängyllä, rahin päällä, lattialla. Siis ihan missä vain matalammalla paikalla.

 

Nyt uudessa kodissa ja uuden vauvan kanssa ei ole enää kuivausrumpua, joten en edes tiedä mihin hoitoalustan nyt laitan, mutta varmasti tulee löytämään oman paikkansa. En koe ergonomiaa ongelmaksi, koska tavoitteena on harrastaa vessahätäviestintää tämän uudenkin tulokkaan kanssa, niin hoitotasolla putsailu jäänee jälleen aika minimiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitopöytä on mielestäni oikeinkin tarpeellinen. Itse olen kokenut epämiellyttäväksi kyhjöttää sängyllä tms. vaihtamassa vaippaa tai pukemassa lasta. Käy mulla ainakin selkään pidemmän päälle. Lisäksi pissavahinkojen, joita pojalla toisinaan käy vaippaa vaihtaessa, vuoksi hoitopöytä on tarpeellinen. En tahdo vauvan pissejä sohvalle! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

SininenHetki: meillä on koko ajan vaihdettu vaipat kodinhoitohuoneessa ja hyvin on mennyt. Pitäisihän sinne makkariinkin kumminkin joku valo sytyttää kun ei pimeässä näe kakkapyllyä pyyhkiä. Meillä on pöytätason yläpuolella loisteputki joka on päällä koko yön ja muuten kylppäristä valot pois, ei tuo valon määrä yleensä poikaa liiaksi herättele. Muutenkin kodinhoitohuoneessa on mielestäni kätevämpi hoitaa vaippa-asiat ettei joudu sitten kuskaamaan poikaa edestakaisin pyllypesuille ja pahimmassa tapauksessa siivoamaan lentopissoja sieltä makkarin lattialta keskellä yötä.

 

Erillistä hoitopöytää ei siis meilläkään ole kun nimenomaan haluttiin hoitaa vaipanvaihdot lähellä vesipistettä ja joka tapauksessa piti hiukan uudistaa tuota kodinhoitotilaa. Mitoitettiin sitten uusi pöytätaso sellaiseksi että se sopii sekä korkeuden että syvyyden puolesta hoitotasoksi. Olemme olleet ratkaisuun tosi tyytyväisiä. Kodinhoitotila on yhtä tilaa kylppärin kanssa joten kylvyn tai pyllypesun jälkeen ei tarvitse ottaa kuin kaksi askelta ja nostaa poika hoitoalustalle puettavaksi. Pöydällä on tilaa hoitotarvikkeille ja vaihtovaatteille, vaipat ovat pöydän alla laatikoissa ja harsot sen yläpuolella hyllyssä, pyyhkeet viereisellä seinällä koukuissa. Vaipanvaihdon jälken likavaatteet ja kestovaipat saa nakata suoraan pyykkikoriin tai pesukoneeseen liikkumatta lainkaan paikoiltaan ja pesukoneen ja kuivausrummun tyhjennys ja pyykkien järjestäminen laatikoihin sujuu niinikään vilauksessa pojan köllötellessä samaan aikaan siinä hoitotasolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hoitotaso Ikean Malm-lipaston päällä, sellaisen 3-laatikkoisen version siis. On aavistuksen matala mun mielestä, koska tykkään siinä sovittaa poitsun päälle vaatteita (kokeilla mitkä mahtuu ja mitkä ei) ja seurustella vähän aikaa vaipanvaihdon yhteydessä (esim. silitellä vauvaa.), mutta selkä alkaa särkeä tosi nopeasti. Olen 166cm pitkä siis. Tavalliseen pikavaipatukseen ihan sopiva korkeus kyllä lipastolla.

 

En tykkää vaihtaa vaippaa muualla kuin hoitotasolla, koska poitsu päästelee aina silloin tällöin vauhdikkaita pissoja vaipanvaihdon yhteydessä enkä halua pissalätäkköä sängylle, matolle, parketille tai sohvalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Muuramen hoitotaso kolmelaatikkoisen lipaston päällä, ja vieressä Ikean kolmilaatikkoinen Malm jossa vauvan vaatteita säilytetään. Olen ollut tosi tyytyväinen tuohon kokonaisuuteen. Kakkavaipat käytiin alussa vaihtamassa päivisin kylppärissä, öisin vaihdettiin hämärässä valaistuksessa makuuhuoneessa. Nykyään kakkapyllyn pesu kylppärissä ei enää onnistu kun vauva on niin iso että sen pää hakkaa viereiseen pesutorniin. :rolleyes: Joten nykyään kaikki kakat pyyhitään kosteuspyyhkeillä ja käydään joka ilta kylvyssä.

 

Aina kun ollaan jossain missä vaihdan vaipat esim. sängyn päällä niin mun selkää kolottaa. Ja nyt kun vauva on tosi liikkuvainen niin hoitopöytä on kyllä ainoa paikka missä sen saa jonkin verran rauhoittumaan - vaippojen vaihto lattialla/sängyn päällä tmv vaatii kaksi ihmistä ja sekään ei oikein riitä kun tuo rimpuilee niin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole kodinhoitohuonetta ja kylppäri/vessa maailman pienin :D Eli meillä ei ole hoitopöytää.. Hoitotarvikkeet ja vaipat on lipaston laatikoissa ja vaatteet siististi kaapissa. :) Vaihdetaan yleensä sängyn päällä, niin että minä istun ja poika siinä köllii, samalla tulee ylimääräinen hupsutteluhetki murusen kanssa :D Meillä ei poika ole pissaillut vaippaa vaihdettaessa ilman vaippaa juuri ollenkaan.. vissiin yhteensä 3 kertaa, eikä nekään mikään mahdoton suihku :D Ja siis Eikka täyttää torstaina 8kk ja sitte varmaan lennosta vaihdetaan housuvaipat kun lähtee kävelemään! ;D

Edited by ulB3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hoitopöytä on ollut ihan korvaamaton. Ostettiin käytettynä kokopuinen hoitopöytä/lipasto, johon mahtuu kunnolla vauvan vaatteet, lakanat yms tarvikkeet laatikoihin ja päälitaso on hoitopöytänä. Aina on vaippa vaihdettu tässä, korkeus on sopiva selälle ja tasolla saa olla levällään pyyhkeitä, vaippakuoria kuivumassa yms, mitä ei viitsisi mihinkään muualle levitellä. Meilläkään hoitopöytä ei ole vesipisteen vieressä, vaan olohuoneessa, joten pyyhkeen kanssa aina mennään pesulle kylppäriin (jonne ei mitään tasoa mahtuisikaan). Ihan hyvin toimii meillä näin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hoitopöydän virkaa on ajanut Brion hoitoalusta ja se on ollut ihan riittävä meidän tarpeisiin. Esikoisen kanssa hoitoalusta oli pesukoneen päällä vessassa eli vesipiste oli lähellä. Vaipanvaihdossa tarvittavat tykötarpeet oli käden ulottuvilla yläkaapissa. Ihan alkukuukausia lukuunottamatta vaatteet on vaihdettu muualla. Kuopuksen synnyttyä oltiin jo uudessa kodissa ja hoitoalusta löysi paikkansa kodinhoitohuoneen tasolta. Tällöinkin vesipiste oli lähellä ja vaipoille yms. löytyi tasolta tilaa. Kuopuksen kanssa vaatteita puettiin hoitoalustalla huomattavasti pidempään.

 

Esikoisen kanssa hoitoalustasta luovuttiin muuton yhteydessä eli esikoinen oli silloin noin 9 kk, mutta kuopuksen kohdalla hoitoalusta siirrettiin kaappiin vasta nyt, kun kuopus on jo 1v8kk:girl_impossible:. Molemmat on liikkuvaisia tapauksia, mutta esikoisen kohdalla tuo siirtymä muihin vaipanvaihtosysteemeihin kävi muuton myötä jotenkin luonnollisesti noin aikaisin. Kuopuksen kanssa ei vaipanvaihto muualla oikein ole onnistunut, koske herra ei malta pysyä yhtään paikallaan, mutta heti kun hänet laski alustalle selälleen oli ihan rauhassa. Herra oli kyllä loppuaikoina melko koomisen näköinen ilmestys siinä maatessaan, kun jalat roikkui kokonaan tason yli ja pääkin osui usein yläkaappeihin :girl_smile:.

 

Meillä ei olisi ollut tilaa eikä oikein tarvettakaan varsinaiselle hoitopöydälle. Molempien vaatteille on lipastot ja kaapit omissa huoneissaan ja itse koen vesipisteen läheisyyden tärkeämmäksi kuin sen, että vaatteet ja vaipat on samassa paikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now