Rozie

Hoitopöytä

264 posts in this topic

Yks mitä mä oon aina ihmetellyt, onko kaikilla tosiaankin pesukone irrallaan kun sen päälle saa hoitoalustan? Eli päällä ei ole kuivausrumpua tai pöytätasoa?

Meillä on kylpyhuoneessa pesukoneen (sivustatäytettävä) päälle rakennettu massiivipuutaso, jonka päällä hoitoalusta on. Kun hoitoalustan tarve poistuu, mammalla on kokonainen iso alue täytettäväksi kaikenlaisella roinalla ;)

 

Tason päällä on hylly ja hyllyn ja tason välissä kaksi IKEAn imukupein kiinnitettyä koria, joissa rasvat ja muut pikkutilpehöörit. Hyllyn päällä sitten pyyhkeet, yökkärit ja varavaatteet.

 

Erillinen hoitopöytä (esim. tytön huoneessa) olisi ollut ihan turha ja olemme kokeneet tämän kylppärissä olevan ratkaisun kovin käteväksi, kun vesipiste on ihan siinä vieressä, ei tarvitse kakkapyllyn kanssa taiteilla asunnon läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kylppärissä pesukoneen päällä hoitoalusta ja se on hyvä ratkaisu. Viereisessä kaapissa on vaipat ja hoitotarvikkeet. On kätevää kun vesipiste on lähellä. Vauvan vaatteet ovat makuuhuoneessa toisella puolella asuntoa, mutta sitäkään en ole kokenut ongelmaksi. Jos huomaan vasta kylppärissä, että vaatteet pitää vaihtaa niin haetaan ne kun vauva on saanut puhtaan vaipan. Hyväntuulisen vauvan olen välillä jättänyt siksi aikaa sitteriin (se on meillä hoitotason vieressä lattialla helpottamassa mun arkea, saan laskettua lapsen siihen esim. käsien pesun ajaksi). Makuuhuoneessa on nyt mukavan tilavaa kun sinne ei ole ängetty hoitopöytää. Hoitopöytä säästää ihanasti selkää. Ainoastaan ulkovaatteet riisutaan muualla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee vauvan huoneeseen se päähoitopiste, eli lipasto, jonka päällä on hoitoalusta. Ajattelin myös laittaa toisen pisteen alakertaan pyykkihuoneeseen kuivausrummun päälle jos tulee tarvetta.

 

Kuva lipastosta, tuosta kuvasta puuttuu puinen hoitoalusta.

IMG_0379.jpg

 

Meillä on kylppäri huoneen vieressä vaikkakin kaikki täällä tuijottaa minua kuin hullua kun sanoin, että Suomessa on tapana pestä vauvan pylly lavuaarissa. Kaikki käyttää noita märkäpyyhkeitä täällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei alakerran kylppärissä ole minkäänlaista laskutilaa (pesutornia ym. löytyy), joten sinne koen tarpeelliseksi hankkia erillisen hoitopöydän. Eli kun päivällä ollaan alakerrassa ja tulee tarve vaihtaa vaippa, niin se tehdään kylppärissä hoitopöydällä lavuaarin läheisyydessä.

 

Yläkerrassa ollessa vaipan voikin sitten vaihtaa meidän sängyn päällä (joku alusta vaan suojaksi päiväpeiton päälle.) Kakkapyllyn voi sielläkin käydä huuhtaisemassa käsienpesualtaassa makkarin viereisessä pikkukylppärissä (joka on niin pieni, ettei sinne mahdu hoitopöytää/-tasoa).

 

Eli en koe, että hoitopöytä/jalallinen hoitoalusta olisi mitenkään välttämätön paikassa, missä löytyy mikä tahansa vaipan/vaatteiden vaihtoon soveltuva alusta, oli se sitten sänky, pöytä taikka pesukoneenpäällinen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on brion hoitopöytä. Se ei ole vessassa/vesipisteen lähellä (tai suht. lähellä on, muttei vieressä), koska sinne ei hoitopöytää saanut mahtumaan. Hoitopöytä on kuitenkin ollut kovasti käytössä ja hintansa arvoinen.

 

Tosin meille tulee kylppäriremppa, jolloin ajateltiin sinne laittaa hoitomahdollisuus (kun muksukin kasvaa, niin kantaminen pepunpesulle tulee raskaammaksi - tosin sitten kakkaa ei välttämättä aina ole). Sen jälkeen voi olla, että hoitopöytä jää vähemmälle käytölle - sen näkee sitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tajusinpas tässä, että en olekaan vastannut mihin lopulta päädyttiin. :rolleyes:

 

Alunperin emme miettineet pesukoneen päälle asetettavaa tasoa, kun pesukoneemme oli normaalia lyhyempi, mutta semmoinen meille kuitenkin tuli. Muuton yhteydessä hankittiin uusi pesukone ja se on meillä toimittanut hoitopöydän virkaa pesuhuoneessa, jossa ei ole allasta pyllynpesua varten vaan pesulla pitää käydä seinän takana wc:ssä. Pesukoneen päällä on puinen Siipan väsäämä hoitotaso, jossa on hyvin reunaa ja hoitoalustan viereen jää vähäsen tilaa purnukoille tms. (Jota tosin ei enää voi käyttää kun Jäppis keräilee käsiinsä kaiken. :D) Nyt ollaan hankkimassa kuivausrumpua ja hoitotaso tullaan siirtämään pesukoneen viereen pöydälle, joka asennetaan huomenna, kun viimeinkin saadaan kaapistot pesuhuoneeseen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tytön huoneessa Stokken hoitotaso, josta tykkään ihan älyttömästi. Lisäksi alakerrassa on kodinhoitohuoneessa alusta vaipanvaihtoa varten. Yläkerrassa vaihdetaan vaatteet yms.

 

Tykkään tuosta Stokkesta, koska se on niin korkea, siinä pystyy hyvin juttelemaan ja leikkimään lapsen kanssa. Lisäksi siinä on paljon säilytystilaa ja kaikki pikkutarpeellinenkin on heti käden ulottuvilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässä on pöytä jo käytössä

huone4.jpg

 

Meidän malli on siis ihan hoitopöytä josta ei saa mitään muuta kalustetta.

 

Onpa ihana tuo hoitoalusta. Mistäköhän löytyisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muistanutkaan että olin laittanut kuvia tähän ketjuun :rolleyes:

 

^Hoitoalusta on ikean puhallettava malli johon mun äiti ompeli Esta for kidsin Cars&Kangoroos kankaasta päälillisen. Samanlaisen päällisen saa kyllä valmiina ostettua beigen, denimin ja leventelin sävyisenä PikkuKengurusta. Tosta omenan värisestä ei ollut mitään valmis juttuja, joten tehtiin kaikki itse. Tässä kuvat muista väreistä.

 

alusta.jpg

 

aankleedkussen1.jpg

 

aankleedkussen2.jpg

 

ja tietenkin vielä pinkkinä ;)

 

hoitoal.jpg

Edited by Monalisa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alunperin emme miettineet pesukoneen päälle asetettavaa tasoa, kun pesukoneemme oli normaalia lyhyempi, mutta semmoinen meille kuitenkin tuli.
Meilläkin pesukone on tuollaista lyhyempää mallia ja sen myötä myös kodinhoitotilan taso. Laskeskelin, että sellainen 50cm leveä pehmuste siihen päälle kyllä poikittain menisi. Mitenhän hyvin hoito ja vaippojen vaihtaminen vauva poikittain sujuu? Onhan noissa kuvissakin näkynyt ratkaisuja, joissa pehmuste on esim. lipaston päällä samalla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Monalisa! Näyttäisivät olevan vielä nyt tarjouksessa tuolla Pikku Kengurun verkkokaupassa. Mikä tuuri!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitenhän hyvin hoito ja vaippojen vaihtaminen vauva poikittain sujuu? Onhan noissa kuvissakin näkynyt ratkaisuja, joissa pehmuste on esim. lipaston päällä samalla tavalla.

Se on varmasti ihan vain tottumiskysymys. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuntuu epäkäytännölliseltä, että joudut astunmaan vähän syrjään ja pois vauvasta jotta saisit kaappien ovet auki. Hyllyt edessä olisi järkevämpi. Meillä on hoitopöydän vieressä Billy-hylly josta on helppo ottaa tavaroita. On ollut aika käytännöllistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on hoitopöytänä Iskun senkki, eli ei ollenkaan tätä tarkoitusta varten suunniteltu. Senkissä olevassa kaapissa meillä on vaipat ja laatikoissa muut hoitotarvikkeet. En koe tätä ollenkaan hankalaksi, vaan toimii mielestäni erittäin hyvin. Ja hoito alustakin meillä on monen mielestä "väärinpäin" eli sivuttain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

turhake :rolleyes: Raskausaikana hankittiin hoitopöytä, mutta sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen samantien alettiin siirtämään hoitoalusta kylpyhuoneen tason päälle lavuaarin viereen, (hoitopöytä oli alunperin makuuhuoneessa pinniksen vieressä) missä se oli kätevä! ei tulis mieleenkään lähteä kantamaan vauvaa joka vaipanvaihdon yhteydessä huoneiden välillä.. hermohan siinä menis :rolleyes:

hoitoalusta meilläkin on se ikean puhallettava, vähän toinen pääty on ilmassa, taso siis ei ole niin leveä, mutta ei haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kylppärissä taso, mutta se on vähän kapea ja ihan liian matala hoitotasoksi. Lisäksi se on täynnä ns. tärkeää tavaraa :lol: Esikoisen vauva-aikana käytettiin tosiaan kokoontaitettavaa hoitotasoa, mutta se oli liian matala (muuten kyllä ihan mainio). Minulle jonkinlainen hoitotaso kylpyhuoneessa on välttämätön, alkuun kun sitä pyllynpesua on paljon.

 

Nyt suunnittelen, että laitettaisiin viimeinkin seinälle taitettava hoitotaso. Esim. Ikean Antilop tai Brion Wall (tai vanha malli Vegga). Näitähän on tullut testailtua vauvanhoitohuoneissa ympäri maailmaa, ja ihan näppäriä ovat. Erityista plussaa tulee tietysti siitä, että tason saa asennettua itselle juuri oikealle korkeudelle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ihan perusyhdistelmä eli lipasto jossa päällä hoitotaso. Osan siitä saa irroitettua myöhemmin. Todellakin on ollut tarpeen ja edelleenkin neiti siinä puetaan ja vaipat vaihdetaan. Jossain vaiheessa tuo yritti siitä karkuun mutta en antanut periksi vaan neito joutui tyytymään siihen ettei siitä pääse pois. Hyvin sujuu nykyään, ihan ilman itkuja ja veuhtomisia. Tämä hoitopöytä on neidon huoneessa josta sitten on juostu pyllypesulla kylppärissä kunnes neiti oppi tekemään asiansa pottaan. Meillä ratkaisu on toiminut todella hyvin ja joskus kun toinen (toivottovasti) tulee niin samaa ratkaisua yritetään.

 

Mä en koe olevani mitenkään pitkä(169cm) mutta ei mun selkä kestäisi näitä vaihtoja missään lattialla tai sängyllä. Ihan peruskuntoinen olen kyllä ja lihaksetkin ihan suht hyvässä kunnossa eikä selän kanssa ole muuten ongelmia.

 

Piti vielä lisätä että hoitotaso on meillä ollut myös paikka jossa neitokaista on hierottu ja hänen kanssaan on siinä seurusteltu pitkiäkin aikoja.

 

Niin se vain on että se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hoitopöytä vauvan huoneessa ja on ollut kovassa käytössä. Meille oli siis päivän selvää, että hoitopöytä hankitaan vauvan huoneeseen (kylppäriin ei mahdu). Pylly pestään pari kertaa päivässä (muuten käytetään puhdistuspyyhkeitä), joten silloin kipitetään kylppäriin.

Vaipat on hoitopöydän hyllyllä ja vaatteet laatikoissa. Kaikki muu tarpeellinen on hoitopöydällä korissa. Ainut siis mikä puuttuu aivan hoitopöydän läheisyydestä on vesipiste. Emme ole kuitenkaan kokeneet sitä ongelmaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erityista plussaa tulee tietysti siitä, että tason saa asennettua itselle juuri oikealle korkeudelle :)

Mikä se oikea korkeus muuten on? Tai mistä sen voi päätellä, jos ei ole juuri mitään lastenhoitokokemusta? Mulla ja miehellä on lisäksi 20 cm pituuseroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mikä se oikea korkeus muuten on? Tai mistä sen voi päätellä, jos ei ole juuri mitään lastenhoitokokemusta? Mulla ja miehellä on lisäksi 20 cm pituuseroa.

 

Jos tykkäät keittiössä työskennellä mieluummin pöydän ääressä kuin korkeamman työtason, niin luultavasti hoidat vauvaakin mieluummin ruokapöydän korkeudella tai toisinpäin. Tämä ei ehkä päde ihan vanhoissa asunnoissa, joissa on matalat keittiötasot ;) Pääasia, ettei selkä väsy vauvaa nostaessa, ei tarvitse kurkotella, eikä toisaalta kumarrellakaan siinä hommaillessa.

 

Meillä on hoitoalusta kodarin tasolla, nykyään jo poikittain, kun vauvan peffa alkoi lähennellä uhkaavasti pöydän reunaa. Tuo poikittainen systeemi ei ole minunkaan mielestä hullumpi, ei pääse vauvakaan potkimaan hoitajaa :)

 

Neuvolasta muuten komensivat pukemaan ja vaipattamaankin vauvaa sylissä, se kuulemma kehittää motoriikkaa. Siis tällaistä yli puolivuotiasta. Tämänkin huomioon ottaen mun mielestä erillinen hoitopöytä on turhake, jos sillä ei ole mitään muuta käyttötarkoitusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo vertaus keittiötasoon olikin aika hyvä :)

 

Mä en oikein ymmärrä tätä turhakekeskustelua :mellow: . Totta kai hoitopöytä on turhake, jos hoitotasolle löytyy sopiva paikka jo olemassa olevilta huonekaluilta. Mutta eipä totisesti kaikilla löydy. Meillä ei ole vapaana sen enempää pesukoneen päällistä, muita pöytiä kuin lipastojakaan. Harvempi täällä on kuitenkaan selvinnyt ihan vaan lattialla/sylissä/sängyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikon kanssa meillä oli hoitoalusta pesukoneen päällä kylppärissä, nyt uudessa asunnossa ei enää onnistu seuraavan kanssa, kun kylppärissä on pesutorni. Jonkunlaista viritelmää ollaan kehittämässä meijän makkariin, todennäköisesti joku Ikean halpishoitopöytä, tms...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuo vertaus keittiötasoon olikin aika hyvä :)

 

Mä en oikein ymmärrä tätä turhakekeskustelua :mellow: . Totta kai hoitopöytä on turhake, jos hoitotasolle löytyy sopiva paikka jo olemassa olevilta huonekaluilta. Mutta eipä totisesti kaikilla löydy. Meillä ei ole vapaana sen enempää pesukoneen päällistä, muita pöytiä kuin lipastojakaan. Harvempi täällä on kuitenkaan selvinnyt ihan vaan lattialla/sylissä/sängyllä.

 

Det samma.

 

Mun mielestä hoitopöydälle / -tasolle oli tarvetta, mutta ei mun mielestä hoitopöydän tarvitse olla varsinainen HOITOPÖYTÄ. Meillä käytettiin vauvan hoitoon suvussa periytynyttä klaffipiironkia. Vessaan ei mahtunut / mahdu minkäänlaista tasoa, joten kiidätettiin pyllyröinen pesulle erikseen ja tehtiin muut "hoidot" piirongin päällä. Nyt sitten klaffipiironki on työpöytänä eikä liikene vauvan hoitoon, joten ajateltiin ruuvata isompi taso singerin jalkojen päälle, avot.

 

Etenkin alussa on kiva, kun kaikki vauvahärpäke löytyy siitä suht ulottuvilta. Matkoilla ollaan vaihdettu vauvan vaipat alkukantaisissa vessoissa "ei minkään päällä" eli sylissä pyöritellen, kun ei ole iljennyt laskea lasta lavuaarille, pöntön päälle saati lattialle ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now