Guest Toivotar

Ylävatsan oikean puolen polttava/repivä kipu

8 posts in this topic

Olen rv 29+5 ja jo ainakin reilun viikon kärsinyt todella ärsyttävästä polttavasta tai repivästä kivusta ylävatsan oikealla puolella, käytännössä aivan rinnan alla ja kudoksessa, joka on "pullahtanut" kylkiluiden päälle. Kipu on toisaalta ikäänkuin ihon pinnassa (sattuu, kun koskee, tuntuu kuin nokkonen olisi polttanut), mutta toisaalta kyllä selkeästi myös pintaa syvemmällä (polttelee ja kirvelee eikä tahdo löytyä sopivaa asentoa jossa lakkaisi).

 

Lisäksi joinain hetkinä, erityisesti yöllä kylkeä kääntäessä (liittyy ilmeisesti vatsalihasten käyttöön) ilmestyy vielä keskelle ylävatsaan todella repäisevä kipu, jota yritän puuskutella ja rentouttaa pois (menee yleensä n. 10-20 sekunnissa).

 

Yhtenä pelkonani on, että voiko tämä olla raskausmyrkytyksen tai jonkin muun vakavamman jutun oireita. Millaista (oikean puolen ylävatsan) kipua raskausmyrkytyksessä on?

 

Harjoitus(?)supistuksia olen myös saanut jo useampia viikkoja kokea useampia tunnissa, vähän päivästä riippuen - osan huomaa vain paineena, osa estää tai hidastaa jo kävelyn/nousemisen ylös ja tuntuu todella tukalalta. Ja kun olen nyt raskausmyrkytyksen oireista googlaillut, muistui mieleeni myös aamupäänsärky jota on ollut silloin tällöin lähiaikoina (olen yhdistänyt vain huonosti nukuttuihin öihin) ja yhden kerran sain tähtisäteen näkökenttään, se ei ole toistunut. Lisäksi riesanani ovat olleet useampia viikkoja oikean keskiselän jäytävä särky, joka liittyy ilmeisesti istumiseen (autossa istuminen on ollut tuskaista jo ainakin kuukauden ajan). Tässä siis koottuna sairaskertomusta, jos jollain olisi ollut samankaltaisia kokemuksia.

 

Neuvolassa olin viimeksi 4 viikkoa sitten ja reilu viikko pitäisi vielä odottaa seuraavaa. N. viikko sitten soitinkin neuvolaan (kun olin yhden yön noiden "kyljenkääntökipujen" kanssa valvonut, mutta joku sijainen uskoi sen liittyvän kohdun kasvun kipuihin... En täysin vakuuttunut. Onko jotain kotikonsteja/testejä joilla voisin sulkea pois raskausmyrkytyksen mahdollisuuden? Saako esim. virtsan valkuiaistestejä apteekista?

 

Suurkiitos kaikille, jotka jaksavat auttaa! Tämä painaa mieltä ja on kieltämättä sen verran kivuliasta että toivon vain että kaikki on kunnossa (ja samalla kauhulla odotan itse h-hetkeä, jos nyt jo sattuu melkoisesti...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo kipu kuulostaa pirullisen tutulta. Luulin jo jossain vaiheessa, että minulla olisi menneet kylkiluut poikki kun kipu tuntui niin pistävältä. Minulle sanottiin sekä terkan että lääkärin toimesta, että tuo pistävä kipu johtuu juurikin siitä että lapsi venyttää kohtua ja lopulta sen alkoi huomata, että kipu tuntui sillä kyljellä kummalla puolella se lapsi oli takapuoltaan nahkaa vasten tunkemassa. Inhottava vaiva ja itsellä se vaivaa vieläkin aina toisinaan. Kylmägeelillä voitelulla olen saanut pidettyä kivun kurissa (eli tuokin tuki tosiaan sitä, että lihaspohjaista kipu on). Mitään Mobilatejahan ei raskausaikana saa käyttää, mutta kaikki Ice Power-tyyppiset joissa ei ole lääkeaineita ovat sallittuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tullut nyt mahan ottaessa kasvuspurttia juurikin sellainen ihan kamala aristus pienelle alueelle ylävatsaan/kylkiluiden reunan kohdalle. Tuntuu siltä kuin joku olis painanut kauan tai siihen olisi lyöty. Kipuilukohta on melkein koko ajan vähän keskilinjan oikealla puolella, mutta välillä tuntuu myös kyljessä, selässä tai vasemmalla puolella.

 

Iho ja varmaan pari senttiä kudosta sen alla on välillä niin arka, ettei voi koskea lainkaan (mikä on tosi helppoa, koska siihen painaa kuitenkin rintsikat/rinnat/kylkiluut/joku muu melkein joka asennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei tuollaista kipua ollut, mutta raskausmyrkytys sen sijaan oli. Eli ei ainakaan mun tapauksessa kuulunut myrkytyksen oireisiin eikä neuvolassa/polilla sellaisesta oireesta sanottu edes.

Edited by mitunen

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Olen rv 29+5 ja jo ainakin reilun viikon kärsinyt todella ärsyttävästä polttavasta tai repivästä kivusta ylävatsan oikealla puolella, käytännössä aivan rinnan alla ja kudoksessa, joka on "pullahtanut" kylkiluiden päälle. Kipu on toisaalta ikäänkuin ihon pinnassa (sattuu, kun koskee, tuntuu kuin nokkonen olisi polttanut), mutta toisaalta kyllä selkeästi myös pintaa syvemmällä (polttelee ja kirvelee eikä tahdo löytyä sopivaa asentoa jossa lakkaisi)."

 

Minulla on täsmälleen samat oireet, nyt rv 26+4. Kiinnostaisi kuulla, saitko ikinä diagnoosia / selvisikö kivun aiheuttaja? Varasin juuri lääkärin, mutta menee joulun takia parin päivän päähän, enkä malttaisi odottaa. Enkä ole eirtyisen toiveikas avusta, sillä googletuksen perusteella vatsakipua on raskauden aikana monenmoista, ja harva on saanut vaivaansa apua. Nämä oikeet vaan sattuvat täydellisesti yksiin omien oireideni kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on hyvin samanlaiselta kuulostavaa kipua ollut jo joitakin viikkoja. Ainut ero on se, että kipu on vasemmalla puolella ja se tuntuu siis kutakuinkin rintalastasta lähtien alimmassa kylkiluussa ja jatkuu selän puolelle. Välillä ihokin tuntuu kosketusaralta, ja luonnollisestikin luun kokeilu sattuu hirmuisestu. Joinakin päivinä olo on ihan hyvä, joinakin todella tuskainen. Mikään asento ei käy ja ihan pienikin rasitus (tyyliin juomalasin tiskaaminen) aiheuttaa kauhean pistävän kipukohtauksen. Myös kävely laukaisee takuuvarmasti kivun. Ensin luussa tuntuu "kirvelyä" ja polttelua, sen jälkeen alkaa kova kipu. Yöt ovat myös välillä melko haasteellisia, sillä kyljellään ollessa kipu alkaa alta aikayksikön, ja selällään ei taas oikein saisi nukkua. Itse tosin löysin pienen helpotuksen öihin asettamalla tyynyn vatsan tueksi. Hankalaa tietty siinä mielessä, että aina kääntyessä herää ja pitää asetella se tyyny uudelleen. 

 

Käytiin synnärilläkin jokin aika sitten näytillä, kun kivut olivat niin kovia. Lääkäri tutki ja ultrasi ja totesi, että kyseessä on mitä ilmeisimmin vähän väärässä paikassa olevat liitoskivut. Eli siis luiden liitokset voivat alkaa nitistä ja natista sielläkin, missä niiden ei kuuluisi. Ja tuntuuhan se toki ihan loogiselta, että kohdun kasvaessa kylkiluiden tulee antaa vähän myöten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulin ettimään täältä foorumilta tietoa, josko mun kummallisiin vatsakipuihin löytyisi jokin vastaus ja olihan täällä siitä keskusteltu. Eli mullakin on kipua ja nimenomaan tuollaista repäisevää, kirvelevää ja ajoittain polttavaa kipua tossa oikean rinnan alapuolella (ehkä 15 senttiä tissistä alaspäin) ja se sijoittuu oikeastaan aika pienelle alueelle, ehkä suljetun nyrkin kokoiselle läntille. 

 

Kipu on nyt toista päivää aika kova, epäilin sen tulevan venyvästä kudoksesta ja oon vähän väliä kattonut onko vatsaan sille kohdalle tullut jo mojovat raskausarvet, sillä se polttelu on sellasta, että se vois aiheutua nimenomaan jostain kudoksen repeämisestä. Öisin tää ei ole mua vaivannut, onneksi. 

 

Täytyy vissiin vaan ajatella, että kasvukipuja nää on. En ole huomannut, että vauva majailisi siinä kohtaa, sillä vauva tuntuu olevan enemmän vasemmalla puolella ja alavatsalla. Liikkeet ainakin tuntuu alempana vaikka kohdunpohja onkin jo navan yläpuolella. En tiedä sitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin oli pakko googlettaa näistä kivuista ja löytyihän tältäkin foorumilta keskustelu aiheesta.
Ekassa raskaudessa ei ollut mitään vastaavaa ja nyt onkin tullut ihan yllätyksenä, että jo näin aikaisessa vaiheessa (rv24+) raskautta tuntuu todella kovaa kipua.
Mullakin kipu on oikealla puolella, vähän navan yläpuolella ja n. 15cm kapea kaistale on kipukohtauksen aikaan kosketusarka ja sattuu välillä niin kovasti, että ei tosiaankaan voi kuin huohottaa ja liikkuminen on ihan mahdotonta.

Kaikki nostelu, kumartelu ja lattiantasosta nouseminen tuntuu tuossa kohdassa todella ikävältä ja pienikin rauhallinen kävelylenkki riittää siihen, että olen ihan pois pelistä jonkin aikaa. Eilen en meinannut selvitä kotiin, kun kesken koiran lenkityksen alkoi sattua ja kävely pahensi tilannetta entisestään.

En tiedä voisko jostain kunnon tukivyöstä olla apua? Pakko se on varmaan ainakin kokeilla, jos tää ei pian helpota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now