ElliNoora

toistuvat keskenmenot

257 posts in this topic

Mulla on takana kaksi keskenmenoa ja yritystä kohta puoli vuotta. Olen saanut hormoonihoitoja ja inseminaatioita on tehty. Keltaraujashormooni aloitetaan heti hedelmöittymisen jälkeen. Ensimmäinen raskaus alkoi kotikonstein, silloin keltarauhashormoni aloiteittiin muistaaksini kp. 16.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitys tännekin:

 

27.11.2009= "Meillä varhainen km rv 5rv ekalla tjottauskuukaudella ja toinen rv 7. Jälkimmäinen oli kauhea shokki ja toivon ettei kukaa joutuisi kokemaan samaa. Nyt ootellaan kuukautisia ja ootellaan, ootellaa.. -_- "

 

Eli tänään km rv 6 ja maksimaalinen ketutus itkutus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipsan kaikki

Ensimmäinen raskaus oli tosi tuskallinen jatkuvine verenvuotoineen ja kipuineen, lopulta poika syntyi keskosena rv 26. Kaikesta huolimatta poika on kaikinpuolin terve, nyt 13 v.

Sen jälkeen on keskenmenoja tullut 7, kaikki ennen rv 10. Kromosomitutkimuksissa ei löytynyt mitään vikaa, joten syyt epäselvät. Nyt taas olen raskaana rv 6 ja alavatsakipuja ollut 5 päivää ja hiukan vuotoa. Hassu tunne on, kun ei oikein usko, että tämäkään onnistuu.

Viimeksi kun sain keskenmenon (2005) neuvolan lääkäri ei suostunut lähettämään minua naistentautien polille seurantaan vaikka todellakin olisi pitänyt. Itselläni oli ajatus kokeilla niitä ruiskeita, joilla on saatu hyviä tuloksia näissä tapauksissa. Lääkärin mukaan sellaisia ruiskeita ei ole olemassakaan.

No niinhän siinä kävi, että pääsin polille, mutta vasta sitten kun oli runsasta verenvuotoa ja kipuja. Ja keskenhän se siinä vaiheessa oli jo mennyt. Sairaalan polilla lääkäri sanoi, että seuraavalla kerralla menisin suoraan sinne, ilman lähetettä. Kehotti myös informoimaan neuvolaan tästä lääkärin virheellisestä toiminnasta.

Tästä tapauksesta viisastuneena, soitin sairaalan polille ja yritin varata aikaa suoraan. Eivät ottaneet, on kuulemma toimintatavat muuttuneet. Nyt tuntuu siltä että tapauksestani kiinnostutaan ja huolestutaan TAAS vasta sitten kun on liian myöhäistä. Ja olen varma siitä, että jos tässä käy huonosti taas, minulta kysytään miksi en mennyt suoraan sinne (kuten aiemminkin on kysytty). Nyt otin soittoajan ja päivän ylös joten voin vedota yrittäneeni.

Jotenkin tuntuu, että siinä tilanteessa kun raskaus on mennyt jo kesken, lääkärit ja hoitsut voivottelevat ja "kannustavat" että ens kerralla teet sitten niin ja niin. mutta sitten kun se ens kerta tulee, ei enää mitkään lupaukset pädekään. Olen normaali raskaustapaus muiden joukossa.

Kauhean vihaiseksi tekee. Nyt ajattelin että mensisin yksityiselle lääkärille suoraan ultraan. Psyyke ei oikein kestä tälläistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kuulostaa valitettavasti julkisen puolen piittaamattomalta sähellykseltä näissä asioissa. Vihaiseksi tekee minutkin tämmöinen :angry:

 

Tuli mieleen semmoinen, että onko sulta tutkittu tromboositaipumusta eli näitä hyytymistekijöitä? Puhuit noista ruiskeista, tarkoitatko siis hepariinia eli verenohennuslääkettä? Jos sulla on tromboositaipumus, niin ihan ehdottomastihan sulle pitäisi määrätä semmoista.

 

Mikä ihme lääkäri väittää, ettei "semmoisia ole olemassakaan"?

 

Toivotaan, että kaikki menisi kuitenkin hyvin. Harmi, kun näissä pitää joskus itse olla niin ärhäkkä ja vaativa, ennen kuin mitään tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saimme juuri kuulla todennäköisen syyn toistuviin keskenmenoihini. Eli kannan geenimuunnelmaa viidennessä hyytymistekijässä eli lääketieteelliseltä nimeltään APC-resistenssi. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla on suurempi riski saada laskimotukos kuin ns. normaalilla ihmisellä. Tämä taas lisää keskenmenojen riskiä siksi, että laskimotukosriski pienellä alkiolla sisässäni on vielä minuun verrattuna moninkertainen koska sillä on niin pikkiriikkisen pienet suonet. Hakusanalla APC-resistenssi löytyy lisätietoa asiasta.

Anyway, tästä johtuen minulle kirjoitettiin resepti lääkkeeseen nimeltä Klexane. Tämä on todellakin pistos, joka pitää pistää itseensä joka päivä minun tapauksessani heti raskauden ilmenemispäivästä toivottavasti onnelliseen loppuun saakka (ja vielä muutama viikko yli raskaudenkin). Kyseessä on eräänlainen verenohennuslääke.

Eli tällaisia pistoksia todellakin on, ja niistä kannattaa jutella lääkärille, jos on useita keskenmenoja takana tai monia kemiallisia raskauksia. Meillä lapsettomuuspolin lääkäri oli aivan ihana, ja hän kertoi, että nämä hyytymistekijäasiat ovat niin uusia ettei moni "perus"lääkäri niistä tiedä paljoa mitään. Ja voin kuvitella ettei moni terveyskeskuslääkäri (=neuvolalääkäri) kovin helposti määrää näihin verikokeisiin, sillä ne ovat suht kalliit ja työläät, sillä ainoa joka näitä verikokeita tutkii on SPR.

Mutta nyt siis yritämme saada sen odotetun plussan taas raskaustestitikkuun, niin että pääsee itseään piikittelemään yhdeksän kuukauden ajan. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tsemppiä Nuppuli!

Itse pistin Klexanea heti plussan saatua viikoille 22 asti. Ja tulos tuhisee nyt pedissään :wub:

Vaikka pistäminen ei oo mitenkään kivaa mutta kyllä sen kestää. Ja ainakin mun tapauksessa hoito toi toivotun tuloksen vaikka meillä on mitään syytä toistuviin keskenmenoihin löytynytkään. Km takana siis 5kpl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Jansku. Tuo sinun kommenttisi oli niiiiin lohduttava. Kiitos! Vaikka tietysti on tosi ikävää, että olet joutunut kokemaan 5km:a. Mutta ne piikit voi siis tosiaankin auttaa. Kyllähän sitä seisoo joka päivä tunnin vaikka Singerissä piikitettävänä jos tietäisi että lopputuloksena olisi se kauan odotettu käärö :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Janski, millä perusteella sulle määrättiin tuota Klexanea, jos varsinaista syytä keskenmenoon ei löytynyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinikka : Lähinnä vain koemielessä. Tosiaan syytä ei missään testeissä löytynyt ja lääkäreiden mielestä Klexanesta ei haittaakaan ole, jos sitä koittaa. Siinä tilanteessa olin valmis ihan mihin vaan. Itse pelkäsin mahdollisia nenäverenvuotoja jne. mutta mitään erikoista ei kokoaikana ilmaantunut. Ainoo negatiivinen asia jutussa oli se, että lekurit ei vaan tienneet koska hoidon voi lopettaa... <_<

 

Nuppuli : Olehyvä vaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka,

 

olen ihan ensikertalainen foorumilla, ja ikävä kyllä joudun aloittamaan tästä ketjusta :(

 

Tänään aamulla heräsin lakanat veressä ja aamupissasta tehty testi on haaleampi kuin aiemmat testit, eli siis kovasti näyttää keskeytyvän tämä meidän kolmas raskaus n. viikolla 5. Aiemmat keskenmenot 10/09 rv 5 (kemiallinen?) ja 2/10 rv 7+. Edellisen keskenmenon jälkeen minulla ei ollut yhtiäkään menkkoja ennen tätä nykyistä plussaa.

 

Ensimmäisestä en käynyt tk:ssa "virallistamassa" raskautta, kun ei km:n mahdollisuus käynyt mielessäkään, mutta silti se on kirjattu tuon 2. km:n yhteydessä raskaudeksi. Tästä raskaudesta kävin labrassa eilen, onneksi. Maanantaina tuskin olisi enää mitään näkynyt. Nyt siis ensi viikolla lääkärille ja toivottavasti laittaa eteenpäin.. Mulla suvussa tukostaipumusta, ja miehellä on myös hyytymisjutuissa häikkää (olisiko tuo sama geenijuttu? Mies ei itse muista..). Tietääkö kukaan, että vaikuttaako miehen hyytymisongelmat alkioon?

 

Jaksuja kaikille samassa jamassa oleville!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on takana lasettomuushoitoja 1/2009 alkaen ja kolme keskenmenoa (7/2009, 11/2009, 3/2010). Kaksi ensimmäistä tapahtui ekalla kolmanneksella ja tää kolmas 14+ viikolla. Syitä ei löytynyt. Patologin vastauksessa sikiöllä ja istukassa myös kaikki ok. Pednisolonia (kortison) olen käyttänyt, koska kilpirauhas arvot oli raja-arvoilla. Seuraavassa raskaudessa on tarkoitus myös piikittää mahdollisten hyytymien vuoksi, vaikka tyytymistekijöissä ei ollutkaan mitään vikaa. Jotakin vikaa kuitenkin on, kun raskaudet ei ala spontaanisti, ja ne menee kesken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips.. Valitettavasti minäkin joudun tänne kirjottelemaan nyt.. :(

Mulle tuli eka km alkuvuodesta 03/10, lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut ja jouduin kaavintaan.. Nt-ultrassa ei löytynyt sykettä ja oli keskeytynyt 8+6. Yhdet norm. kuukautiset tuli välissä ja sitten taas plussasin, mutta..

 

Eilen oli kaavinta, toissa päivänä ultrassa ei löytynyt elonmerkkejä... Kehitys oli pysähtynyt 10+4..

 

Normaalisti kuulemma tutkivat vasta, kun on 3 peräkkäistä ollut, mutta kun on näin lyhyen ajan sisällä tapahtunut, niin musta otettiin verikokeita ja sitten lähettiin istukka jne. patologille.. 7.9 on soittoaika että voi kysellä tuloksia.. :(

 

Ihmeellisintä musta tässä on se, että kun kuitenkin tulen raskaaksi helposti, niin miks se ei sit voisi kestää??!! :(

 

Tuo hyytymisjuttu^^ mitä teillä on.. Nii näkykö teillä ultrassa siellä kohdussa jotain hyytynyttä verta vauvan ympärillä? Mulla oli molemmissa.. Mutta ne kyllä olivat jo jonkun aikaa siellä kerenny olemaan elottomana.. :'(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Suzie, selvisikö tuloksista jotain syytä keskenmenoihin? Voimia kovasti, vaikka kirjoituksestasi onkin jo pari kuukautta aikaa.

 

Kävin lukemassa ketjun, kylläpä oli rankkoja kokemuksia jokaisella :( Nostan tätä ketjua omalta osaltani, kkm 12/09 ja tm 10/10. Myös meillä eka raskaus lähti käyntiin kolmannesta kierosta, vaikka kierrot olivat pitkiä ja epäsäännöllisiä. Raskausaika sujui ilman ongelmia ja terve poika syntyi. Ja nyt sitten mennään näin...

 

Jotain keltarauhashäikkää mullakin ehkä on ja pääsen kierron kartoitukseen alkuvuonna, kunha kierto nyt ensin tasoittuu tm:n jäljiltä ja päästään yrittämäänkin... Jos raskaus alkaa ennen alkuvuotta, saan lugesteronit alkuraskauteen tueksi ja ar-ultran julkisella.

 

Kovin korkealla ei raskautumistoiveet ole, kun tässä meni liki vuosi edellisten, huonosti päättyneiden raskausplussien välillä.

 

Ihana olisi kuulla positiivisia kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin nyt tännekin jakaa tämän.... eli

 

Työkaverillani oli ensimmäisen ja toisen lapsen välissä 7 keskenmenoa. Viime keväänä hän luki lehdestä, että on löydetty yksi uusi syy uusiutuviin keskenmenoihin ja hän miettikin, josko hänellä itselläänkin on "sticky blood" eli Hughes syndrome.

 

Yksinkertainen lääke vaivaan on asperiini. Lisätietoja kannattaa tietenkin kysellä lääkäriltä.

 

 

Tässä linkki eräälle syndroomasta kertovalle sivulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin nyt tännekin jakaa tämän.... eli

 

Työkaverillani oli ensimmäisen ja toisen lapsen välissä 7 keskenmenoa. Viime keväänä hän luki lehdestä, että on löydetty yksi uusi syy uusiutuviin keskenmenoihin ja hän miettikin, josko hänellä itselläänkin on "sticky blood" eli Hughes syndrome.

 

Yksinkertainen lääke vaivaan on asperiini. Lisätietoja kannattaa tietenkin kysellä lääkäriltä.

 

 

Tässä linkki eräälle syndroomasta kertovalle sivulle.

 

Oliko näissä tapauksissa keskenmeno alkanut spontaanisti? Vai voiko keskeytyneessä keskenmenossakin syy olla myös "sticky blood" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sori, sadetakki, mä en tiedä. Laitoin tuon postauksen sikäli, että siitä voi sitten lääkäriltä kysellä. Sticky bloodya muistaakseni kuitenkin lehtiartikkelissa arveltiin melko yleiseksi syyksi keskenmenoihin, mutta löydös on vielä suht uusi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googlasin nopeasti Hughesin syndroomalla (fosfolopidivasta-aineoireyhtymä) ja olettaisin, että tämä liittyy veren hyytymistekijöiden määrittämiseen keskenmenotutkimuksissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuodan toista keskenmenoa kahden kuukauden sisällä. Ensimmäinen meni syyskuussa 7-0 ja tämä toinen 5-2. Tällä kertaa tiputtelu alkoi samana päivänä, kun testi näytti plussaa, joten en ollut luottavaisilla mielillä raskauden suhteen. Ensi viikolla yritän taistella itseni jatkotutkimuksiin, tuntuu epäinhimilliseltä, että kustannustehokkuuden vuoksi pitäisi odottaa vielä kolmatta epäonnistumista, ennen kuin syitä aletaan selvitellä. Pahinta on ehkä se, ettei lähipiirissä ole ketään, joka olisi kokenut edes yhden keskenmenon. Käyn läpi surua, raivoa, pettymystä ja läheiset odottavat minulta "järkevää" käyttäytymistä. Huomenna on rakkaan ystävän lapsen ristijäiset, minä ja puolisoni olemme kummeja. Tuntuu, että tarvitsisin kokovartalopuudutuksen selvitäkseni huomisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ollut neljä varmaa keskenmenoa, ja kaksi hieman epäselvää tapausta. Yksi km ollut +9 vkolla, ja viimeinen oli n. vkolla 6. Missään en ole tarvinut lääkkeellistä apua, kaikki tulleet suoraan ulos, ja vauhdilla. Nyt jännätään onko tämä kuudes nyt sitten tuulimunaraskaus vaiko eikö. Olen 20 vuotias, ja lapsettomuustutkimukset alkavat nyt sitten tämän jälkeen (vihdoin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 kpl löytyy täältä. Kaikki tutkimukset kunnossa. Verenohennuslääke piikitettynä ihan koemielessä toimi meillä! Suosittelen kysymään lääkäriltä sen kokeilua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli ensimmäisen ja toisen lapsen välissä useampi keskenmeno. Yksi oli mahdollisesti kemiallinen kun niin pian plussan jälkeen alkoi vuoto. Kolme meni viikoille 6-8, vuotivat spontaanisti pois. Viimeinen ei sitten vuotanutkaan vaan tehtiin kaavinta. Minulta ei tukostaipumusta löydetty mutta lääkäri suositteli Primaspanin syöntiä. Siitä ei kuulemma ole mitään haittaa, mutta hyötyä voi olla. Seuraava plussa sitten pysyikin kyydissä loppuun saakka. Aloitin nuo Primaspanit (100 mg/pvä) heti kaavinnan jälkeen, rv 12 annostus puolitettiin ja lopetin syönnin n. kuukausi ennen laskettua aikaa.

 

Nyt kun minulta pari kuukautta sitten poistettiin kierukka vauvatoiveiden takia, suositteli gynekologi aloittamaan nuo Primaspanit myös uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli parin vuoden yrittämisen aikana 4 keskenmenoa/kemiallista raskautta. Pari meni kesken heti muutaman päivän kuluttua kun menkat oli myöhässä ja plussatesti tehtynä. Kaksi ehti noin viikolle 6-7. Tyhjenivät itsekseen, kaavintaa tai lääkettä ei onneksi tarvinut. Olin jo aika hermoraunio noiden kanssa enkä oikein tuntunut apua saavan mistään. Gyneki tuntui tuumivan vain että no näitä tapahtuu. Satuin netistä lukemaan Helsingissä tehdystä tutkimuksesta jossa käytettiin aspiriinia naisilla joilla oli kolme keskenmenoa tullut. Aloitin siis itse omalla määräyksellä aspirin 50mg/vrk heti seuraavasta plussatestistä ja nyt meillä on tuosta 2-vuotias poika. Neuvolalääkäri neuvoi aloittamaan lääkityksen uudestaan mikäli uusia raskauksia tulee ja näin olen tehnyt. Nyt siis kolmatta odotan viikolla 17 ja tähän asti kaikki on mennyt hyvin. En missään nimessä kehota ketään itsekseen aloittamaan mitään lääkityksiä, mutta kannattaa kysellä niistä lääkäriltä jos useampia keskenmenoja on takana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now