ElliNoora

toistuvat keskenmenot

257 posts in this topic

Ennen esikoista sain kolme keskenmenoa. Ja se sai jo miettimään että entä jos en koskaan saa sitä pientä omaa lasta. Nyt voin vain onnellisesti sanoa että kiitos terapian aloimme toivoa lasta vielä keskenmenojen jälkeen, ja nyt olen kolmen maailman ihanimman lapsen äiti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makin"maarasin" ittelleni 81 mg asperiinia, kerroin tietysti siita mua hoitavalle laakarille, eika ne siita olleet moksiskaan. Valitettavasti se ei ainakaan viela oo tuottanut toivottua raskautta, mutta ei siita haittaakaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siitä on jo aikaa kun viimeksi olen kirjoitellut ja sen jälkeen on tullut jo kolmaskin keskenmeno... Viime vuosi oli kieltämättä rankka.. :(

 

Kaikista kauheinta oli kun lääkäri epäili ettei minulla ja miehellä sovi kromosomit keskenään!! :o Mutta onneksi niissä ei ollut mitään poikkeavaa..

 

No syy löytyi juurikin näistä jostain fosfolipidivasta-aineista... Ja keskenmenot ovat siis olleet kaikki keskeytyneitä ja huomattu niskapoimu-ultrassa...

Ensi viikon tiistaina käyn uudestaan verikokeessa, jossa tutkitaan samat arvot onko tullut muutoksia..

Mutta jos nyt kävisi niin hyvä tuuri että plussaisin, niin aivan 100% varmasti vaadin jotain asperiini tai hepariini lääkitystä, kun sillä niin monet onnistuu!!

Se tuo hieman toivoa lisää ;)

Edited by suzie86

Share this post


Link to post
Share on other sites

keskenmenoja 3kpl vuoden sisään...minusta on otettu hormonikokeet, ne olivat normaalit. Seuraavaksi olisi vuorossa kromosomikokeet molemmista. Jatkosta ei tietoa vielä.. Lääkäri antoi hormonikokeiden jälkeen siunauksen jatkaa yritystä ja nyt piinailen alkaako menkat juhannuksena vaiko ei. Jotenkin itse olen tullut siihen tulokseen, kun yksi onnistunutkin raskaus on takana, että nyt pitäisi vaan saada itsensä rennoksi eikä stressata ja pelätä jos ja kun se plussa testiin taas pärähtää..helpommin tosin sanottu, kun tehty..

Ainiin...ja kaikki keskenmenot ovat tuleet viikolla 6. ja itsekseen tulleet ulos, siis ilman lääkkeitä tai kaavintaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi mukavaa jos löytyisi kohtalontovereita jotka kamppailevat saman ongelman kanssa..

 

Reilu vuosi yritystä takana, kolme keskenmenoa viikoilla 7-9. Viimeisin oli kaksoisraskaus, toinen tipahti kyydistä n. rv. 5, toinen rv. 9. Kaikki keskenmenot keskeytyneitä ja todettu np-ultrassa. Ensimmäinen tosin alkoi vuotamaan ultrapäivänä.

 

Miehellä todettu kromosomitranslokaatio, tämän kolmannen km:n jälkeen myös minun kromosomit tutkittiin, niissä ei poikkeavaa. Kilpirauhas- ja sokeriarvot ok, ei keliakiaa. Hyytymistekijät pitäisi vielä tutkia, mutta raskaudesta pitäisi olla kulunut 3kk. Päätettiin jatkaa yrittämistä, ja jos ei tuohon mennessä ole tärpännyt niin menen niihin verikokeisiin.

 

Viimeisimmästä keskenmenosta on nyt n. 4 viikkoa, kuukautisia ei ole vielä kuulunut, toivottavasti ei kuulukkaan. :) Nyt minulle määrättiin foolihappoa (1mg/vrk) ja mini-aspiriinia (100mg/vrk). Raskauden alkaessa olisi tarkoitus aloittaa vielä keltarauhashormoni lääkitys raskauden tueksi.

 

Itse raskaaksi tulemisessa ei ole siis ongelmia, mutta kaverit ei vaan pysy kyydissä..

 

Yksi lapsi löytyy, eri miehen kanssa tosin.

 

Kertokaa omia kokemuksia ja tuntemuksianne? Varsinkin tuosta aspiriinihoidosta olisi mukava kuulla, voiko siitä olla oikeasti apua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

täällä myös 3 keskenmenoa. Mukavaa olisi, jos tämä toistuvien keskenmenojen palsta vilkastuisi, eli kirjoittele pliis jos olet kokenut 3-3+ keskenmenoa.

 

Mulla oli KM viime helmikuussa (11+3), havaittiin ekassa ultrassa - suureksi järkytykseksi tietty.

Sitten tulin kesällä raskaaksi ja elokuussa meni heti 6.vkon alussa kesken, ulkomailla alkoi vuoto.

Ja sitten plussasin taas viikko sitten mutta vuoto alkoi heti tällä viikolla, eli ihan alussa meni kesken.

 

Nyt kiinnostaisi erityisesti, että mitenhän pitkään Helsingissä pitää odotella, että pääsee KM tutkimuksiin? Onko sinne joku jono vai pääseekö verikokeisiin ees heti, siis julkisella?

 

Mulla on lääkäriaika julkisella 15.11. eli pitää vielä puolitoista vkoa kärvistellä ennen kuin jatkosta saa mitään tietoa. Hölmöltä tuntuu, että mun pitäisi vielä 14.11. käydä hcg verikokeessa - on ihan varmaa, että raskaus meni kesken, vuotoa hyytymineen tuli sen verran runsaasti ja tänään raskaustesti oli negatiivinen.

 

Pohdin tosiaan, että pitäiskö alkaa varata yksityiselle aikaa vai odottaako julkiselle pääsyä. Tiedätkö siis jonoista KM tutkimuksiin jotain? Jos, niin olisi tosi mukavaa, jos kirjoittelisit.

Ja jos yksityiselle menee, niin mihinköhän? Esim väestöliitto/fertinova vaiko mikä...

 

Surulliselta tuntuu, kun ei tiedä, saako ikinä lasta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoittelut keskenmenoistanne *Retu ja Pingvi!

 

Täältä löytyy kohtalotoveri! Takana neljä alkuraskauden keskenmenoa ja kaikki tapahtuneet tämän vuoden aikana. Kolme ensimmäistä ehti raskausviikolle 6 ja viimeisin rv 5. Kaikki tulleet ulos spontaanisti. Mulla on ollut ainakin tähän saakka suht helppoa tuo raskaaksi tuleminen (*koputtaa puuta*), mutta jostain syystä nämä ihmisenpoikaset tippuvat matkasta ennen kuin raskaus ehtii kunnolla alkaakaan. Kolmannen jälkeen hakeuduttiin julkiselle puolelle tutkimuksiin, mutta vielä ei ole ehtinyt tapahtua verikokeita kummempaa ja odotellaan lähetettä polille. Yksityisen puolen tutkimuksia ei olla edes harkittu. Helsingin tilanteesta en osaa sanoa, mutta paikkakunnallani pääsin neuvolalääkärin jälkeen heti verikokeisiin ja tulosten tultua saadaan lähete eteenpäin. Aika tuntuu matelevan, mutta ei auta kuin odottaa... Tähänhän onkin jo totuttu.

 

Henkisesti tämä on todella turhauttavaa ja raskasta. Ja juuri siksi, kuten Pingvi mainitsitkin, kun ei tiedä saako ikinä kokea täysiaikaista raskautta ja biologista äitiyttä. (Selvennyksenä siis esikoista meilläkin yritetään.) Onneksi mies on ollut ihana ja ollaan saatu toisiltamme valtavasti tukea. Parisuhde on kyllä lujittunut entisestään. Ystävien kanssa tuntuu välillä vaikealta käydä tätä tilannetta ja omia tunteita läpi, kun kenelläkään ei ole kokemusta keskenmenosta. Pelkään, että olen pian ihan yksin ilman ystäviä, kun on niin vaikea innostua yhtään mistään saatikka iloita toisten puolesta. Raskastahan se on myös katsoa surussa rypevää ihmistäkin. Tuntuu vaan, että mieli ei enää nouse täältä pohjalta seuraavaan ovulaatioon tai mahdolliseen raskauteen mennessä. Ja silloinkin kun satun tulemaan raskaaksi, kuljen suunnilleen jo valmiiksi side housussa. Mies jo sanoikin, että tällä asenteella on turha odottaa mitään muutosta tilanteeseen. Miten ihmeessä te muut jaksatte aloittaa aina vain alusta ja suunnata katseet kohti tulevaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä epäilen, että mulla on meneillään kolmas keskenmeno tälle vuodelle. Eka meni kesken jo saman viikon aikana, kun tein testin eli rv4-5, toinen km oli keskeytynyt ja todettiin ultrassa rv8. Nyt kasassa 5+0 ja Clearbluen näytti yllättäen "ei raskaana". Ryhdyin siis tekemään varmistustestiä ja valmistauduin henkisesti siihen, että testi näyttäisikin "1-2", kun tuloksen pitäisi olla jo "2-3" tai "3+". Eli nyt pukkaa shokkia ja kaikkea muutakin hirveätä oloa.

 

Kysymyksiä:

 

Miten tutkimuksiin pääsee? Mulla ei ole omalääkäriä saatikka omaa gyneä. Otanko yhteyttä terveyskeskukseen, neuvolaan vai sairaalan gynekologiseen päivystykseen?

 

Mitä tutkimukset yleensä pitävät sisällään?

 

Millä viikoilla keskeytyneet raskaudet lasketaan kemiallisiksi raskauksiksi ja luetaanko kemialliset tutkimusten kannalta keskenmenoiksi?

 

 

 

Tällä hetkellä ei pyöri päässä muu ajatus kuin, että voi kun olisin jo esikoisen odotusaikana tiennyt, että se tulee jäämään ainoaksi onnistuneeksi raskaudekseni. Voi kun olisin tiennyt esikoisen vauva-aikana, että en sama ei toistu. Ei sillä, että olisin tehnyt mitään toisin, mutta olisin elänyt jokaista hetkeä kuin se olisi viimeinen. Usko toisesta lapsesta alkaa olla tosi vähäinen, se on oikeastaan olematon girl_cry.gif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Todella suuret pahoittelut! Tietysti kyseessä voi olla vain yksi viallinen testi, mutta itse juuri samaa läpikäyneenä en toisaalta haluaisi valaa turhaa toivoa kun oikeasti vähän huonolta vaikuttaisi. :(

 

Yritän nyt vastata jotain kysymyksiisi, vaikka tosiaan sain juuri vasta toisen keskenmenon enkä ole ollut tutkimuksissa.

 

Itse olin synnytyssairaalan päivystyksessä, jossa tehtiin ultra ja km varmistettiin. Oma terveysasema ohjasi suoraan sinne kun sen yhteydessä aina ultrataan kuitenkin. Ekassa km:ssa ei ollut mitään kontrollia. Puhelimessa sanoivat, että tee kotona testi 2 viikon päästä. Sinuna siis menisin suoraan gynegologiseen päivystykseen (itse olin kätilöopiston päivystyksessä), koska sitä kautta myös hommat etenevät, jos etenevät.

 

Tutkimuksissa etsitään ainakin mahdollisia geenivirheitä molemmista ja veren hyytymistekijöitä ainakin. Vielä muitakin asioita, joita en tarkkaan tiedä. Mutta vain noin 5% tutkimuksista löytyy mitään syytä keskenmenoille... :girl_sad:

 

Kemiallisia ei ymmärtääkseni lasketa keskenmenoiksi. Siitä, missä kemiallisen ja keskenmenon raja kulkee, en tarkkaan tiedä. Kätilöopistolla lääkäri sanoi minulle nyt, että keskenmenoni 5+2 ja 5+4 ovat heille kemiallisia raskauksia. Ja puhui myös melko paljon siitä, että kun on jo yksi spontaanisti alkanut onnistunut raskaus, niin...... Tämän lääkärin perusteella en uskoisi itse, että pääsimme kolmannenkaan vastaavan kanssa vielä tutkimuksiin. Vedottaisiin varmaan kemiallisiin ja esikoiseen. Silti saman paikan päivystyksestä vastannut kätilö (kun jouduin soittamaan seuraavana päivänä vielä tuloksia) sanoi puhelimessa, että kolmannen jälkeenhän sitten pääsee tutkimuksiin. Eli toivoa saattaisi olla.

 

Ekan keskenmenon kanssa ei tosiaan tehty mitään, ei ultrattu, ei otettu hcg:tä, ei konsultoitu lääkäriä. Nyt tehtiin nämä kaikki. En tiedä oliko syynä se, että oli toinen vai se, että olin itse tosi hajalla ja itkin joka puhelussa. Mun arvaus on, että pääsette tutkimuksiin vain, jos olet itse tarpeeksi epätoivoinen tai vaativa, jos silläkään. Toivottavasti pääsisitte!

 

Mun ehdotus on, että jossette pääse tutkimuksiin (tai vaikka pääsisittekin), niin yritä saada lääkäristä ulos mielipide siitä, olisiko jokin tukilääkitys tarpeen tai hyödyllinen (lugesteron, primaspan...). Lääkärit eivät ole näistä yksimielisiä ja ymmärtääkseni näiden kohdalla ei ole pystytty osoittamaan olevan lumelääkettä parempaa vaikutusta. Joidenkin mielestä niistä kuitenkin voisi olla oikeastikin apua. Tiedä häntä.

 

Toivottavasti tästä oli apua. :) Me menemme käymään torstaina yksityisellä klinikalla juttelemassa keskenmenoja tutkineen lääkärin kanssa. Tutkimuksiin emme pääse ja hänkin todennäköisesti sanoo, että huonoa tuuria vain ollut, mutta menin itse nyt niin hajalle tästä toisesta, että haluan vielä päästä keskustelemaan, jossei muuta.

Edited by Luthien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi Luthien. Menin tänän vessaan tekemään uutta testiä ja housussa oli juuri se yllätys, jota en olisi halunnut nähdä. Juuri nyt on ajatukset niin sekavat, että todennäiköisesti palaan tekstiisi vielä uudelleen... Voikohan ihmisen pää räjähtää itsestään..? girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kemiallisia ei ymmärtääkseni lasketa keskenmenoiksi. Siitä, missä kemiallisen ja keskenmenon raja kulkee, en tarkkaan tiedä. Kätilöopistolla lääkäri sanoi minulle nyt, että keskenmenoni 5+2 ja 5+4 ovat heille kemiallisia raskauksia

 

 

Kemiallisiksi raskauksiksi mun tiedon mukaan lasketaan ennen h. 6+0 tapahtuneita keskenmenoja. Julkiselle puolelle ei (yleensä) pääse tutkimusiin, jos on kolme keskenmenoa mutta kaikki kemiallisia. Mutta jos on paljon kemiallisia niin varmasti kannattaa käydä vaikka yksityisellä tarkistuttamassa tilanne, jos vaikka olisi jokin hormonaalinen häiriö tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vau.fi: "Kemiallinen tai biokemiallinen raskaus tarkoittaa raskautta, joka on todennettavissa ainoastaan elimistön biokemiallisten muutosten perusteella. Ja juuri tähän nykyisen kaltaiset herkät kotitestit pystyvät. Biokemiallinen raskaus ei ole "huijariraskaus": Raskaus on kyllä ihan oikeasti alkanut – siittiösolu on hedelmöittänyt munasolun – mutta hedelmöittynyt munasolu ei koskaan kiinnity kohdunseinämään eikä raskaus siten ei ehdi kehittyä kliiniseksi, ultraäänellä havaittavissa olevaksi raskaudeksi vaan seuraa erittäin varhainen keskenmeno. --- Jos raskaustestiä ei tehdä, varhaista keskenmenoa ei välttämättä huomaa mistään. Kuukautiset voivat hyvinkin alkaa ajallaan tai korkeintaan muutaman päivän myöhässä ja olla hieman tavallista runsaammat."

 

En ole mikään asiantuntija näissä asioissa, mutta kuulostaa epäreilulta, jos kemiallisen raskauden raja on 6+0. Onhan se ruskuaispussikin jo siinä vaiheessa kiinnittynyt kohdunseinämään... Jotenkin tuo nimitys kemiallinen tuntuu harhaanjohtavalta, sillä kyllähän raskausviikolla 5 on tapahtunut jo muutakin kuin pelkkiä biokemiallisia muutoksia. En kyllä tiiä ymmärtääkö kukaan tästä soperruksesta, mitä tarkoitan...

 

Mutta tuosta tutkimuksiin pääsystä. Kirjoittelinkin jo tuonne ketjun alkupuolelle nimimerkillä tarrasukat hukassa.

Hakeuduttiin tutkimuksiin neuvolan kautta ja sieltä ohjasivat eteenpäin. Nyt ei tosiaan ole tehty vielä muuta kuin otettu verikokeet. Barbbis, voi olla myös paikkakuntakohtaisia eroja tutkimuksiin pääsyssä, joten kannattaa toki yrittää (ja vaatia!) tutkimuksiin pääsyä. Yksityisellä varmaankin alkavat jo tuossa vaiheessa tutkimaan. Ja gynekin voi ilmeisesti (korjatkaa jos olen väärässä) kirjoittaa tukilääkityksen, mutta tässä on juuri noita lääkärikohtaisia eroja, kuten Luthien kertoikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

huomenna menen sitten terveyskeskukseen vastaanotolle. Tiedän, että on ultrahuonen varattu, saa nähdä tekeekö mitään ultraa. Tänään piti käydä vielä hcg mittauttamassa, tuntui tyhmältä kun ihan 100% varmasti se on negatiivinen mutta ajattelin nyt toimia tarkalleen lääkärin ohjeen mukaan, jotta huomenna pääsen sinne lääkäriin ja voin vaatia tutkimuksiin pääsyä 3:n keskenmenon jälkeen. Kun se hcg on nega, ei ehkä tekään ultraa. Itse haluisin tietty varmistusta ettei näy mitään poikkeavaa. Tosin on tässä ultrattu tänä vuonna jo ainakin 5 kertaa...

 

Vähän pelottaa miten käy tutkimuksiin pääsyn kanssa kun 1 eli tämä viimeisin keskenmeno oli sitten kemiallisen raskauden aikaan. Aion kyllä tiukasti edes jotain verikokeita vaatia. Eka KM oli siis vkolla 11 viime helmikuussa, sitten vkon 6 alussa elokuussa ja nyt tämä viimeisin vuoto alkoi 5.päivänä normaalien kuukautisten alkamispäivän jälkeen (ja ehdin siis tehdä positiivisen testin pari pvää myöhässä olleiden menkkojen vuoksi).

 

Olen kyllä soitellut myös Fertinovaan, Felicitakseen ja Väestöklinikalle, että mitä aikoja on tarjolla yms tietoa, jos tutkimusten eteneminen tuntuu tosi hitaalta julkisella. Nyt on jo yksi aika väestöklinikalta varattu parin vkon päähän. Ärsyttää vähän, kun varasin aikaa, sanoi kätilö(?) puhelimessa, että heillä ei oikein hoideta keskenmenoja vaan lapsettomuutta. HALOO, eikö se ole vähän sama juttu jos ei etene raskaudet keskenmenoa pidemmälle?!

Onneksi toisena päivänä soitin vielä uudestaan ja silloin juttelin järkevän kuuloisen kätilön kanssa. Mutta, toivon tietty että asiat edistyisivät huomenna ihan julkisellakin...

 

Jos keskenmenoja tulee eikä ole ehtinyt ottaa yhteyttä vielä neuvolaan, kannattaisi ottaa varmaan eka yhteyttä omalle tk-lääkärille. Tai sitten menisi vain jollekin yksityiselle gynelle.

Mä en jaksa tuhlata aikaa loputtomiin julkisella, jos ei etene niin sitten on vain pakko maksaa yksityisellä. Netissä on aika hyvin hinnastoja noilla yksityisillä, siis suuntaa saa sieltä ainakin.

 

Me ei olla nyt käytetty mitään ehkäisyä tässä kierrossa (on siis eka ovulaatio varmaan kohta käsillä viimeisimmän keskenmenon jälkeen). Totta kai vituttaa tosi paljon jos taas raskaannun ja menee kesken. Mutta toisaalta olen lukenut, että ei syytä löydetä useinkaan tutkimuksissa keskenmenoille ja saattaa sitä onnistua vieläkin tuosta vain. Joten ei kai tässä sitten auta muu kuin yritys...Saa nähdä mitä lääkäri on tästä mieltä.

 

Mutta, tulen lähipäivinä raportoimaan tänne että mitä siellä terveyskeskuksessa sanottiin. Pitäkää peukkuja:girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkärikäynti meni kovin nopeasti ja eihän niiden aikana ehdi tuolla terveyskeskuksessa juurikaan kysellä tms.

Mutta sain lähetteen KM tutkimuksiin, tosin lääkäri kertoi, että jotain hänen potilastaan ei kuulemma oltu otettu kuitenkaan tutkittavaksi vaikka oli toistuvia keskenmenoja. Se olisi kyllä törkeää.

Aikautauluista lääkäri ei tiennyt mitään, kuulemma kuukauden sisällä pitäisi tulla kotiin kirje. Ajattelin itse soitella ensi vkolla ja kysellä aikatauluista suoraan sieltä osastolta.

 

Ultrattiin taas ja kaikki näytti ihan normaalilta - paitsi että rakkoni ei kuulemma tyhjene kunnolla (kävin juuri ennen aikaa vessassa, silti ei ollut tyhjä ultran mukaan). Niinpä lääkäri laittoi lähetteen labraan pariin virtsatestiin, kai tulehdusta tms varten, ei ehtinyt tarkemmin selitellä mitä ne testit edes ovat!

 

Ainoa testi, jonka sain kinuttua, oli keliakiatesti. Olisin halunnut myös hormonitestit (FSH ainakin) mutta en tajunnut sitä ihan vaatimalla yksityiskohtaisesti edes kysyä. Kuulemma ei kuitenkaan ollut enää muita testejä joita perusterveyden huollon puolella voitaisiin tutkia.

 

Soitin myös Fertinovaan eilen, tosi tympeän oloinen henkilö oli jonka kanssa puhuin (joku kätilö), hänen puheistaan sai kuvan että periaatteessa on helpompaa hoitaa täydellistä lapsettomuutta kuin keskenmenoja kun hedelmöityshoidonkin avulla tuotettu raskaus sitten menisi kenties kesken. Hän myös väitti että ovulaatiotestit mittaavat progesteronia vaikka olen nyt kyllä vakuuttunut ettei näin ole, vaan LH arvoa.

Itse olen saanut kuvan, ettäon positiivisempaa tulevaisuuden kannalta, että edes tulee raskaaksi, kuin se, ettei mitään tapahtuisi. En sitten tiedä. Aikaa en kuitenkaan sinne varannut.

 

Nyt oli ovulaatiotestin mukaan juuri ovulaatio, saa nähdä raskaudunko nyt heti uusiksi vai pitääkö odotella taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pääsin juttelemaan neuvolalääkärini kanssa ja hän kirjoitti lähetteen polille ja tätä ennen otetaan labrassa verenkuva, sokeriarvot, joku maitohormoni (?) sekä tukostaipuisuuskoe. Ihan hyvin pääsin siis eteenpäin. Eri asia sitten löytyykö noista mitään ja miten polilla reagoidaan... Ottavatko tosissaan, kun enemmän ollut kemiallisiksi raskauksiksi luokiteltavia kuin suoria keskenmenoja. Toisaalta meillä on yritystäkin nyt 11kk takana ja eiköhän se vuosi ole ehtinyt täytty siihen mennessä, kun sairaalasta otetaan yhteyttä eli siinäkin mielessä pitäisi päästä tutkimuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Barbbis ja Tarrasukka-nimimerkit erityisesti! Muutkin toki, jotka osaavat kertoa tukostaipuvuustestistä.

 

Olen ymmärtänyt, ettei tuota tukostaipumustestiä voi ottaa ennen kuin raskaudesta on kulunut väh. 3kk. Oliko teidän keskenmenoista mennyt jo tuon verran aikaa, tai voitiinko se kuitenkin ottaa?

Mietin, miksei sitä minulta voitu heti ottaa - en tajunnut siinä kiiressä lääkäriltä kysyäkään - voisikohan olla niin, että kun nyt tämä edellinen raskaus meni jo ihan alussa kesken, niin sen tukostaipuvuustestin olisi kuitenkin voinut ottaa?

 

Ajattelin ehkä ke soittaa kätilöopiston lapsettomuusosastolle ja kysyä, miten etenen jonossa ja mitä tutkittaisiin. Meillä on edelleen myös voimassa väestöliitolle aika ensi viikolla, jos tuntuu, ettei julkisella etene.

En ole vielä viitsinyt kysyä asiasta kätilöopistolta, kun ajattelin että varmasti vie useamman päivän ennen kuin paperini sinne asti päätyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pingvi, meillä lääkäri ei puhunut mitään tuosta 3kk ajasta tukostaipumustestien suhteen. Tosin minusta ei kylläkään otettu sit loppujen lopuksi tuota testiä, kun (jos nyt oikein ymmärsin) lääkäri ei löytänyt/jaksanut syöttää sitä testiä koneelle. Totesi vain, että se otetaan myöhemmissä tutkimuksissa. Enkä kyllä saanut muutenkaan mitään ohjeistusta jatkon suhteen, joten eipä olla käytetty ehkäisyä. Meilläkin on jo mietitty tuonne yksityiselle puolelle kääntymistä, kun aika on julkisella vasta keväällä. Kun saisi edes jonkin tukilääkityksen seuraavaa raskautta varten! Toivottavasti teillä asiat etenisivät nopeammin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pingi, minullekaan ei lääkäri sanonut mitään, että pitäisi odottaa odottaa 3kk. Ihan uusi uutinen minulle, toivottavasti se nyt voidaan sitten ottaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että kun harmittaa...en sitten pääsekään tutkimuksiin! TK lääkäri laittoi kyllä lähetteen mutta se olikin tullut heti takaisin; perusteluina: Pitäisi olla 3 ainakin vkolle 6 kestänytttä raskautta, mulla kaksi täyttää kriteerit mutta viimeisin meni niin alussa kesken ettei lasketa mukaan kolmanneksi.

Ärsyttää. Kuulemma tilastollisesti neljäs raskaus onnistuisi, joten ei tarvetta tutkimuksiin tässä vaiheessa. Muistan että TK lääkäri sanoin jo ekan keskenmenon jälkeen, että jos 2 tulee, niin tässä iässä(35) olisi hyvä tutkia. Ei muistanut, että ei niitä tutkita julkisella vielä tässäkään vaiheessa!

 

Hitsi, mietin että mitä tehdä, kannattaisiko nyt sitten ennä joka tapauksessa ensi viikolla yksityiselle...olisiko siitä hyötyä. Ainakin mielenrauhaa varmasti, jos ei muuta. Tuntuisi, että jotain tekee näiden keskenmenojen estämisen hyväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pingvi, ikävä kuulla, että ette pääsekään tutkimuksiin :girl_sad: Käynti yksityisellä antaa varmasti mielenrauhaa. Ajattelin itsekin soitella ensi viikolla yksityiselle aikaa, jotta saisi asioita etenemään edes johonkin suuntaan. Tällä viikolla iski sellainen tunne, että pää ei taida kestää enää tätä uusien keskenmenojen odottelua. Niitähän ehtii tulla tällä tahdilla ennen kevättä vaikka kuinka monta. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pingvi, tosi ikävää! Jos tuo on linjaus, niin mulla on kyllä sitten sama edessä. Kaksi kolmesta keskenmenostani on tapahtunut alle 6rv. Me ollaan kyllä miehen kanssa alustavasti puhuttu, että mentäs yksityisellä käymään, jos julkiselta puolelta ei saa apua. Mä nimittäin luulen, että mulla ei enää pää kestä näitä girl_to_take_umbrage2.gif Vaikka kuinka yrittää holdata itseään, niin mieli karkaa kuitenkin jo sinne raskauteen heti ensimmäisinä plussapäivinä. Ja se eka viikko plussa testin jälkeen tuntuu oikeasti kuukaudelta, kun koko ajan odottaa, että alkaako se vuoto vai ei. Sitten alkaa jo huokaista ja sitten... Ihan liian julmaa! Haluan jotain vastauksia, vaikkei niitä välttämättä olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin sitten yksityisellä. Siellä sanottiin, että on jo aihetta tutkia keskenmenoja, että mistä johtuu - tosin sanottiin, että suurimmassa osassa tapaukista tutkimuksissa ei mitään löydy.Ultrassa kaikki näytti normilta.

Hän määräsi kromosomikokeisiin, fosfolilipiditestiin ja muutamiin muihin, mm. miessukuhormonitesteihin.

Verikokeet pitäisi ottaa kierron 3.-5.pv. Yhteensä ne tulisi maksamaan mieheltä ja minulta reilu 500, sisältäen tuon lääkärikäynnin ja ultran. Hinnassa on siis jo huomioitu kela-korvaus. Ihan maksettava hinta vielä kuiteskin mielestäni siitä, että ainakin saisi selvyyden, onko mitään sellaista vikaa, joka noissa testeissä selviäisi.

 

Nyt kuiteskin on niin, että menkkojen ois oikeestaan kuulunut eilen alkaa, eivät ainakaan vielä alkaneet. Eli saattaapa olla, että olen taas raskaana. Testiä en aio tehdä kuin vasta viikonloppuna. Jos raskaana oon, niin lääkäri sanoi, että sitten vain katsotaan kuinka käy, ja jos KM tulee niin verikokeet voi ottaa seuraavien kuukautisten jälkeen sitten. Olen tyytyväinen, että lääkäriin mentiin ja nyt on lähete verikokeisiin, jos sinne pitää mennä. Tietty toivon, että nyt menisikin kaikki onnellisesti mutta toki on matkan varrella skeptisyys kovasti kasvanut...

 

Mutta, jos voi uhrata tuon reilun 500 siitä, että se saattaa auttaa jotain tai ainakin antaa mielenrauhaa, niin suosittelen.

Hinnat varmaan voi vaihdella kovasti, tuo on väestöliiton hinta, ei ainakaan pitäisi olla sieltä kalleimmasta päästä. Olisi kiva kuulla muidenkin paikkojen KMtutkimushintoja, jos tiedätte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsettomuutta takana reilu viisi vuotta, tosin osan ajasta yritys ollut tauolla. Tänään kolmas alkanut raskaus alkoi valua ulos.. Kaikki km olleet rv 5, ei vaan jaksa pienet hypätä kyytiin koskaan tiukasti.. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

EeyoreX, paljon voimia teille! girl_cry.giflipsrsealed.gif Elämä on välillä niiin epäreilua, teillä on ollut piktä ja raskas matka takananne. Meillä keskenmenot 5+6, 5+0 ja kemiallinen 4+4. Julkiselle puolelle tuskin pääsisimme, joten varasin yksityiselle gynen, joka on 13.12. Pelottaa kuulla tuomio, varsinkin kun näitä munasarja särkyjä, polttoja, vihlontoja, tykytyksiä on myös... girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now