Elena

Seulontakriittiset

106 posts in this topic

Meillä puolestaan istukkabiopsia valittiin koska haluan saada niin paljon tietoa kuin mahdollista siitä, onko tuleva vauvamme terve. Toinen tyttäremme ei ollut ja synnytyksestä eteenpäin elämä oli yhtä shokkia. Niinpä tällä kertaa tahdon tietää mahd paljon eukäteen, jotta len joutuisi miettimään selviääkö vauvani matkan normisairaalasta lastenklinikalle vai eikö. Elii jos etukäteen saamme tietää tulevan olevan sairas, niin valitsemme synnytyssairaalaksi Naistenklinikan. Kaikkia sairauksia ei pystytä tietenkään selvittämään, mutta onhan sekin tieto jo jotain että tietää kromosomitulokset (tosin istukkabiopsiassakaan ei selviä kuin tietyllä tasolla ne koromosomitulokset, pieniä inversioita ei esim näy kun skaala ei oo mikään mikroarray).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käyty sen kummempia ajattelematta molemmat ultrat aina tähän asti, lapsia on jo useampi. Viime raskaudessa sitten tuli se narahdus. Ja kaikki lisätutkimukset. Ja ihana sydänvikainen down-vauva. Jälkeenpäin ajateltuna oli hyvä, että saatiin tietää etukäteen, muuten tuntuu, etten olisi ollut valmis siihen.

 

Sen jälkeen olen vasta alkanut ajattelemaan asiaa. Kun kerran elämänkatsomuksemmekaan vuoksi emme keskeyttäisi raskautta, miksi sitten sitä varten seuloakaan. Kokemukseni perusteella seuloissa nimenomaan ollaan keskitytty syynäämään niitä mahdollisia poikkeavuuksia eikä vain ihastella vauvaa. Tai ei ne hoitajat ainakaan.

 

Koen aiemman kokemukseni jälkeen itseni paljon valmiimmaksi ottamaan vastaan juuri sen mitä annetaan, tiesin etukäteen tai en. Ei siis olla tässä raskaudessa käyty nt-ultrassa. Alkuraskauden ultrassa tuli käytyä, kun luulin, että meni kesken. Siinä saatiin sitten la varmistettua myös. Rakenneultrassa varmaan käydään, esim. sydänviat on sellaisia, jotka kuitenkin myöhemmin näkyy paremmin ja joskus ne vaativat reagointia heti syntymän jälkeen, joten sellaiset on hyvä tietää etukäteen. Ajattelin kyllä siirtää saamaani ultra-aikaa joillain viikoilla eteenpäin, ettei kukaan vaan vahingossakan keksisi ehdotella mitään, jos jotain löytyy.

 

Ymmärrän hyvin niitäkin, jotka haluavat seulonnat. Useinmiten siinä kuitenkin saa itselleen mielenrauhan kun kaikki näyttää olevan kunnossa. Harvinaisempia ne on ne todelliset narahdukset. Siinä tilanteessa kuitenkin tarvittaisiin hoitajien ja lääkärien suunnalta positiivista asennoitumista ja rohkaisua ennemmin kuin pelottelua ja kauhistelua, mitä itse sain osakseni. Tuntui melkein rikolliselta olla keskeyttämättä raskautta.

 

Mutta uudestaan en halua siihen tilanteeseen joutua, joten tällä kertaa ei seuloja, vaikka ikääkin jo on. Neuvolassa onneksi tosi hyvin ymmärtävät kantani ja tukevat ratkaisuani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä halusin alusta lähtien ottaa osaa seuloihin. Minulle seulontoihin osallistumisessa ei ollut kyse vain siitä, että voisin seulan hälyttäessä keskeyttää välittömästi raskauden. Minä olen tottunut ihmisenä toimimaan parhaimman mahdollisimman tiedon pohjalta, joten minusta tuntui itsestään selvältä, että halusin osallistua. Koska en edelleenkään tiedä, mitä tekisin/teen, jos jokin seula antaisi jotakin huolestuttavia merkkejä, en voi mennä perustelemaan kantaani sen tarkemmin ehdottomalla halullani tehdä ratkaisuja suuntaan tai toiseen. Minulle on kuitenkin itsessään tärkeää tietää mahdollisimman paljon, vaikka kyse olisikin pelkistä todennäköisyyksistä suuntaan tai toiseen. Koulutukseni pohjalta olen kylliksi puljannut tilastotieteen puolella ymmärtääkseni, mitä todennäköisyydellä tarkoitetaan. Koen, että minun mielenterveyteni voi paremmin, kun tiedän kaiken, niin hyvän kuin mahdollisen pahankin, mahdollisimman varhain. Olen sen verran järkeilyyn taipuvainen, että ongelmienratkominen on minulle luonteva tapa käsitellä asioita ja elämässä vastaan tulevia ongelmia sekä uusia tilanteita.

 

Minulle tuli taas neuvolassa sellainen olo, että minun ratkaisuani haluta seulontoihin kyseenalaistettiin. Minulle painotettiin moneen kertaan, että kyseessä on vapaaehtoinen tutkimus. Sanoin heti ekalla käynnillä asiasta ekan kerran puhuttaessa reippaasti, että olemme mieheni kanssa asiaa pohtineet ja haluamme ottaa osaa seulontoihin. Tämän jälkeen minulta kysyttiin toistuvasti, ymmärränkö mitä seuloissa tehdään ja tahdonko niihin varmuudella ottaa osaa (eikä kysyjä edes osannut vastata tarkentavaan kysymykseeni veriseulontojen toteutuksesta). Vastasin haluavani ja kerroin perehtyneeni seulontoja koskeviin tietoihin etukäteen. Käynniltä lähtiessäni minulle vielä vannotettiin, että voin missä tahansa vaiheessa esimerkiksi np-ultraa keskeyttää toimenpiteen tai vaatia, etten tahdokaan kuulla tuloksia. Että ei ole pakko, voit lopettaa kesken.

Totta kai on hyvä, että meillä ainakin neuvolassa näköjään varmistetaan, että jokainen tietää kyseessä olevan vapaaehtoistutkimus, mutta minulle tuli sellainen olo siitä kysymysten ja varmistelujen määrästä, että päättäväinen ilmoitukseni haluta osallistua tulkittiin jotenkin epäsopivaksi ja sitä haluttiin horjuttaa. Ehkäpä tämä tulkinta on vain omassa päässäni, ken tietää, mutta en ollut aiemmin kuullut, että keltään tentattaisiin noin moneen kertaan, että tahdothan varmasti osallistua, ymmärräthän ettei sinun ole pakko. Aivan kuin olisin tekemässä jonkin kaamean virheen, jota en vain ole vielä tajunnut itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli neuvolassa ihan samanlainen fiilis, mutta eipä terkka enää kyseenalaistanut seulontoja kun oli kuullut np-ultran tulokset...raskauden pitkittäminen ei olisi ollut hyväksi kenellekkään, koska olisin joutunut synnyttämään kuolleen lapsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Saksassa nt-ultra ja verikoe eivät kuulu normaaliin raskauden seurantaan, vaan ne pitää maksaa itse (sairaskassa maksaa kai osan, jos on tarpeeksi vanha, mutta minulle 30-vuotiaana tuota tukea ei heru). Noille tulisi hintaa yhteensä yli 500 euroa, ja vaikka minulla sinänsä olisikin varaa siihen, kallistun sille kannalle, etten halua noita. Ultra on siis joka tapauksessa tiedossa ja kaipa lääkäri sanoo, jos niskaturvotus on silminnähden huomattavaa, mutta tarkemmat mittaukset ja laskelmat tehdään vain lisämaksusta. En usko, että voisin keskeyttää raskauden pelkästään Downin syndrooman vuoksi, enkä myöskään halua lapsivesipunktiota keskenmenoriskin takia. Tuntuu järjettömältä maksaa tutkimuksesta, jonka tulos ei kuitenkaan vaikuta kuin korkeintaan meidän huolestuneisuuden tasoomme. Rakenneultra taas kuuluu raskauden seurantaan täälläkin ja sen haluan ehdottomasti. En halua vauvaa, joka elää vain tunteja, päiviä tai viikkoja ja senkin ajan kärsii. Silloin on parempi keskeyttää raskaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now