Sumu

Korkea prolaktiini

54 posts in this topic

Yritin etsiä, mutta en löytänyt että tästä olisi ollut aiheita. Kävin kaupungin terveysasemalla ja kokeissa paljastui korkea prolaktiini. Tämä kesäkuun lopulla, tänään selvisi että papa-koe oli puhdas joten se ei ainakaan ollut syynä. Elokuun alussa kontrolli ja siitä eteenpäin jatkotutkimuksiin. Enempää lääkäri ei sanonut, mutta millaisia jatkotutkimuksia on odotettavissa? Myöskään tarkkaa lukua lääkäri ei sanonut, muuta kuin että korkea. Ehkä ihan hyvä vaan.

Maitoa on tihkunut yli puoli vuotta, ja jatkuva kellonympäri väsymys ja leimahteleva suuttumus on ollut arkipäivää. Normaalisti olen rauhallisempi kuin viilipytty.

Erikseen en ole ollut tietääkseni masentunut, eikä ole ollut syytä. Tuntuu oudolta tieto lapsettomuudesta, koska olen 23v ja perhe on erittäin hedelmällistä, eikä kellään ole ollut ongelmia. Ja oltiin miehen kanssa haaveiltu monesta lapsesta. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko sulla ollut epäsäännöllinen tai anovulatorisia kiertoja? Vai olitko tutkimuksissa tuon maidon erityksen vuoksi? Korkea prolaktiinipitoisuus voi aiheuttaa kiertohäiriöitä ja ovuloimattomuutta.

 

Pikaisella googlettamisella löysin tämän:

http://www.drmalpani.com/prolactin.htm

 

Artikkelin mukaan stressi, joka voi aiheutua myös ihan vaan veren ottamisesta, voi nostaa prolaktiiniarvoja. Jos arvot pysyvät korkeina, voi nousun aiheuttajaa yleensä hoitaa lääkkeillä ja / tai hoidoilla.

 

Mistään lapsettomuustuomiosta ei siis ole kyse :)

 

Muoks. Nuo sun oireet voisi viitata myös PCOS:ään, joka sekin on useimmiten hoidettavissa ja jos sulla ei ole kiertohäiriöitä, ei vaikeuta raskautumista.

Edited by GoblinQueen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdellä lapsettomuustuttavalla oli korkea prolaktiini arvo ja lääkkeillä hoidettava pieni kasvain. Tällä hetkellä hän on äitiyslomalla koeputkihedelmöityksellä aikaan saadun lapsen kanssa. :girl_sigh:

 

tästä linkistä löytyy asiallista tietoa. Kopioin osan tekstistä vielä tähän

 

Prolaktinooma (maitohormonia tuottava kasvain)

Lääkärikirja Duodecim

8.2.2010

Pertti Mustajoki

 

* Maitohormonin liikatuotannon syyt

* Prolaktinooman oireet

* Prolaktinooman toteaminen

* Prolaktinooman hoito

* Lisää tietoa prolaktinoomasta

 

Maitohormoni eli prolaktiini on yksi aivolisäkkeen hormoneista. Aivolisäke on pieni, herneen kokoinen, hormoneja tuottava rauhanen aivojen alla keskellä päätä (ks. kuva «Aivolisäke»1).

Aivolisäke

Kuva 1. Aivolisäke

Suurenna kuva

 

Maitohormonia tuottavaa rauhaskasvainta kutsutaan prolaktinoomaksi. Se on yleisin aivolisäkkeen kasvaimista (ks. «Aivolisäkkeen kasvaimet»1). Sitä todetaan naisilla useammin kuin miehillä. Prolaktinooma on solukuvaltaan aina hyvänlaatuinen eli se ei ole syöpää.

 

Prolaktinooma erittää liikaa maitohormonia, josta suurin osa sen aiheuttamista oireista johtuu. Kasvaimet ovat yleensä pieniä, kooltaan alle senttimetrin, jolloin muita oireita ei esiinny. Jos kasvain on suuri, se painaa ympäröiviä kudoksia, mikä voi aiheuttaa aivolisäkkeen vajaatoimintaa ja näköhäiriöitä.

Maitohormonin liikatuotannon syyt

 

Syytä ei prolaktinooman syntyyn tiedetä. Maitohormonin liikatuotanto johtuu siitä, että kasvain kostuu maitohormonia tuottavista soluista.

 

Veren maitohormonin pitoisuus voi suurentua myös joidenkin lääkkeiden, etenkin psyykenlääkkeiden, vuoksi. Muita syitä ovat kilpirauhasen voimakas vajaatoiminta ja jotkut aivojen alueen vammat.

Prolaktinooman oireet

 

Naisille liiallinen maitohormonin määrä veressä aiheuttaa kuukautiskierron häiriöitä, lapsettomuutta ja maitovuotoa rinnoista (ks. «Maitovuoto rinnoista»2). Myös seksuaalinen halukkuus voi heikentyä. Oireet kehittyvät hitaasti kuukausien kuluessa.

 

Miehillä maitohormonin liikatuoton seurauksena on impotenssia ja heikentynyt seksuaalinen halukkuus.

 

Naisille ennen vaihdevuosia kuukautishäiriöiden ja maitovuodon vuoksi tehdyt tutkimukset yleensä paljastavat prolaktinooman varsin aikaisessa vaiheessa. Siksi heillä kasvain on useimmiten pieni, jolloin siihen ei liity muita oireita. Miehillä oireet ovat epämääräisempiä, minkä vuoksi heillä kasvain on ehtinyt suuremmaksi ennen toteamista. Tällöin siihen usein liittyy päänsärkyä ja näön heikkenemistä.

Prolaktinooman toteaminen

 

Kun epäily viriää, maitohormonin liikatuotanto voidaan todeta mittaamalla sen pitoisuus verestä. Jos se todetaan suurentuneeksi, pään magneettikuvauksella nähdään kasvaimen koko ja sijainti aivolisäkkeessä. Tarvittaessa selvitetään muita suurentuneen maitohormonin pitoisuuden syitä.

Prolaktinooman hoito

 

Pienet kasvaimet hoidetaan prolaktiinin eritystä vähentävällä lääkkeellä. Tavallisesti käytetään kerran tai kaksi kertaa viikossa annosteltua kabergoliini-lääkettä tabletteina. Hoitona voidaan käyttää myös kerran päivässä annosteltavia valmisteita. Lääkkeet vähentävät tehokkaasti veren maitohormonin pitoisuutta ja pienentävät myös aivolisäkkeen kasvainta. Lääkettä käytetään muutama vuosi ja sen jälkeen tarkistetaan tilanne. Jos maitohormonin liikakeritys jatkuu, lääkitys aloitetaan uudestaan.

 

Jos pienen kasvaimen lääkehoito ei tehoa riittävästi, se voidaan hoitaa leikkauksella. Isommissa kasvaimissa leikkaus on ensisijainen hoito, mutta ennen leikkausta kasvainta esihoidetaan lääkkeellä muutaman kuukauden ajan. Leikkauksessa kasvain pyritään poistamaan mahdollisimman tarkoin. Jos kasvainkudosta jää, sitä hoidetaan vuosia jatkuvalla lääkehoidolla. Joskus isojen kasvainten hoitoa joudutaan täydentämään sädehoidolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on korkea prolaktiini. Todettiin vuonna 2005 lapsettomuustutkimuksissa. Mut laitettiin tämän vuoksi pään magneettikuvaukseen ja aivolisäkkeestä löytyikin rauhaskasvain. Tuo kasvain mulla nostaa tuon prolaktiini arvon. Siitä lähtien eli 5 vuotta olen syönyt lääkitystä nimeltään dostinex. Aluksi annos oli 1 tabletti viikossa, mutta myöhemmin uusien verikokeiden jälkeen annosta laskettiin 0,5 tablettia viikossa. Puolen vuoden välein käyn verikokeissa ja kerran vuodessa lääkärin vastaanotolla sisätautienpolilla. Todennäköisesti joudun loppuelämäni syödä tuota lääkitystä. Jos meitä joskus niin iso onni potkaisee, että hoidot onnistuu, nii lääkitys pitää lopettaa, mutta aloittaa heti raskauden jälkeen uudelleen. Ja joskus lääkäri taisi mainita, että raskauden aikana olisi erityistarkkailussa. Voit kysyä lisää privalla, jos haluat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.... en mä ymmärrä mitä minä selitin mun aiemmassa viestissä mahdollisesta stressinoususta arvoissa kun sulla on ollut tuo maidoneritysongelma jo puoli vuotta. Ihan ei aivot ollut vissiin eilen mukana kun yritin saada kirjoitettua jotain järkevää.:girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, ja selvensivät enemmän kuin itse löysin netistä. Elokuussa aletaan enemmän tutkimaan tätä, kun oma tk on kesälomalla vielä.

Kuuluuko prolaktiinin nousuun kuukautiskipujen nousu? Epäsäännölliset kuukautiset on, mutta itselläni on kivut ihan räjähtänyt pahemmiksi kierros kierrokselta nyt keväällä. Kohtuun on myös alkanut vihloa myös kuukautisten ulkopuolella. Seuraavat kuukautiset pelottaa jo, koska kesäkuussa kivut olivat ihan mielettömän pahat.

 

Vähän ot-valitusta: Äidillä on kova lapsenlapsikuume, ja hän haluaa epätoivoisesti niitä. Kerroin hänelle ettei ehkä vähään aikaan kannata odottaa niitä, kysellä koska ja valittaa miksi ei. Nooh, hän oli ottanut yhteyttä kaukoparantajaan (osaa kuulema parantaa syöpiäkin), ja mies kuulema teki kaukohoitoja minulle, ja lupasi äidilleni minun olevan raskaana syyskuussa. Äiti on nyt innoissaan siitä ja aviomies on vähän ärtynyt tuohon. Voisin ehkä sulattaa tuon jos äiti olisi oikeasti vanha, mutta kun hän on 41v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin korkea prolaktiini-arvo syksyllä 2007, sain työterveyslääkäriltä lähetteen keskussairaalaan ja seuraavan vuoden helmikuussa pääsin lääkärin vastaanotolle. Syön Parlodel-nimistä lääkettä o,5tbl/pvä se on on auttanut pitämään arvon normaalissa. Kävin myös magneettikuvauksessa, koska lääkäri halusi tarkistaa ettei aivolisäkkeestä löydy kasvainta. Kaikki oli kunnossa :) Mulla rupesi oireilemaan se niin, että maitoa rupesi tihkumaan rinnoista ja luulin aluksi, että olen raskaana. Korkeimmillaan arvo on ollut reilut 1200 ja normaaarvo on alle 500..

 

Älä huoli, tuo on pieni vaiva ja helposti hoidettavissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen maidon tihkumisen takia olen kanssa luullut kolme kertaa olevani raskaana ja tehnyt innoissani monta negatiivista raskaustestiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Olen sairastanut prolaktinoomaa 17 v. Maidontulo oli ensimmäinen oire, josta lähdettiin tutkimaan. Löytyi mikroadenooma. Olen syönyt Parlodeliä ennen, mutta jostain syystä sen sopivuus huononi minulle. Lääke otetaan illalla, koska se aiheuttaa huonoa oloa. Otin sen joskus alkuillasta ennen viihteelle lähtöä ja jestas, mikä olo oli puolenyön aikaan, kyllä oksetti. Eli normaalisti illalla lääke ennen nukkumaanmenoa ja sitten huono olo menee ohi aamuyön tunteina. Ennen viittä ei kyllä kannata avata silmiänsa saati nousta ylös :girl_sad:

Nykyään syön Cabaseria, yksi tagletti viikossa. Se on sopinut hyvin.

 

Raskaana ollessa en syönyt lääkkeitä ja parhaimmillaan=pahimmillaan arvo kohosi yli 27 000. En kyllä olossa huomannut. Kävin silloin ultrassa moneen kertaan ja verikokeitakin otettiin useammat. Viimeisen raskauden jälkeen en saanut imettää lainkaan, vaan lääkitys aloitettiin heti synnytyksen jälkeen sairaalassa. Ensimmäistä sain imettää 6 kk 14 vuotta sitten.

Konrolleissa käyn vuoden välein.

 

Kävin juuri tänään kontrollissa ja arvo oli nyt 21 !! Että näin voi heitellä. Lääkitystä siis vähennetään hiukan ja uudet kokeet taas vuoden kuluttua. Lääkityksen lopettamista harkitaan parin vuoden sisään.

 

Kylkiäisenä tässä on sitten liian alhainen kilpirauhasarvo, joten Thyroksiinia sitten tod. näk. koko loppuiän joutuu käyttämään.

 

Tämän kanssa on elää normaalia elämää, lääkkeen unohtaminenkaan ei ole katastrofi. Tuntuu aiheuttavan ulkopuolisille enemmän päänvaivaa kuin itselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa. Mullakin todettiin tuossa heinäkuussa lapsettomuustutkimusten yhteydessä korkea prolaktiini arvo ja sain siihen Parlodel lääkkeen. Vaan eipä sopinut tuo lääke mulle. Pahat sivuvaikutukset tuli ja nyt reilun viikon kärsineenä lääkäri käski lopettaa käytön. Kokeillaan seuraavaksi Dostinex nimistä lääkettä. Onkohan kellään kokemuksia tuosta lääkkeestä? Pelottaa jo valmiiksi, jos olo huononee vaan siitäkin :( Alkaa olla jo epätoivonen olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie sain kanssa nyt lääkkeet korkeaan prolaktiiniin.

 

Onko kellään kokemusta Norprolac lääkkeestä? Googlettamalla ei löydy oikeen mitään käyttökokemuksia, mutta sivuoirelista aika pelottava...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan itse itselleni :grin: eli sivuoireita oli ekan reilu viikon, väsytti ihan kauheesti ja oli todella huono olo (oksetti). Noi on nyt muutaman vkon käytön jälkeen poissa, jäljellä on enää verenpaineen laskeminen, josta aiheutuu aika ajoin pyörrytyksen/huimauksen tunnetta.

 

Tulosta kurjista sivuoireista huolimatta on jo nyt havaittavissa, elämäni ensimmäinen luomuovis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös korkea prolaktiini arvo ja kuvauksissa löytyi päästä pieni prolaktinooma. Söin siihen Dostinex tbl kerran päivässä ja mulle se sopi hyvin. En siis huomannut mitään oireita.

Tämä prolaktinooma huomattiin heti kun aloitettiin yritys. Kaksi vuotta meni kun saatiin Pikkumies alkuun, mutta en tiedä mistä lapsettomuus johtui. Lääkityksellä saadaan kuitenkin arvot hyvin kohdilleen ja sen jälkeen sen ei pitäisi olla este raskaudelle.

 

Mutta mua ei siis ole kontrolloitu mitenkään raskauden aikana eikä nyt imetyksen aikana! Arvot nousevat kuulemma raskaudessa kuitenkin paljon niin se arvon mittaaminen ei hyödytä mitään. Jos rupee tuleen näköhäiriöitä niin sit pitää ottaa yhteyttä.

Täytyy varmaan imetyksen jälkeen mitata ja kuvata pää niin tiedetään oikea lääkkeen annos... Ja siis se lääke pitää lopettaa heti kun on raskaana.

 

Onhan tämä luultavasti loppuelämän vaiva, mutta ei siitä mulle ainakan mitään haittaa ole. Kunhan muistaa ottaa sen lääkkeen joka päivä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirppu82 Mulla on sama Dostinex lääke käytössä, oon syönyt niitä about 5 vuotta. Aluksi annos oli 1tbl viikossa, mutta ekan vuoden jälkeen annosta laskettiin ja nykyään otan ½ tabl viikossa. Kuulostaa hurjan isolta tuo sun annos tabletti per päivä. Muistatko paljon sulla oli tuo prolaktiini arvo ennen lääkitystä? Mulla lukee reseptissä hyperprolaktinemian hoitoon ja mullahan on tuolla aivolisäkkeessä se adenooma. Noi dostinexit ei oo edes kovin edullisia lääkkeitä, sulla menee kyllä iso summa niihin rahaa tuolla sun annoksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia nuo teidän arvot ovat olleet? Mulla oli 577 (raja-arvona lukee papereissa alle 380) Eli ei ilmeisestikään hirveesti kohollaan, mutta niin paljon kuitenkin, että riittää sotkemaan pakan.

 

Päätä mulla ei ole kuvattu, miksiköhän?

 

Mua on ihmetyttänyt kovasti tuo miun lääke, ku sitä ei ole oikeesti määrätty vissiin kelleen muulle ku minulle, kaikilla muilla on eri lääkkeet. Mullakin lukee reseptissä hyperprolaktinooman hoitoon. Ja pidän noitakin lääkkeitä aika arvokkaina, kun maksavat 30kpl Kelakorvauksen jälkeen mulle n. 30e ja syön niitä tosiaan sen 1tbl. päivä.

 

Ja olenko ymmärtänyt oikeen, että tuo on nyt periaatteessa jatkuva lääkitys?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kääk, siis joo! Kyllähän mä söin puolikkaan tbl enkä kokonaista! :girl_smile: Alkuun syötiin se kokonainen, mutta aika pian mulla tiputettiin se puolikkaaseen.

Täytyi oikein kaivaa paperit esiin kun en muuten muista kaikkee tästä hommasta...

Eli eka arvo mulla oli 1300. Kuvauksissa löytyi 5mm:n läpimittainen mikroadenoma. Aloitin lääkityksen ja arvot tippu melko nopeasti.

Kului 1,5v. ja menin toiselle lääkärille (lapsettomuuspkl) niin hän käski lopettaa pikku hiljaa tämän lääkityksen! Olin vähän että häh?! Mutta tein miten käskettiin ja arvothan siitä taas nousi ja alotin omin päin sen lääkityksen. Miten voidaan käskeä lopettaan jos kerta lapsen saanti hankaloituu jos arvot on koholla!

Tästä sitten meni muutamia kuukausia ja saatiin luomuplussa! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen mäkin olin ymmärtävinäni, että niin kauan tota lääkitystä ainakin jatketaan, kun vauvahaaveita on, mutta entäs sen jälkeen? Eihän siinä oo mitään järkeä sen jälkeen noita syödä periaatteessa, oon mä tähänkin asti pärjänny ilman lääkkeitä ja ollu autuaan tietämätön koko vaivasta :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuo arvo ennen lääkitystä oli 839. Ja aivolisäkkeessä oleva adenooma tais olla kooltaan 4mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Ajattelin ottaa osaa tähän keskusteluun kun tuota kokemusta on kertynyt monen vuoden ajalta =( Eli 2000 vuonna alkoi maitovuoto rinnoista ja kuukautiset jäi pois. Prolaktiini oli yli 3000 ja aivojen magneettikuvauksesta löytyi makroadenooma johon aloitettiin Parlodel lääkitys. Siitä ei ollut apua joten siirryttiin Cabaseriin, tästäkään ei ollut apua joten päädyttiin leikkaukseen jossa tuo adenooma poistettiin. Leikkauksen jälkeen prolaktiiniarvot heiluivat 500-700 välillä ilman lääkitystä ja tulin raskaaksi. Raskaus päätyi keskenmenoon. Vuonna 2008 todettiin kilpirauhassyöpä ja endokrinologian lääkäri selitti, että nämä kaksi asiaa ovat toisissaan yhteyksissä. Ei kuulemma ole mitenkään ihmeellistä jos sairastuu esim. kilpirauhasen vajaatoimintaan tai kilpirauhassyöpää kun on ollut makroadenooma? Tämän vuoden kesäkuussa tulin raskaaksi mutta sekin päätyi keskenmenoon.

Tässä siis oli pieni pohjustus asiaan...

 

Tänään kävin jälleen endokrinologian juttusilla kontrolleissa. Kaikki on muuten ok mutta prolaktiini on edelleen koholla (vain 600 luokkaa) ja hän aloitti minulle nyt tuon Dostinex lääkkeen koska toiveissa on raskaus. Samalla hän vähensi Thyroxin lääkitystä jotta arvot saadaan alas. Ihmettelen vaan sitä miksi lääkitys jälleen aloitettiin koska arvo on ollut jo pitkään tuota luokkaa?

 

Jotenkin alkaa jo usko ja toivo tässä mennä kun tuota ikääkin alkaa jo olemaan eikä mitään tulosta tule =(

 

Olisi kiva jakaa kokemuksia muiden kanssa ja kuulla niin hyviä kuin huonojakin uutisia siitä kuinka olette kaiken tämän keskellä jaksaneet =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on todettu korkea prolaktiini useissa verikokeissa (arvot välillä 600-1000). Oireita ei ole ollut minkäänlaisia (ei vuotoa rinnoista, kuukautiset säännölliset kierto tasan 30 vrk). Hakeuduin tutkimuksiin, koska haaveissa oli lapsenhankinta ja kuulin äidilläni olleen munasolun irtoamisvaikeuksia. Sen osalta ei ilmennyt ongelmia, mutta tämä korkea prolaktiini tuli uutena.

 

Olen Tampereen yliopistollisen sairaalan Naistenklinikan hormoni- ja lapsettomuuspoliklinikalla hoidossa. Minulle määrättiin Parlodel lääkitys (1/2 tabl. kerran päivässä). Kysyin lääkäriltä magneettitutkimuksesta, mutta sanoi sen olevan turha näillä prolaktiiniarvoilla. Kasvain on kuulemma niin pieni, tuskin havaittavissa, että se hoidetaan lääkityksellä. Otan Parlodelia illalla ja oireet tulevat muutama tunti sen jälkeen (kuvotus, nenän tukkoisuus). Muutaman viikon käytön jälkeen olen huomannut, että oireet on vähän helpottaneet ja esim. nenän tukkoisuutta ei enää ole.

 

Lokakuussa tehtiin ensimmäinen inseminaatio ilman Parlodel-lääkitystä. Ei tuottanut tulosta, tosin hedelmöityshoitona käytetty lääke aiheutti limakalvojen ohenemista. Aloitin Parlodelin käytön joulukuussa ja nyt tammikuussa tehtiin uusi inseminaatio (limakalvot nyt kunnossa, kun lääkkeenä Femar). Tammikuun lopussa tein positiivisen raskaustestin. Lääkäri ilmoitti, että prolaktiinin käyttöä ei saa lopettaa ennen ensimmäistä ultraa. Nyt sitten odottelen tuota ensi viikolla olevaa ensimmäistä ultraa, joka osuu rv7 ja toivon, että kaikki olisi kunnossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^aika jännää että lääkäri sanoi ettei sitä lääkitystä saa lopettaa ennen ekaa ultraa..kummallista.

Itsellä ollut prolaktiini lääkitys vuodesta 2002 ja suurimmillaan arvot on ollu 1800 luokkaa..ekana söin parlodelia mutta sain siitä kamalan atooppisen ihottuman..joka ei ole vieläkään parantunut..sen jälkeen söin norprolac nimistä lääkettä n.6-7 vuotta ja siinä vasta kamalat oireet olikin..pahaa oloo ja yrjöömistä jos ei nukahtanut tuntiin lääkkeen otosta tai jos ei nukkunut 8 tuntia.

Lapsihaaveita on ollu 11/09 saakka ja prolaktiinit on ollu aika koholla kokoajan..viime syyskuussa sain tuon dostinex lääkkeen koska prolaktiini oli taas nousussa..otin sitä yhden tabletin viikossa ja se ilmeisesti se auttoi koska marraskuussa tein positiivisen testin. Lääkäri käski heti lopettaa dostinex lääkityksen koska se estää maitohormonin tuotannon joka on raskauden aikana hurjan tärkeä. Minä olen hoidossa TAYSin endokrinologian polilla...ja siellä mua seurataan joka toinen kuukausi että miten prolaktiini arvo on nousussa. Mulla on myös thyroxin lääkitys kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.

Pisteenä iin päällä niin kaikki nämä prolaktiini ja thyroxiini lääkkeet ja niiden ottamisen pakko johtui siis siitä ettei yhdistelmäehkäsy pillerit sopinu mulle ja korkea estrogeeni pitoisuus nosti arvoja entisestään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle myös on ohjeeksi annettu, että lääkitys pitää lopettaa heti, kun raskaustesti näyttää positiivista. Lääkkeenä mulla ollut dostinex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselenpä kokeneemmilta kun en aiheesta juurikaan tiedä, mutta olen alkanut epäillä että minulla olisi prolaktiiniarvot koholla.

Minulla alkoi ehkäisyinjektion käytön aikana satunnainen nesteen tihkuminen rinnoista, joka on jatkunut ehkäisyn lopettamisen jälkeen 1,5 vuotta aina tähän päivään saakka. Kävin yksityisellä gynellä tarkastuksessa viime syksynä kun aloitimme raskauden yrittämisen, gyne totesi omin silmin vuodon ja pohti että se voi olla ehkäisyn vaikutusta. Gyne ei nähnyt tuolloin tarvetta labrakokeille sillä meillä oli vasta pari kuukautta yritystä taustalla, mutta kehotti hakeutumaan kokeisiin jos raskauden alkaminen pitkittyy ja vielä keväällä esiintyy vuotoa tai se pahenee.

 

Vuodon lisäksi oikeasta rinnastani on kuvattu viime syksynä möykky, joka osoittautui harmittomaksi. En tiedä miksi kuvauksiin lähettänyt lääkäri ei tuolloin reagoinut rintojen vuotoon millään tavalla. Möykky elää ja kasvaa kierron loppua kohti kutistuakseen jälleen. En ole varma onko möykyllä osansa vuotoon, sillä molemmat rinnat tuntuvat vuotavan vaikka vasemmassa ei ole mitään poikkavaa.

 

Tämän kierron lopulla rintojen vuoto oli taas runsaampaa ja rinnoissa tuntui ajoittain viiltävää kipua. Olen myös ollut koko kierron ajan ikäänkuin sumussa ja kärsinyt huimauksesta, esim. nauraminen saa aikaan huimauskohtauksen. Pohdin että voisiko oireet liittyä jotenkin kohonneeseen prolaktiiniin? Minkälaisia oireita teillä muilla on ollut?

 

Olen lukenut netistä että vähäinenkin prolaktiiniarvon kohoaminen voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista ja se olisi syytä hoitaa lääkkeillä. Minkälaista seurantaa kyseinen lääkehoito vaatii? Toteutetaanko sitä terveyskeskuksesta käsin vai vaatiiko se erikoissairaanhoitoa (naisenklinikka, hormonipoliklinikka tms.)?

Minulla on aika seuraavalla viikolla tk-lääkärille asian takia, sitä ennen olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja mahdollisia neuvoja siitä mitä kannattaa lääkärikäynnillä ottaa esiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en henk. koht. tiennyt mulla olevankaan korkeaa prolaktiinia, selvisi vasta verikokeesta. Samalla kyllä sitten tuli selitys pitkittyneille kierroille/anovulatorisille kierroille eli se oli ainut miten mulla oireili.

 

Lääkitys ei mulla ainakaan vaadi mitään muuta kontrollia, kuin että joskus sillon tällön käydä verikokeessa mittauttamassa se arvo, että onko kohillaan. Mulle nää lääkkeet määräs yksityisen lapsettomuusklinikan lääkäri, en tiedä miten reagoivat koko asiaan julkisella sektorilla. Sen verran tiedän, että julkisella eivät alota yhtä hanakasti lääkitystä kuin yksityisellä eli pitävät sitä ylärajaa korkeammalla.

 

Kipuihin ja viiltelyihin en osaa sanoa valitettavasti mitään.

 

Tohon huimaamiseen liittyen, oletko millon mitannut sun verenpaineet? Mulla on itellä tosi alhanen verenpaine (viimeks mitattuna 98/61) ja mua huimailee jo ihan sen takia hurjan paljon. Sitä en kyllä sitten taas tiedä, että onko noi paineet liitoksissa tohon prolaktiinin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now