Sign in to follow this  
Followers 0
Lene

Rauta, vitamiinit ja lääkkeet

17 posts in this topic

Kuinka kauan olette joutuneet antamaan rautaa? Annoitteko/annatteko orjallisesti ohjeen mukaan vai "luovasti"? Miten rauta ja d-vitamiini sopivat vauvojenne vatsoille?

 

Meillä rautana alkuun oli Niferex joka kovasti ärsytti vatsaa, varsinkin poika oli yöllä todella levoton. Rautaa sai "luovasti" ja ajoittain pidin pidempiä taukoja. Sairaalasta saimme kuitenkin melkoisen ryöpyn niskaamme ja rauta vaihdettin Fer-In-Soliksi joka vielä pahempaa myrkkyä vatsalle, poika huutaa suoraa huutoa ja tyttö on levoton, kiemurtelee, murisee ja ähisee koko yön. Olemme siis siirtyneet takaisin Niferexiin jota saavat edelleen "luovasti", olen järkeillyt että parempi niin kuin ei ollenkaan.

 

Toinen vatsavaivojen aiheuttaja, d-vitamiini (Jekovit)...

 

Miten olette luovineet näiden kanssa ja millaista palautetta olette saaneet sairaalassa/neuvolassa? Vai oletteko jättäneet "omat hoito-ohjeet" kertomatta?

 

Mulla alkaa huumori loppumaan varsinkin kun näen että ilman rautaa molemmat nukkuvat LEVOLLISESTI yöllä ja ovat aamulla pirteitä ja hyväntuulisia. En kuitenkaan enää jaksa terveydenhuoltohenkilöstön jeesustelua em. aiheesta ja uhkailuja veritiputuksilla ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka,

 

Meillä tytöt saivat Fer-in-solia vajaa vuoden ikään asti. Meillä ei tullut mahavaivoja raudasta, mutta Devitol niitä aiheutti, joten vaihdoimme Jekovitiin. Onko teidän vauvoilta mitattu hemoglobiinia ja muita arvoja? Jos hb:t ja muut on hyvät, mä saattaisin noilla teidän vaivoilla tehdä omat hoitopäätökset ja jättää sairaalassa kertomatta. Me luistettiin tosi paljon mm. velleissä ja kiinteissä, jotka aloitettiin suosituksia myöhemmin ja hyvin kasvoivat ja arvot pysyivät hyvinä. Neuvolassa ei kannata raudasta välttämättä keskustella mitään vaan pitää sairaalan asiana ne. Niin on yksinkertaisempaa. Tämä ei ole nyt mikään ohje vaan kunhan jaoin kokemuksia... itse teette päätökset. Mutta kyllä ne arvot kannattaa tarkistaa :girl_smile:

 

Keskosten puolella on muuten lisäraudasta ainakin jotain keskustelua, kannattaa käydä kurkkaamassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-vitamiinin kohdalla mä tein omat ratkaisut ja olin jonkin aikaa antamattakin ihan hyvällä omalla tunnolla vatsanväänteiselle tytölle. Sittemmin meillä on ollut käytössä Deetipat, pitäisi olla hellävaraisin vatsalle ja sisältää tärkeää D3-vitamiinia. Hakaniemen apteekista saa myös Biocare Vitasorb -nimistä D-vitamiinivalmistetta, joka kuulemma on hyvää herkkävatsaisille vauvoille. Rautaa meillä ei ole koskaan annettu kun syntyivät niin hyvillä viikoilla (37+4).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teidän vauvoilta mitattu hemoglobiinia ja muita arvoja?

 

On niitä tarkistettu ja hyvällä tasolla ovat olleet. Nytkin meillä on lähete labrassa jotta voimme käydä kontrolleissa. Syötimme vauvoille myös hetken aikaa Nutrilon Standard1-korviketta jossa rautaa on Nan1 enemmän mutta siirryimme takaisin Naniin Nutrilonin huonon saatavuuden takia...

 

Tuosta Biocare Vitasorb:ista kuulisin mielelläni lisää kokemuksia jos joku sitä on käyttänyt.

 

Koska olette muuten aloittaneet keskosille maitohappobakteerien käytön?

Edited by Lene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ei puhuttu raudasta synnärillä mitään, tytöt ovat syntyneet rv 35+4. Lääkärineuvolassa viime viikolla ihmeteltiin tätä ja käskettiin soittaa itse sairaalaan ja kysellä asiaa. No, enpä ole vielä soittanut. Täytyypä hoitaa asia kunhan ehdin. Toivottavasti ei jouduta aloittamaan rautakuuria, niin huonoja kokemuksia olen kuullut raudan vaikutuksesta pikkuisten massuun.

 

D-vitamiinina meillä oli ensin Gefilus D-tipat, joissa on maitohappobakteerit samassa. Aloitettiin ne parin viikon iässä neuvolan suosituksesta. Eivät ilmeisesti sopineet meidän tytöille, koska kun vaihdettiin Deetippoihin niin pulauttelu, ähinät ja iltaitkut vähenivät. Olen kuullut muiltakin, että kaikille nuo maitohappobakteerit eivät vaan sovi vaikka suositeltavia ovatkin. Voihan tuo olla sattumaakin mutta meillä ero tuntui olevan selvä kun vaihdettiin valmistetta ja jätettiin maitohappobakteerit pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^-PT- Lisärauta tulee käyttöön jos syntymäpaino on alle 2500g.

 

Meille sanottiin maitohapoista ettei keskosille ennen kuin lasketusta ajasta on kulunut 3kk:tta, nyt vauvaperhetyöntekijä sanoi ettei ennenkuin 6kk:tta lasketusta ajasta on mennyt.

En tiedä kumpaa uskoa, onko muilla kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä tuo Niferex ja olen antanut sitä pelkästään aamun annoksen. Jätän suosiolla illat väliin. Ainakin viimeksi oli hempat ihan ok näinkin. En kyllä kertoisikaan tästä terkkarille jos kysyisi muttei ketään tunnu kiinnostavan sen kummemmin. D-vitamiineista meillä on d-tipat ja niistä ei aiheudu mitään näille.

 

Aika erikoinen tuo maitohappobakteeriasia. Itselläni kun oli ensimmäinen rintatulehdus ja tytöt oli noin kuukauden, neuvolasta käskettiin antamaan maitohappobakteeria tytöille ainakin lääkekuurin ajan. Tosin tuntuu ettei mitään siellä edes tajua keskosista. Ei kuitenkaan sopinut nuo rela-tipat vaan aiheutti vatsanväänteitä. Sen koommin ei ole ollut puhetta koko asiasta neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vauvat syntyivät rv 31+4 (1385g ja 1870g). Meillä on käytössä Niferex ja olen antanut sovelletusti, välipäiviä ollut joskus useampiakin esim. jos oltu öitä pois kotoa ja muutenkin olen antanut noin 2/3 suositellusta annoksesta, koko annoksen aamuisin. Meillä vauvat ei ole raudasta varsinaisesti huutaneet mutta ilmavaivoja se tekee kyllä. Tarkoitus olisi kai antaa vielä aika pitkään, ovat nyt 7 kk ja kai tuolla osittaisannoksella voisinkin antaa ainakin toistaiseksi. Viimeisimpiä verikoetuloksia en ole vielä saanut. Neuvolassa ei rautalääkkeestä ole kyselty enkä ole sielä siitä puhunutkaan. Vauvaperhetyöntekijä (ilmeisesti sama joka käy teillä! :) Ollaan myös tamperelaisia!) suositteli ylimääräistä verikoekontrollia muttei pahasti hermostunut vaikka tunnustinkin antavani pienempää annosta. Hän kyllä sanoi että keskosten kasvun ja myöhemmän terveyden kannalta rautavarastojen riittävä täydentäminen on hyvin tärkeää, keskoset kun ovat jääneet paitsi raskauden lopussa tapahtuvasta rautavarastojen muodostumisesta istukan kautta. Vaikka Hb olisikin nyt hyvä niin varastoraudat saattavat silti olla matalat ja Hb sitten laskea myöhemmin vauvan kasvaessa.

 

D-vitamiinina käytän Jekovitia enkä ole huomannut isompia ongelmia sen kanssa. Maitohappobakteereita en ole antanut juurikin vauvaperhetyöntekijän suosituksen vuoksi eikä ole oikein ollut tarvettakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Catap, kuulostaa niin tutulle tuo neuvolatouhu...meidän terkka on välillä niin tietävinään ja seuraavassa hetkessä kun jotain kysyy niin sanoo ettei hän tiedä keskosista mitään... Sama neuvolalääkärien kanssa. Joka kerta eri lääkäri, parhaimmassa tapauksessa vuokralääkäri joka kertoo kysyttäessä olleensa enemmän geriatristen potilaiden kanssa tekemisissä. Että hyvissä ja turvallisissa käsissä ollaan, varsinkin kun vauvat on syntyneet "hyvillä viikoilla" eli sairaalaankaan ei ole mitään kontrollia vauvapolille.

 

Meille kanssa neuvolassa kehoitettiin aloittamaan maitohappobakteerit kolmen viikon iässä, eli melkein heti kun oltiin päästy kotiin. Sairaalan vauvaperhetyöntekijä sitten sai hepulin kun kuuli että ollaan annettu ja sanoi ettei missään tapauksessa saa antaa ennenkuin lasketusta ajasta on kulunut 3kk:tta. Aiheuttavat kuulemma keskosille suoliston kehittymättömyyden takia sepsistä koska läpäisevät suolen seinämän, suolentuppeumaa ym. ja nimenomaan Rela-tipat kielsi ehdottomasti. No, viime viikolla samainen ihminen sanoi ettei maitohappoja saa antaa kun ennenkuin 6kk:tta lasketusta ajasta on kulunut. Itse ajattelin kyllä aloittaa maitohapot viimeistään soseiden kanssa muutaman viikon päästä.

 

^AnnaBelle, sama ihminen... Mua se on uhkaillut kaikenmaailman veritiputuksilla ja muilla kun tunnustin etten ole koko annosta antanut ja olen pitänyt välipäiviä... Enää en kerro sille mitään, oon niin kyllästynyt siihen että helppo se on puhua, käytäntö kuitenkin toista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se tiputuksista puhuminen ole mitään "uhkailua", fakta kun on että keskosilla ei ole juuri sitä varastorautaa mistä ottaa ja kun punasolujen muodostus on ensikuukausina tosi vilkasta niin jos ei sitä rautaa ole saatavilla riittämiin niin punasolutankkausta vaativissa Hb-lukemissa voidaan olla tosi nopeasti. Sen takia kannattaisi ainakin olla riittävän tiheät Hb-kontrollit jos et saa koko annosta menemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vaan kannustuksesta, Angervo.

 

En siis ole niin idiootti etten ymmärtäisi asiaa (rautavalmiste on tärkeä juurikin raudan varastoitumisen kannalta). Ja kyllä, koen sen uhkailuna jos kerron että olen antanut rautaa vain joka toinen päivä ja 1/2- 3/4 annosta, ja saan heti kommentiksi ettei tässä sitten kai muu auta kuin veritankkaukset kun kerta ei rauta maistu.

 

Lopetan keskustelun aiheesta omalta osaltani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt sitten aloitettiin Fer-In-Sol. B-tyttö joutui pariksi päiväksi sairaalahoitoon Lastenklinikalle kuumeen takia ja samalla kysyin rauta-asiaa. Kävi ilmi, että Kättärillä asia oli unohtunut henkilökunnalta... :girl_to_take_umbrage2: Syntymäpainothan olivat 2465 g ja 2410 g eli hitusen alle tuon rajan. No, parempi myöhään ja niin edelleen.

 

Maitohapoista sen verran, että kyllä meidän tytölle annettiin relatippoja Lastenklinikalla, koska antibiootit ärsyttivät vatsaa. Mitään puhetta niiden mahdollisista haitoista ei ollut, joten enpä usko, että ovat vaaraksi jos kerran ihan lastentautien osastolta niitä suositellaan. Meillä tytöt siis ovat nyt 1 kk lasketusta ajasta, kalenteri-ikää on 2 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on käytössä Fer-In-Sol. Olen antanut ohjeen mukaisesti 2x0.1ml, joskus on ollut joku päivä, kun on unohtunut tai en ole jollekin päivän reissulle viitsinyt ottaa purkkia mukaan. Annostus nousee 2x0.2ml, kun painoa on 5kg. Kummallakin rautalisä jatkuu ensimmäisen hampaan tuloon, milloin se sitten onkin. Alkuun annoin raudan maidon mukana, kun söivät kotona muutaman viikon vielä pullosta ainakin osan. Nyt kun olen antanut lusikalla, niin osa litkusta syljetään kivasti ulos, mutta eiköhän sitä riittävästi myös pääse imeytymään.

 

Alkuun kaksoset saivat myös keskostippoja yhden pullon puoliksi (kaksoset syntyivät rv35+1, sp noin 1900g kummallakin). D-vitamiinivalmisteena käytössä on tällä hetkellä Devitol, josta ei mielestäni ole tullut mitään haittaa meidän tyypeille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minette: Tiedätkö mitä haittaa raudasta on hampaille? Mulle ei annettu tuollaista ohjetta ja pojalla on nyt jo 2 hammasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaanpa heti omaan kysymykseeni... löysin netistä selosteen Niferexistä:

"Harvinaisissa tapauksissa hampaat voivat värjäytyä tummiksi. Nämä tummentumat ovat vaarattomia ja ne voidaan poistaa pesemällä hampaat esimerkiksi sitruunahapolla."

 

Eli ei kai ole välttämätöntä lopettaa hampaidentulon vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En usko, että on välttämätöntä lopettaa, enkä ole tuosta Fer-In-Solistakaan muuta mahdollista haittaa löytänyt. Onhan se tarkoitettu vähän vanhemmillekin lapsille. Meillä vain reseptiin on kirjattu rautalisä tuohon ensimmäiseen hampaaseen asti. En huomannut lääkäriltä sen paremmin kysyä, miksi juuri siihen ajankohtaan asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulen nyt vielä lisäämään tähän sen, että viimeksi, kun kävimme TYKSissä kehitysseurannassa, niin tuli puhe tuosta rautalisästä. Meidän lapsilta se käskettiin lopettaa nimenomaan siksi, että tuo Fer-In-Sol kuulemma värjää hampaat erittäin voimakkaasti. Mutta kaipa näissäkin asioissa jokainen tapaus harkitaan erikseen ja mietitään, mikä on todellinen tarve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0