Maukku

Isokokoisina yli 4,5 kg syntyneet vauvat

26 posts in this topic

Aloitin nyt tällaisenkin aiheen, kun en löytänyt keskustelua aiheesta.

 

-- --

 

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

Miten raskausaika sujui?

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

-- --

 

Eiköhän tässä jo vastailtavaa vähäksi aikaa. Kiitän ja kumarran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

Tyttö oli syntyessään 4720g, 53cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Yllätys. Neuvolan terkka epäili maahan päältä tunnustellessa, että olisi tulossa pitkä ja siro. Sf-käyrä kulki hieman yläkäyrän alapuolella. Synnärille mennessä kätilö arvioi painoksi n.4kg (naurettiin vaan miehen kanssa, ettei varmasti oo niin iso :grin: )ja vähän ennen ponnistusvaihetta lääkäri arvioi 4-4,2kg (naurettiin sillekin :girl_wink: ).

 

Miten raskausaika sujui?

Raskausaika sujui pääsääntöisesti hyvin. Jälkikäteen ajatellen sokerirasitus olisi ehkä ollut ihan tarpeen, mutta eipä sitä otettu kun en täyttänyt kriteereitä.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Alakautta tuli ilman ongelmia, rv 41+0 :girl_smile: Ponnistusvaihe taisi kestää 12min. Muutama tikki piti laittaa, mutta ei mitään suurempia vaurioita. Toivottivat tervetulleeksi uudestaankin synnyttämään :girl_wink:

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Toipuminenkin sujui hyvin eikä traumoja jäänyt. Tytön sokeriarvoja seurattiin osastolla, mutta päästiin kotiin jo kaksi päivää synnytyksen jälkeen. Lähipiiri taisi enemmänkin kauhistella tytön kokoa kuin me itse :girl_haha: Toki toivoisin, että seuraava olisi vähän pienempi, mutta toisaalta isoa vauvaa oli helppo käsitellä. Seuraavan kohdalla joudun jo esikoisen koon takia sokerirasitukseen, mutta iänkin puolesta sinne nyt joudun tai ennemminkin pääsen.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei ole :girl_smile:

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Pikkukakkonen on hyvin alkuvaiheessa tulossa, mutta palaan kertomaan tähän vastauksen maaliskuun lopussa, jos kaikki sujuu hyvin :girl_wink:

Edited by riepukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille syntyi potra poika jo viikkoa ennen laskettua, 4670g ja 53cm. Vauvan iso koko oli kyllä tiedossa ja sen vuoksi synnytys käynnistettiin jo viikolla 38+5. Raskausaikana kävin sokerirasituksessa mutta kaikki arvot olivat erinomaiset. Myös oma äitini on saanut isoja vauvoja, veljeni jopa yli 5kg eikä hänelläkään sokereissa koskaan mitään todettu.

 

Synnytys sujui kuitenkin suht hyvin, imukupilla poika lopulta autettiin maailmaan. Itselle ei jäänyt traumoja vaan ihan positiivinen mieli. Tietysti mietin kovasti miksi vauva kasvoi niin suureksi ja käykö näin mahdollisella toisellakin kerralla. Itse söin kyllä raskausaikana paljon makeaa ja koska poika syntyi tammikuussa tuli joulunan mässäiltyä melko paljon :girl_smile: Jos siis uudestaan raskaaksi tulisin panostaisin terveelliseen ruokaan, liikuntaan ja vähäiseen makean syöntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan nyt itsekin, koska omakohtaisiakin kokemuksia löytyy ja halusin tietää löytyykö kohtalotovereita.

 

 

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

Meillä poika painoi syntyessään 4740 g ja oli 56 cm pitkä, poika syntyi rv 39+6.

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

Meille lupailtiin nelikiloista vauvaa ja sellaista lähdin synnyttämäänkin. 3 pv ennen synnytystä ultra näytti vauvan painoksi 3,6 kg rolleyes.gif mutta vatsan päältä tunnustellen tosiaan lääkäri veikkaili vauvaa ~ nelikiloiseksi.

 

Miten raskausaika sujui?

 

Raskausaika sujui muuten hyvin, paitsi mulla oli monta viikkoa ihan hirveitä kuoppaturvotuksia jaloissa ja muutenkin turpea olo. BMI:n vuoksi mulle tehtiin sokerirasitus, mutta arvot olivat loistavat. Kuukausi ennen laskettua aikaa verenpaineet lähtivät nousuun ja lopuksi epäiltiin raskausmyrkytystä, joka kuitenkin loppujen lopuksi jäi epäilyksi. 4 pv ennen synnytystä sain TIA-kohtauksen, jonka johdosta hakeuduin sairaalaan ja kävin läpi kaikki mahdolliset tutkimukset, kunnes synnytys päätettiin käynnistää.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Sain kohdunsuuta kypsytteleviä tabletteja alakautta, jonka jälkeen alkoi jatkuvat poltot alaselkään. Seuraavana päivänä supistukset säännöllistyivät ja mut ohjattiin synnytyssaliin oksitosiinitipalle. Siitä 12 tunnin päästä syntyi poika, tosin ponnistusvaihe kesti lähemmäs tunnin ja lopulta vauva autettiin maailmaan imukupilla.

Synnytyksen seurauksena III asteen repeämät ja osittainen sfinkterin repeämä.

 

Vauva oli osastolla sokeriseurannassa.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Toivuin kyllä hyvin ja viimeistään siinä vaiheessa kun päästiin kotiin, alkoi oma olokin kohentua. Mitään synnytyspelkoa ei jäänyt eikä se ole vaikuttanut mitenkään uuden vauvan hankintaan.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

Nyt jännityksellä odotellaan joulukuuta ja katsotaan millainen möhkäle tällä kertaa putkahtaa esiin biggrin.gif Käyn rv 37 synnytysarviokäynnillä, mutta aiemmin jo lääkäri on mulle todennut tiedustellessani kokoarvion tekemisestä, että arviot voivat heittää puoli kiloa suuntaan tai toiseen, että ei kauheasti helpota oloa tuokaan tieto.

Edited by Maukku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitan tähän nyt omatkin kokemukset vaikkei vauvani ollut yli 4,5kg, mutta yli 4kg kuitenkin (kokoarviot heitti kyllä reippaasti!!).

 

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

RV 41+5: poika 4155g, 54cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Yllätys! Neuvolassa arvioitiin tunnustelemalla että siro vauva tulossa, "ei missään nimessä 4-kiloinen", sanoi terveydenhoitaja. RV36 lääkärikäynnillä sen hetkinen painoarvio (ultra) n. 2600g-2700g - LA painoksi arvioi 3300g. RV 41+0 painoarvio (ultra) 3300g. Viimeinen ultra tehtiin 7 tuntia ennen vauvan syntymää ja se oli 3500g. Jokaisen painoarvion teki eri lääkäri/kätilö, eri laitteella. Mielestäni erot ovat aika huimat... Niin ja RV25 4D-ultrassa sanottiin että hieman normaalia pienempi kokoinen vauva. Tämän lisäksi mieheni ja minä olemme molemmat olleet n. 3,5kg joten senkään puolesta ei osattu odottaa yli 4kg.

 

Miten raskausaika sujui?

Hyvin, ei mitään ongelmia. SF-mitta oli suurimillaan 35cm. Maha näytti melko pienikokoiselta läpi raskauden ja moni sanoikin että varmaan on pieni vauva. Nyt tiedän ettei se merkkaa välttämättä mitään minkä kokoinen maha on.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Alakautta. Synnytys meni hyvin - se käynnistyi itsestään ja kesto oli 7h. Ponnistusvaihe oli n.10-15min. Epparia ei tarvinnut tehdä, tuli pari pientä repeämää, mutta niihin riitti yhteensä 3 tikkiä - aika helpolla pääsin siis ensisynnyttäjäksi.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Mulla oli melkosen paljon turvotusta synnytyksen jälkeen ja se oli vähän ikävää. Tikit ei haitanneet. Noin muutoin mulla ei jäänyt mitään traumoja "isosta" vauvasta.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei ollenkaan!! :) Itse asiassa olen huomannut että suuria vauvoja "kauhistellaan" ja ehkä pelätäänkin turhan paljon - en ymmärrä miksi. Toki on niitä hankaliakin synnytyksiä jos vauva on tosi iso, mutta omalla kohdallani asiat meni tosi hyvin. Muutama kaverini sai samoihin aikoihin alle 3kg vauvat ja molemmilla tuli pahemmat repeämät, toisella vissiin eppari ja toisella repeämät. Eli ei se vauvan koko aina sano sitä millaista jälkeä tulee sinne alakertaan...

Edited by Beibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän esikoinen oli 4,6kg ja 55cm. Isoa vauvaa tiedettiin odottaa, mutta noin iso koko tuli yllätyksenä. Raskaus sujui ongelmitta eikä sokereissakaan ollut häikkää (tai itse uskon että oli, mutta rasituksessa ei näkynyt mitään).

 

Synnytys (spontaanisti 40+1) meni hyvin periaatteessa, mutta ponnistusvaihe kesti pitkät 45min ja lopuksi otettiin (mun toiveesta) imukuppi avuksi. Selvisin kuitenkin hyvin pienillä vahingoilla. Vauvakin selvisi rytäkästä hyvin.

 

Seuraavat lapset ovat olleet (rv 37+4) 3,4kg ja (rv 39+1) 3,9kg. Ja vielä yksi olisi toiveissa :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

Poika oli syntyessään 4560g ja 55cm.

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

No periaattessa tiedossa oli ettei mitään ihan pikkasta tule, kun mun puolella vauvat on tupanneet olla isoja syntyessään. Rv 35 povattiin reilusti pienempää vauvaa eli sikäli yllätys, koska arvio oli niin paljon pienempi. Ollaan myös molemmat pitkiä, joten iso vauva ei sikäli ollut maailman suurin ihme.

Miten raskausaika sujui?

 

Raskaus sujui hyvin. Ei mitään ihmeellistä. Sokerirasitusta ei tehty, koska en täyttänyt siihen vaadittavia kriteereitä. Sf-mitta kulki koko raskauden nätisti keskikäyrällä. Loppuraskaudesta painoa tuli aika paljon, mutta siitä ei ikinä mitään sanottu neuvolassa, koska kai se kokonaispainonnousu oli kuitenkin sopiva.

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Poika syntyi alakautta Rv40+2. Avautumisvaihe meni sutjakkaasti, mutta ponnistusvaihe pitkittyi reiluun tuntiin juuri sen takia, että poika oli niin iso ettei oikein kunnolla päässyt syntymään. Poika syntyi alakautta ja imukuppiavusteisesti. Eppari leikattiin ja tuli toisen asteen repeämä emättimeen.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Ihan kohtuullisen hyvin. Pyrstö oli todella kipeä monen monta viikkoa. Varsinaisesti ei jäänyt traumoja. Mahdollista seuraavaa raskautta seurataan tarkemmin, sokerirasitus tehdään ja pääsen synnytystapa-arvioon. Synnytyksen aikana kyllä kävi mielessä, että saattaa jäädä ainoaksi lapseksi, mutta sen takia että supistukset sattui niin vietävästi eikä sen takia että syntymä oli lopulta niin vaivalloinen.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin vastaan tähän, vaikka en täytä ihan noita kriteereitä.

 

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

Meillä esikoispoika oli n. 4190g (en jaksanut katsoa neuvolakortista) ja 50cm

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

Meille povattiin 38+0 viikolla 4400g , eli ei tullut yllätyksenä muuta kun se että se olikin pienempi.

 

Miten raskausaika sujui?

 

Mulla on diabetes, joten olin tarkoissa seurannoissa sen takia. Sokereita seurattiin, sitten seurattiin vauvan kasvua jne. Muuten raskausmeni ihan hyvin lukuunottamatta viimeisiä viikkoja ja yleisiä raskausvaivoja. Viimeisillä viikoilla mulle tuli raskausmyrkytys ja jouduin osastohoitoon. Ja sitten lapsella todettiin olevan epo arvot koholla ja sen takia synnystä aikaistettiin.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Sektiolla tuli syynä perätila ja isokoko. Raskausmyrkytys ja epot olivat se syy miksi synnytystä aikaistettiin maanantaista perjantaihin. Eli ei annettu odottaa viikonlopun yli.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

 

Itse synnytyksestä mä toivuin ihan hyvin, mutta sitten tuli keuhkokuume, keuhkopöhö, sydämmenpysähdys ja aivoinfrakti viikko synnytyksen jälkeen jonka takia jouduin olemaan kuukauden sairaalassa. Joten ihan varmaksi en osaa leikkauksesta toipumisesta sanoa, koska jouduin makaamaan aika kauvan sairaalan sängyssä ja sitten kun pääsin ylös niin ei ollutkaan enään haava kipeä. Ja mulle ei jäänyt hirveitä traumoja, mutta seuraavan synnytyksen jälkeen pelkäsin kuitenkin sen viikonverran että sama toistuu.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Eipä se mitään vaikuttanut.

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

Olen ollut raskaana ja pikkukakkosen syntymäpaino oli 3850g ja 51cm RV 37+1 otettiin myös sektiolla pois kohollaolleiden epojen takia. Luultavasti se olisi ollut samaa luokkaa kuin esikoinen jos oltais annettu viikonverran olla kohdussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

Kakkonen oli 4670 g ja 53,5 cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Isohkoa vauvaa tiedettiin odottaa; sellaista 4,2-4,3 kg, mutta lopputulos yllätti jo kaikki.

 

Miten raskausaika sujui?

Hyvin meni. Pissassa oli sokeria ajoittain, mutta sokerirasituksessa ei ollut mitään häikkää eikä sokerivauvasta ollut kyse.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Esikoinen (4,1 kg, virhetarjonta, pysähtynyt synnytys) syntyi kiireellisellä sektiolla ja kakkosta lähdettiin synnyttämään alakautta matalalla leikkauskynnyksellä. Kakkonen syntyi sektiolla, mutta syynä leikkaukseen menossa oli virhetarjonta ja pysähtynyt synnytys. Koko tuli sitten yllärinä päälle.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Sektiosta huolimatta nopeasti toivuin eikä traumoja jäänyt.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Kolmonen syntyi suunnitellulla sektiolla viikkoa ennen laskettua aikaa ja tyttö oli 3970 g ja 50 cm eli painoa oli hänelläkin päässyt tulemaan ihan hyvin. Ei ongelmia sokereiden kanssa siinä raskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

Esikoinen oli 4830g ja 54,4cm (42+0)

 

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

Ultrassa lääkäri sanoi vain, että 3,5-4,5 kiloinen syntyy... Terkkari (kätilö) kokeili käsikopelolla ja sanoi, että yli neljäkiloinen varmasti. Tiesin myös tavallaan itsekin, koska vatsa "painoi" kovasti.

 

 

Miten raskausaika sujui?

 

Hyvin muuten, mutta turvotus vaivasi raskauden puolivälistä loppuun saakka. Pyysin itse sokerirasituksen, koska suvussa on diabetesta. Arvot olivat erinomaiset, eikä pissassa ollut sokereita koskaan.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Synnytys alkoi itsestään ja sujui tosi hyvin. Sain kohdunkaulanpuudutteen kerran ja aquarakkuloita pari kertaa. Alakautta pinnistin ja sain pari kauneustikkiä vaan :)

 

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

 

Toivuin hyvin, kävin samantien suihkussa ja istuin ihan normaalisti. Ainoastaan tikit tuntuivat karheilta, mutta kipuja ei ollut. Ei jäänyt pelkotiloja!

 

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Koskapa kaikki meni tosi hyvin, ei negatiivisia vaikutuksia :)

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

Seuraava vauva syntyi myös alateitse ja oli 5230g 57cm (42+1) eli juu kookkaanpuoleinen :) Eikä tikkejä tarvittu tällä kertaa ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

5260 g ja 54 cm (rv 41+2)

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Oli tiedossa, että iso on tulossa, mutta kilon verran pienempää odoteltiin.

 

Miten raskausaika sujui?

Loppuaika oli aika tuskaa valtavan mahan kanssa ja selkäkivut vaivasivat vatsalihasten petettyä, mutta muuten ihan hyvin. Sokerirasitus tehtiin ja arvot olivat kunnossa.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Sektiopäätös tehtiin, kun avautuminen ei tuntunut etenevän, suunniteltu ja hyvin sujunut sektio siis.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Sektiosta toipuminen oli ihan piece of cake, mutta revenneet (ja sittemmin korjatut) vatsalihakset aiheuttivat ongelmia.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei suoranaisesti, mutta vatsalihasjuttu mietityttää, se kun todennäköisesti johtui juurikin suurikokoisesta lapsesta + omasta kudostyypistä.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun toinen lapsi oli 4690g ja 53cm - kilon isompi kuin esikoinen. Raskausaika sujui ok, loppuvaiheessa olo tosin oli tukalampi kuin ekan kanssa. Sokerirasitukseen jouduin synnytystapa-arvion jälkeen, kun huomattiin että vauva oli iso (silloin muistaakseni arvio oli 3,6kg). Lantio kuvattiin myös, ja todettiin, ettei pitäisi olla estettä alatiesynnytykselle.

 

Synnytys käynnistyi 41+5. Päivää aiemmin ultrassa oli arvioitu kooksi 4,2kg. Jouduin sektioon avautumisvaiheen pitkittymisen ja sikiön ahdinkotilan vuoksi. Sektio ei mennyt ihan putkeen, vauvan ulossaamiseksi jouduttiin leikkaamaan sekä vaaka- että pystyviilto. Siitä johtuen myös sain lääkäriltä suosituksen, ettei uutta raskautta kannattaisi enää harkita. Traumoja? No, eihän tuota synnytystä ole kiva muistella. Esikoisen synnytys kyllä meni aika samaan malliin, eli toisen lapsen koko ei varmaan suoranaisesti vaikuttanut synnytystapaan.

 

Toipuminen oli veemäistä, mutta nyt se on jo takanapäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

4600g ja 51 cm (rv 41+6)

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Synnytys käynnistettiin alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi 41+5. Kokoarvio edellisenä päivänä sekä vatsan päältä että ultralla oli 3700g. Eli aikomoinen yllätys oli, itse tosin olin ihan varma, että on yli nelikiloinen, mutta noin suurta en osannut odottaa.

 

Miten raskausaika sujui?

Raskaus oli aika vaikea, kärsin puolesta välistä kovista alaselkäkivuista enkä priin viimeiseen kuukauteen saanut oikein edes nukuttua, kun lonkat särkivät niin pahasti, etten pystynyt makaamaan kyljelläni kauaa. Levottomat jalat vaivasivat, samoin turvotus oli aivan järkyttävää.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Synnytys käynnistettiin alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi 41+5. Olin tullut sairaalaan jo kaksi päivää aikaisemmin kamalan verenpainepäänsäryn vuoksi. Vauva tuli alakautta suht ok, synnytys kesti 13h, ponnistusvaihe 30 min. Episiotomia tehtiin ja repesin pahasti syvälle emättimeen.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Synnytyksestä toipuminen kesti, epparihaava oli tosi kipeä, samoin repeämät. Mutta n. kolmen kk kuluttua alkoi olla parempi tilanne. Traumoja tai pelkotiloja ei jäänyt.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei, ainoastaan toivon, että käynnistykseltä vältyttäisiin, kokisin mielelläni luonnollisesti käynnistyvän synnytyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

Meillä poika oli 4535g ja 54cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Oletin kyllä, ettei vauva ihan pieni ole, mutta tämä koko oli yllätys. Synnyttämään mennessä kooksi arvioitiin noin neljä kiloa.

 

Miten raskausaika sujui?

Raskausaika meni ihan hyvin. Maha oli iso, mutta terkan mielestä johtui osittain mun vartalon mallista eli maha työntyi vain ulospäin. Lopussa oli paljon raskausmyrkytyksen oireita, mutta ei kuitenkaan sitä tullut.

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Synnytys sujui hyvin. Poika syntyi alakautta viikoilla 40+4. Avautuminen kesti aika kauan, mutta ponnistusvaihe oli vain 15 minuuttia. Eppari jouduttiin leikkaamaan.

 

Ainoastaan istukka ei meinannut irrota ja jouduin sen käsinirrotukseen. Siellä tuli paha repeämä, joka vuosi paljon. Menetin 4,5 litraa verta, joten oli todella huono monta päivää. Pääsin jalkeille ja suihkuun vasta 3 päivää synnytyksen jälkeen. Se oli tiukka paikka.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Synnytyksestä toivuin yllättävän hyvin. Jälkisupistuksia ja vuotoa oli pitkään, mutta syyksi paljastui, että istukkaa oli jäänyt kohtuun. Jouduin sen poistoon noin kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen.

 

Hieman pelottaa ja jännittää voiko tuo istukkaongelma uusia.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Lapsen kokoa en pelkää, koska synnytys meni sen suhteen oikein hyvin. Tosin minusta oli kiva, etten tiennyt etukäteen lapsen isoa kokoa.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Tätä jään odottelemaan. Lokakuussa pitäisi toisen syntyä. Pelkään, että tämäkin on iso, sillä mieheni on ollut syntyessään lähes samankokoinen kuin poikamme oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tricky: Mullakin toiveena oli, että toinen synnytys käynnistyisi itsestään ilman käynnistämistä. Vähän huonolta jo alkoi näyttää, mutta pari päivää ennen yliaikaiskontrollia alkoi tapahtua ja tyttö syntyi lopulta ihan ilman käynnistystä ja painoakin oli lähes kilo vähemmän kuin esikoispojalla, että melkein heittämällä se sieltä jo tuli isomman lapsen jälkeen grin.gif Toivotaan, että myös sinä saat kokea luonnollisen synnytyksen. Itselle jäi siitä ainakin paljon paremmat muistot kuin ensimmäisestä väkisin käynnistetystä synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

4520g ja 53cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä? Kokoarvio ultralla vkoa ennen 3200g ja vkon päästä synnytyspäivänä 3700g. Siroksi vauvaa haukuttiin aina kun kokeiltiin mahan päältä. Että tuli yllätyksenä!

 

Miten raskausaika sujui?

Pahoinvointia yli puolen välin, mutta muuten ihan hyvin. Mitä nyt viimeset viikot oli raskasta kantaa ISOA mahaa, paljon harjoitussuppareita.

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Synnytys sujui hyvin muuten hyvin ja suht. nopeasti n.6 tuntia synnärillä, mutta ponnistus vaihe oli IHAN kauhee! Luulin et olisin revenny tosi pahasti, mut ei mitää repeemiä. Ei se kestänyt kuin 15min.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

No hyvin toivuin itse synnytyksestä. Mutta jäi joku trauma varmaan, en haluis heti kokee samaa!

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei vaikuttanut, mutta lapsiluku on kyl näil näkymin täs. Ellei sit jotai iltatähtee joskus.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Tämä oli toinen lapsi, eka oli n. kilon pienempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

4610g ja 50,5cm tyttö.

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä? Kokoarvio käsikopelolla 3,8kg ja ultrassa synnytystä edeltäneenä iltana 4,2kg. Olin ehkä vähän yllättynyt, koska neuvolaterkka oli aina kehunut kuinka sirolta vauva tuntui :lol:

 

Miten raskausaika sujui?

Oppikirjamaisen hyvin :lol: Supisteli aika aikaisesta (puolesta välistä) muttei mitenkään hälyttävästi.

 

 

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Alakautta ja todella hyvin, vaikka avautumisvaihe olikin pitkä. 15h meni siihen, ponnistus oli 11min. Eppari tehtiin, mutta ei ollut vaikeuksia puskea lasta ulos... Toisaalta oon itsekin aika iso (180cm ja leveä lantio), niin mun kokoon suhteutettuna vauva ei sit kuitenkaan ollut NIIN hirveän iso.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Toivuin suht nopeasti epparista, maha palautui hienosti eikä pelkotiloja jäänyt.

 

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei vaikuttanut.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Tämä oli ensimmäinen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

esikoispoika oli 4750g ja 54cm.

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

Tiedettiin isoksi. Tiesin heti plussattuani. Meidän suvussa on paljon isoja. Itse olen ollut 4,5kg ja molemmat vanhempani 5kg. Suvussa myös 6kg vauvoja. Esikoinen ultrattiin useasti koon vuoksi raskauden aikana. 39 viikolla sanottiin ultran näyttävän kooksi 4,7kg. Eivät uskoneet vaan sanoivat 40+0 olevan ihan max 4 kg. Tiesin, että isompi on.

 

Miten raskausaika sujui?

 

Loppuaika oli tosi raskasta aikaa. Alkoi kroppa sanomaan sopimusta irti. Oli niin nopeasti tosi iso, eikä laskeutunut ennen syntymäänsä ollenkaan, että olo oli tukala hyvin aikasesta vaiheesta aina sinne synnytykseen asti.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Alakautta tuli. Oli aika karmaiseva ja pelottava kokemus. Hengenlähtö ei ollut lähellä pojalla. Imukuppi, dystokia ja elvytys...

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

 

Toipuminen oli hidasta ja kivuliasta. Ei jäänyt traumoja tai pelkotiloja. Välillä itkettää kun tajuaa kuinka lähellä oli, että oltaisiin menetetty meidän pikkuinen :girl_cry:

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Ei ole :) Uutta odotellaan innokkaana. Elämä on ja kaikesta selvitään. Nyt seurataan vauvan kokoa tarkemmin ja tehdään ratkaisut ajoissa...

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

Vielä en osaa vastata kun ollaan menossa viikolla 17, että minkä kokoinen tämä kaveri mahtaa olla. Varmasti iso hänkin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

4610g ja 56cm

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Itse osasin odottaa isoa vauvaa koska ollaan miehen kanssa molemmat oltu isoja (4420 ja 4700g), mutta neuvolassa kun kysyin niin sanottiin ettei sieltä kovin suurat ole tulossa...

Miten raskausaika sujui?

Hyvin,tosin olin viimeisen kolmanneksen sairaslomalla kun alkoi lantionikamat pettää ja paikat oli pehmenneet jo rv30 joten senkin puolesta olisin joutunut sairaslomalle...

 

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Hitaasti, alkoi säännöllisesti mutta hiipui. Lopulta käynnistettiin oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisun jälkeen mentiinkin rytinällä. Kesto lopulta n.6h. Alakautta tuli.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Aika hyvin, tikkien sulamisen jälkeen,eli n.3 viikon jälkeen pystyi jo istumaan :) Verta menetin aika paljon,joten siitä hutera olo pitkään jälkeen päinkin. Vieläkään ei hb ole lähelläkään mitä se oli ennen. Jonkunlaisia traumoja kuitenkin tainnut jäädä,koska mietin synnytystäni lähes päivittäin... menisin kuitenkin vaikka heti uudestaan,joten en ajattele asiaa negatiivisesti.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

4850g ja 53cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Oli tiedossa että tulee isokokoinen mutta ennuste oli että max. 4500g

 

Miten raskausaika sujui?

Hyvin, mitä nyt närästys oli ihan kauheaa ja lantiokivut loppuaikana todella kamalat.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Hienosti synnytys meni, poika syntyi alakautta. Ilman repeämiä selvisin synnytyksestä. Synnytys kesti kokonaisuudessaan 10h15min josta 15min ponnistusvaihe.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Mulla ei oikeestaan ollu mitään mistä toipua, olisin jo synnytyksen jälkeen voinut heti lähteä kotiin :) Repeämiä kun ei ollut niin istuminen ja kävely sujui ongelmitta. Ainoa oli väsymys joka pianoi kun oli koko yön valvonut. Ei jäänyt minkäänlaisia traumoja tai pelkotiloja, seuraavasta haaveilen jo kovasti :)

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei ole ollut mitään vaikutusta.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Tämä oli meidän neljäs lapsi, aikaisemmat olleet syntyessään 3900g ja 50cm, 4150g ja 50cm sekä 4290g ja 51cm. Eli ei mitään pieniä hekään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

Esikoinen 4340g ja 52 cm poika, toinen 4800g ja 56cm, kolmas 5100g ja 57 cm. Esikoinen poika, keskimmäinen tyttö ja kupus poika.

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

esikoisen piti olla kilon pienempi, toisen painoarvio oli tiedossa ja osui kohdalleen, kolmannessa odotettiin samankokoista kuin toinen, mutta oli kuitenkin isompi

 

Miten raskausaika sujui?

Eka oli tosi helppo raskaus ja tokakin meni aika mukavasti mutta kolmas oli todella vaikea ja olo oli todella tukala kun olen itse 160cm pitkä ja vatsa oli aivan valtava.

 

 

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

kaikki lapset ovat syntyneet alakautta. esikoisesta tehtiin eppari, muista en ole saanut tikin tikkiä =)

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Ekasta suhteellisen nopeasti, oli vaikka mitä komplikaatiota, toinen synnytys oli luomuna niin olin heti todella hyvässä kunnossa, kolmannesta oli todella vaikea toipua kun oli pitkään joutunut olemaan levossa, kroppa joutui koville kantaessa niin isoa vauvaa+ istukatkin ovat olleet kilon painoisia..

 

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei ollut vaikuttanut. Vielä ajoittain haaveilen neljännestä mutta en tiedä uskaltaako ottaa riskiä. Viimeinen lapsi synty viikolla 38 yli viisikiloisena..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

- 5445g 57cm, py 38

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

- Kyllä painoarviot oli aina aikalailla isoja, jo eka ultrassa lääkäri sanoi että sikiö on iso (vaikka viikkoja oli vaan 14 ja risat) ja viikoilla 32 ultrassa näkyi että vauva olisi 3300g. Päivää ennen synnytystä lääkäri ultrasi, että vauva olisi 4,7kg. Sitten hän kokeili kädellä mahaa että ei se ole kuin 4,5kg, kun tänne jää niin paljon TILAA :D Mutta en kyllä olisi osannut odottaa noin isoa vauvaa..

 

Miten raskausaika sujui?

 

- Aika huonosti, kipuja ja supistuksia oli lähes koko raskauden, viikoilla 32 tuli lapsivettä, viikoilla 34-36 umpparitulehdus joka piti leikata, + kaikki muut kivut ja säryt jotka johtui vauvan isosta koosta

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

- Alakautta, lupailtiin pienempää vauvaa ja lääkäri kysyi että haluanko sektion vai synnytänkö alakautta, päätin kokeilla alakautta koska kotona odotti 2,4v pikku tyttö äitiä kotiin hoitamaan ja ottamaan syliin, ja se ois ollu paljon vaikeampaa leikkauksen jäljiltä :-) + asuin silloin yksin

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

- Olihan se synnytys aika kamala, mutta en ole aikonut enempää lapsia tehdä niin en anna sen kummemmin valtaa pelkotiloillekaan tms kun ei ole tarkoitus joutua enää siihen tilanteeseen :-)

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

-En ole synnyttänyt, ja toivottavasti en synnytäkään :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet? 

 

poika, 41+2, 5330 gr, 55 cm, py 38,5

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä? 

 

Edellinen poika oli lähes 4,5 kg, joten isoa tiedettiin odottaa nytkin, mutta silti se, että poika painoi reippaasti yli 5 kiloa, oli yllätys. Varsinkin kun paria päivää ennen synnytystä ultrassa arvioitiin kooksi kilon vähemmän. Raskausaikana ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa ja mikään muukaan ei viitannut siihen, että vauva tulisi olemaan näin iso. Oma BMI on 19, ei suvussa sokeritautia, raskausaikana ei tullut liikaa kiloja jne.

Miten raskausaika sujui?

 

Raskausaika sujui hyvin. Ei ollut kipuja, ei turvotuksia, eikä ongelmia. Ihana raskaus, kaiken kaikkiaan.

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla? 

 

Syntyi normaalisti alakautta. Synnystys kesti reilun 9 tuntia, ponnistusvaihe 7 minuuttia. Verta menetin paljon (8dl), mutta repeämät oli pienet.

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

 

Synnytyksestä toipuminen on ollut nopeaa. Synnytyksestä ei jäänyt traumoja, vaan sanoisin, että tämä oli hienoin ja mahtavin neljästä synnytyksestäni.


Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Ei. Jo etukäteen tiesimme, että tämä jää viimeiseksi lapseksemme.

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

Tämä oli poikakatraamme viimenen. Aiemmat pojat 3820gr, 3580gr ja 4440 gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

Poika syntyi 42+0, 4558g.

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

Meinasi tulla yllätyksenä. Synnytys jouduttiin käynnistämään, eli 41+5 lääkäri ultrasi. Neuvolassa oli koko raskauden arvioitu "pientä" vauvaa, about 3kg. Lääkäri ilmoitti että kone sanoo 4,6-4,7kg; hänen kokemuksellaan on pikkusen sen alle, arvioi, että 4,5kg. Melkoisen tarkasti osui siinä vaiheessa :)


Miten raskausaika sujui?

 

Raskausaika sujui loppupuolelle asti hyvin. Viimeisen parin viikon-kuukauden aikana oli joka paikka turvoksissa. Selkää vähän jomotteli ennen äippälomalle jäämistä, istumatyö, mutta siitäkin selvisi jyväpussin avulla.

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

Vauva ei lähtenyt liikkeelle käynnistämälläkään, eli sektioon mentiin kun vuorokauden verran oltiin odoteltu sairaalassakin.


Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

Yllättävän nopeasti, alle viikon päästä oli jo ulkona "lenkillä", kuntoutumiskävelyllä. Sektioon lähtö oli melko pelottava tilanne, kun tuli niin yllättäen, mutta kokonaisuutena meni hyvin.


Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

Ei ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Katsotaan nyt ensin miten arki tämän yhden kanssa sujuu :)


Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

Tämä oli eka ja ainakin toistaiseksi ainoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli minua kiinnostaisi tietää, kuinka isoja vauvanne ovat syntyessään olleet?

 

4725g ja 53cm, py 37,4cm

 

Oliko iso vauva etukäteen odotettavissa vai tuliko koko teille täytenä yllätyksenä?

 

Osittain yllätys. Osasin itse odottaa isoa vauvaa, vaikka neuvolan terkka käsikopelolla arvioikin, että noin neljäkiloinen. Ounastelin itse painon olevan ennemminkin 4,5 kiloa. Meni sitten siitäkin vähän yli.

 

Miten raskausaika sujui?

 

Raskaus sujui noin viikolle 30 suhteellisen hyvin. Toki raskasta oli, kun keskimmäinen oli vielä pieni. Ikäeroa nuorimmilla on 1,5 vuotta. Rv30+0 mukaan astuivat sitten liitoskivut. Ei sopinut kävellä pitkiä matkoja tai reippaasti, tai rehkiä muutenkaan, kun seurauksena oli heti liitoskipuja. Sängyssä kääntyminenkin oli vaikeaa. Toki vatsakin painoi loppua kohden melkoisesti. Loppuraskaus ei ollut mitenkään hehkeää aikaa.

 

Miten sujui synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla?

 

Synnytys sujui ihan hyvin, tyttö syntyi normaalisti alakautta. Pään ja hartioiden ulosautto oli kyllä kohtalaisen tiukka. Selvisin kuitenkin ilman tikkejä. Istukan syntymisessä vain oli ongelmia tälläkin kertaa, mutta se nyt ei toki johtunut koosta.

 

Miten toivuitte synnytyksestä? Jäikö teille synnytystraumoja/pelkotiloja?

 

Toivuin synnytyksestä melko nopeasti. Traumoja jäi istukan irrotuksesta. Toki tiukassa ollut pään ponnistuskin jäi melko lailla mietityttämään.

 

Onko iso vauva vaikuttanut mahdollisiin raskaustoiveisiinne negatiivisesti?

 

Tämä vauva oli mun kolmas jo ja monta kuukautta olin sitä mieltä, että se on saletisti tässä. Juurikin vauvan koon vuoksi, ja istukan irroituksen. Nyt on kuitenkin mieli muuttunut.

 

Jos olet ollut raskaana ja synnyttänyt myös isokokoisen vauvan jälkeen, onko seuraava vauva ollut normaalikokoinen vaiko myös kookkaanpuoleinen?

 

Tämä vauva oli tosiaan kuopus. (Esikoinen oli rv37+4 3320g ja 48cm, ja keskimmäinen rv41+2 3980g ja 53,5cm.) Nähtäväksi jää tuleeko (toivottavasti alulle lähtevä) neljäskin olemaan kookas. Aion kyllä sitten vaatia neuvolasta jonkinlaista painoarviota tai painon seurantaa.

Edited by Yosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now