Strutsi

Matkapahoinvointi

20 posts in this topic

Matkapahoinvointi ei varsinaisesti ole sairaus, mutta ikävä vaiva.

 

Meillä tuo 2,5 vuotias on alkanut oksentaa lähes jokaisella yli puolen tunnin ajomatkalla. Apteekista sanoivat, ettei noin pienelle ole lääkettä. Nyt kaivattaisiin kipeästi vinkkejä siitä, miten vältyttäisiin turvaistuimen tiheältä pesulta. Meillä kaikki sukulaiset asuvat min. 250 km:n päässä, joten reissuja on tiedossa aina silloin tällöin... :(.

 

Tytön ei anneta lukea, vaan houkutellaan katsomaan tietä ja maisemia eteenpäin, mutta ei tuommoinen elohiiri kauaa jaksa tuijottaa eteenpäin toimettomana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strutsi, voisitteko ajaa niin että pahoinvoiva nukkuu ajon aikana. Mä oon ite kärsiny matkapahoinvoinnista aina, helpotta aika paljon autokoulun ansiosta. Lapsena en reissupäivänä syöny aamupalaan = ei mitään joka voi kiertää mahassa ja yritin nukkua, vaikka ei väsyttäny.

Jossain on mainittu matkapahoinvoinnista, että se pahenee kun silmät näkee kun puut vaan vilisee ohi. Mutta aurinkosuoja ei mun mielestä riitä ehkäisemään sitä.

 

Oisko mahdollista kiinnittää jotain matkadvd-soitinta autoon, niin että lapsen katse kiinnittyis vaan siihen ohjelmaan mitä sieltä tulee?

Onko teillä naama vai selkä menosuuntaan? Selkä menosuuntaan on kuitenkin se pahempi matkapahoinvoinnin kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo tyttö ei oo nukkunu päikkäreitä enää vuoteen :(. Ei kotona, ei autossa. Joskus, jos vahingossa nukahtaa autoon (tapahtuu to-del-la harvoin), ei oksenna.

 

Ja istuin on ollut käännettynä naama menosuuntaan jo hetken.

 

Jostain luin, että inkivääri vois auttaa. Uskaltaisko sitä antaa noin pienelle (miksei vois, onhan sitä ruoassakin?)? Onko maustekaapista löytyvä inkivääri OK? Minkähänmoisia määriä sitä pitäisi antaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inkivääriä ei kuitenkaan suositella kuitenkaan raskaana oleville ja imettäville, niin voi olla ettei pienille lapsillekaan.

Mikään tekeminen mulla ei oo oikein koskaan auttanu. Viileä ilma ja raikas purkka/pastilli helpottaa vähäsen.

 

Oisko mahdollista matkustaa yöllä?

 

Pussia varmaan jo pidätkin heti ulottuvilla. Ehkä jonkun pyyhkeen vois myös laittaa istuimen suojaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko mahdollista kiinnittää jotain matkadvd-soitinta autoon, niin että lapsen katse kiinnittyis vaan siihen ohjelmaan mitä sieltä tulee?

 

Tämä ei minusta auta. Olennaista kun olisi, että näkee sellaisen kiintopisteen, joka ei liiku auton liikkeiden mukana. Se auttaa aivoja tulkitsemaan sisäkorvan viestejä (tai jotain) ja vähentää pahoinvointia. En itse pysty autossa lukemaan, enkä myöskään käyttämään navigaattoria, pelaamaan Nintendolla enkä muutakaan missä katse kohdistuu auton sisäpuolelle.

 

Aika paljon auttaa, jos auto liikkuu tasaisesti. Eli vakionopeudensäädin ja mutkateillä pienempi vauhti (kiihtyvyyden vaihtelut myös sivusuunnassa tekevät pahaa, samoin sellainen jatkuva ylämäki-alamäki) ovat kivoja juttuja. Sellaisia teitä vältellään, missä nopeus vaihtuu jatkuvasti 100 -> 60 -> 100, tai ajetaan nuo satasen pätkätkin kahdeksaakymppiä.

 

Itsellä auttaa myös se, että ei pääse tulemaan nälkä. Pientä suolaista naposteltavaa mieluummin kuin makeaa (jopa banaani saattaa olla toisinaan väärä valinta automatkalle, pillimehuista puhumattakaan).

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on linkki sairaslapsi.comin matkapahoinvointi -artikkeliin. Lääkäriltä kannattaa kysellä lääkityksestä, on olemassa myös pienille sopvia lääkkeitä, jos oireet ovat riittävän pahat. Sellainen lohdutuksen sana, että on aivan mahdollista, että pahoinvointi on ikävaiheeseen kuuluvaa ja tulee helpottamaan ajan kanssa. :)

 

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=708/sprog=4/grp=2/menu=1/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli matkapahoinvointia jo lyhyilläkin matkoilla. Jonkin verran toi helpotusta, kun lapsi oli syönyt hyvin ennen automatkaa. Siinä vaiheessa pahoinvointi loppui kokonaan, kun hommattiin autoon kannettavat DVD-laitteet kummallekin lapselle, jotka kiinnitettiin penkin selkänojiin. Lastenohjelmia katsoessa katse on kiinnittynyt vain yhteen kohtaan, eikä enää tietoakaan pahoinvoinnista. Nyt tämä meidän matkapahoinvoinnista kärsivä on 5-vuotias ja pahoinvointi on alkanut jo pienenä lapsena ja edelleen sama juttu, että jos ei laita piirrettyä pyörimään, niin paha olo tulee nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä avun toi pahoinvointirannekkeet joita saa apteekista! Esikoinen aloitti oksentelut autossa jo muutaman kuukauden ikäisenä ja viimein joku mainitsi noista rannekkeista. Hintaa oli parisen kymppiä joten mun mielestä pieni sijoitus suhteessa siihen miten paljon mukavampaa nyt on matkustaa. Kannattaa kokeilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kokeillut lääkkeitä lasten kanssa?

 

Entäs matkustanut autossa oksentavan kanssa lentokoneella, meillä olisi edessä lento Kanarialle...ja vähän jänskättää jos kuusi tuntia menee oksentaessa... :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin vastata omasta puolestani, että mulla on matkapahoinvointia autossa, bussissa (pahin), junassa (varsinkin jos selkä menosuuntaan), laivassa jos vähänkin keinuttaa. Mutta kertaakaan lentokoneessa en oo voinu pahoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä on ihan yllättäen alkanut olla matkapahoinvointia 1v 5kk iässä. Kun käytiin Tukholman-risteilyllä Turun kautta, sekä mennessä että tullessa matka Espoo-Turku (suoralla moottoritiellä) oli juuri sen verran liian pitkä, että loppupuoli matkasta meni valituksen ja itkeskelyn säestämänä, kunnes juuri ennen perilletuloa oksensi. :( Kotimatkalla tajuttiin sentään pitää puolivälin jälkeen tauko ja aateltiin sen helpottavan, mutta taukoja olisi pitänyt olla enemmän ja aikaisemmin. Oli ikävää "pakkovyöttää" vastaanpaneva ja itkevä lapsi takaisin turvaistuimeen tauon jälkeen, kun paha olo oli jo ehtinyt tulla ja raukka tiesi ihan hyvin että autossa se tulee taas. Matkaseurue kuitenkin halusi illaksi kotiin joten en tiedä olisiko pinna venynyt siihen että vähän väliä pidettäisiin (moottoritien varressa...) happihyppelyitä. Miten ihmeessä pitemmistä automatkoista jatkossa selvitään?

 

Täytyy nyt ainakin hankkia tuo ranneke, vaikka tuttu lääkäri sanoikin sen olevan huuhaata. Kokeilemallahan se selviää ja on näköjään jollakin jo auttanutkin.

 

Turvaistuimen kääntämisestä ajatuksia... Me hankittiin tutkimusten perusteella yksi turvallisimmista malleista, sillä oletuksella että lapsi istuu siinä kasvot tulosuuntaan suositusten mukaisesti niin pitkään kuin mahtuu noin päin istumaan, ehkä 4-vuotiaaksi. Mutta nyt sitten pitäisikin ottaa Isofix-telakka pois, kääntää istuin menosuuntaan ja kiinnittää auton omilla vöillä? Se siitä turvallisuuteen panostamisesta sitten. :girl_mad: Tuossa istuinmallissa ei ole palkkia lapsen vartalon edessä. Jos lapsi istuu siinä kasvot menosuuntaan ja tulee nokkakolari, niin aivan varmasti pää retkahtaa voimakkaasti eteenpäin vaikka vyöt kuinka pitää vartalon kiinni tuolissa. Sivutörmäyssuojistahan ei ole tuollaisessa tilanteessa mitään hyötyä. Ei niin millään haluttaisi kääntää istuinta toisin päin. Mutta ei sekään toimi että tyttö alkaa varmaan kohta pelätä jo auton nähdessään, kun tietää että siellä tulee paha olo :(

 

Ja muun riemun lisäksi pahoinvointi iski sitten tänään jo bussissakin, kun oli ensin reissattu noin puoli tuntia, perillä kävelty ja liikuttu ulkona, ja sitten taas puoli tuntia bussilla kotiin. Muutamaa pysäkkiä ennen määränpäätä jäin pois, kun tyttö alkoi yskähdellä ja kitistä, ja sitten pulautti banaanit mun kämmenelle... Huoh. Onhan se kurjaa olla rattaissa bussissa, kun ei näe mitään muuta kuin sivusuunnassa ohi vilistäviä puidenlatvoja. Me liikutaan tytön kanssa päivisin asioilla bussilla, koska puoliso tarvitsee auton työmatkoillaan. Pitäisikö siis jatkossa puolen tunnin tai pitemmillä matkoilla

- heti bussiin noustua irrottaa lapsi rattaiden vöistä

- köyttää 3-renkaiset rattaat jollain ilveellä kiinni bussin kaiteeseen, etteivät kaadu jarrutuksissa

- kävellä lapsi sylissä istumaan, todennäköisesti jo liikkuvassa bussissa!

- istua puoli tuntia tai kauemmin niin että 1,5-vuotias on sylissä? Ilman mitään turvavöitä, tai viihdykettä lapselle?

 

Noinkohan me juututaan neljän seinän sisään ja käydään asioilla vaan lähikaupassa... Osan matkoista voi hoitaa esim. bussi-juna -yhdistelmällä, joissa bussimatka on lyhyt eikä junassa (ainakaan vielä!) tule pahoinvointia. Muut matkat täytynee järjestää erikseen niin, että puoliso ajaa meidät perille ja takaisin - ja toivoa ettei siinä matkalla ehdi tulla pahoinvointia...

 

Onko muita vinkkejä kuin tuo ranneke? Pitäisikö istuin kääntää toisin päin, turvallisuuden kustannuksella? Vai ostaa uusi, palkillinen istuin? Pidättekö taukoja pitkillä ajomatkoilla (miten usein ja miten pitkiä, että riittää)? Miten ihmeessä toimitte bussissa näin nuoren lapsen kanssa (kun eihän se kuski jää odottelemaan että kiinnitätte rattaat ja löydätte istumapaikan jne., kun kyydissä voi olla jo toisetkin rattaat/vaunut ja ahdasta jo valmiiksi...)

 

Jotenkin tää tuntuu nyt ihan ratkaisemattomalta ongelmalta :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä inkiväärtä voi lapsille antaa. Esimerkiksi Intiassa tuoretta inkiväärtä käytetään suuriakin määriä ruoanlaitossa ihan päivittäin. Mä oon yhden vanhoista asti käyttänyt inkiväärtä(kin) lapsille myös nuhanparantamisteen joukossa raastettuna, toimii siihenkin. Kokeilisin varmasti myös matkapahoinvoinnin hoidossa, jos joku mun lapsista siitä kärsisi. Raskausaikana suuria määriä inkiväärtä kannattaa välttää.

 

5-vuotias kuopus oli itse asiassa just hiljattain oksentanut junassa matkustaessaan isänsä kanssa halki maan. Lapsi oli tätä ennen juonut ison määrän makeaa mehua kerralla. Nesteen juominen (varsinkin lämpimällä) lienee oleellisen tärkeää pahoinvoinnin ehkäisemisessä, mutta makeitten juomien ja ruokien kanssa kannattaa olla tarkempana. Ainakin omakohtaisen kokemukseni mukaan matkapahoinvoinnilta on helpommin välttyä, jos juo vettä matkan aikana tosi usein, mutta pieniä määriä kerrallaan. Pidän itse isoa omaa vesipulloa kummallekin lapselle vapaasti saatavilla.

 

Itselleni tuli lapsena erittäin helposti huono olo ihan kaikissa liikkuvissa kulkuvälineissä. Pomppivia kyläteitä pitkin autoilu oli karseinta mitä tiesin. Usein oksensin ovesta (tai penkille) juuri ennen lähtöä syödyt makeat mansikat, tai muuten vaan kärsin takapenkillä vihreänharmaana, kun muut autossa olijat pystyivät nauttimaan matkanteosta. Sitten tuli paha mieli siitä, kun omalla pahoinvoinnillani "pilasin" muittenkin matkan, ja lopulta opin olemaan valittamatta pahasta olostani, kun ei aikuisia paljoa tuntunut kiinnostavan tehdä mitään sen parantamiseksi, piti vain kärsiä... Oireita mulla pahensivat selvästi mm. auton liiallinen lämmitys, riittämätön tuuletus, voimakkaat hajut (kuten bensa, tai jonkun matkaseuralaisen käyttämä partavesi tai muu hajuste), sekä väsymys. Ihan aina muistaisin, että mulla on esim. rusinoitten ja pähkinöitten napostelu sekä veden juominen auttanut pahoinvoinnin voittamisessa. Riittävän usein pidetyt jaloittelutauot eli kunnon happihyppelyt ovat tuntuneet jeesaavan myös.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Purkka saattaa myös auttaa. Meillä on turvaistuimena Cybex pallas, joka on sen verran korkea, että näkee hyvin ikkunasta ulos ja kasvot menosuuntaan. En tiedä oisko taaperolla matkapahoinvointia, mutta ainakaan nyt ei ole.

Bussissa varmaan pystyy viileämmällä säällä olemaan helpommin, helteillä se on ihan tuskaa jo aikuisellekin matkapahoinvoivalle, vaikka kuinka näkisi ikkunasta ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisikö istuin kääntää toisin päin, turvallisuuden kustannuksella? Vai ostaa uusi, palkillinen istuin?

 

Mä kääntäisin alkuun ihan kokeilun vuoksi. Jos tosiaan joka kerta tulee nyt paha olo autossa, aika nopeasti sen näkee tuleeko naama menosuuntaankin. Jos tilanne helpottaa, voi sitten perehtyä siihen kannattaisiko hankkia palkki-istuin vai pysyä nykyisessä. Jos ei helpota, tiedättepä ainakin, että uusi istuin tuskin auttaisi. :girl_sigh: Mitä mä olen testejä selaillut, on nykyistuimissa sen verran korkeat vaatimukset, että oikeasti myös naama menosuuntaan matkustaminen on ihan turvallista (ja meillä palkki-istuin siksi onkin). Ei se ole turvallista sekään, jos vanhemmat joutuvat kurkottelemaan kaukaa jatkuvasti lasta viihdyttääkseen tai oksennuksia pyyhkiäkseen.

 

Bussissakin lähtisin varmaan kokeilemaan sylissä matkustamista. Voi olla, että auttaa eikä tunnukaan susta niin hankalalta ja jatkat sitä. Tai voi olla, että ei auta tai on vaan liian hankalaa, mutta sittenpä tiedät senkin. Tosi hyödyllinen vinkki kyllä varmaan. :rolleyes:

 

Viileys tosiaan auttaa eli ilmastointi tai tuuletukset kovalle. Mulle tunkkainen haju ja kuumuus on pahoja ja tuo väärinpäin istuminen nykyään ihan mahdotonta. Bussissa matkustusta kesällä inhoan mutta talvella menee kyllä. Toivottavasti teilläkin helpottaa, kun ilmat taas viilenee! Ja samaa sanon vedestä kuin ylempänä, eli raikasta vettä pieniä määriä usein. Juotat vähän vaikka jo ennen kotoa lähtöä ja sitten autossa/bussissa, jos vaan lapsi suostuu juomaan.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaas tätä ketjua. Meidän 4v:llä on melkoisen paha matkapahoinvointi. Melkein aina yli 30min matkoilla oksentaa. Jos nukkuu selvitään hyvin, mutta muuten.. Mökkimatka vie kolmatta tuntia kun pitää vähän väliä pysähtyä jalottelemaan, ajetaan ikkuna raollaan että tulisi raitista ilmaa jne. Poika istuu palkki-istuimessa, palkki vuorataan muovipussilla ja pojalla on pussi kädessä  näillä "pidemmillä" matkoilla.  Silti saa aina vaatteet pestä kun vaikeaahan sitä ton ikäsen on pussiin oksentaa. Pitäisi ottaa joku sopiva pieni ämpäri sille autoon. 

Kysyin apteekista matkapahoinvointilääkettä. Kuulemma vasta 12veelle on. Ensi viikolla mennään neuvolalääkäriin, pitää kysyä sieltä vielä saisiko reseptillä jotain. Olemme parin päivän päästä lähdössä taas edes-takasinreissuun, jossa poika toivottavasti nukkuu mennessä mutta ei enää tullessa. Tai päinvastoin.  Ahdistaa jo ajatuskin tuosta matkasta, sekä meidän, että lapsen kannalta.  :ph34r:

 

Joten kaikki vinkin navan teippaamisesta lähtien otetaan vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin pienille ei määrätä matkapahoinvoitilääkettä, joten saatiin kehoitus käyttää allergialääkettä, koska antihistamiini auttaa pahoinvointiin eli sitä kannattaa kysyä. Ainakin meillä auttaa. Ja tosiaan ihan ehdoton on pieni ämpäri oksentamiseen. Me saatiin yhden tutun kautta suurtalouskeittiöltä rahka/hilloämpäreitä ja on sopivan kokoisia.

Yksi mysteeri liittyy autodvd soittimeen eli vaikka kuvittelin päinvastaista niin silläkin on ollut pahoinvointia ehkäisevä vaikutus. Liittynee siihen, että katse on kohdistettu suoraan eteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkoi kans matkapahoinvointi 1,5-vuotiaana. Päädyttiin ensimmäiseksi ostamaan uusi (palkki-)istuin, jonka sai naama menosuuntaan. Edellisenkin olisi saanut käännettyä, mutta sitten se olisi ollut isofixin sijaan turvavyökiinnitteinen. Palkki-istuimessa on nyt sitten oksennettu viime kuukausien aikana tasan kerran, kun toisin päin istuessa oksennus tuli jokaisella vähänkin pitemmällä matkalla.

 

Lapsi nukkuu vielä päiväunet, joten pyritään matkustamaan pitemmät matkat aina päiväuniaikaan. Lisäksi vältellään pieniä, mutkaisia teitä ja pyritään ajamaan tasaisesti. Myös viileä ilma helpottaa, joten mies hytisee kylmissään etupenkillä, kun tuuletin puhaltaa kylmää ilmaa taakse. Mä olen kärsinyt matkapahoinvoinnista koko ikäni, joten osaan aika hyvin omasta olostani päätellä, milloin on tarpeen säätää ilmastointia tai pitää tauko. Autossa on annettu jotain syötävää, mutta aika maltillisesti. Tyhjä vatsa kuitenkin lisää ainakin mulla pahaa oloa, joten jotain olisi ihan hyvä syödä nälän iskiessä. Viimeksi lapsi taisi nakertaa riisikakkua.

 

Pitää ehkä jossain vaiheessa kokeilla tota dvd-soitinta, vaikka olisin mäkin kuvitellut, että sillä on päinvastainen vaikutus. Ainakin kännykän ruutua tuijottaessa lapsi oksensi, mutta se voi olla toki kiinni siitäkin, että kännykkä ei varmasti pysynyt koko aikaa paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös 1 v 3kk vanha oksentaa melkein aina autoon. Onneksi uniaikaan ei oksenna eli pitemmät matkan ajetaan päikkäriaikaan. Pitääpä kokeilla täällä olleita vinkkejä. Meillä on onneksi Cybex Sirona, jonka voi kääntää etuperin ja siinä on palkki. Eipä se kääntö tosin auttanut, oksentelu jatkuu. Hankala vaiva kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoiselle matkapahoinvointiin auttoi ne pahoinvointirannekkeet. Oireetkin helpottivat eskari-iässä ja nyt ei ole pahoinvointia enää ollutkaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öö en halua suututtaa ketään jokainen on meistä yksilöitä. Koko ikni olen kärsinyt matkapahoinvoinnista. Ainoa mikä on auttanut on ollut vanhemmalla iällä hajuton auto etupenkillä ja junassa menosuuntaan päin. Tähän ei ole koskaan mikään auttanut muukuin hyväthermot äitltä ja kasa rättejä. Tämä sama näyttää jatkuvan poikanikohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now