Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä toipumisesta

464 posts in this topic

Jälkivuodosta. Sektiosta on viisi ja puoli viikkoa ja jo kaksi kertaa olen luullut että jälkivuoto loppuu. Sitten alkaa pieni tiputtelu joka tyrehtyy päivän aikana. Välissä oli nyt viimeksi kaksi päivää jolloin tuli vaan valkovuotoa, ja nyt taas tiputtelee hieman kirkasta verta. Niin vähäistä se on että pikkuhousunsuojalla pärjää, mutta milloin tämä oikein loppuu. Onko tälläinen soutaminen ja huopaaminen normaalia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä tuo ihan normaalilta kuulostaa, jos vuoto ei ole pahanhajuista eikä ole esimerkiksi vatsakipua. Oletko tehnyt jotain fyysisesti raskaampaa silloin, kun vuoto on taas yltynyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastausesta! Kävin hieman reippaammalla vaunulenkillä. Ehkä se siitä alkoi taas. Erityisiä mahakipuja ei ole eikä vuoto haise.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallaan menee kai tämän otsikon alle, mutten parempaakaan löytänyt...

 

Sain viime viikolla kutsun papaan. Googlettelin, että papaan pitäisi kai mennä vasta kierron alettua, jossain puolestaan puhuttiin 6 kk synnytyksestä?

 

Liittyykö papaan kutsu synnytykseen (synnytin kolmisen viikkoa sitten)? Se saattaisi tosin kohdallani liittyä myös siihen, että 30-vuotissynttärit tupsahtavat eteen kesäkuun alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meikäläiselle neuvolalääkäri laittoi jälkitarkastuksessa PAPA- lähetteen eikä sanonut mitään mistään aikarajoista tai, että kierron olisi pitänyt palautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minulla on jälkitarkastus kesäkuun alussa, joten tämä kutsu tuli jo etukäteen, mutta kaikkitietävä (hehe) googletus antoi mm. keskustelua siitä, että tietyn ajan sisällä synnytyksestä papan tulos saattaa olla mitä sattuu, mutta mene ja tiedä. Onhan sinne joskus mentävä kuitennii, mutta veikkaan, että tässä on kyse ikälotossa voittamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo mulle tuli kutsu 30-vuotispapaseulontaan, joka oli sitten n.2,5kk synnytyksen jälkeen. Menin sinne sitten, vaikka tulos voikin tosiaan olla joskus harhaanjohtava ihan vaan raskauden aiheuttamien muutosten takia. Esitietolomakkeeseen tulee kyllä sitten merkintä siitä, että on synnyttänyt jokin aika sitten. Mun tulos oli kuitenkin ihan puhdas.

 

edit. ja jostainTM just luin että tuonne seulontaan periaatteessa kannattaa mennä aina, koska niistä saadaan tärkeää tutkimustietoa, jota taas muista papakäynneistä (terveysasema, yksityinen gyne) ei kerry.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään ollut kauan vuotelua synnytyksen jälkeen?

 

Mulla sektiosta kohta yhdeksän viikkoa ja viimeiset kolme viikkoa on tiputellut silloin tällöin. Aluksi oli pari päivää väliä, nyt viimeksi kokonainen viikko ja luulin jo vuodon kokonaan loppuneen. Tiputtelu on pientä, selviän pikkuhousunsuojalla. Veri on kirkkaanpunaista ja tyrehtyy rusehtavaksi limaksi parissa tunnissa.

 

Terveysneuvonnan numeroon soitin ja lääkäri sanoi että pitää jo tutkia. Mua jännittää, mitä tää voi olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kyllä jälkivuoto kestänyt molempien synnytysten jälkeen sen yhdeksän viikkoa ainakin. Loppuvaiheessa tosiaan enemmän tiputteluna, ja vuodottomiakin päiviä ollut välissä, ei kyllä kokonaista viikkoa. En kyllä tiedä mitä se voisi olla, ei minulla sitä sen kummemmin tutkittu, jälkitarkastus oli molemmilla kerroilla juuri tuossa loppuvaiheessa ja siellä kysyttiin milloin vuoto on loppunut ja minä sanoin, että ei se ehkä oikein ole edes kokonaan loppunut. Ei siitä mitään muuta sanottu, mutta en tiedä tutkiko se jotain, sisätutkimuksen teki tietty ja tunnusteli mahaa niin kuin kai jälkitarkastuksessa yleensäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jo omasta synnytyksestä aikaa, mutta muistelen jälkivuodon kestäneen ainakin 8 viikkoa. Ja sektio tehtiin myös. Ja jälkivuoto oli jo alussakin aika vähäistä ja varsinkin loppuaikoina enää tiputtelua ja juuri pikkuhousunsuojilla selvisin. Tsoin muistan itsekin silloin ihmetelleeni, miten itsellä jälkivuoto tuntui kestävän paljon pitempään, kuin muilla kuukausiketjulaisilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se nyt vaan on niin yksilöllistä, joillain kestää pitkään ja joillain tosi vähän aikaa. Itse aavistin jo ennen ekaa synnytystä, että tulee kestämään kauan :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kiva kuulla että se voi jatkua pitempäänkin. Mulla vuoto on koko ajan ollut niukkaa, mutta se vaan jatkuu ja jatkuu. Tänään taas tiputtelee sen verran että mietin että ovatko nämä kuukautiset. Mulla tosin kuukautiset ovat runsaat, ja tämä on vieläkin niukkaa.

 

Mä tilasin nyt lääkärin maanantaiksi kun kerta sitä suositeltiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan arviolta kestää sektion sisempien kerrosten ompeleiden sulaminen? Papereista luin että kahdessa kerroksessa jatkuva ommel, jos tästä tarkempaa infoa.

 

Iholla olevat ompeleet yksittäisiä, ei sulavia.

 

Osaisi vähän asennoitua milloin tuolla syvemmällä tuntuva kiristys saattaa helpottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinne sisäpuolelle pannaan käsittääkseni sulamattomia ompeleita. Mutta sulla on synnytyksestä niin vähän aikaa, että odottele ihan kaikessa rauhassa, viikko-pari menee jo pelkkään kudosturvotuksen laskuun. Tässä liki puoli vuotta sektiosta kiristelee ajoittain vähän edelleen tietyissä asennoissa, olen tulkinnut sen olevan arpikiristystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Öö, pakkohan niiden on olla sulavia, eihän ne siellä ikuisesti voi olla..? :) Iholla olleet sulamattomat poistettiin viikko synnytyksestä.

 

Juu, varmasti on vielä aikaista ja jonkinlainen kireys tuntunee vielä pitkään, nyt tunnen vielä selvästi miten tuon jatkuvan ompeleen päät haraa vastaan, helpottaa kyllä päivä päivältä. Mielenkiinnosta haluaisin tietää tuota sulamisaikaa. Iholla kiristys muuttui erilaiseksi, lievemmäksi kun ompeleet poistettiin ja sitä odotan myös noiden suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sisäpuolelle muistaakseni pannaan pääsääntösesti sulamatonta tavaraa, vähän kerroksesta riippuen mitä ollaan sulkemassa. Sinne ne sitten jää. Jäähän ne esim. nivustyrien korjaukseen käytettävät verkotkin. Iholla voidaan käyttää melkein mitä tahansa, koska ihon pysyminen kiinni ei ole haavan paranemisen kannalta niin oleellista kuin esim se ettei lihaskerroksen sulku petä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kauan epparihaavan paranemisessa kestää?

Onko suihkuttelun, ilmakylpyjen sun muiden lisäksi mitään konstia avittamaan paranemista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten kauan epparihaavan paranemisessa kestää?

Onko suihkuttelun, ilmakylpyjen sun muiden lisäksi mitään konstia avittamaan paranemista?

 

Yksilöllistä ;) Itselläni se "käy vessassa itkun kanssa, vaikka kuinka suihkuttelet" kesti n. 1,5 viikkoa, mutta kaiken kaikkiaan varmaan n. pari viikkoa meni, ettei asiaa oikein enää huomannut. Sain antibioottikuurin toiseen juttuun välillä, en tiedä, edesauttoiko se yhtään parantumista.

 

Oikeastaan haava-alueen kunnollinen "tuuletus" kai sekin ihan hyvästä, itse pyrin käyttämään tuon ajan mahdollisimman vähän ylettömän tekokuituisia alusvaatteita.

 

Paraneminen riippuu myös vähän siitä, kuinka nappiin on leikattu ja ommeltu. Itselläni jäi vain pieni "palkeenkieli" ja se lopulta aiheutti tuon itkuhuudon vessassa. Jollakin vähän vähemmän onnistunut toiminta aiheuttaa pitkäaikaisia kipuja, mutta toivoisin ja olettaisin suurimman osan olevan näitä helpompia tapauksia. Istuminen aristaa ehkä sen pari, kolme viikkoa, noin keskimäärin.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos!

 

Tänään on ollut eka siedettävä päivä, eilen illalla vielä kiljaisin kivusta kun istuin pytylle suihkuttelemaan. Hoksasin, että ainakin omalla kohdalla on helmpompi istua sinne pytylle kun jalat pitää yhdessä, eikä ala taiteilla parempaa kankkua ensin. Sama homma muutenkin. 

 

Muutenkin on helpompi olla, aika kiristävä tunne paikoin haavan kohdalla, mutta pystyn jopa kävelemään (lähes) normaalisti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Reippaasti sitten vaan kipulääkkeitä! Kivuissa kärsiminen ei edistä paranemista :) Voi ottaa vuorotellen 4h välein parasetamolia ja ibuprofeiinia (tää oli ihan sairaalan ohje) ettei tartte aina kärvistellä 8h lääkkeenoton välissä. Imetykselle ei ole haittaa noista lääkkeistä.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää myös sitten muistaa, että parasetamolin maksimiannostus on 3g/vrk ja ibuprofeenillakin on maksimisuositus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paratabsia olen syönyt, mutta ei ne mulla auta. Aika pitkälti menen ihan ilman kipulääkkeitä, tietty ibuprofeeni vois auttaa. Onneksi olo alkaa olla jo sen verran parempi, ettei tee mieli kirkua joka liikahduksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now