Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset synnytyksestä toipumisesta

464 posts in this topic

Toikin voi olla syynä, että jos on ollut pidempi aika edellisestä papasta niin sitten laittavat lähetteen, mut sekin varmaan lääkärikohtaista, että kysyykö lääkäri semmoisesta mitään. Multa ei esim. jälkitarkastuksessa kysytty mitään, että millon on otettu viimeksi papa.

 

Chilimelli, aika hurjaa, ettei otettu papaa ennen kierukan laittoa. Aiemmin kun työskentelin lääkärin kanssa, joka laittoi kierukoita niin ei ois suostunut laittamaan ilman, että papa olis just otettu. Kaipa siinäkin on sitten eroja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käynyt kolmesti saman neuvolan jälkitarkastuksessa. Kerran ei puhuttu papasta mitään (edellisestä kaaaauan eli siitä ei johtunut), kerran sain kehotuksen hankkia lähete ja käydä 6 kk synnytyksestä ja kerran sain suoraan lähetteen, kun kierukka oli suunnitelmissa. Vähän arvalla tuntuu siis menevän, paitsi sitä kierukkaa varten täällä ainakin kuuluu käydä mutta kai sekin voi näin asiaanvihkiintyneiltä lääkäreiltä unohtua. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulta siis ihan kysyttiin kyllä kun menin kierukanlaittoon, että milloin on viimeksi otettu ja sanoin että ei ikinä ja se lääkäri sanoi että jaa no, ehkä sitten vaikka kierukan tarkastuskäynnillä saatetaan ottaa jos tuntuu siltä. Tosin se tarkastuskäyntikin olisi pitänyt olla jo melkein puoli vuotta sitten mutten sitten saanut aikaiseksi varata aikaa  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä mulle tullut mieleenkään, että suihku saattaisi olla tosiaan ihan omassa huoneessakin, jos ei perhehuonetta saa :). Haikaranpesässä kun suihkuhuone oli erikseen käytävällä. Taas opin uutta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä mulle tullut mieleenkään, että suihku saattaisi olla tosiaan ihan omassa huoneessakin, jos ei perhehuonetta saa :). Haikaranpesässä kun suihkuhuone oli erikseen käytävällä. Taas opin uutta! :)

 

Esim. TAYS:issa on näppärästi suihku+vessa kahden huoneen välissä eli yhteiskäytössä ja siten pitääkin aina muistaa laittaa ne molemmat ovet lukkoon ja myös jopa avata ne suihkun jälkeen :P Perhehuoneita TAYS:issa ei ole tainnut olla enää ainakaan vuosikymmeneen (ystäväni oli esikoisen aikaan perhehuoneessa), mutta näillä mennään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

SKS:ssä on kans samalla tavalla ^ 

Mä yleensä muistin ne lukkoon laittaa, mut aika usein hoitaja tuli sit toiselta puolelta avaamaan oven kun olin unohtanut avata sen lukosta pois..  :blush:  :grin: Mut hei, on sitä vastasynnyttäneenä muutakin mielessä ku jotkut ovien lukitsemiset :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sektiosta hippa yli 2 viikkoa ja mun koko alamaha navasta alaspäin on täynnä hilseilevää kuollutta ihoa. Miksi? Liittyykö se jotenkin palautuvaan mahanahkaan? Hilseilevää kohtaa on juuri niissä kohdin, mistä raskausmaha on ollut isoimmillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä aikaa teillä on kestänyt toipua synnytyksestä niin, että voisitte lähteä esim. mökille tms. "alkeellisiin oloihin"? Ajattelen lähinnä sen takia, että kun ei ole juoksevaa vettä ja ulkohuussi... Ei ihan helppoa vauvan eikä varmaan itsensäkään kanssa. Sittenhän sen toki näkee, mutta mietin meneekö koko kesä ilman mökkeilyä (la alkukesästä).

 

Ja kertoisitko vielä oliko sektio vai alatiesynnytys ja kauan siis kesti toipua "mökkielämäkuntoon" :)?

 

Tyhmä kysymys joo, mutta kunhan mietin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos harrastaisin mokkeilya olisin voinut lahtea omasta puolestani alkeellisiin oloihin noin 3-4 viikon kuluttua synnytyksesta (sektio) jolloin tunsin olevani fyysisesti ihan kunnossa. Oikeasti me ollaan mokkeilty ekan kerran lapsen ollessa reilun vuoden ikainen ja koin sen vahan rasittavaksi, mutta ma siis mokkeilen keskimaarin kerran viidessa vuodessa silla olen tallainen mukavuudenhaluinen kaupunkilainen kermaperse :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu tosiaan paljolti siitä, että miten alapää paranee ja tuliko tikkejä joita täytyy suihkutella jne. :) itse olisin voinut kuvitella ehkä just siinä kuukauden paikkeilla aikaisintaan lähteä. Ekat pari viikkoa oli pahimmat. Tikkejä piti siis suihkutella joka vessakäynnin jälkeen.. Kyllä sä sinne mökille varmasti pääset!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se mökkeily ihan pienen vauvan kanssa välttämättä ole sen vaikeampaa kuin kotonaolokaan. Siis jos nukkuu vaikka perhepedissä tai ottaa vauvalle kopan sängyn viereen ja imettää, jolloin ei tarvitse edes huolehtia pullojen pesusta ym. Ja kosteuspyyhkeillä voi hoitaa pyllyn pesut. Tai vettä saaviin ja siinä pesu pesulapun kanssa. Ja jos on lämmin kesä tai ainakin mökki lämpiää jotenkin muuten kunnolla. Eli rohkeasti musta kokeilemaan sillä mielellä, että tulee sitten pois, jos ei onnistu. :)

 

Synnytyksen jälkeenkin saattaa hyvin äidinkin puolesta voida lähteä, kunhan vaikka saunasta saa lämmintä vettä, jotta pystyy peseytymään. Ne alapään suihkuttelut voi hoitaa erilaisilla suihkepulloilla (tämä siis käytössä ainakin maassa, jossa itse synnytin, jossa ei mitään käsisuihkuja vessassa edes tunneta :)) Ja kunhan siellä mökillä saa levätä, eli ruokahuolto ym. ei ole liian hankalaa tai joku toinen hoitaa ne äidin puolesta. Oman kunnon mukaan siis :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin mökillä 5vk synnytyksen jälkeen (alatiesynnytys). Ekan kahden viikon aikana en olisi lähtenyt, kun tuli tikkejä, ja tuon 2vk ne oli niin kipeät että ei tehnyt mieli tehdä mitään, saati istua matka autossa. Tikit kun lähti niin oli ok. Mutta kun mökki on kans sähkötön ja vedetön, niin juuri tuon alapään ja jälkivuodon kans ei huvittanut sinne lähteä vielä noin pian. Kuitenkin kun jälkivuoto loppui (jo 3vk jälkeen) niin olis voinut jo lähteä heti, mutta ei tullut sitten semmoista tilaisuutta. 5 viikon kohdilla oli ok olla siellä, saunassa oli vauvaa varten vesipadassa lämmintä vettä eikä siinä sen kummempaa. Mökkeily sujui kuin aina ennenkin, paitsi että mukana oli vauva. Metsäänkin päästiin sieneen kun oli kantoliina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla monen muun kanssa taidan olla. Alatiesynnytyksen jälkeen taisi mennä kolmisen viikkoa oikeasti toipuessa, tuolloin oli istuminen vaikeaa ja alapesu useasti päivässä välttämätön. Tuon jälkeen, tai viimeistään kuukauden kohdilla, oli olo normaali.

 

Sektion jälkeen itse tunsin itseni toimintakykyiseksi jo melkeinpä viikon jälkeen mutta eka kuukausi pitää malttaa ottaa kevyesti, ei saa nostella vauvaa painavampaa. Jos mökillä saa laitettua kaikki yhtään isommat hommat täysin miehen niskoille, ei tuo mitään estä mutta suunnitelmissa kannattaa ottaa huomioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva syntyi kesällä ja mökkeiltiin ensimmäistä kertaa, kun poika oli reilu 3vk vanha. Mökillä ei ole juoksevaa vettä, käytössä vain ulkohuussi. Mulla oli normaali alatiesynnytys, tikkejä tuli useampia eppariin ja emättimeen. Oma toipuminen oli suht nopeaa, automatkat tuolloin sujui jo ihan hyvin ja jälkivuotokin oli normaalia kuukautisvuotoa niukempaa, tikkejä vielä vähän kiristeli. Hyvin kuitenkin uskalsin lähteä, guussissa pidettiin intiimipyyhkeitä pieneen siistimiseen ja saunassa oli aina sopivan lämpöistä vettä alapesua ja vauvan pyllyn pesuja varten.

 

Olihan siinä vauvan kanssa matkustelussa mökkioloissa kuitenkin vähän enemmän työtä. Meidän poika veti sellaisia jättikakkoja aina. että niitä ei kosteuspyyhkeillä saatu putsattua vaan piti vedellä pestä pois. Siinä sitten lähetettiin mummo, pappa tai isi hakemaan vettä ja vatia, jotta saatiin peppu puhtaaksi. Meillä poika sai osan ruuastansa myös pullosta, joten pullojen pesu ja keittely oli vähän työäläämpää kuin kotona, kun piti vedet tehdä sopivaksi ja tiskata ulkona vadissa yms. Kätevät olivat mikrosteriloitavat pullot, kun ei aina viitsiny kesähelteillä pienessä mökissä sähköhellaa käyttää.

 

Me mökkeilimme yhtä aikaa mummin ja papan kanssa, jolloin paikalla oli useampi käsipari mökin arjen pyörittämiseen. Jos oltaisiin oltu vaan oman perheen voimin liikkessä olisi miehelle kasautunut aika paljon työtä mökin arjen ja vielä vauvan hoidonkin suhteen.  Kun oli useampi käsipari paikalla saatiin kaikki lomailtua ja mummi ja pappakin olivat täpinöissään, kun saivat apuna pikkuista hoitaa. Minulle mökkireissut olivatkin aika henkireikä, kun sai itsekin vähän enemmän levätä ja pystyi nauttimaan vähän paremmin kesästäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkitysasioissa kaikista luotettavimman tiedon antaa aina HUS:n teratologinen tietopalvelu. Sinne voi soittaa ja kysäistä lääkityksen vaikutusta esim. imetyksen aikana. Googlettamalla löytyy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti vastauksista! Mulla itselläni ei varmasti tule olemaan niin hoppu tuon eräelämän kanssa, mutta mies jo huolehtii asiasta :) taidamme siis ottaa ainakin alkukesän ihan rauhassa kotosalla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselle kriittisin juttu oli just se tikkien suihkuttelu. Viileällä suihkuttaminen helpotti huomattavasti ja mökkiolosuhteissa se hygienia voi myös olla vähän sitä sun tätä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pian alkaa tulla oireita, jos on kohtuun jäänyt istukkaa/kalvoja? Ja minkälaisia oireita? Synnytyksestä on nyt 8 viikkoa, ja tänään ja eilen on ollut alavatsakipuja, erityisesti liikkuessa. Jälkivuoto ei ole vieläkään loppunut. Jälkitarkastuksessa kävin vajaa viikko sitten ja siellä oli kaikki ok.. Voiko kohtutulehdus kehittä vielä näin pitkän ajan päästä synnytyksestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oot varmaan jo muualta selvitellykin asiaa, mut mun käsittääkseni voi. Kaveri tais viime kuussa mainita kohtutulehduksesta ja hänellä oli synnytyksestä jo muutama kuukausi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ilmeisesti noi kohtuun jääneet istukan palat ei välttämättä oireile vaikka synnytyksestä olisi kulunuut jo kaksi kuukautta. Kävin ultrassa 10 vk synnytyksen jälkeen, ja kohdussa oli vielä 1 cm pala jotain ylimääräistä jäljellä. Eli ei niitä oireita välttämättä tule heti, vaikka sinne jotain olisi jäänyt.. En tiedä missä vaiheessa ne oireet ja tulehdus sitten tulisi, jos kohtuun pidemmäksi aikaa sitä istukkaa tai jotain kalvoja jää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten hoitaa alapään kirvelyä? Sekä mistä se johtuu? Vedellä suihkuttelu saa aikaan kirvelyä. Olen paikantanut kirvelyn uloinpaan häpyhuuleen joka ilmeisesti hankautuu siteeseen sekä tikkiin emättimen suulla. Synnytyksestä nyt viikko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iho varmaan rikki? Mä laitoin Locobase Repair voidetta, kun mulla oli sitä muutenkin kotona. Parani päivässä, parissa :) nyt kesällä (ja muutenkin) siteet hautoo helposti. Mä käytin siksi mahdollisimman paljon kankaisia kestositeitä. Suihkuttelu on hyvä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon laittanu bebanthenia siihen nyt hätävarana mutta mietin onko liian rasvaista ja edistää hautumista että olisiko esim ceridal öljy parempi vai kirveleekö sekin? :S

Edited by Mursukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan käsien puutuminen synnytyksen jälkeen vielä kestää? Itsellä alkoi loppuraskaudessa kädet puutumaan öisin. Synnytyksestä on aika lailla kuukausi ja edelleen puutuvat yöllä, välillä herään siihen kun ovat tosi kipeät oikein. Yhden sormen pää on puutunut ihan ympäri vuorokauden. Kysyin asiasta lääkäriltä kun synnytyksestä oli reilu viikko ja neuvoi odottelemaan rauhassa. Ois kiva kuulla kuinka pitkään muilla kestänyt että tää tylsä vaiva poistuu? Nyt on ehkä vähän alkanut helpottamaan, eli ehkä joskus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kesti pitkään..  (useamman kuukauden?) Mäkin luulin, että olis loppunut heti synnytyksen jälkeen. Mutta siis toivoa on :) mulla oli ihan tunnottomat osa sormista loppuvaiheessa, mutta tokassa raskaudessa ei tullut samanlaista.

 

Muuten parani, mutta edelleen mulla on kosteudentunto sormissä vähän huono. Mikä on vähän tylsä juttu kun pesee pyykkiä :D ei koskaan oo ihan varma, että onko pyykit täysin kuivia, kun mä melkeen aina tunnen, että olis hiukan kosteita vielä.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now