Iskä2011

Sairaalan määräytyminen Kättäri/Porvoo

11 posts in this topic

Hei!

Olemme asuneet Porvoossa nyt vuoden vaihteesta lukien. Muutimme tänne (tai siis sinne kun olen töissä!) Stadista. Mietinkin tässä että onko meidän synnytyssairaalamme automaattisesti Porvoo? Asuimme nimittäin aiemmin aivan Kätilöopiston lähettyvillä ja jotenkin olin kuvitellut lapsemme syntyvän jonain päivänä juuri Kättärillä.

 

Sen lisäksi olen kuullut pelkästään positiivisia kokemuksia Haikaranpesästä ystäviltä ja tuttavilta. Tuntuu että se olisi erityisesti puolisoani puhutteleva lähestymistapa, joka Haikaranpesässä otetaan synnyttäjiin.

 

Ei meidän maailma nyt varmaan romahda jos päädytään synnyttämään Porvoossa mutta olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan onko edes mahdollisuuksia päästä Kättärille. Toisaalta, löytyykö kokemuksia Porvoon sairaalasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

HUS:in alueella saa vapaasti valita minne lähtee synnyttämään, asuinpaikasta riippumatta. Yleensä ensimmäisellä neuvolakäynnillä "päätetään" sairaala, jonne sitten varataan ultra-ajat (tai laitetaan lähete). Ultrat voi käydä kuitenkin eri sairaalassa kuin mihin menee synnyttämään. Päätöksen voi tehdä vaikka vasta synnyttämään lähtiessä, soittaa vaan synnytysosastolle, että täältä tullaan.

 

Haikaranpesä on poikkeus sikäli, että sinne ilmottaudutaan etukäteen rakenneultran jälkeen. Haikaranpesässä on mm. omat synnytysvalmennukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos nopeasta vastauksesta! Mä luulen että toi Haikaranpesä vois olla meidän juttu. Jotenkin toivoisin myös että sitten aikanaan olisi perhehuone, jossa voisin olla perheeni tukena. Myös vierihoidon periaate kovasti kiinnostaa.

 

Toisaalta, eihän tässä voi tietää tuleeko jotain ongelmia, jotka estävät sinne menemisen. Raskauskin vielä niin aluillaan että keskenmenon riski roikkuu synkkänä pilvenä pään yläpuolella koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasithan, että tuosta yläpuolelta "Synnytyssairaalat"-osastolta löytyy kokemuksia sekä Porvoosta että Haikaranpesästä ja tietysti Kättärin normipuolestakin?

 

Itse synnytin esikoiseni Haikaranpesässä enkä voisi olla tyytyväisempi. Osuimme paikalle hiljaiseen aikaan (vaikka kesä muuten tuntuukin yleensä olevan melko ruuhkainen hetki synnyttää) ja saimme olla koko vierailun perhehuoneessa. Asuimme myös aivan Kättärin vieressä, mikä oli toisaalta yksi syy sen valintaan. Onneksi matkaa ei ollut enempää, sekin parin minuutin automatka kotoa synnyttämään tuntui pari minuuttia liian pitkältä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, lueskelin kyllä noita molempia. Lähinnä mietin sitä että onko ylipäätään mahdollista päästä tuohon Haikaranpesään Porvoosta käsin.

 

Yksi hyvä pointti on kyllä tuo matka sairaalaan. Porvoosta menee vähän yli puoli tuntia Stadiin ja tietysti Kättäri on "Porvoon puolella" Stadia. Limingantien kautta oikaisemalla pääsee suoraan Lahdenväylältä. Mutta siis voisin kuvitella että puolen tunnin matkassa ensisynnyttäjälle on tosiaan 35 minuuttia liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porvoossa asuvana voitte valita minkä tahansa sairaalan HUS:n alueelta. Toki varmasti neuvolassa laittaisivat teidät ensin Porvooseen automaattisesti,mutta mikään pakko teidän ei ole sinne mennä. Kannattaa sanoa neuvolassa heti, että haluaisitte Kättärille. Muistelisin, että silloin teille tehdään ultratkin Kättärillä.

 

Porvoossa on myös mahdollisuus perhehuoneeseen ja se on rauhallinen sairaala. Sinne on rantautunut myös ei-lääkkeelliset kivunlievitysmenetelmät. Minulla itsellä ei ole kuin positiivista sanottavaa Porvoosta, olemme saaneet molemmat lapsemme juurikin siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porvoossa asuvana voitte valita minkä tahansa sairaalan HUS:n alueelta. Toki varmasti neuvolassa laittaisivat teidät ensin Porvooseen automaattisesti,mutta mikään pakko teidän ei ole sinne mennä. Kannattaa sanoa neuvolassa heti, että haluaisitte Kättärille. Muistelisin, että silloin teille tehdään ultratkin Kättärillä.

 

Porvoossa on myös mahdollisuus perhehuoneeseen ja se on rauhallinen sairaala. Sinne on rantautunut myös ei-lääkkeelliset kivunlievitysmenetelmät. Minulla itsellä ei ole kuin positiivista sanottavaa Porvoosta, olemme saaneet molemmat lapsemme juurikin siellä.

 

Kiitos vastauksesta! Meillä on nyt puntaroinnin paikka. Eniten mua varmasti kiinnostaisi Haikaranpesässä se juurta jaksainen synnytysvalmennus. Toisaalta se matka on kyllä aikamoinen, erityisesti jos kävisikin niin että minä olisin jostain syystä töissä kun puolisoni alkaa synnyttämään.

 

Asia ei loppujen lopuksi ole mitenkään minun päätettävissäni mutta ns luonnonmukaiset kivunlievitysmenetelmät eivät tunnu ihan siltä parhaalta lähestymistavalta juuri tässä asiassa. Olenkin sanonut puolisolleni että ota kaikki pöperöt mitä tarjotaan. Muuten olen ylimedikalisaation suhteen kriittinen mutta tuntuu että tässä asiassa on parempi että synnytys olisi kivun kannalta edes jotenkin siedettävä. Toisaalta meillä on tuttavapiirissä kauhutarinoita, joissa ollaan valmistauduttu siihen ettei lääkkeitä kivunlievityksessä ole käytetty mutta synnytyssalissa on todellisuus sitten iskenyt päin kasvoja. On vaan ollut liian myöhäistä antaa esimerkiksi epiduraalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä kuinka ajankohtainen ketju on enää, mutta vastaanpa nyt kuitenkin.

 

Mä olen myös synnyttänyt Porvoossa ja toivon saavani synnyttää siellä myös ensi kesänä. Joinakin vuosina Porvoon synnytysosasto on suljettu kesäksi ja toivon todella, ettei niin käy ensi kesänä. Vaaraakaan ei näytä enää olevan. Lähinnä mua houkuttaa Porvoossa se, että matka sairaalaan kestää 6 minuuttia, vaikkei se reilu puoli tuntiakaan mikään paha varmaan ole. Riippuu synnytyksestä tietenkin. Samoin tuntuisi nyt toisella kerralla ikävältä joutua taas uuteen paikkaan nyt kun Porvoon sairaala on jo niin tuttu. Meillä oli viimeksi perhehuone ja Porvoossa tarjottiin kyllä myös ihan riittävästi mömmöjä. Mun ongelmani oli vaan se, että pelkäsin mömmöjä enemmän kuin helvetillistä kipua enkä siis uskaltanut niitä ottaa ennen kuin parikymmentä tuntia kärvisteltyäni. Pääasia mun mielestä on se, että pääsee sellaiseen paikkaan, jossa tuntuu turvalliselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin tuota synnytysosaston sulkemista tänä kesänä ja ainakin heinäkuuksi on sen verran synnyttäjiä ilmoitettu jo - itse yksi niistä ;) - ettei näillä näkymin suljeta. Mutta se selvinnee juhannuksen tienoilla viimeistään. Haluaisin ehdottomasti synnyttää Porvoossa, lyhyt matka ja pieni yksikkö houkuttelee huomattavasti enemmän kuin stadin massalaitokset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin porvoossa. Muistona jäi puutteellinen kivunlievitys, erittäin epämiellyttävä hoitaja joka vähätteli kipuani eikä kätilökään ollut mukavimmasta päästä.

Varmaan vuoden verran näin painajaisia itse synnytyksestä.

 

Kuukauden kuluttua pitäs mennä synnyttämään uudestaan. Mikäli porvoo on ns. mukava paikka synnyttää niin en edes halua kuvitella mitä isommassa sairaalassa on...onneksi olen nyt useamman vuoden vanhempi ja osaan vaatia asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikutta siltä että KAIKKI riippuu niistä henkilöistä, joita sairaalassa kohtaa. Jokaisen pitäisi tietysti ottaa asiakas vastaan niin että hän tuntisi olonsa turvalliseksi! Itselleni kävi lopulta niin, että kävin pelkopolilla Porvoossa ja kokemus oli TODELLA hirveä. Vastaanottava kätilö oli todella kylmä ja hän halusi vain korostaa sitä ettei ensimmäisessä synnytyksessä ollut tehty mitään virheitä (itse olin samaa mieltä, mutta pelkäsin silti). Samoin hän paheksui vahvasti sitä että mieheni oli mukana pelkopolikäynnillä. Itse en edes ajatellut meneväni sinne yksin koska mies olisi tulossa myös synnytykseen mukaan. Itse näyn kommentoineen tuossa, ettei puolen tunnin matkakaan olisi paha. Jälkikäteen voin todeta, että vauva olisi syntynyt matkalla jos olisimme Helsinkiin asti lähteneet... Toinenkin synnytys Porvoon sairaalassa meni hyvin. Kätilö oli mahtava ja saimme parin tunnin odottelu jälkeen taas perhehuoneenkin. Mutta sekin pitää paikkansa, että pitää vähän tietää mitä tahtoo ja pitää osata vaatia. Ja sehän on käytännössä ihan mahdotonta ensisynnyttäjällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now