Jasmu

Cybex-turvaistuimet

232 posts in this topic

Käytiin tänään kokeilemassa Cybexin Sironaa kaverin tyttöä varten ja ajattelin vähän kommentoida jos joku aikoo esim tilata sovittamatta.

 

Tuo istuinhan on aivan vauvasta n.3-vuotiaille ja kannattiaisi varmaan ihan alkuun tilata jotta saa suurimman hyödyn eli kaukaloa ei tuon kanssa erikseen tarvitsisi. Istuinen kääntäminen ja asentaminen oli vaivatonta ja menee autossa selkä menosuuntaan suhteellisen pieneen tilaan. Selkä menosuuntaan asentoja on kaksi.

 

Kääntö ominaisuus tosi jees. Ainoa miinus ja aika iso miinus niin meiän 2v. tyttö oli siihen jo liian iso vaikka raja on n.18kg ja sinne kolmivuotiaaksi pitäis mennä. No meidän tyttö on pituudesta siellä +2 käyrällä (94,5cm 2v) mutta painoa alle 14kg. Kannattaa siis ostaa heti melkein vauvalle jotta saa käyttää mahdollisimman pitkään. Jos tuo olisi isompi/selkänojasta löytyisi pikkaisen pituutta lisää niin tuo istuin olisi täydellinen!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen katsellut pojalle x-fixiä saksasta. Olisiko kellään siitä kokemuksia antaa? Minkä ikäisenä/kokoisena olette lapset vaihtaneet (turvavyö) istuimeen? Ensin ajattelin että laitettais toi istuin mummon autoon missä istuu harvemmin, mutta toisaalta voisi ehkä mennä jo ihan omaankin käyttöön suoraan. Ilmeisesti isofix-kiinnikkeet saa käännettyä jotenkin pois "tieltä" jos istuin on autossa missä isofixejä ei ole?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi x-fix käytössä, hyviä istuimia ovat olleet. Lisäks löytyy myös fixitön versio kakkosautosta. Isofixeillä pysyy tietysti tukevasti paikoillaan, mutta hyvä istuin on vaikkei isofixejä pysty käyttämään, nuo saa käännettyä näppärästi pois tieltä tarpeen vaatiessa.

 

Esikoinen siirrettiin turvavyöistuimeen n. 2,5 vuotiaana, hän painoi jo reilut 15kg silloin ja oli tarpeeksi pitkä tuohon istuimeen. Kakkonen siirtyi muistaakseni siinä kolmen vuoden iässä kun painoa ja pituutta oli tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä pohditaan kovasti turvaistuimen hankintaa. Haluaisin Cybex Sironan lapselle. Mutta sen hinta on aivan järkyttävä! Muksu mahtuu kaukaloon vielä muutamia kuukausia, laskisikohan Sironan hinta jossain vaiheessa tai löytyykö sitä ulkomaisista nettikaupoista halvemmalla?

 

Mua pelottaa noissa palkki-istuimissa se, että lapsi tosiaan voisi luiskahtaa sieltä ulos oikeassa kolarissa. Itse törmäyksen jälkeen kun tulee usein vielä törmäys kaiteeseen tai kierähdys ojaan kyljelleen tai katolleen. Ainakin autoliiton videoissa testinuket lähtee pelottavasti nousemaan ylös penkistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on kaksi lasta tällä hetkellä palkin takana ja kolmas istuu jo vyöistuimessa. Mutta en mä kyllä ymmärrä miten ihmeessä tuolta palkin takaa pääsee pois. Se on kumminkin todella tiiviisti lapsessa kiinni. Oletko nähnyt penkkiä livenä? Ja toi sirona on kuulemma todella ahdas. Ei mene kuulemma millään edes kolmeen ikävuoteen asti mitä olen lukenut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saksasta saa Sironaa ehkä 100€ halvemmalla. Itse hommaisin sen heti vauvalle jotta sais istuimesta parhaan hyödyn irti. Sen pienen koon takia siitä menee osa tavallaan hukkaan jos ottaa käyttöön vasta kun miettii siirtoa turvakaukalosta pois.

 

Ja meillä on Cybexin Pallas ja ei sieltä kyllä välistä pääse lentämään kolaritilanteessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolla vauvatarvikepuolen turvakaukaloketjussa muistaakseni oli Sironasta mittoja ja sovituskokemuksia ja yllättävän pieneltä tosiaan vaikuttaa! Ja olen ylläolevien kanssa samaa mieltä, että jos/kun palkki on oikein kiinnitetty niin se on kyllä niin tiukka ettei sieltä pääse solahtamaan pois. Ihmisen keskivartalo ja jalat ei pysty taipumaan sellaiseen kulmaan, jossa sieltä voisi valua ulos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti joku osaa vastata mahdollisimman nopeasti niin saisin yhden alen hyödynnettyä :) Ja toivon mukaan tästä tekstistä ottaa jotain selvää kun silmät ristissä kirjoittelen :D

 

Meillä on ollut esikoisella isofixillinen Cybex Pallas (2012 malli tai korkeintaan 2011 en nyt muista) ja on kyllä ihan loistava istuin kaikin puolin ja tyttö tykkää. Hommattiin kakkosauto ja ajatelltiin siihen ostaa ihan oma istuin, kun on kuitenkin hankalampi tuollaista siiirrellä ja menoja ei aina ennakoida sen mukaan missä toinen auto ja istuin menevät. Nyt kun on toinen lapsi keväällä syntymässä niin kätevää olisi toki kerralla hankkia tuo sama istuin, niin olisi kivan näköinen tulevaisuudessa kun ovat samanlaiset ja menisivät pitkään. Sitten kun kuopus siirtyisi kaukalosta Cybexiin niin esikoinen istuisi mahdollisesti jo turvavyöistuimessa, eikä tarvittaisi näin ollen kaksia palkkeja/jalustoja. Kakkosauto on niin pieni, ettei sinne mahdu selkä menosuuntaan laitettavaa istuinta, jatkopala turvavöihin (myös kaukaloa varten) joudutaan myös ostamaan kun vyöt on lyhyet. Isofix-mahdollisuutta ei uudessa autossa ole.

 

Katselin nyt tarjouksesta Cybex Solution X2 -istuinta (eli turvavyöistuinta). Säästäisi päälle satasen kun ostaisi vähän tuon riisutumman version ilman palkkia ja jalustaa. Olisiko nyt järkevää ostaa tuo ja sitten vaan ottaa palkki (on kuitenkin kevyt ja helppo kantaa) aina autosta mukaan kun lapsikin siirtyy ja vaihdella sitä autojen välillä? Eli varsinaiset kysymykset kuuluu; Voinko käyttää palkkia, vaikka ei olisi jalustaa? Mikä muu hyöty on tuolla jalustalla, kuin se että lapsi näkee paremmin ulos/saa makuuasentoon? Onko siinä joku turvallisuusseikka, lapsi kuitenkin vasta päälle 2-vuotias? Voinko luottaa siihen, että vanhan istuimen palkki sopii myös tuohon 2013-mallin turvavyöistuimeen (näytti kuvassa ihan samalta)? Kiva jos joku osaa vastata, Cybex ehdottomasti tulee, mutta turhaan en viitsi ostaa koko pakettia jos näiden kanssa voi vähän sumplailla.

 

Kakkosautolla ajellaan pääasiassa lyhyempiä matkoja kerhoon, kauppaan ja kavereille ja pidemmät matkat edelleen jalustan/isofixin kanssa toisessa autossa. Ei ole siis tarvettakaan saada nukkumaan tässä kakkosautossa, mutta turvallista pitäisi silti olla koska minä se huonompi kuski olen ja jotenkin tuntui niin hurjan pieneltä esikoinen istuimessaan normivöillä kun kokeiltiin ilman jalustaa ja palkkia kakkosautoon. Eli se ei ole vaihtoehto, vaan joko koko Cybex Pallas paketti taas uudestaan tai sitten Cybex Solution-istuin ja vanhan istuimen palkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut Cybex Pallas-fix käytössä toisessa autossa kohta 1,5 vuotta ja nyt ostettiin toiseen autoon Cybex Solution-fix, kun siellä ollut Besafen istuin alkoi käydä pieneksi. Poika on nyt 3 v 3 kk / 16,5 kg ja siirretään nyt käyttämään molemmissa autossa turvavyöistuinta, kun palkin taaksekaan ei meinaa Pallaksessa oikein enää mahtua. Mutta Solutionin käyttöohjetta selatessa huomasin, että siinä kehotetaan pesemään istuimen kankaat ennen käyttöönottoa?? (edit. sama juttu Pallaksenin käyttöohjeessa) Pitäisikö näin tosiaan tehdä?

 

Toinen kysymys: mitä eroa on Cybex Junolla ja Pallaksella?

Edited by Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

MyToys.de:stä tilasin äskettäin Pallas Fix 2012 mallin ja teki posteineen  joku noin 199 euroa. Värivalikoimakin runsas siellä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui tänään saksasta tilattu Solution x-fix, viime vuoden kuosilla. Vielä ei olla autoon saatu kiinni eikä "koeajoa" tehty, mutta poika ainakin oli innoissaan uudesta istuimesta. Äiti myös. Vaikutti todella hyvälle, että sekä selkänojaa sai vähän kallistettua taaksepäin että päätä itsessään myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin pikaisesti kokemuksia Cybexin Solution X-Fixistä. Erityisesti että onko turvavyöt pysyneet paikallaan vai onko lapsi saanut pujoteltua itsensä vyöstä irti? Mä kun kokeilin kaupan pihalla meidön autoon, niin lapsi heti pujottelin kätensä olkavyön yli. Myyjä sanoi sit jälkeenpäin, että vyö pitää kiinnittämisen ja kirstämisen jälkeen jotenkin "klikata" niin ettei sitä saa venytettyä. Että se on joka turvavyössä se ominaisuus. Mä en yhtään älyä että miten sen turvavyön sais niin...!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kaipaisin pikaisesti kokemuksia Cybexin Solution X-Fixistä. Erityisesti että onko turvavyöt pysyneet paikallaan vai onko lapsi saanut pujoteltua itsensä vyöstä irti? Mä kun kokeilin kaupan pihalla meidön autoon, niin lapsi heti pujottelin kätensä olkavyön yli. Myyjä sanoi sit jälkeenpäin, että vyö pitää kiinnittämisen ja kirstämisen jälkeen jotenkin "klikata" niin ettei sitä saa venytettyä. Että se on joka turvavyössä se ominaisuus. Mä en yhtään älyä että miten sen turvavyön sais niin...!?

 

Myyjä varmaan tarkoitti sitä, kun vyötä nykäisee napakasti niin se lukittuu. Niin kuin se tekisi törmäystilanteessakin. Tosin minusta monissa autoissa saa vyön venytettyä sen jälkeenkin, jos vetää rauhallisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä sitä vyötä pitää sen jälkeen hitaasti työntää "takaisinpäin" jolloin lukitus vapautuu.

 

Kyllähän tuota lukitustekniikkaa voi käyttää lapsella, jos ei se muuten opi olemaan kiskomatta turvavyötä. Oma lapsi ei silloin n. 3-vuotiaana älynnyt ämpyillä vöitä vastaan, ja nyt 5-vuotiaana kuuntelee kyllä kun käskee olla vöissä kunnolla. Hyvä tuuri on ollut :lol: Meilläkin siis on tuo Solution X-Fix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olihan nyt niin, että nuo isofix-kiinnitteiset palkki- ja vyöistuimet saa kiinnitettyä myös ilman isofixejä pelkällä turvavyöllä? Tarkoituksena olisi tilata esikoiselle ja serkulleen Kikiweltistä Isis Fix sekä Solution X-Fix, ja koska kumpikin perhe on autoton, pitäisi istuimen siis olla autoon kuin autoon asennettavissa. Onko tällaisessa tilanteessa ylipäätään järkeä ostaa Isofixeihin(kin) kiinnitettävää istuinta, ts. miten kätevää isofixien käyttäminen on vaikkapa taksimatkalla, eli ostaisimmeko sitten kuitenkin fixittömät versiot noista istuimista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, saa asennettua sekä isofixeillä että ilman. Ainakin solution x-fixin, uskoisin kyllä että myös tuon isis fixin.

 

Toi isofixien käyttämisen näppäryys mun lyhyen käyttökokemuksen mukaan riippuu autosta. Anopin autossa esim isofixit on jotenkin eri kulmassa kuin esim meidän omassa saabissa, mihin on huomattavasti helpompi kiinnittää. Tuon solution x-fixin mukana tuli meille ainakin semmoset mustat muoviosat, joiden avulla voi "penkoa" autosta sen isofix-rinkulan esiin ja helpottaa hommaa.

Taksimatkoilla uskoisin että olisi helpompi käyttää ilman isofixejä, ainakin lyhyillä matkoilla. Toki ehkä vähän riippuu siitä taksistakin, että kuinka helposti ne isofixit on löydettävissä.

 

Vaikea ainakaan mun sanoa kumpi olisi järkevämpi ostos, ilman fixejä vai niillä. Jälleenmyynnin kannalta - kuvittelisin että fixillinen olisi helpompi myydä eteenpäin. Jos hintaero ei ole järjetön, niin ehkä itse ainakin kallistuisin kaikesta huolimatta fixillisen istuimen puoleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan mietitty Sironan hankintaa. Nyt on tullut uusi malli siitä, johon myyjän mukaan on korjattu aiempia vikoja. Pitäs siis mennä nyt pitempään lapselle kuin aiemmat mallit, jotka jäivät nopeasti pieneksi. Onkohan siis kenelläkään vielä kokomuksia tuosta 2013 mallista??

Meidän autoon tuo on varmasn ainoa joka istuu hyvin ja kallistus on riittävä selkämenosuuntaan laitettaessa. (Penkit on ärsyttävän syvät).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tossa uudessa on ainakin 8cm korkeampi tuo istuinosa. Meillekin tullee tuo kaukalon jälkeen. Olin sen jo aiemmin tyrmännyt, mutta tuon uuden myötä nousi taas listan kärkeen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän Sirona kotiutui eilen ja on se kyllä hieno :) Ollaan tyytyväisiä ainakin lyhyen kokeilun jälkeen edelleen. Meidän tytsylle on hyvin kasvuvaraa tossa, 1v. pituus oli 77cm hänellä. Se sivulle kääntämis ominaisuus on ihan luksusta kun ei tarvii kurotella toista hassuissa asennoissa istuimeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minun maallikkosilmääni tuo testinukke oli alun alkaenkin kiinnitetty väärin, kädet kun olivat palkin takana, vaikka niiden pitäisi olla palkin päällä, jotta palkki saadaan vyöllä kiristettyä tarpeeksi tiukasti syliin. Palkin pitää siis olla tiukasti kiinni vartalossa, mitä se ei voi olla, jos kädet ovat vartalon ja palkin välissä. Hyvä tuo video on kuitenkin katsoa ja pohtia istuinvalintaansa, varsinkin, jos lapsi on sellaista tyyppiä, joka ei siedä sitä tiukasti vartaloa vasten olevaa palkkia. Tällöin ratkaisu on toisenlainen istuin eikä palkin jättäminen löysälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minun maallikkosilmääni tuo testinukke oli alun alkaenkin kiinnitetty väärin, kädet kun olivat palkin takana, vaikka niiden pitäisi olla palkin päällä, jotta palkki saadaan vyöllä kiristettyä tarpeeksi tiukasti syliin.

 

Samaa katselin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko olemassa mitään testituloksia siitä, aiheuttaako palkki-istuimet sisäelinvaurioita kolareissa. Palkkihan on vatsan alueella, eikä lantiolla kuten auton ja muiden istuimien turvavyöt. Tuo istuimesta lentäminen myös mietityttää (myös autoliiton sivuilla on videoita joissa nukke lähtee nousemaan istuimesta).

 

Mua niin kaduttaa tuo Klippanin ostaminen. En suosittele sitä kenellekään (surkea testimenestys, huono asento selkä menosuuntaan istuessa). Nyt harkitsen josko hankkisi jonkun palkki-istuimen hankkimista kohta 2-vuotiaalle. Lapsi kärsii matkapahoinvoinnista, joten kasvot menosuuntaan päin matkustetaan. Tietty yrjöjen siivoaminen palkin välistäkin on varmaan ikävää hommaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now